Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 330is -90 "S50B30"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35445 besök totalt
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Fan vad tråkigt att du inte får komma till Knutan.
Detta var en kärra jag hade velat titta närmare på och gärna fått en åktur i.

Ska inte lägga mig i beslutet från BMWSC, men man blir ju lite fundersam då man senast på Gelleråsen hörde turbovin och dumpljud från en E36kaross.
Nästan lite vågat att ta upp detta till diskussion, då som tidigare nämnts, får man ju faktiskt inte ens chippa en bil om man frågar SBP... Och det rullar ju hemskt många bilar med diverse modifieringar som inte SBP sett eller godkänt.

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Detta är ju inte bara en fråga om den som klagat.
Känns lite som hyckleri också. Finns mängder med klubb kändisar i bilar som uppenbart inte är ärligt besiktad så som den kommer till banan.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Synd att du inte får åka. thumbs down

Förmodligen alla helbilsgodkända bilar är då olagliga.
Dessutom är väl de äldre bilarna knappast omreggade heller trots slappare regelverk för dessa.
Jäkla dålig stil att gå på en enskild person då , men det är kanske någon som anmält dig?

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Känns lite som häxjakt, var går gränsen när man inte längre vågar uppdatera sin byggtråd, jag är inte säker på att mina nya bromsklossar är TüV märkta!

Det är ju inte som detta är en bil med en "lastbilsturbo" (citerat från någon bmwsc nisse), och garanterat inte den med bäst hk/kg så att den kör så fort så det blir osäkert. Hur många gatbilar är det inte som har oreggade motorer, eller motoruppgraderingar långt över 15% (300hk s14 tex) på träffarna i alla fall.

Det som har dömt ut kloff är rätt uppenbart att han är snäll och delar med sig med en utmärkt projekt tråd här på rejsa.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lillen skrev:
Förmodligen alla helbilsgodkända bilar är då olagliga.
Lagens bokstav eller tillämpning har inte så mycket med detta att göra (i mina ögon).
Det är en försäkringssak (eftersom lag om färd på allmän väg knappast gäller innanför grindarna på Ring Knutstorp).
om försäkringen ställer krav på arrangören så kan ju inte arrangören blunda för fakta som presenteras dem i svart på vitt (uppfattar att det är detta som hänt). Om saker inte kommer fram solklart eller om arrangören endast lägger rimlig energi på att ta reda på "gatlegalitet" (eller vad kravet från försäkringsgivaren är) så hamnar det ju i den gråzon som de flesta av oss lever i dagligen (avsteg från lagens bokstav men accepterat mellan fingrarna, ev ökad självrisk eller reducerad ersättning vid skada).

olika arrangemang har olika regler, det skulle ju kunna gå att lobba för körpass där försäkringen inte gäller, men BMWSC är ju inga nybörjare, det finns garanterat goda skäl till varför arrangemangen ser ut som de gör.

Vill man slippa gråzonen kan man alltid krångla sig över till tävlingstränande istället, då är det betydligt färre tvetydigheter. Det går att träna med bilar som inte passar i aktiva klasser (eller passar illa), det är bara grundläggande säkerhet som behövs (men bur gör vardagsanvändande jobbigare).

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Hittade en intressant tråd, och tänkte kommentera något då jag har en viss insyn i verksamheten även om jag nu är en föredetting.
Mina kommentarer nedan är för BMWSC:are först och främst, men även utomstående "proffstyckare", vilka båda har kommenterat denna tråd.

Det var mycket tjat om vad BMWSC godkänner eller inte.
Flytta fokus på diskussionen dit där hör hemma i stället.
Det är SPB som avgör vad som är OK.

Har din motor passerat SBP utan anmärkning så är det OK.
Byter du motor innan SBP så kan du fråga dig varför du gör det?
om den inte är laglig att brukas på allmän väg så varför ska BMWSC tillåta den på banträffar avsedda för gatlegala bilar?

Det finns varken teknisk kompetens eller tid för BMWSC att detaljstudera alla deltagares bilar under en banträff utan det överlåter BMWSC till rätt instans - dvs SBP.
Hur ska tex BMWSC veta om det sitter tex en modifierad kamaxel eller motorn har blivit strokad?
Syns det utvändigt?
ovanstående har säkerligen inte SPB gjort någon anmärking på heller i besiktningsprotokollet.
Sitter det däremot något som är uppenbart felplacerat, tex en lastbilsturbo eller en V10 i en E30, så krävs antingen en mycket okunnig, dum, eller blind arrangör för att tro att den har släppts igenom SBP utan anmärkning.

om du ska bygga om din bil så kolla med SBP och/eller SFRo vad som gäller.
Har SBP eller SFRo godkänt din ombyggnation så ska du se att du är välkommen även av BMWSC.

Gällande Thorbjörns påstående.
Nu var det säkert ett bra tag sedan Thorbjörn gästade BMWSC om inte mitt minne sviker,
men vanligtvis så brukar det syftas på tex Rör-olsson och Loaded vad det gäller denna argumentation.
Tyvärr lösa skott.
Båda har nämligen passerat SBP i det skick ni ser dessa bilar under en banträff utan anmärkning från SBP.
Rätt eller fel? Har ni något att anmärka på detta så kontakta SBP.

Till sist så vet jag att BMWSC och ACS kommer att diskutera detta ämne under hösten, och försöka komma fram till en mer definerad specifikation inför kommande säsong vad det gäller definitionen "gatlegal" bil.
Det blir spännande att få ta del av svaret, speciellt då ingen i Sverige kan enas om vad det är, men som vanligt förväntas BMWSC göra underverk av sina medlemmar.
Dessutom så måste krav från SBF och försäkringsbolag säkerställas i denna diskussion.
Kan man inte acceptera detta så finns det alltid andra arrangörer som är mindre noga, eller tom totalt ointresserade vad det gäller krav på gatbilar, krav som oftast kommer från ett säkerhetstänkande från BMWSC:s sida.

Har ni trevliga förslag på lösningar så kontakta BMWSC.
Att bara sitta och tycka på ett forum är inte svårt

PS
Det är säkert mig Marcus refererar till som "någon BMWSC nisse"
Jag gillar nämligen att kommunicera med BMWSC:are såsom BMWSC:are.
Dock helst på banträffarna.
old habits never die...

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Korrekt angående mitt deltagande, var 1,5 år sedan sist. Men det var andra en de du menade jag tänkte på. Loaded är ett unikum, "oantastlig".

Vad som gäller hos SBF vet alla, finns ingenting där att flytta fokus mot.

Problemet är att SBP är godtyckliga, det finns E30's precis som denna som gått igenom med S50. Även S38. Denna har ju motorn bytts på efter besiktning. Sen kommer nästa godtyckliga instans, besiktningen på banan. Och om en E30 med S50 slinker igenom SBP så kan ni stoppa den pga den borde inte gjort det.

I princip säger du och SC att det är ok med vad som helst så länge ingen sett det. Sen att det egentligen inte alls är ok enligt uppsatta regler och lagar kan man då se mellan fingrarna på. Jag iofs inget som helst problem med att det tänjs lite.

Men allt är bara godtyckligt.
Men jag skulle t.ex. inte kunna åka på en BMWSC träff med en E46 M3 med racestol och större bromsar och vara säker på att få åka. Det bryter mot reglerna. Din bil gör det säkert också, sen att den går igenom SBP mot deras bättre vetande är egentligen inte en ursäkt.

Det är egentligen glasklart vad som är gatlegalt. Konsekvensen med strikt tolkning är att det blir riktigt tråkigt att köra. Men det är väldigt bra att frågan tas upp thumbs up Jag har frågat om detta tidigare, men svaren har alltid varit flytande.

Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Rätt sjukt att det ska vara så svårt att agera rätt:)
Syftar på det fakta att det är enklare att busa kontroll-löst på gata men så otroligt svårt och komplicerat att köra bana. För mycket byrokrati, ska man urholka grundprincipen med bankörning (köra snabbt fast lagligt) med en massa regler kan man fråga sig hur länge intresset håller i sig.

och du som "satte dit" kloff, träd fram och visa din rätta sida. Du har förmodligen kastat stenen som gör att det kanske trillar ner glas på dig också, ifall man skall ha strikt original bilar på ban-träffarna. Smart thinking dumbass (ursäkta ordvalet..)

M535i
Citera
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006

Detta är en Byggtråd!

Det kommer aldrig att gå och ha klara regler till 100% som inte går att "kring-gå", det är trots allt en hobby och där alla som jobbar för klubben gör det på frivillig bas. Detta är ett växande problem för bland annat BMWSC. En bra lösning där världen är svart och vit vore önskvärt, så är det inte i verkligheten!

Nu upphör alla snack om vad som har hänt och inte, detta är en byggtråd, inte något annat! De som vill snacka om detta är välkommna att ringa eller maila till oss i BMWSC.

Mycket intressant tråd, härlig läsning om en fin bil!

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Jag får då som "profftyckande ferrariförare från Vilhelmina" säga att vissa är grymt osmidiga i diskutionen.
Har läst den andra tråden i ämnet och tycker att diskusionen gott kan fortsätta.
Vem ska säga att vi inte får skriva vidare i ämnet?

Hoppas det "splittas" ut från ur denna tråd och den i BMW-forumet till en egen tråd.
Då kan detta föras på tal utan dryga antydningar från de som skall föregå med gott exempel i den klubben det berör.

Nä just ja det skiter de ju i!
Dålig stil! thumbs down

Stockholm
Här sen Jul 2004

oj då! Här var det visst någon som tog åt sig ordentligt.
Nu väntar jag bara på att någon mopedförare i Sigtuna kommenterar och känner sig utpekad också.
Kul att vad som sker i BMWSC intresserar även utomstående , men först och främst gäller det att reda ut detta för klubbens medlemmar.

Det finns väl otaliga liknande trådar redan skapade där alla oavsett klubbtillhörighet försöker tydliggöra/framhäva sina åsikter om vad en "gatlegal" bil är.
om jag minns rätt så är det knappast någon som ännu tycker samma sak?
Därav behovet att städa i eget hus först, speciellt då det med all tydlighet önskas av klubbens medlemmar.

om det önskemålet ger thumbs down eller thumbs up, eller påverkar vad någon möjligen tycker om mig personligen berör mig inte.

Vill trådägaren fortsätta diskussionen i denna tråd så är det givetvis något som trådägaren bestämmer.
Klubbdiskussionen har dock flyttat till annat ställe.

Malmö
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Re:

oj, här har det hänt saker sedan jag skrev inlägget. Har läst alla kommentarena och det finns ju helt klart åsikter om detta.

Jag har skrivit i klubbtråden men vill tacka de av er som gav mig en axel att gråta mot

Gatlegal eller ej, regler hit och dit, åsikter. Det är ändå tråkigt att inte få köra. Skulle inte förvåna mig om man blir portad från master starter också

BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Du kan ju köra bana med din X5 istället

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Re:

timmy1701 skrev:
Du kan ju köra bana med din X5 istället

Jag hade inte böhövt hjälp ur lecakulorna iallafall

BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=BuRlxl6-uss

Den lät gott! Känns dock som att det finns enklare utgångsobjekt. Vad kostar r-däck i 285/50-19?

BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

känns som det kvittar, den lär inte få rulla bland gatbilarna va?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
kloff
Malmö
Här sen Jul 2009

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
känns som det kvittar, den lär inte få rulla bland gatbilarna va?

Nej det blir nog svårt. Dessutom är X5:an helbilsgodkänd så där får jag inte ens byta en skruv till något annat än orginal.

BMW 120d
BMW M3 E92
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Tänk om BMW byter artikelnummer på en reservdel hur är det då? usch nu börjar vi flippa ut...

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Hade varit kul om du kommer med e30an på en trailer bakom x5an, kopplar loss trailern och kör ut på banan med SUVen

Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Vi kan alltid häkta i 318motorn igen? vore kul att se tiderna den kan prestera, nu när du vet vad den presterar med s50
Kan börja med den imorgon, så är den mör tills du kommer hem

M535i
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 330is -90 "S50B30"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
35445 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande