Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Långsammare banåkning? | << 1, 2, 3, 4, 5 19329 besök totalt |
Då menar vi nog samma sak (på ett ungefär). Det jag har sett skräckexempel på och satt hjärtat i halsgropen är när folk t.ex. bromsar vid ingången på höghastighetskurvor och liknande för att släppa förbi, eller går in i innerspår aldeles för tidigt . Vad jag menar med "på utgången" är att man skall släppa förbi genom att ge "mindre gas" utefter rakan, inte att man skall släppa förbi precis vid utgången. Vad jag menar är att man som upphinnande har störe marginaler när man accar än när man bromsar, men som du förtydligade ovan så menar du ju att det är under accelerationen man släpper, dvs inte på "ingången" Mitt främsta argument mot att släppa förbi "för sent" är faktiskt att en duktig förare får en bättre utgånghastighet ut på en raksträcka och därför har en högre hastighet vid bromspunkten samt en högre ingångshastighet mot kurvan. Om den "långsammare" då har mer pållar i sin bil hinner det bli ett rätt stort avstånd mellan bilarna när man kommer till bromspunkten men framförallt en stor hastighetsskillnad. Som omkörande är man orolig för att en långsammare(=oerfaren) förare skall gå in i innerspåret utan förvarning och därför håller man igen tidigare. När personen sedan släpper förbi så har man tappat moment och så hamnar man jämsides i kurvan. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Allt är ju väldigt relativt beroende på förare, bil, bana etc... Min inställning har vuxit fram genom de erfaranheter jag haft. De har bestått i att vara snabbare i kurvorna men inte på rakorna. Ringen är ett utmärkt(extremt?) exempel där det är bättre att släppas om innan kurvan istället för att man tvingats pensionärsåka bakom framförvarande genom kurvan för att sedan bjudas nästan hela banan men då sakna "mos" för att ta sig om. Tex: Man hindras i Hatzenbach, gasas ifrån till QH där man åter är ifatt för att gasas ifrån till SK för att åter vara ifatt i Aremberg för att gasas ifrån till AD där man åter är ifatt för att gasas ifrån fram till Metzges/Kallenhard osv, osv. En sak kan man nog säga - vi skulle iaf inte ha några bekymmer med varandra på en bana! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Finns det bankörning i Barkarby? Är det på flygfältet? (De hotar förresten med att slå ihjäl flygfältet och göra bostäder av det. :-( Själv bor jag ju hellre på något sämre ställe än blir av med flyget.) _________________ Fredrik Peterson |
||||
Alfaklubbens bankörningar fyller numer ut till det antal bilar/förare man tänkt sig efter att anmälningstiden för klubbmedlemar gått ut. Där är det en fin genomgång för de förare som inte kört förut samt uppdelning i C, B och A grupper samt givetvis i Corsa som är tävlingen. Min fru har åkt som helt novis i C-gruppen med standardbil och det fungerar utmärkt utom någon gång då framförvarande inte ville släppa förbi eftersom hon inte vill lägga sig för nära och den framför inte uppmärksammade att hon kom ikapp. Tempot är ganska lågt och fungerar utmärkt med långsam bil typ Alfa 146 1,4 och veteraner mfl. samt att det körs med stor marginal till de andra bilarna för att slippa problemen som beskrivs här.
Åkte på prova på dag på Sviesta där jag förstår att det måste vara svårt att börja eftersom alla sorters bilar och erfarenhet blandas friskt. Men det är åkså kul med blandningen som dock kräver stor försiktighet och vaksamhet men ger massor av erfarenhet för nybörjare, kanske för mycket på en gång. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Hehe.. jag känner igen det där... på sätt och vis. För det första ska jag börja med att skriva att långsammare förare/bilar naturligtvis ska släppa förbi snabbare. Däremot så har jag klurat lite på det där för det pratas ofta om det både på banträffar i allmänhet och PCS i synnerhet. Tänk er in i följande situation. Vi har två bilar med lika erfarna förare. De två förarna har samma varvtid runt banan. Bil 1 är snabb i kurvorna pga att den är liten och lätt men tappar på rakor pga den låga effekten.. Bil 2 snabb på rakorna/snabba kurvor pga mer effekt men tappar i kurvorna pga vikt. Vi konstaterar vidare att kurvor inte är något lämpligt ställe att köra om på. Som det är idag så känns läget lite visset för bil 2 eftersom den blir upphunnen i kurvorna och måste hålla igen på rakorna när bil 1 ligger i backspegeln i utgången ur kurva innan raka. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Kommer man ikapp samma ekipage igen så har man inte samma tempo (det behövs rätt rejäl temposkillnad för att köra in ett halvvarv). "Krama varandra i trafiken" och diverse andra hänsynsfloskler |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Långsammare banåkning? | << 1, 2, 3, 4, 5 19329 besök totalt |