Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 2 besök senaste veckan (51141 totalt) |
Bilen ska besiktas på fredag! Under förutsättning att den går igenom (och därmed lurar döden ett år till) kommer den att få lite annorlunda utväxling. Jag har nämligen fått tag på en 7:ans primär! För dom som inte förstår sig på SAAB-språk: motor driver växellådan genom en kedja. Genom att byta ut cykelkedjan och montera kugghjul med annan utväxling kan man dreva upp eller ner hela växellådan några procent beroende på vilken cykel den kommer ifrån:
![]() Just denna primärväxel satt på en Turbobil och har utväxling på 0,78, jämfört med den som sitter i bilen just nu som har utväxling 0,84. Dessutom är själva slutväxeln i växellådan av "lägre" modell och har utväxling 3.67, jämfört med original som har 3.89. Totalt innebär detta att bilen kan teoretiskt toppa 230 ärliga km/h på 15-tums R-däck, under förutsättning att det finns tillräckligt med mos i motorn. Dessutom får man lite mindre vrid på växellådans ingående axel, vilket borde förhindra växellådsras något. Jag drömmer också om att ta aset till Nurburgring en vacker dag och då vill jag inte slå i varvspärren på slutrakan ![]() Svart: originalutväxling GM45612 Rosa: nuvarande utväxling med GM45610 Blå: uträknad utväxling med GM45610 och 7:ans primär ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Trevligt med lite högre utväxling, jag har själv en 7:ans primär på min 900S från 91.
Det är mycket trevligare att åka motorväg, min varvar 3500 i 140 (typ 135 på GPSen) så jag undrar om inte toppfarten blir ännu högre? Men det hänger ju på var man har för däck också. Har haft 220+ på mätaren men det var lite otäckt så det gör jag nog inte om.. _________________ Karl Vestgöte |
||
Tänker på dina problem med att få i växlarna och ju mer jag lurar på beskrivningen av symptomen så tror jag att metallglimmret i oljan du tappade av är nedslitna synk-ringar. Vad som händer är att oljan i lådan blir varm och ringarna expanderar. Har detta hänt är det tyvärr bara att hysta lådan (renovering e dyrt, enklare och billigare att skaffa en annan).
Vi löste detta med en rejäl oljekylare + elpump för kylning av oljan i låda. Oljekyl för motoroljan hade vi redan. Med kylning av växellådsoljan klarade vi oss sedan från dylika problem. Då rensade vi trean istället. ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Re:
Hmm...kanske. Fast jag tror inte riktigt det är fallet då problemet uppstår oftast vid vänstersvängar och man kan se hur motorn rör sig höger-vänster flera milimeter bara genom att gunga bilen upp-och-ner vid stillastående. Kör man rakt fram är det inget problem att lägga in 3:an i 49 av 50 av fallen. Jag tror snarare att höga motorkudden har blivit mjuk och när den värms upp av avgasröret som löper bredvid blir den ännu mjukare. Just nu siktar jag mot nya motorkuddar av modell Volvo-Valp. Renovering eller byte av lådan är inte intressant, bilen går kanske inte igenom besikningen och då är det för mycket jobb att riva allt igen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Nu har jag kört säsongens sista Challenge. Gick sådär...fick aldrig värme i däcken och låg som bäst 1 sekund över årets bästa. Kammar var iofs. ställda i "SBF-läge", med fördröjd avgaskam och ingen overlap. Dock kände jag aldrig att jag saknade effekt. Snarare väghållning.
Problem med trilskande 3:e växel löstes med hederligt bonnmeck: genom att borra ett hål genom högra motorfästets plåt och trä igenom några varv med stålvajer. Detta förhindrade högra stödet att resa sig från hydrauliska motorfästet och vips så gick det att lägga i 3:an (oftast) utan problem. Tyvärr har jag stött på patrull på besiktningen. Att dom skulle klaga på att fjädrar var för korta (och därmed läsa med utfjädrade hjul) kunde jag räkna ut. Detta går att lösa med drop-stops Tyvärr tyckte besiktningsmannen att inre hjulhuset vänster fram var för rostigt. Jag håller med honom tror jag. Nu dividerar jag om jag ska skrota bilen eller försöka laga den. Själva fjädertornet är friskt men innerskärmen är ganska kexigt: ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Klart du ska laga!
Det är är ingen raketforskning att fixa. ![]() ![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Har väntat på att läsa om domen... trist med rost, men du har ett halvår på dig innan nästa säsong börjar.
Vill du inte laga så finns det en äckligt fräsch og900 Aero -88A till salu på STCS färdig med MS 630cc-spridare etc ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
||
Bilen är såld för 5000:-
Nya ägaren planerar tranplantera motorn i en rostfri SAAB 90. Härmed avslutas denna kapitel. Nästa år lutar det mot en BMW 323ti. Det finns 7:ans primär och ett par hårda bakfjädrar kvar, om någon är intresserad. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 2 besök senaste veckan (51141 totalt) |