Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46709 besök totalt
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Yepp, den är inlämnad. Står inget om uppgraderad diffverkan så det hade inte varit aktuellt ändå, men tack för tipset Kommer även köra på 4.10 istället.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Riktigt trevlig räcer du har

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja, den börjar bli riktigt trevlig nu faktiskt Bara en lite starkare motor som fattas :P Men det kommer.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Nu är det snrt dags att både hämta bil med färdig bur och den uppgraderade diffen, var lite strul att få tag i utväxling men Peder lyckades skaka fram en till slut

Jag kommer högst troligt inte hinna få ordning på motorn tills i år, men jag funderar på om man ska göra något halvfärdigt.
Tänkte på om man hinkar i motorn, köper ett sprut (dels för att kunna mappa bra, dels för att slippa strula allt för mycket med startspärrar m.m, ska ändå ha det senare), och måste man ändå mappa kan man ju slänga på lite enkla delar runt om som insug och grenrör och avgassystem. Man borde ändå kunna plocka rätt skapligt med effekt känns det som.
Hur som, det jag tänkte mest på var avgassystemet som jag inte har koll på alls. Vi har idag ett rostfritt cat-back i 2,5" +- någon mm, funkar det att bara ersätta främre biten till något vettigare (t.ex. supersprint x-pipe) eller måste det vara något special hela vägen? Detta ska framförallt passa den färdiga motorn med 370-380hk.

Uppdatering med bilder kommer så fort bilen är hemma igen.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ingen av de 150 som varit inne och läst som har en åsikt om avgassystemet? Man måste inte vara ett proffs för att ha en åsikt Släng upp några teorier nu!

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 433



Re:

kmarcus skrev:
Har inte hänt speciellt mycket än så länge varken med bil eller motor. Jag har bytt garage och haft massa annat för mig som tagit all min tid. Har dock rivit ner diffen och börjat snickra splitter. Hur mycket ska den sticka ut? Har byggt en distans på 2 cm som kommer ligga mellan original m-läpp och splittern. I dagsläget kommer den sticka ut ca 10 cm om jag minns rätt. Bra/dåligt?

Funderar kring kolvar och stakar. Kommer jag behöva byta det? Är trots allt 30k, men rasar motorn pga det så är 30k helt plötsligt en billig försäkring. Sen vet jag inte om jag ska köra med 3.91 eller 4.10 i slutväxel, tips?

Tack Axel för bilder och program! Riktigt snällt av dig Har inte hunnit kolla på det än tyvärr.

Bilder på bilen i nya garaget:




PS. Har sålt min bruksbil och är sugen på något nytt roligt åk, kanske blir en till M3 e36 bara för att En cosmossvart vore perfekt får då har vi 3 st i familjen


Måste bara fråga, i vad hissar du och vart ställer du pallbockaran för att få upp bilen så där högt.
Dom främre pallbockarna står dom i de bakre infästningen för bärarmen fram?
och dom bakre pallbockarna på lyftpunkten bak? Så hissar du i subframen bak?

_________________
Oscar olander - Sthlm
BMW 335i Touring
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Hoppas jag beskriver rätt nu. Först hissar jag främre fäste (de med en gummikloss) under bilen, ställer pallbock vid de bakre fästena och innanför infästningen till bärarmen på framvagnsbalken (där det lutar lite). Sedan lyfter jag mitt i balken fram och höjer pallbockarna till den nivå jag vill. Likadant i subframen bak.

I början hade jag alla pallbockar vid gummiklossarna men när jag skruvade bort subframen bak så blev bilen så framtung att jag kunde lyfta baken med en hand i kofångaren... Rätt ostabilt med andra ord. Så det blev till att hitta nya pallpunkter och dessa har fungerat bra.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Re:

kmarcus skrev:
Hur som, det jag tänkte mest på var avgassystemet som jag inte har koll på alls. Vi har idag ett rostfritt cat-back i 2,5" +- någon mm, funkar det att bara ersätta främre biten till något vettigare (t.ex. supersprint x-pipe) eller måste det vara något special hela vägen? Detta ska framförallt passa den färdiga motorn med 370-380hk.

Uppdatering med bilder kommer så fort bilen är hemma igen.


Det har skrivits lite om M3 e36 avgassystem här på Rejsa, kan det vara i John Kjellssons tråd? Iaf i någon av M3 e36 banåkabilarna. Länkades till en bil som bromsats med original kat och med Super Sprint x-pipe, har svagt för mig att det blev aningens mindre effekt med x-pipan. Någon annan hade ersatt kattarna med raka rör och fått betydligt lägre effekt (30 ps mindre?) Så systemet är nog ganska optimerat från fabrik trots att det är tyst.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1454



jag har testat en hel del med detta men har inga siffror då jag inte kört bilen på rullar imellan testen
men kolla in i min tråd här på rejsa

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30217&postdays=0&postor . . . .

men händer mycket när man gör små förändringar i avgasröret på en sån här motor

jag skulle säga att det är svårt att göra det bättre än original, men tyvär väger ju original en hel del så det känns inte heller rätt på en rejs bil.

om du kör stand alone sprut underlättar du för då kan du kring gå dom märkliga AFR värden du kan få men felaktigt plaserat X/H lr vad du nu tänkt

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tack för lite input!
Men om nu avgassystemen är så känsliga, borde det inte bli fel ändå om man trimmar så pass mycket som är tanken? För då är ju varken effekt eller karaktär liknande original längre.

Hur kan AFR ändras beroende vart ett X/H sitter?

Känns som att ett samtal till Köhler skulle göra susen.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Idag kom en leverans från Millway med lite godis

Camberstag.
Förstärkningsplattor till fjädertornen.
Inre bärarmsbussningar i delrin.
Alubussning till rattstången.
Yttre bärarmsbussningar, ledlager

Med detta monterat och en ordentlig förstärkning av infästningarna i bakvagnen borde det inte flexa en mm



På torsdag åker vi till skåne och hämtar bilen också. Efter det är det bara en jäkla massa skruva så man hinner klart innan snön är borta.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42361

Forumägare
Forumägare

Re:

kmarcus skrev:
...Millway ... godis ...


Det där kommer bli superbra!! thumbs up Been there, done that thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja, bara dumt att jag inte köpte hela paketet direkt förra året, pengarna rinner ifs iväg om man ska göra allt samtidigt, men nu är det i stort sätt bara 4 bult för att få ner hela bakvagnen så det är väl inte massor med extrajobb. Blir dessutom lättare att få dit diffen igen om jag plockar ner bakvagnen. Den har jag dessutom fått tillbaka från Peder (Mobimech). Mycket bra service av honom som vanligt och bra priser dessutom.

Sugen på att byta ut mina R-däck också, dackonline har bra priser på Michelin PSC

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hur går det med allt Marcus? Räknar ni med att ha bilen klar under året?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Jag har har börjat fixa lite smått men det är mycket skitjobb kvar än tyvärr. På måndag ska alla rutor bytas ut i alla fall thumbs up Sedan blir det att provstarta innan jag själv ger mig på att flytta säkringsboxen.

Bilen kommer rulla någon gång i sommar, om det blir om två veckor eller någon gång i augusti beror i stort sätt bara på hur bra diciplin jag har

Vill ju självklart ge dig en match runt Sviestad innan det är dags för mera motor

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

kmarcus skrev:
Vill ju självklart ge dig en match runt Sviestad innan det är dags för mera motor


Låter bra Jobba på nu

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Har du något att köra med tills i Maj?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja, fast just nu är den (fortfarande) nerplockad :/
Rullar inte M3:an så finns andra bilar att gasa med som är minst lika roliga

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
DanSol
Sthlm/Huddinge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 504



Hunnit testa den nya diffen nått? Jag e suger på samma operation och är nyfiken på hur den kändes....och vad blev prislappen

_________________
/// Daniel Solaric ///

BMW Time Attack

Vardag: BMW 335d -16
Race: BMW 328 ESS Komp. -98
Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

kmarcus skrev:
Ja, fast just nu är den (fortfarande) nerplockad :/
Rullar inte M3:an så finns andra bilar att gasa med som är minst lika roliga


DanSol skrev:
Hunnit testa den nya diffen nått? Jag e suger på samma operation och är nyfiken på hur den kändes....och vad blev prislappen


Då så kanske ni båda är sugna att haka på Ralphs däck till Gelleråsen & Rudskogen? det är först i sommar men vi blir ett litet gäng som åker.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Länge sedan jag skrev eller ens läste tråden...

Men nu blickar jag framåt igen istället för att sura och svära över andras fuskjobb.

Nu i sommar har det skruvats för fullt så jag kan få ut bilen igen efter en lång vila. I dagsläget är det bara att måla buren, lite småpill med elen och inredningen som fattas för att kunna ut och gasa igen. Kommer troligen kunna ta första provkörningen till helgen

Efter det är det dags för reg.bes. Orkar jag och har tid ska jag försöka ordna lite mer pulver till motorn (har börjat tycka original 996 turbo saknar effekt så den här högen lär kännas som en gammal Volvo )

Ska försöka ladda upp någon bild under morgondagen också.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46709 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande