Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 46709 besök totalt |
_________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
Nu är det snrt dags att både hämta bil med färdig bur och den uppgraderade diffen, var lite strul att få tag i utväxling men Peder lyckades skaka fram en till slut
![]() Jag kommer högst troligt inte hinna få ordning på motorn tills i år, men jag funderar på om man ska göra något halvfärdigt. Tänkte på om man hinkar i motorn, köper ett sprut (dels för att kunna mappa bra, dels för att slippa strula allt för mycket med startspärrar m.m, ska ändå ha det senare), och måste man ändå mappa kan man ju slänga på lite enkla delar runt om som insug och grenrör och avgassystem. Man borde ändå kunna plocka rätt skapligt med effekt känns det som. Hur som, det jag tänkte mest på var avgassystemet som jag inte har koll på alls. Vi har idag ett rostfritt cat-back i 2,5" +- någon mm, funkar det att bara ersätta främre biten till något vettigare (t.ex. supersprint x-pipe) eller måste det vara något special hela vägen? Detta ska framförallt passa den färdiga motorn med 370-380hk. Uppdatering med bilder kommer så fort bilen är hemma igen. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Re:
Måste bara fråga, i vad hissar du och vart ställer du pallbockaran för att få upp bilen så där högt. Dom främre pallbockarna står dom i de bakre infästningen för bärarmen fram? och dom bakre pallbockarna på lyftpunkten bak? Så hissar du i subframen bak? _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
Hoppas jag beskriver rätt nu. Först hissar jag främre fäste (de med en gummikloss) under bilen, ställer pallbock vid de bakre fästena och innanför infästningen till bärarmen på framvagnsbalken (där det lutar lite). Sedan lyfter jag mitt i balken fram och höjer pallbockarna till den nivå jag vill. Likadant i subframen bak.
I början hade jag alla pallbockar vid gummiklossarna men när jag skruvade bort subframen bak så blev bilen så framtung att jag kunde lyfta baken med en hand i kofångaren... Rätt ostabilt med andra ord. Så det blev till att hitta nya pallpunkter och dessa har fungerat bra. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Re:
Det har skrivits lite om M3 e36 avgassystem här på Rejsa, kan det vara i John Kjellssons tråd? Iaf i någon av M3 e36 banåkabilarna. Länkades till en bil som bromsats med original kat och med Super Sprint x-pipe, har svagt för mig att det blev aningens mindre effekt med x-pipan. Någon annan hade ersatt kattarna med raka rör och fått betydligt lägre effekt (30 ps mindre?) Så systemet är nog ganska optimerat från fabrik trots att det är tyst. _________________ Magnus Lidholm |
||||
jag har testat en hel del med detta men har inga siffror då jag inte kört bilen på rullar imellan testen
men kolla in i min tråd här på rejsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php men händer mycket när man gör små förändringar i avgasröret på en sån här motor jag skulle säga att det är svårt att göra det bättre än original, men tyvär väger ju original en hel del så det känns inte heller rätt på en rejs bil. om du kör stand alone sprut underlättar du för då kan du kring gå dom märkliga AFR värden du kan få men felaktigt plaserat X/H lr vad du nu tänkt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Tack för lite input!
Men om nu avgassystemen är så känsliga, borde det inte bli fel ändå om man trimmar så pass mycket som är tanken? För då är ju varken effekt eller karaktär liknande original längre. Hur kan AFR ändras beroende vart ett X/H sitter? Känns som att ett samtal till Köhler skulle göra susen. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Idag kom en leverans från Millway med lite godis
![]() Camberstag. Förstärkningsplattor till fjädertornen. Inre bärarmsbussningar i delrin. Alubussning till rattstången. Yttre bärarmsbussningar, ledlager Med detta monterat och en ordentlig förstärkning av infästningarna i bakvagnen borde det inte flexa en mm ![]() ![]() På torsdag åker vi till skåne och hämtar bilen också. Efter det är det bara en jäkla massa skruva så man hinner klart innan snön är borta. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Ja, bara dumt att jag inte köpte hela paketet direkt förra året, pengarna rinner ifs iväg om man ska göra allt samtidigt, men nu är det i stort sätt bara 4 bult för att få ner hela bakvagnen så det är väl inte massor med extrajobb. Blir dessutom lättare att få dit diffen igen om jag plockar ner bakvagnen. Den har jag dessutom fått tillbaka från Peder (Mobimech). Mycket bra service av honom som vanligt och bra priser dessutom.
Sugen på att byta ut mina R-däck också, dackonline har bra priser på Michelin PSC ![]() _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
|
||||
Jag har har börjat fixa lite smått men det är mycket skitjobb kvar än tyvärr. På måndag ska alla rutor bytas ut i alla fall
![]() Bilen kommer rulla någon gång i sommar, om det blir om två veckor eller någon gång i augusti beror i stort sätt bara på hur bra diciplin jag har ![]() Vill ju självklart ge dig en match runt Sviestad innan det är dags för mera motor ![]() _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
Re:
Låter bra ![]() ![]() |
||||
|
||||
Hunnit testa den nya diffen nått? Jag e suger på samma operation och är nyfiken på hur den kändes....och vad blev prislappen
![]() _________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack ![]() Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 |
||||
Re:
Då så kanske ni båda är sugna att haka på Ralphs däck till Gelleråsen & Rudskogen? det är först i sommar men vi blir ett litet gäng som åker. ![]() |
||||
Länge sedan jag skrev eller ens läste tråden...
Men nu blickar jag framåt igen istället för att sura och svära över andras fuskjobb. Nu i sommar har det skruvats för fullt så jag kan få ut bilen igen efter en lång vila. I dagsläget är det bara att måla buren, lite småpill med elen och inredningen som fattas för att kunna ut och gasa igen. Kommer troligen kunna ta första provkörningen till helgen ![]() Efter det är det dags för reg.bes. Orkar jag och har tid ska jag försöka ordna lite mer pulver till motorn (har börjat tycka original 996 turbo saknar effekt så den här högen lär kännas som en gammal Volvo ![]() Ska försöka ladda upp någon bild under morgondagen också. _________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 46709 besök totalt |