Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30680 besök totalt |
Re:
Att exportera filen går mende är absolutinte bästa sättet att göra det härpå. Solid är väldigt annorlunda i hur man jobbar jämförtmed många av de andra CAD programen. Detta medför att om man Importerar så får man inte med sketcher , referenslinjer etc. Det bästa sättet är att göra om modellen med rätt funktioner i Solidworks. Då får du som jag sa en Cutlist med alla rören som du sen kan spara ner allaindividuella rör som egna parter. Vad man sen kan göra med dessa parter är att man delar röret i väggen någon stans sen så är ju röret en plåt. ![]() När du har ett färdigt Chassie och ha klart för dig hur du vill ha den kapad. så Hade du kunnat jobba med mig för att få enCutlist. ifall att du inte vill skaffa solid själv. Isf behöver jagbara en modell med alla rören som Linjer som vars noder går in i varandra... // Peace out _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Re:
Egentligen lysande. bara att ta måtten, göra en modell och sen plasta stolens plugg innan man gör en i Kolfiber.... Vilket fabrikat är det? _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Re:
Tillet B4 (fd. B3) tror jag... precis den som jag går och sucktar efter..... sen jag provsatt den på Bilsport-mässan! http://www.tillett.co.uk/ _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Re:
Stämmer att det är en Tillett, på bilden är det dock en B3. Men den finns inte mer utan nu är det B4 (som har mer eller mindre samma mått som B3) |
||||||
Visst det är ju jättefint med Sådana stolar. Dock så har jag alltid föredragit att göra allt som har med kolfiber att göra ;själv.
Det blir billigare och man kan styra exakt hur resultatet blir. Bättre passform får man inte! Men den var jätte fin. ![]() _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Re:
om jag gör så här att när jag är nöjd med hur chasiet ska se ut i NX lägger. Då jag ut punkter i rymden i Solidworks och drar sträck mellan dom och fixar rör tjockleken. Går det att göra så? Övrigt så har jag beställt material till huvudbågarna i dag från svets o smide, tyvärr kunde dom inte bocka rören med 400mm radie men jag har en rör-vals på jobbet som borde gå att använda till det. Tyvärr måste jag svarva nya rullar som stämmer med mina rör så det kommer ta ett tag. ![]() Har ändå 4 st brosmskivsnav som måste svarvas till den, så det får bli en heldag med svarvning på ex julafton om jag inte får jobba då. |
||||||
Ja visst kan du göra så. gör 3D sketcher och förbind alla punkter med linjer. senså gör du strucktual members på de linjerna
Sen så använder du funktionen Trim and extend för att få rören att passa bra i varandra. (gör detta efter hand. i samma ordning som du hade tänkt bygga chassiet så undviker du felactiga"cuts" ). Vad beträffar rördimension. så tar du går in i programmappen och gör en ny SLDFP fil som har de mått som du villha på rören. se till att du kopierar och modifierar en befintlig fil som redan finns (och märk väl att du ska ändra i comment så att profilen kommer upp som rätt dimension i menyn. ) Detta är smidigt då du kan ta och välja de dimensioner på rör som du använder direkt när du lägger in dem. så slipper du gåöver allt och ändra sen. När du väl har Lagt in alla profiler och kapat så att du är nöjd så går du in i Cutlisten som finns i "Feauture managment Tree" och så markerar du samtliga filer där. Och höger klickar på en av dem... sen väljer du Save Bodies. För att göra allt enkelt och för att du ska hålla koll på vilka rör som är vilka så kan du ta och namnge alla rören. detta underlättar oerhört senare. För att göra de utsriftsvänliga mallarna som jag pratade om så kan du ta och Göra ett "MARCo" som repeterar det som du gör med rören för att du ska få din mall. (Läs mer i Help manual. att: MARCo ) då behandlas alla rören på samma sätt och du slipper en massa onädigt arbete. Så Då har du allt du behöver i informationsväg föratt kunna reda ut det hela. Hur Var det hade du fått tag i en version av Solid .. eller var det fortfarande aktuellt det som vi snackade om. För det kan ta ett tag innan jag har konverterat och gjort om så att det gå ratt skicka. // Merry Xmas Bro _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Tackar för infon. Blir i januari jag börjar kolla på det där.
Har hittat solidworks 2008 SPo multitalng |
||||||
låter bra..
här är en bra länk http://students.villanova.edu/formulasae/PDF/Unwrapping%20Structural%20Members.pdf // Caio _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Det har varit lite tyst från din sida nu Ajden. Vad har hänt .:P har du satt tänderna i rören redan
![]() ![]() ![]() själv så tillbringar ju jagmin tid i vinter i garaget som jagvet att många andra i detta forumet gör. Hur var det kom du fram till nått bra kring FEM'en? _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Med Fem analyserandet går det långsamt. Anledningen är att jag passar på att tillverka lite saker till den nu när jag är i sundsvall där jag har riktiga verktyg och att jag måste jobba för att kunna finnansiera bygget.
Någon som behöver ett volvogrenrör? ![]() http://forum.savarturbo.se/viewtopic Här är två saker som jag gjort. Har även gjort alla ledlager lägen till A-armarna 22st med en vanlig handvevad svarv ![]() I början av februari när jag offecielt börjar bygga det kommer det en banåkabils tråd för det här projektet. Styrstång ![]() Påbörjade uprights. ![]() |
||||||
Från en Licenssvetsare till en annan. Det ser najs ut
![]() ![]() _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Re:
Är tyvärr inte licenssvetsare för licenserna är för dyra för att det ska vara värt att ta ca 35000kr/material och svetsmetod, annars skulle jag ha tagit några. Titan är inte alls knöligt att svetsa bara man vet hur man ska göra. |
||||||
Re:
Nej det är inte knöligt. jag vet för jag har licensen för det med. Det är bara att köra med Rotskydd och släpsko. men det är omständig och bökigt. Inget som den nyfrälsta ska ägna så mkt tid åt :P Här har du en liten bild från jobbet. Jag knäcker lite på diverse finmekaniska verkstäder men då har jag fått licensen betalad åt mig. Jobbade heltid i sommras inne på kockums. men men de kommer inte har råd med mer än den jag har. Som du sa så är det snuskigt dyrt. ![]() ![]() _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Re:
Eftersom begreppet svetslicens är ett av de mest missförstådda så vaknar svetsingenjören i mig och jag tänkte passa på att vara besserwisser (eller var det messerschmidt det hette?). En person kan inte och har aldrig kunnat vara licenssvetsare. Svetslicens var något som ett företag hade. Reglerna fanns i den gamla tryckkärlsnormen (AFS 1999:6) och gällde företagets kunskap och rutiner kring svetsning och materialhantering. Sedan utfördes ett svetsprov för olika material, metoder och tjocklekar innan svetslicenser utfärdades men svetslicensen var kopplad till företaget. Svetslicenser är dock inget som finns idag, det gamla svenska regelverket för tryckkärl har upphört att gälla för cirka 5 år sedan och med det försvann svetslicenserna. Motsvarigheten idag är svetsprocedurer (WPS). Enskilda svetsare godkänns nu som förr genom svetsarprövningar, tidigare skedde det genom en svensk norm (SS 065201 om jag minns rätt) men nu finns en europeisk norm, EN 287. Godkännande enligt EN 287 sker precis som tidigare genom en provsvetsning, dock ska den nu vara övervakad av ett kontrollorgan (t.ex ÅF eller Inspecta). Kostnaden är timpenningen för kontrollanten (ca 8-900:-/h) samt provning av svetsen (gissningsvis 1000-2000:-) samt utskrift av certifikatet (drygt 500:- om jag minns rätt), beloppen är exkl moms. Kostnaden varierar en hel del beroende på om en eller flera svetsare delar på kontrollanttiden och vilken provning som krävs för den aktuella kombinationen material, metod och tjocklek. Sedan behövs normalt flera svetsarprövningar för att täcka in alla aktuella kombinationer av material, metoder och tjocklekar. Problemet för en privatperson är att certifikaten måste uppdateras varje halvår genom att någon intygar att man arbetat med rätt typ av svetsning (bör vara en svetsansvarig på ett företag med rätt verksamhet). Efter 2 år måste certifikaten förnyas av kontrollorganet och då krävs t.ex röntgenprov av svetsar. Ett procedurprov för en WPS kommer precis som de gamla svetslicenserna lätt upp i kostnader på 20-30000:- vid tjockare material men detta är som sagt företagsbundna prover. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
yup . Kockums pröjsade. för min del
Besservisser tycker jag inte att det är direkt. Utan det är ju bara ett bra bevis på gedigen kunskap. Så har jag alltid sett det som. ![]() ![]() _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
90 kg för ett rörchassi är det för mycket?
Räknade ihop alla rör ungefär bara för att ha en ungefärlig uppskattning om hur mycket material det ska gå åt och då passade jag på att räkna ut vikten också. Jag tycker det känns väldigt tungt. Dimensionerna jag räknade på var 45*2.5 i huvudbågen, 40*2 i rästen med bågen och 30*2 i övriga delar. |
||||||
Re:
Med tanke på hur stort chassiet är så skulle jag väl vilja påstå att det är rimligt tungt. visst det kanske går att viktoptimera det lite mer.. men 90 kg låter bra _________________ Philip Andersson Toyota Corolla Ke20 -77 Volvo Amazon B18 -67 |
||||||
Har hinnit gjort en del grejer i caden och lyckats förståt mig på trinitas.
Fått till hjuluphängingarna så dom fungerar, två klasskompissar har tagit på sig som sitt ex-jobb att optimera det åt mig ![]() Bak ![]() Fram ![]() Kan någon verifera att jag gjort rätt nu när jag räknat och satt fast grejern? Så här har jag gjort att jag ritat ut en hävarm som är 1 meter från den virtuela palbocken som sitter i mitten i fram (lite lila syns av den) på hövarmen lägger jag på en kraft som är stor nog att vrida chasiet en grad i den här fallet blev det 25000N låter det rimligt? tycker själv det är lite mycket för att bara ha byggt chassiet på känn än så länge. För att räkna ut hur många grader det blir har jag gjort att jag tar förflyttningen av den svarta pilen närmast hävarmen minus den bortre svarta pilen och sen delar det med kängden på röret för att slutgiltligt ta arc tan på resultatet för att få det i grader. I bak är chasiet fäst i a-arms och coilover infästningarna. |
||||||
Ser inte så tokigt ut.
Dock så isolerar du ganska stora delar av chassiet där du kommer ha stora kraftpåkänningar. 25000Nm/grad bör du absolut nå tycker jag. När jag lekte lite med samma sak sattes randvilkoren till där de nedre bakre stagen möttes, allt för att få med så mkt av chassiet som möjligt. Kraftpåläggningen gjordes direkt i en av de främre knutarna där du har dina "måttpilar". La en uppåt och en nedåt för att få en jämn vridning kring centrumaxeln och för att slippa ditt lila stöd. För korrekt värden här krävs dock ett symetriskt chassi så ditt stöd är nog inte så dumt tänkt. Spelar egentligen ingen roll om man lägger på direkt eller via en balk, man får bara räkna lite annorlunda och använda sig av en känd kraft man kan välja godtyckligt, få en vinkel ur uträkningarna och vips är man hemma. Samma sak egentligen, två olika sätt att ta sig dit. Däremot ser det ut som om du med hjälp av "kraftbalkarna" styvar framdelen så den inte är korrekt delaktig i totalen. Så om du inte bara är intresserad av mittsektionen utan vill ha från "för till akter" skulle jag se över randvilkoren lite. Jag ska dock påpeka att jag är långt ifrån expert. |
||||||
Re:
Ser lite "rörigt" ut i mina ögon, även om det är okej allting. Om det funkar i ditt program som i verkligheten så kan jag lova att du får bindningar, med en liten reservation för att jag inte ser allting. De chassien jag vridit i verkligheten har bara fungerat då jag hängt ena änden i coiloverinfästningarna och den andra i flytande hängning i mitten där vridkraften går in. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 30680 besök totalt |