Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Monza -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (60239 totalt) |
Bara att montera polybussningar till krängaren kommer att göra skillnad, men en grövre hade inte varit fel det också, har du någon bakre krängare?
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Japp, bakre krängare finns också monterad original: Dimensionerna har jag uppskrivet nånstans, men snabbgooglade fram dem, de borde stämma: Fram: 1" diameter Bak: 3/4" diameter Jo, polybussningar kan vara bra idé. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Monzan var den första som kom med den där bakaxel uppsättningen , GM använde den sedan under 80 talet på gen3 Camaro/Firbird , har för mig att det går att få in en S10 pickis bakaxel där om man vill ha lite biffigare och med skivbromsar,
_________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Ok där ser man jag räknade så klart inte med Opel , jag hade ett 🇺🇸 fokus på det hela , då kanske det var Opels konstruktion - patent från början och GM plocka upp det till sina USA modeller. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Men absolut, ett stort steg från bladfjädrarna! Tog en bild så att ni ser att det finns på riktigt också _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Är det bara jag som ser Blixten McQueen framför mig när ser hjulvinklarna?
Kul med folk som använder sina usa-bilar. Heja! |
||
Eftersom det inte hänt mycket med Monzan på sistone (läs ingenting ) så passar jag på att länka till en annan Rejsa-tråd som jag postade i förrgår.
Det handlar bla om Mantorp, många timmars racing i en SAAB-99, och... precis NUUU: - 30-ÅRS JUBILEUM!! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Jag såg nyss (och hörde!) att Janne J postat en rulle med lite trevligt motorljud,
då kan ju inte jag vara sämre Första start för i år 22/4! Tänk på att det är nästan totalt standard V8 från en Cheva Van på ca 210 hästar _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Perfekt fredagsunderhållning!
Då har vi ungefär lika understressade motorer, 50hk/liter borgar för lång livslängd Garagevideon får _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Det turbokonverteras, byggs splitters, rivs växellådor. Och det renoveras bakaxlar, nya avgassystem byggs i andra byggtrådar.
Jag tänkte att då får inte jag vara sämre, så jag har... tadam!! tätat termostathuset Nåja, skönt att bli av med det läckaget i alla fall. Nej, det händer inte mycket här. Så jag tänkte att jag kastar upp lite gamla bilder. Janne håller ju på med nytt avgassystem (och är på god väg att bli klar såg jag idag ) Så här gjorde jag iaf för en himla massa år sen, i samband med när 350 TBI-maskinen nyss hade ersatt orginal 262:an. 1. I med ett set "Hooker headers Super Competition" (jag älskar det namnet!) 1,5" primärer och 2,5" kollektorer ger fint vrid och finstämt ljud ("Super" i namnet betyder bla att primärerna är "tuned") 2. Bestämde mig för att ha en pipa bakåt, efter headerserna. Hade på min förra Monza dubbla 2,5"-rör, men det blev ganska bökigt att få plats med. Det fick bli en 3" pipa istället. Köpte ett gäng rör och krökar på Mekonomen 3. En 500mm lång Simons "Turbo"-dämpare placeras allra längst bak, mellan bakaxel och stötfångare Denna finns fortfarande ser jag https://simons.se/produkt/d%C3%A4mpare-turbo-76/1861 Det var väl det hele. Det är MÅNGA år sen jag gjorde detta, men både Simons-dämparen och resten av systemet ser fortfarande riktigt bra ut. (visst, det blir ju inte många mil man kör om åren). Tänkte att till sist får det bli en liten ljud-demo också _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Täta termostathus ska man inte förringa
Kul att se lite bilder och höra ljudklipp, det får nog bli ett ljudklipp från mig också när det är klart. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kul med ljudklipp!
Varenda gång jag försökt mig på att spela in ljud har det bara resulterat i klippt ljud och distorsion och sånt glädjer ju ingen... Lite RTV-jobb är också jobb - helt klart värt att uppdatera för! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
I helgen som gick blev det då till slut start av Monzan för första gången i år (jösses - juni )
Det skulle bli intressant att få känna hur vinterns modifieringar påverkat bilen - byte av termostatpackning, och hur det skulle kännas på gatan.... Sorry. (Nog om mina "icke-jobb". Har bara mig själv att skylla ) Nåväl, den startade i alla fall på första försöket (jag älskar insprutning även om den är från 1987)! Vår dotter, som är en duktig fotograf, säger ofta till mig "...försök att hitta nya vinklar och perspektiv". Sagt och gjort: Monzan fick i alla fall komma ut o lufta sig - det blev både "Frukostklubben Bil o Bulle" vid Brostugan på Ekerö kl 6 på lördagsmorgonen, därefter lite senare Skå Veteranflygdag, där jag mötte upp med Björn Davidsson i Novan. Men jag är verkligen JätteSugen på att köra lite bana! Kanske försöker boka in en kväll på typ Sviestad, GTR Motorpark eller Arlanda. Djupt imponerad av Janne och Mustangen, sist nu på Kinnekulle! Kul att också i efterhand jämföra varv med andra Jag skulle också vilja få någon erfaren förare att testa min "Blixten McQueen" (som Christer L liknade den vid ) Jag vet ju förstås vad som skulle behöva göras "Vi har hela listan!..." men ändå... Jag skulle dock varmt rekommendera minst en sån här innan körning: _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Tack Det var många gånger på 90-talet när jag bara hade min helvita Monza som jag fick höra just det - "..det där är en Opel Manta eller hur?" _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Så kom jag då äntligen iväg på lite banåka - Arlanda Test Track 1!
Det var riktigt KUL och riktigt VARMT, både jag och Monzan svettades Det var faktiskt första gången som jag satte min fot på Arlanda TT, så lite spänd var man på hur banan var. Första "heatet" (jag körde i "lugna klassen") blev mest rekognosering, jag tyckte det var svårt att ens se bansträckningen riktigt då det finns så många "av- och påfarter", men jag hängde på bilen framför och hoppades han hittade bättre och det gick bra. De andra heaten gick betydligt bättre när banan var memorerad. Fullständig rapport med FILM-tajm kommer lite senare För att sammanfatta - en trevlig kväll, trevliga människor*, kul körning, kul bana och både jag och Monzan kom hem hela och rena vid 22-tiden. (Nåja, hela iaf ) * Träffade flera "Rejsa.nu-kollegor" IRL för första gången - Tord, Lars F med flera. Kul! Lite depåbilder _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Jag hade missat din uppstartsvideo, kul vinkel, den ska jag prova!
Konstigt att inte fler rattar runt gamla jänkejärn på bana egentligen, underhållningsvärdet är ju enormt både för förare och publik _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Monza -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (60239 totalt) |