Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 4 besök senaste veckan (9506 totalt) |
I testet med aktiv fjädring i automobil (eller ams) där dom körde på gotland ring så tyckte dom att volvons system i hårdaste läget bara var studsigt och inte alls bra
![]() Jonas Jarlemark var med och skrev artikeln. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Nu blev jag nyfiken! Berätta gärna mera om diesel-racern! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det jag möjligtvis kan tillföra kanske inte är så mycket, men det är i alla fall följande:
I augusti 2003 var jag och en vän på Ringen med en S60 R. Min vän jobbar på Volvos testavdelning och hade lånat en R för vår semesterresa. Bilen var i USA-spec och hade 17"-hjul med Pirelli PZero 225/45. Vidare så var chassit inaktiverat, dvs det var låst i Sport-läget (mellanläget) utan den adaptiva dämpningen och utan anti-spinn och anti-sladd. Personligen har jag ringa erfarenhet av "snabba" bilar och extrema lågprofilsdäck så jag kan tyvärr inte jämföra med något i stil med M3, S4 etc. Mina intryck: Jag blev överraskad av hur otroligt snäll bilen var, hur man än provocerade den så var det stört omöjligt att få till kast, överstyrning etc. Speciellt i ingången till Adenauer Forst provade jag flera gånger att bokstavligen med våld kasta in bilen för att se vad som skulle hända? Ingenting, den bara kasade lite lätt på alla fyra. I snabba partier kändes den väldigt stabil och trots få höghastighetsmil i bilen kändes det säkert och naturligt att gå med antydan till släpp och vilt däckskrik genom exempelvis Angstkurve och dubbelhögern vid Flugplatz. Likaså i Pflanzgarten där jag hade 170 på mätaren innan det lilla krönet, duttade på bromsen före och bromsade hårt efter och kasade genom högern med ganska kraftig understyrning. Min vän hade med sig sin laptop och kunde koppla in sig i diverse system (fråga mig inte vad han gjorde, jag är ingen elektronikexpert) och noterade att bilens hastighetsmätare visade exakt hastighet i alla farter. Därför ska jag med spänning jämföra mina 218 km/h innan Schwedenkreuz med SportAutos Supertest om det nu väl publiceras någon gång. Bromsarna presterade bra hela varvet, jag körde i och för sig aldrig flera på raken, men pedalen blev lite mjukare mot slutet. Ytterligare en sak jag noterade var att bilen i mitt tycke krängde ganska kraftigt och neg även kraftigt vid inbromsningar, den kändes helt enkelt väldigt mjuk. Om jag jämför med min Compact i standardskick så kränger den i alla fall inte mer än vad Volvon gjorde. Allt som allt en väldigt rolig upplevelse, men utan att ha varit i närheten av att ha kört en M3 så kan jag inte tänka mig att en M3 skulle kännas så mjuk och komfortabel. Hur R:en känns med 18"-hjul och det aktiva chassit inkopplat i Advanced-läge har jag ingen aning om, men tester verkar ju ha visat att känslan ändras markant men inte varvtiderna (ungefär som med nya M5:an alltså!). Sedan bör det väl tilläggas att enligt min vän, som jag litar blint på då jag vet att han är duktig på det han gör och är en 100% genomärlig människa, nämnde att de där 300 hk kanske inte alltid är fullt närvarande. Man skulle t.o.m. kunna gå så långt som att säga att det inte finns en enda R-bil som lämnat fabriken med mer än 300 hk. Han berättade senare att den bil vi hade haft troligen lämnade ca 280 hk. Å andra sidan har jag hört liknande uppgifter (från Manfred Wollgarten på AC Schnitzer) om M3:an, att de flesta ex ligger på mellan 320-335 hk. Tider? Nja, jag brukar inte klocka tider när jag kör på Ringen, men det visade sig att min vän klockat mitt första varv på morgonen då det fortfarande var småfuktigt här och var och jag aldrig kört på Ringen med den bilen samt att det var över 1 år sedan jag varit där sist, då med en Renault 5 -90 ![]() ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 4 besök senaste veckan (9506 totalt) |