Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Time Attack Sweden
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (15094 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Varför inte göra mera än bara time attack.
Kör drifting samtidigt också och slå ihop dessa?

Kanske inte på alla event men några?
Kör med utställning och du lockar flera företag att betala för yta där dom kan stå.
Sponsorer till dessa evenemang borde kunna fixas så några tusenlappar försvinner?

Intäckter:
20st startande 30.000kr
200st publik a 100kr 20.000kr
Sponsorer 10-20.000kr
företag och utställning 20.000kr

dvs runt 80-90.000kr borde ju inte vara omöjligt lågt räcknat och utan drifting
Jag skulle betala 1500-2000kr för varje tävling.

Holme
Gävle
Här sen Dec 2007

Jag känner nog inte många driftare som skulle ge 1500-2000 per tävling i nuläget.
Men det är på stora banor med stora sponsorer. Skulle det vara prispott eller liknande?
Man vet aldrig, men just nu tror jag det blir svårt

Karlstad
Här sen Apr 2008

Kanske inte tillför så mycket till tråden...

MEN när min bil är klar SKA det köras timeattack!

jag kommer heller inte ha något problem med att pröjsa 2k för att få köra.. man bygger ju inte en bil för X00.000:- för att titta på. sen vore det väldigt roligt att få igång en TA serie i Sverige.

skulle det vara så att man ska behöva vagnsbok så ser inte jag heller det som ett problem. jag "kastar" gärna bort min bils identitet till förmån för att få racea. hade vagnsboksreggat nu med om jag hade haft nån vettig klass att köra i.

Denna grabben håller även på med att försöker få ihop något tror jag:

http://www.garaget.org/winberg_vti

jag vidarebefodrar denna tråden till honom thumbs up

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag kan inte låta bli att kommentera.
Jag är lika skeptisk som Richard framtiden ser väldigt dyster ut för TA i Sverige. Ponera ett fritt reglemente 1 klass där alla bilar med E-märkta R-däck samt vettig säkerhetsnivå får delta. Vi lägger en tävling på Mantorp någonstans strategiskt i runt semestertid och får Bilsport och Automobil att promota tävlingen. M.a.o. ideala förutsättningar. Jag betvivlar att mer än 20 bilar står på startplattan. Det finns absolut ingen möjlighet att få eventet att gå runt med så få tävlande hur man än vrider på det med så få startande. Fredriks väldigt realistiska kostnadsberäkning stödjer även att eventet inte går runt på egna ben med mindre än 50 bilar.

Har man däremot 60-80 bilar startande kan man börja prata klasser och även publik för att evenemanget skall bli intressant och bära sig. Men för att nå dit får man börja i en annan ända.

Skall man ge något konkret förslag skulle jag nog föreslå att köras det på klubbnivå. Olika klubbar turas om att köra en deltävling och bjuder in de som vill köra TA och kombinerar med normal bankörningsverksamhet. Då kan man kanske få fram underlag för renodlat event eller t.o.m serie.

Jag önskar de som har engagemanget ett hjärtligt lycka till för att ro TA i hamn. Även om jag är skeptisk så skulle jag tycka det var skoj med en sådan serie och jag hade nog kört en deltävling själv.

Mvh
Edvin - Inblandad i Time Attack både som tävlande och arrangerandet..

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Peak64 skrev:
Publikintäkter? Kan inte det hjälpa till för att minska anmälningskostnaden?

Jovisst.

Men du får inte publik utan annonsering. Och annonsering är enligt min erfarenhet det dyraste man kan göra. Och det är en kostnad med stor osäkerhet. Det räcker med ett moln på väderkartan kvällen innan så har du torskat vinsten.

Så utan en biltidning som partner får du det inte att fungera, och jag tvivlar på att Bilsports alla event går plus. Det måste finnas en anledning till att de dragit ner på antalet aktiviteter iaf, det var nog inte tidsbrist...

Ponera att Mantorp är det som gäller, sitter inte Bilsport på en corner där? (för att uttrycka sig milt)
Kan ju göra det svårt på flera sätt om någon part vill blockera / ej anser sig vilja stödja ett annat förlag.

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Man skulle försöka sälja in sig med X antal events på daslands ring, tror jag skulle kunna bli något. Och dra lite publik.

Ny bana, "ny" intressant race-serie med mycket spänning...

men det kanske bara är mina tankar...

Här sen Nov 2002

Det är faktiskt into så svårt att få igång en Timeattack serie rent praktiskt och I realiteten.

Det räcker med en eller ett par eldsjälar som vågar satsa lite och som har lite pengar att riskera.

Jag kan hjälpa till med praktiskt och med tips.
Men någon eldsjäl för Timeattack måste som sagt till

L0FA

Här sen Feb 2004

Re:

Supramannen skrev:
lofa skrev:

En idé angående att minimera risk, man skulle gå ihop med tex Japmeetarrangörer och ha en dag i anslutning till deras event, då har man ju publiken på plats redan. De kör ju dessutom lite Time attack på skoj i det eventet, kanske bra uppvärmning då.

Det finns ju redan man detär endast för japs bilar tyvärr

Fast du förstod tydligen inte vad jag menar?

varför ha en dag i anslutning till Japmeet, jo för att många som har dessa bilar är intresserade av sånt och då har man redan ett gäng på plats samt en massa folk som åskådare, som givetvis vill va kvar en extradag för att se hur deras hjältar står sig mot tex supramannen och puppan mfl, var väl inte så svårt?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Vet inte om det har nämnt, men hur många åskådare har japmeet då?

och hur många av dessa är betalande?

Sen vet jag av erfarenhet (ingen märkeshint inlagd här, utan haverier och slitage verkar drabba alla likvärdigt) att det är tufft att rejsa två dagar i rad.

Själv är jag lite sugen på att åka och titta på ex. finalen i TA i England.
Är det någon här som har varit på plats och titta och kan ge exempel på hur mycket publik etc. det är där?
http://www.timeattack.co.uk

PS Det verkar finnas en öppen/prototyp-klass
http://www.timeattack.co.uk/index.php/teamsdrivers/prototype-openwheel . . . .
http://www.timeattack.co.uk/index.php/teamsdrivers/prototype-openwheel . . . .

Själv skulle jag gärna se ett Bilsport Tunertest i form med en delgren som TA.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Holme skrev:
Jag känner nog inte många driftare som skulle ge 1500-2000 per tävling i nuläget.
Men det är på stora banor med stora sponsorer. Skulle det vara prispott eller liknande?
Man vet aldrig, men just nu tror jag det blir svårt

detta gäller inte drifting, detta gäller köra fort runt en bana

Driftare förstör bara för oss som vill köra fort, drar upp skit ligger däck rester och front spoilers överallt

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Det är faktiskt into så svårt att få igång en Timeattack serie rent praktiskt och I realiteten.

Det räcker med en eller ett par eldsjälar som vågar satsa lite och som har lite pengar att riskera.

Jag kan hjälpa till med praktiskt och med tips.
Men någon eldsjäl för Timeattack måste som sagt till
Utan lite halvgalna & ditatoriska eldsjälar skulle inte många tävlingsklasser finnas öht.
Att lista alla svårigheter först brukar de inte heller göra
Den som aldrig försöker lyckas heller aldrig.

Greppar man att de 20 tävlande (som man kanske kan få ihop till en början, alla i en hög) inte kan förvänta sig bära en heldag själva (de är inte intressanta nog och vill inte bära hela kostnaden) så kanske man kan klara sig med 3x15minuter hos nån arrangör som har lite tid att fylla (det förekommer, men gamla tävlingsserier som ibland har dessa problem vet nog inte om att det finns intresse för "sånthär").
Visst får man ett lite undanskymt läge men det går att tävla (och allt jox runtomkring har redan fixasts av nån annan, pröjsa, tävla, och åk sen hem, klart).
PR utrymme går att skapa om man är lite smart (foto och video kan ju redigeras så läktarna är fulla , eller väljas så det ensliga inte syns så tydligt).

Man måste väl börja nånstans?
Fredrik hade ju ett embryo när det var transponderkörning med gatbilar vid nåt av SLCeventen, men det var få som såg poletten (och den trillade tydligen ner hos ännu färre).

winberg_vti
Helsingborg
Här sen Jul 2009

Time Attack

om där finns ngn som är intresserad på att starta upp den här serien så hör av er!!

Har redan försökt hitta bilar i klass med den engelska club serien möjkligtvis club pro

Finns att nås på min Email winberg.racing@hotmail.com

Time Attack i Sverige är en MÖJLIGHET

keep in touch

Här sen Feb 2003

Re: Time Attack

winberg_vti skrev:
om där finns ngn som är intresserad på att starta upp den här serien så hör av er!!

Har redan försökt hitta bilar i klass med den engelska club serien möjkligtvis club pro

keep in touch

Har du inte läst ovan vad folk skriver..? du kanske är en av dom som vill va med och gambla pengarna

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Supramannen skrev:
winberg_vti skrev:

keep in touch

Har du inte läst ovan vad folk skriver..? du kanske är en av dom som vill va med och gambla pengarna

F*N! vilket trevligt välkomnande du ger han thumbs down

Varför måste du alltid klanka ner, ge negativ kritik eller gnälla på alla du möter på forumen? du kan väl åtminstonde låta han förklara sig, eller?

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Re:

Erik B skrev:

Själv är jag lite sugen på att åka och titta på ex. finalen i TA i England.
Är det någon här som har varit på plats och titta och kan ge exempel på hur mycket publik etc. det är där?
http://www.timeattack.co.uk

Jag var och kollade förra året, riktigt kul. Och eftersom finalen är på snetterton är de smidigt. Går bussar från Stansted förbi snetterton och vi fick busschaffören att släppa av oss på vägen. Så de var bara 5min att gå

Det var inte så mycket folk som kollade, så de var inga problem att röra sig fritt i depån och spana på de fina bilarna. Fanns ett uställnings område med lite billjud och olika märkes klubbar, samt att de kördes drifting tävling på en liten uppgjord bana brevid. Men ska man åka dit så får man vara riktigt intresserad av just time attack och inte de runt omkring för de var inget märkvärdigt alls. Så de passade mig perfekt, men man ska inte tro att de är som att åka på gatebil. Mer som att gå på en riktig race tävling..

De blir lätt en tur dit iår igen. Hoppas man får se någon svensk bil på banan

Västerlanda
Här sen Dec 2004

Tycker startavgift på 2000 kr låter väldigt bra, är ju inte mycket högre än en vanlig trackday.

Går det inte att sätta ihop så att deltagarna ska förskotts betala sin avgift och att detta är bindande? Då skulle man ju lösa mycket pengarna så inte en person behöver satsa så mycket. Skulle bilen gå sönder veckan innan och man inte hinner laga kan man ju trösta sig med att man sponsrat ett kul event!

Man kanske ska börja på en billigare bana typ kinnekulle eller är det bara mantorp som gäller för något sådant?

Här sen Feb 2003

Lind4hl skrev:
Supramannen skrev:
winberg_vti skrev:

keep in touch

F*N! vilket trevligt välkomnande du ger han thumbs down

Varför måste du alltid klanka ner, ge negativ kritik eller gnälla på alla du möter på forumen? du kan väl åtminstonde låta han förklara sig, eller?

Läs hur han skriver, det är en möjlighet osv.. Fredrik har ovan förklarat hur det ligger till som han är arrangör sen skriver han.. Är ju han som skriver dåligt som en första post då han kliver in direkt och ifrågasätter folk som jobbar med detta dagligen= dumförklarar folk

D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007

Re:

lofa skrev:
Supramannen skrev:
lofa skrev:

En idé angående att minimera risk, man skulle gå ihop med tex Japmeetarrangörer och ha en dag i anslutning till deras event, då har man ju publiken på plats redan. De kör ju dessutom lite Time attack på skoj i det eventet, kanske bra uppvärmning då.

Det finns ju redan man detär endast för japs bilar tyvärr

Fast du förstod tydligen inte vad jag menar?

varför ha en dag i anslutning till Japmeet, jo för att många som har dessa bilar är intresserade av sånt och då har man redan ett gäng på plats samt en massa folk som åskådare, som givetvis vill va kvar en extradag för att se hur deras hjältar står sig mot tex supramannen och puppan mfl, var väl inte så svårt?

Under japmeet 2008 (arrangerades inget 2009) så fick ju icke japanska bilar ställa upp i driftingtävlingen eftersom det var en av deltävlingarna det året. Att göra något liknande under en time attack serie är nog inga problem.

Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Birdy_sx skrev:
Det var inte så mycket folk som kollade, så de var inga problem att röra sig fritt i depån och spana på de fina bilarna.

Ja, det är ju lite oroväckande om man ser till intäcktssidan, men som vanligt är det lätt att överskatta hur populär just ens egen extremsport är.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Notera lite det Eddie nämnde, det körs redan en TimeAttackserie inom MSCC, speciellt eftersom det verkar vara tidsträningsformatet som lockar (MSCC KM är baserat på tidsträningarna).

Tar man vagnboksbilar (standardbilar, inte formel) som klassar in inom diverse reglementen inom SBF och går ihop så bör det inte vara svårt att köpa sig en heatplats på valfritt SBFsanktionerat event (där det finns plats över).
Nordic Supercar/GT borde väl räcka till för de flesta byggen (tekniskt), att den kanske är reggad för gatan också behöver ju inte förhindra nåt (och man måste ju inte maxa allt mot reglementet). 8.5L (inklusive faktorer) täcker ju tex till 4,25L med fyrventil och Turbo (men då är det 1350kg som minimivikt).
http://www.nordicgt.se/information (hummm, 2vTurbo, 5L... LR4 med dubbelsnurbo i en Corvette...)

Anledningen till att lista en extrem är att påvisa vilka motorer/vikter som får köra idag utan speciellt ökad säkerhet hos arrangören. Håller man sig inom dem och har samma säkerhetskoncept (inga avsteg från FIAs grundner) så borde Tekniska Utskottet sätta sig på tvären så mycket.

Fördelen att gå på SBFs linje skulle vara att det blir lättare att hitta tävlingsevent. Sista timmen vid långloppstävlingar etc.

Ska man börja med att köra eller måste det finnas en komplett show först? Köp plats på STCC i så fall (money talks som alltid).

L0FA

Här sen Feb 2004

Tror det blir smidigast om man inte blandar in svenska bilsportsförbundet, vars högsta dröm är att alla ska köra elbil och spela GTR evo.

Ska man göra nått som är på vanligt folks villkor är de nog bättre med SMA
Fast jag kan ha fel. Tycker bara bilsportförbundet verkar va en samlig gamla sega gubbar.
Citera
Allmänt banåkaforum
Time Attack Sweden
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (15094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande