Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (12292 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

EA skrev:
Men lite får man väl räkna med det? Ljud! Det är en bilträff, motorljud. Ingen tennis eller golf match...
Är jag ensam om den åsikten?

Mvh

Det är grannarna till banan som vill lyssna på tystnaden, vi som är på banan gillar ljudet (till en viss smärtgräns förstås, stå bredvid en TF som drar igång är inte hälsosamt för hörseln)

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

EA skrev:
Men lite får man väl räkna med det? Ljud! Det är en bilträff, motorljud. Ingen tennis eller golf match...
Är jag ensam om den åsikten?

Mvh

Nej, de flesta aktiva tycker ju att ljudet hör till, problemet är att det är en massa folk runtomkring som inte är lika roade.
När jag bosatte mig i solna var jag medveten om att råsunda väsnas en hel del när det är match, tycker det är irriterande i längden, men man accepterar ju det när man flyttar dit.
Sen finns det de ¤#¤%"! tomtarna som flyttar runt hörnet till en bana och sen börjar klaga och sen får myndigheterna på sin sida..

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

OFFkeFF skrev:
AxelT skrev:
95db på en banträff är kanske inte ett jätteproblem, men STCC o dyl måste ju få låta lite...

Var på STCC på Gelleråsen i Maj, visserligen rätt skönt ljud (bl.a. från C30orna överraskande nog!), men de kunde gott ha fått låtit lite mer.

STCC har 110dB (klassen STCC alltså, resten har 95dB)
Förstår iofs inte varför de ska få låta mer än andra? Borde det inte vara så att de som är snabbast får låta mest
Skämt åsido, de som störs bryr sig inte om det är STCC eller om det är en vanlig bandag som väsnas.
95dB förbipassering så låter det faktiskt rätt fint, både i nivå och sound från de flesta bilar, högre är enligt min mening bara jobbigt.
Har vart mek ett par ggr när EM i RR gått på Assen tillsammans med motOGP, och efter en hel helg med megafoner så är ljudet extremt tröttsamt, inte kul att behöva knalla med peltor konstant i depån för att de dånar 130dB vid bankanten.. Eller när det varmkörs motorer vid alla tillfällen på dygnet.

Ja det var framförallt Porscharna jag hade velat höra mer av. Trevliga maskiner.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Motorsport utan motorljud är som porrfilm utan bild.

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Jag själv tycker att det fräckaste som finns är häftigt massivt, eller proffsigt ylande motorljud.
Varför jag går på F1 tävlingar (oftast fredagar då jag hellre ser racet på TV på söndagen) är närvaron med ljudet och lukten.
Sedan har vi proffs drag racing. Den som inte upplevt två riktiga nitro Top Fuelers dra iväg med en därav suddig syn då det skakar så mycket, har missat något.
OBS, går inte att jämföra med kompressormatede metanolbilar. Nitro i 90% blandning är något annat.

MEN! Den här tråden är lagd för att dela med oss vilka erfarenheter vi/ni har under denna säsong på mätningar, hur tuffa banorna är att följa regeln samt hur ni modifierar era bilar så att det blir tystare.
Jag hade faktiskt hoppats på mer teknisk input och även mer feedback. Snart har ju halva säsongen gått. Måste finnas massor av erfarenhet.
Eller är det inte så tufft och inga svartflagg på banträffarna?

Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Ingen mer input att dela sig?
Mest nyfiken är jag på Sturup och Knutstorp.

Här sen Okt 2008

Ingen mer input, mer än det Jag sagt tidigare ; att de mäter på Knutstorp och att det är en hel del bilar som inte klarar gränsen.
På Alfaklubbens körning träffade jag en som även var på Lotusklubbens bandag.
På den senare blev han svartflaggad men inte på den förra. Samma bil...

Jag fick förresten min ljuddämpare igår. Då Larini drog ut på tiden så fick Jag specialbeställa en från Ferrita istället. Beställd Tisdag, levererad Fredag thumbs up 250x90mm 2,5" stosar. Den ska passas in mellan katten och den befintliga fördämparen i samma dimension. Förhoppningsvis så ska det få ner ljudet till rätt nivå för att klara kraven. Återkomemr med rapport om hur det lyckats. Ska på banträff 13-14 och då mäter de ljudet. Iofs 104db gräns där så Jag klarar mig antagligen som det är nu med mina 102db, men ska se vad Jag hamnar på.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006

Trådstartare
Tack!

Just denna informationen är vad jag vill ha ut till folk.
Bättre att veta innan, än att stå där med lång näsa. Sommaren är kort och tillfällena inte så många plus att det är sura bortkastade pengar.
Vad är bättre?
Ett par dagar eller veckor av extra förberedande eller ett sista stunden mek med kartonger, silvertejp och gudarna vet vad för att desperat få lov att köra.
Ibland med förödande konsekvenser av sämre kylning eller löst sittande farliga påhitt.

Jag vill bara vara lite medhjälpande till att vara "pro-aktiv".

Malmö
Här sen Feb 2005

Re:

Frallan2 skrev:
Ingen mer input att dela sig?
Mest nyfiken är jag på Sturup och Knutstorp.

På Knutstorp mäter de vid start/mål-linjen ovanför armcoräcket. Där har man givetvis full gas.
På Sturup mätte de vid gamla startrakan ca 5meter från banan, ungefär där man börjar bromsa. (iaf vid MSCC's Km1)

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Lite relaterat i alla fall. Läste mig till följande ikväll:

"JAPMEET 2010

observera! Tidigare annonserat datum för Japmeet 2010, 3-4 juli, gäller inte längre.

På grund av nya regler för bullernivåer tvingas Mantorp Park boka om sina evenemang för året, och nya diskussioner förs nu med banan."

Någon som hört något om bakgrunden och vet om/hur andra evenemang också påverkas?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Allmänt banåkaforum
Feedback på ljudrestriktionerna på banorna
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (12292 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande