Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (57677 totalt) |
Re:
Kul! Det är ju bra fart i dessa små bilar så det kommer säkert bli ett konkurrenskraftigt paket. ![]() _________________ Magnus Lidholm |
||
Bilen och jag vilar oss i form under vinteruppehållet. Nya ersättningsluftfilter har anlänt och nya bakbelägg är beställda.
Lutar åt att premiären kommer bli på hemmabanan i Falkenberg 28/4 när det är dags för vårruset. Ett bra tillfälle att kontrollera att allt funkar som det ska inför premiären på Kinnekulle 3-5 juni. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Idag fick vårkänslorna fart på mig och bilen startades upp för första gången i år.
Förutom motoroljebyte byttes bromsbeläggen bak. Ett av bromsoken bak kärvade i kolven, så det blev till att byta ut det mot ett bättre begagnat. Dags att beställa renoveringskit till bromsoken. Det hanns även med att äntligen montera skvalpskyddet i tanken. Härligt att stå med händerna ner i bensin och fippla med spännband. ![]() ![]() På tur står bromsvätskebyte och nya framdäck, sen är bilen klar inför deltävling ett på Kinnekulle 4:e juni. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||
Nya ostarna har anlänt.
![]() Tyvärr var det punktering på ett av mina gamla R888-bakdäck, så det fick bli att beställa nya R888R till bak också. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Första deltävlingen på Kinnekulle gick åt skogen. Bilen misstände och jag valde att låta bilen stå och istället studera mina klasskamrater.
Felet är hittat och de är ännu en gång MSD-tändspolarna på leasingaffären som lagt av. Så nu blir det en HKS Twin Power igen och senare under säsongen eller till nästa år AEM-tändspolar. Fick lite inspiration till splitter så förhoppningsvis sitter det på till Mantorp 9/7. ![]() ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||
Tändförstärkare inhandlad. Laddar nu inför Mantorp 9/7.
![]() Passade på att köpa en ny hjälm, en Bell MAG-1. Tack till ML Motorsport i Göteborg för trevligt bemötande. ![]() ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Det blev ju inte så många varv och långt från full attack, så jag vill inte uttala mig om däcken. Får återkomma efter Mantorp istället.
![]() _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Efter problem med MSD-tändspolarna på Kinnekulle och ingen varvtid värd att nämna, var jag laddad inför deltävling två på Mantorp. MSD-spolarna skickade jag all världens väg, kopplade in originalspolarna och köpte en begagnad HKS Twin Power-tändförstärkare.
Några få varv under första uppvärmningspasset hanns med och jag kunde känna lite på de nya Toyo R888R-däcken. Laptimern stannande på 1.35.9, vilket är en tiondel långsammare än mitt rekord från 2009. Jag tror inte att jag har kört på Mantorp sedan dess då det inte är någon favoritbana. I första kvalet laddade jag på mer, och för varje varv kände jag att jag kom in i det mer och mer och kunde lita på däcken och bilen. 1.35-rekordet putsades ner till 1.33.045! Jag låg nu på en tiondeplats. Inte illa med tanke på att bilen har strax över 300hk; en bit i från toppen som ligger närmre maxgränsen på 450hk. Efter lunch var det dags för andra kvalet och det var varmare i luften och i asfalten. Jag hamnade i trafik under de första varven och fick inte till någon bättre varvtid. Snabbaste varvet slutade på 1.33.82. Redan på förmiddagen hade Krister Svan rasat växellådan på sin Porsche 930, så jag visste att det räckte att komma på plats 11 totalt för att få den tionde platsen och därmed få köra i la grande finale. Jag slutade på plats 12 efter Q1 och Q2, men hade turen att Klas Neander i sin Evo V inte kunde komma till start. I finalen var det bara fullt som gällde. Efter flera dagars feber och en ihängande förkylning kändes det dock tungt. Efter fjärde varvet blinkade det till 1.32 på laptimern och jag kände att det fanns ett varv till att ge innan det var läge att börja kyla av bilen. Så fel jag hade. När jag skulle börja bromsa vid bromspunkten på långa rakan gick bromspedalen i botten. Ett pump till på pedalen och jag fick lite verkan, men jag fattade ett snabbt beslut att inte svänga utan istället fortsätta västerut och ut i lecakulorna, som fick stopp på bilen precis innan åkern tog vid. Efter att få ha åkt hjullastare fick bilen stå och kyla ner sig. Jag kände mig nöjd med en 1.32-tid, men visste inte att tiden var 1.32.165 och att det räckte till en sjundeplats! _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Härligt med att du kom bättre än du trodde och körde en bra tid
![]() Mindre kul med avåkningen men kanske klara dig utan skador på bilen? En sån avåkning pga bromsar ökar ju inte förtroendet att bromsa sent direkt, vad kör du med för belägg osv? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Jag ska kolla över skadorna på onsdag. Får svarva om skivorna och kanske slitsa dem om det finns tillräckligt med gods kvar.
Beläggen är arbotech XP10 rutom, så det lär inte vara beläggen som har överhettat, utan skivorna. Slitsning av skivorna och bromskylning in till mitten av skivorna kommer göra susen, tror jag! ![]() _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Om pedalen gick i botten så måste ju bromsvätskan ha kokat, bättre kylning kanske men det verkar ju skumt att få värmeproblem på bromsarna efter megarakan....
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
Ja, det är märkligt. Ska kolla hur det ser ut med bromsvätskan. Den var nybytt inför Kinnekulle (RBF600).
Skivorna är lite blåa, så de har gått varmt. Tråkigt att du fick problem med turbon. Hoppas du hinner lösa det till Gelleråsen. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
Re:
Värmen byggs ju oftast i skivan, så en svalare skiva = svalare broms ok ![]() Kyler man oken, kommer nog problemet med varma skivor kvarstå och värmen transporteras ut i oket ändå tids nog. Riktigt bra kört och grattis till en 7 plats ![]() _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Jag skulle ha luftat bromsarna efter Kinnekulle, även om jag inte körde många varv där (p.g.a. problem med tändspolarna). Castrol SRF verkar vara ett bättre val än RBF600. Note to self: Lufta bromsarna efter VARJE bankörning!
Motul RBF600 våtkokpunkt 205°C Castrol SRF våtkokpunkt 270°C there was a debate sometime last year here on racing/de or GT2/3 forum regarding this. As Mooty pointed out, dry is academic. when you OPEN that can, you can throw the DRY point out of the equation. Pay attention to the wet and then compare the brands. The 3 most common lines people choose are ATE, Motul, and SRF. I have run them as well. ATE blows. Bleed ALOT if you are hard on the brakes as it will get boiled very easily. Motul is really good but still requires bleeding after every event. SRF is second to none. I have flushed once a year and bleed after each brake changed (twice a season...Spring/Summer/Fall). Saxat från:http://rennlist.com/forums/racing-and-drivers-education-forum/408358-motul-rbf-660-beats-out-castrol-srf.html#post5072754 _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck) ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (57677 totalt) |