Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 -71 M60 V8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
110 besök senaste veckan (61557 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kul och se att det rör på sig igen, ser jätte bra ut som vanligt. Kämpa på

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Varför strula till det med styrningen?


...eller så gör man en supersmart lösning som du thumbs up

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Re:

tyskstuk skrev:
Varför strula till det med styrningen?


...eller så gör man en supersmart lösning som du thumbs up


Haha ja det där vore ju faktiskt nått Hade besparat mig mååånga timmars funderande och byggande.
ofta kommer ju dom smartaste lösningarna försent då man redan är klar

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Kul och se att det rör på sig igen, ser jätte bra ut som vanligt. Kämpa på


Tackar, jag ska försöka hålla liv i lågan ett tag nu

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Re:

FSRacing skrev:
Var och slet i garaget idag och ikväll igen, blev ca 10 timmar.

Fortsätt i den stilen så du blir färdig nån gång thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
En kväll i garaget är över. Blev inte såå mycket gjort.
Jag tog och flyttade fästet för broms- och kopplingscylinder lite mer åt höger (framifrån sett) så jag får bättre utrymme för bromspedalen mot rattstången. Har även helsvetsat och slipat plåten jag loppade ihop igår.


Började även att spåna lite på pedalerna. Ska räkna lite på utväxlingen till i morgon. Vad kan vara lämpligt när man kör utan bromsservo? Räcker ca. 5,8:1 eller ska jag ta till lite mer?


Allt för idag

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Har gjort lite igen. Blev ett maratonpass härom kvällen som inte slutade föränn kl 04 på morgonen.
Slet lite över pedalstället.

Har ca 30:1 i hydraulisk utväxling mellan huvudbromscylinder och oken.
Har hört att man ska sikta på ett förhållande mellan pedal och ok på ca 25% av bilvikten för att ha hyffsat lättrampat utan servo. Jag bör alltså ligga runt 250:1 vilket kan va lurigt att få med så låg hydrualutv.

Körde iallafall på ett pedalratio på ca 7,5:1 Pedalen är ca 300mm lång och längden till lagret i bromsvågen är ca 40mm. 300/40=7,5

Får då 30x7,5=225:1 vilket jag hoppas kommer bli bra.

Har jackat ur lite vid värmepaketet för att de blev så tight med slanganslutningen. Sen spånat lite om placeringen av pedaler och fästet...


Donatorpedalstället från en E21:a som jag tidigare byggt om för 02:an i dess tidigare form. Passar såklart inte alls nu.


Punktar och kapar och grejar. Jädrar så svårt de va att få allt rakt och att inte ta i nånstans. Var ohyggligt tight mot rattstången.


Hänger hyggligt på plats här...Måttade lite med stol och ratt på plats. Är svårt att få plats med bra slaglängd då jag har så hög utväxling.


Fått de mesta på plats här. Svetsat fast hylsan för bromsvågen i pedalen på rätt höjd och gjort fästet klart. Kopplingdpedalen på plats. Återstår att fästa kopplingscylindern i pedalen samt göra mekanismen för gaspedalen.
Såklart slog sig hylsan under svetsen så den fick putsas ur lite för att få i ledlagret


Allt för idag

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Lite nytt har hänt under kvällen.

Fixade ihop en gaspedal med länkage


Testade med insuget så det blev rätt slaglängd på pedal och utväxling. 7cm slag på pedalen ger 4,5cm på vajern.


Lånade ett sommarhjul från farsan för att se hur det ser ut. Men rullomkretsen är aldeles för stor. detta är 225/50-16 på 7,5" fälg.
Blir nog 225/50-15 på bilen sedan. Funderar på att investera i alu fälgar från E39 i plåt design. Toooklätta och ser tidsenligt ut. Väger endast 6.2kg /st
Plåtisarna jag har nu väger över 9,5kg /st.



Allt för ikväll

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Blev så sugen på att plocka fram sommarbilen så jag fick sticka emellan med att byta AC-kylare på den igår. Tog även tag i att byta olja, oljefilter, luftfilter, bromsvätska, glykol och stabilisatorstag v-fram. Nu är den redo för några härliga sommarmil
Alltid glömt hur underbara M5or är att köra varje år när den ska fram ur vinterdvalan. Finns nog ingen bättre bil




Nu ska jag ut och njuta med den en sväng

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
02Ronny
Mo i Rana, Norway
Här sen Jun 2007
Inlägg: 10



Något nytt här?

_________________
Ronny Karlsen
Citera
Markusson
Umeå
Här sen Mar 2005
Inlägg: 98



Jag tror Fredrik har varit i solen och kört sin sommarbil iställe för att skruva i 02an

//Markusson

_________________
Fredrik Markusson
Bmw M3 E30
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Vilken vacker syn

Har dock till mitt försvar gjort "liiite" i garaget. Bara inte orkat uppdatera

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Var förbi Fredde i går med lite plåt, det har hänt lite där i sommar thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Tackar för plåten Nisse, nu kan jag göra nått igen

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Nu ska vi se vad som hänt i sommar.

Först lite tjaffs jag hjälpt garagepolarna med. Byggde ett nytt elsystem till en Plyma GTX


Sen svetsade och blästrade jag lite på en Jagga, som sedan tennades.


Har skaffat nya däck till projektet. Blev Hankook Z212 för dom var så bra pris på. 205/50-15 fram och 225/50-15 bak på BMW E39 aluminiumfärgar i plåtdesign. 6,3Kg styck thumbs up


Började snickra på innerskärmarna och förstärkning i hjulhuset.


Blästrade de som var kvar längst ner på fronten. Är som en schweizerost Måste få en hel del kärlek för att bli fint.


Fick göra nya plåthakar för skärmarna då de gamla var helt upprostade. HATA rost!!


Buckel och hål VM på hela fronten. Man är ju helt sär som inte skaffar en ny


Blästrade och slipade bort färgen från dörrarna. MER rost och dessutom stoooora bucklor av nån gammal krash med cm tjockt spackel Så de va ju bara att byta att bita ihop och byta plåt



Tennade igen de 6 hål jag hittade i dörren efter forna tiders backspeglar....


På högra dörren ser man en centimeterdjup buckla som jag drog ut sedan tennspacklade.


Allt för idag, kommer nog mer snart då jag fotat det andra som hänt

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Några fler bilder, det är ju det som brukar uppskattas :P

Rostlagad dörr på förarsidan, ska bara tennas lite på ytterplåten senare.


La igen hålen på båda sidor och bytte rejält med plåt runt om. det hade slagit sig nått enorm tidigare så det blev ca 27ggr bättre nu :P


Tennar lagningarna för fullt och fyller ut de värsta bucklorna för att på så vis minimera användningen av vanligt spackel senare.



Före:


Efter:


Alles för idag

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245





Du är duktig du! Blir ett riktigt monster detta...!

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Tackar, tackar. Kul med lite positiv respons så det känns mindre motigt med allt slit

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Folger med på tråden din og må si det at jobben du gjor er veldig fin
Mvh Ketil Frengen
Norge
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Fränt bygge !!!

En liten fråga ang. E39-alufälgarna. Finns dom både i 6,5x15 och 7x15 eller är det bilskrotarna som inte skriver rätt ???
De är så pass coola att jag överväger att byta bultdelning på Alfan.

För det är väl bara till 5-serien dom finns, är inte så hemma på BMW???

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Re:

pastaracing skrev:
Fränt bygge !!!

En liten fråga ang. E39-alufälgarna. Finns dom både i 6,5x15 och 7x15 eller är det bilskrotarna som inte skriver rätt ???
De är så pass coola att jag överväger att byta bultdelning på Alfan.

För det är väl bara till 5-serien dom finns, är inte så hemma på BMW???


Dom finns både som 7" och 6,5" och bara till E39 mig veterligen.
Har för mig att dom ofta låg som reservhjul som 6,5". Var lite svårt att hitta en uppsättning 7" faktiskt då det inte verkar va så vanligt att folk köpte dessa, utan istället valde vanliga lättmetallfälgar.

Har dock för mig att nypriset för fälgarna inte va såå blodigt på BMW. Värt att kolla upp tror jag.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 -71 M60 V8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
110 besök senaste veckan (61557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande