Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 49642 besök totalt |
SUCCESS!
![]() Byta bussningar är inget jag rekommenderar för friska människor men nu är åtminstone bussningarna i länkarmarna bytta! Bara hela bakvagnen kvar då ![]() Ska ta er igenom händelseförloppet och samtidigt passa på och ge lite tips om någon annan stackare är dum nog att ge sig på ett byte! Började med att skära sönder bussningarna, om det var bra eller dåligt tål att diskuteras. Eventuellt kunde man lämna dem kvar vilket kanske kunde hjälpa när man ska dra loss dem. Så här såg det iaf ut då ![]() Tog hjälp av en spindelledsavdragare när jag drog bort dem, fick farsan till hjälp då avdragaren har en förmåga att vilja lossna och vrida sig snett men med lite teamwork fick dem däng ![]() Vid det momentet fick jag så jädra mycket mjölksyra i armen att jag började rulla runt på marken i skratt när bussningen gav med sig. Kan inte sett riktigt klokt ut för förbi passerarna ![]() På marken ser ni avdragaren och bussningen ![]() Sen blev det att gå in till skruvstädet och dunka ut resterna av bussningen från ögglan som verkar sitter i en konformad metall ring. Med det klart från man pressa in nya bussningen med hjälp av skruvstädet. And voilá, en klar one to go! ![]() Efter att ha dunkat på nya bussningen på länkarmen för full kareta såg det fortfarande ut såhär och hur man vred så fick jag inte den tillräckligt långt fram.. va i h******?! ![]() Efter en dryg timmes tänkande testade vi med en lätt lutad domkraft som gav tillräckligt med kraft för att få fast bultarna. Funkade skit bra på båda sidorna ![]() ![]() Sen satt där tillslut 2 nya excentriska bussningar på båda sidor efter typ 8-10 timmars arbete!! ![]() ![]() ![]() Kändes bra vid provturen men bakvagnen är alldeles för katastrof för att kunna göra ett bra uttalande över skillnaden men tycker den uppträder piggare och svänger in snabbare! Fy för att börja med bakvagnen nu, borde leta ny hobby istället känner jag ![]() _________________ Jesper Henriksson |
||
Tackar för denna mek-rapport!
![]() |
||
Kul att se hur olika man kan göra. Jag skruvade loss hållaren från karossen, drog av hållare & bussning med en avdragare, eldade upp bussningen och slog loss resterna med ett stämjärn. Pressade sedan i nya bussningen halvvägs och sen gick pressen sönder (10 ton!!) så där står jag nu.. försökte pressa i bussningen med skruvstädet men då small det av oxå.. hårda bussningar tror jag
![]() Såg att du använt kopparfett, är det bra?? Jag testade med 5-56 och med motorolja men det blev inte bättre för det.. Skall brottas vidare med mina bussningar i helgen.. ![]() // Johan |
||
Kul att se olika sätt ja, jag behövde byta bärarmar så jag köpte nya bärarmar och nya hållare utan bussning, så det var bara att pressa i delrinbussningen i skruvstädet så var det klart
![]() ![]() Bakvagnen har inte jag gett mig på än heller, men har en lös bakvagn som jag täntk att renovera med bussningar o allt, men det är ju ett aber att få ut gammla gummibussningar ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Davve: Du var mig en bright kille, själv trodde jag att det är något man gör på en eftermiddag. "Skön" arbetsställning och enkelt arbete... När man tänker efter är det iofs inte speciellt svårt när man vet hur man gör men finns ju ont om guider som ger en tipsen när man kört fast.
Men vete fan om du kommer få det enklare med original bussningarna men bara köra hårt ![]() Sunk: om det är powerflex du monterar borde du fixa det med skruvstädet för det gjorde ju iallafall vi. Vi körde en en plan träbit bakom bussningen för att inte skada den sen smörjde vi med saliv av alla trevliga glidmedel mellan ögglan och bussningen. Centrera man det bra så var det inga problem! Kopparfettet skulle enligt powerflex va mellan dem olika delarna, alltså inte i ögglan. Det ska va där för att den andra delen av bussningen som håller fast bärarmen ska kunna vridas runt under färd. Ultura: Du fuskar ju ![]() Men köper du nya prylar åt mig med så kan vi slå vad om vem som är snabbast? ![]() Att byta bussningar i bakvagnen lär ju va ett riktigt skit göra iallafall oavsett hur man gör. För det är ju som sagt ett riktigt skit göra att få bort dem gamla bussningarna ![]() _________________ Jesper Henriksson |
||
Var ett tag sedan ni fick någon update och det är helt utan anledning för en hel del har hänt undertiden men inte haft tiden att uppdatera. So, here you have it!
![]() Började resan med lite enkel strajpning för att fortsätta göra sponsorn nöjd... Blev kanske i diskretaste laget men där sitter dem iaf ![]() ![]() Sen blev att ge sig på det riktiga jobbet - bussningsbyte! Här inleds jobbet med att palla upp skieten och plockat bort hjulen ![]() Här har jag hittat den första fienden! ![]() Där uppe är han bosatt i vanliga fall och där vill man gärna att dem ska hållas och göra sitt arbete tyst... Vilket dessa inte vill göra ![]() ![]() Insåg ganska fort att jag skulle inte tjäna någon tid på att ha kvar bakvagnen när jag bytte. Dessutom så är ju tanken precis brevid = kunde bli en intressant upplevelse att elda upp bussningarna :woot: operation nedplockning av bakvagn inleddes! Plockade bort en hel del skräp, kablar, bromsok, handbromsvajjrar och här avgaset också som jag hoppades skulle komma så långt ned att man skulle kunna dra över bakvagnen men det misslyckades som synes. Kom inte längre ner än sådär! ![]() Tillslut fick jag loss avgaset vid skarven mitt under bilen, kapade sönder 3 av dem sönder rostade bultarna och den 4e fick jag assistans på. Lyckan var total ![]() Bara röra sig vidare och börja vinscha ner bakvagnen... Här försvann dämparna ihop med fjädrarna ![]() Lite random översikts bild över underredet ![]() Kan flika in hur jag gjorde för att lossa kardanen från diffen, kan va matnyttigt för jag hade lite problem men det är bara lägga i 1an och använda blocknyckel på muttrarna ihop med det mycket användbara järnröret. Behövs att man har bilen ganska högt för att få tillräckligt med vinkel ihop med röret... Jag fick höjja min bakända. Egentligen inga problem, värre var det att sära på kardanen och diffen sen. Vi blev stående i denna situation ganska länge (när jag säger vi menar jag min "The Stig-mechanic" som vill vara anonym ![]() ![]() Men tillslut kom den efter mycket lirkande men vi hade också problem med en av handbromsvajrarna som inte vill släppa ![]() ![]() Min proffs mekaniker visar vad han egentligen tycker om bilen... Iaf när man kör fast... Hoppas jag ![]() ![]() Men tillslut var den helt nere och han fick göra det han gör bäst... Leka pyroman ![]() ![]() ![]() Bara ta fram korven... Inte illa att få korv grillade på original delar ![]() Ett stycke bakvagn ![]() Lite random bilder kommer här ![]() ![]() Lite svårt och se om golvet fått stryk där med rosten ivägen. Ska slipa bort den och kanske se om man kan förstärka lite med svetsen runt bulten tänkte jag. ![]() Här avslutades det ikväll... En bussning kvar att elda och sedan byta ut alla bussningar. Fick i 1 ny bussning redan. Notera bromsvajjern som vägrar ge med sig, så har ingen något bra förslag kommer bakvagnen inte längre bort än sådär. Jobbigt med den sista bussningen så långt in under bilen när det ska eldas ![]() Såg att fåglarna har misstagit min bil för ett gratis utedass > ![]() Ska nog se till att dem inte gör om det misstaget ![]() ![]() Vet inte om jag sagt det men tanken är att jag ska köra Anderstorp på onsdag så ligger i nu för att bli klar tills dess för jag måste få ordning på bromsljuset också som slutat fungera. Alles för idag iaf! _________________ Jesper Henriksson |
||
Du fuskar ju. du har ju 9 bustningar kvar i bakvagnen
![]() Visst luktar det gott att bränna lite bustningar.. Lycka till! _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
Re:
Vill ha kvar original bussningarna i diffen... Blir lite bekvämare påstås det ju även om det inte lär spela så stor roll med tanke på hur diffen är monterad... Lite skillnad mot E30in man är van att mecka på där diffen är stumt monterat i chassiet. Visst luktar det underbart, man blir lite sugen på korv faktiskt ![]() _________________ Jesper Henriksson |
||
Re:
Måste vart jobbigt... Testade lite med sådant på framvagns bussningarna men hände ju nada. Brukar elda upp bussningarna totalt och sen slår man sönder metall ringarna runt bussningen när allt brunnit bort. Brukar ta sig rätt bra så man behöver bara vänta 15 min ![]() Gick bra att elda den bussningen iaf, brann kontrollerat och var bra med vind så inget kom till skada av värmen ![]() Fått i alla nya bussningar nu, kommer lite bilder i nästa update! Har kommit på en fråga dock: Bussningen som ska till krängningshämmaren (också powerflex) ska man smörja den med det medföljande kopparpastan? Antar att det ska vara mellan krängaren och bussningen isåfall... Gjorde inte det nu för tycker ju att bussningen ska hålla emot krängaren men inte säker om den ska göra det. Misstänker lite att kopparpastan följer med alla powerflex produkter även om den inte ska användas. EDIT: Behöver någon hjälp att få prylar körda längs vägen på onsdag (sthlm - anderstorp - sthlm) så är det fritt fram att kontakta mig, tar runt hundringen beroende på hur stor omvägen blir ![]() _________________ Jesper Henriksson |
||
Blir en lite mini update idag då för imorgon kommer det dimpa ner en hejdundrandes update annars om jag hinner för då ska ju hela bakvagnen och allt annat tillbaka igen!
Börjar med fortsättning från förra updaten, var en bussning kvar som fick det hett om öronen. Dessvärre var bulten så hårt rostad där också att den inte gav med sig så tillslut tog jag fram vinkelslipen och kapade av bulten så man fick bort behållaren som håller uppe den där bärarmen. Sen var det inga problem, som jag sa tidigare var det perfekta förhållanden så inget kom till skada där under bilen ![]() ![]() Efter det blidde det att tvätta av bakvagnen och underredet men stark avfettning. Är ju legitimerad putsbög så får ju passa på när delarna är nere ![]() ![]() ![]() Idag har jag förstärkt bultarna som håller upp bakvagnen lite (hoppas jag) och rostskyddbehandlat = slipa bort rosten, roststoppa (som ni ser på bilden) och sen underredsmassa på det ![]() Har också jagat på BMW hela dagen, är ombyggnation hos BMW segeltorp som jag brukar handla hos och det innebär att man inte kommer fram direkt via telefonen utan måste gå via växeln i hopp om att dem ringer tillbaka. Och eftersom jag behöver delarna nu, tisdag, så ville jag beställa tidigast möjligt så blev att åka dit. Visade sig att dem hade 2 man sjuka dessutom så blev nog inte många samtal dem fick besvarade idag! Fick iaf ett antal skruvar och muttrar beställda som gått sönder/rostat sönder när jag meckat ner bakvagnen. Dem skulle fixa det tills idag, tisdag, iaf trodde dem så bara hålla tummarna att det kommit in imorgon annars är anderstorp kört ![]() 34 timmar kvar tills jag måste åka hemifrån och jag har fortfarande bakvagnen på marken och jag har problem med bromsljusen som jag också måste få ordning på! ![]() Hejja mig, stressmeck delalux! Som tur var har jag min andra mekaniker jag ska kidnappa till att hjälpa mig... Han vet bara inte om det än ![]() _________________ Jesper Henriksson |
||
Hinner inte uppdatera nu, kommer nog bli imorgon! Men kan meddela att jag blev klar igår!
![]() ![]() ![]() Fick jobba ensam hela kvällen då extra mekanikern trodde han fått semester ![]() Klockan 03.00 kom jag in, då var bilen nere på marken igen och provkörd till donken ![]() 6 timmar sömn så är man igång igen och ska packa ihop sig för avfärd! _________________ Jesper Henriksson |
||
Re:
Lycka till nu då!:.. va bra mekat!.. Näe inte alls farligt å åka plast bustning i diffen. _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||
Dags att uppdatera då om med min "racerapport"... Blev mer som en liten galen utflykt kan man säga
![]() Lets start from the beginning - BMW ringde mig runt 2 tiden på tisdag, mina skruvar och muttrar som behövdes hade anlänt ![]() Så då var det bara sätta igång. Snackar med meckpolaren och han hade flytt till annan ort, passande nog ![]() Hela huset var också tomt så hade ingen att hjälpa mig, bara sätta igång och hoppas att det går vägen! Här hade jag fått upp bakvagnen på domkraften och redo att börja hissa upp den till sin plats ![]() Finn ett fel! ![]() Dubble doh! Jag hade monterat på plats allting i stort sett men glömt lägga dit fjädrarna... Hejja mig, bara börja lossa igen och göra om och göra rätt! Sen hände det som inte får hända... Det blev mörkt ![]() ![]() Men icke ska väll det hindra en rejsladdad yngling? Icke då! Arbetet fortsatte men fick lite problem frammåt slutet. Först ville öglorna till handbromsvajjrarna bråka, på en sidan hade jag glömt trä igenom handbromsvajjern i ögglan och på andra sidan där vajjern var fast tidigare så hade vi plockat ner ögglan och jag hittade inte skruven till den ![]() Sen ville avgasröret bråka... En av skruvarna jag kapade av hade fastnat. Testade allt, värme, slå, vrida, kapa men efter typ 30 minuter gav jag upp det hela - behövde ju få ihop bilen nu! ![]() Vänstra pipan har alltså en springa på sig nu och sitter bara med en bult. Läckande avgasrör låter ju bara sportigt tyckte jag då ![]() Inte lika sportigt när det blev resonans i bilen dagen efter, mellan varvtalen 2600 - 3200. Precis i dem trakterna man ligger på motorvägen, lagom kul när man skulle köra drygt 100 mil ![]() Bara plugga in mp3n i öronen och ta det som en man! ![]() Klar - finally ![]() Klockan var 2 tiden på natten, klockan 3 var man tillbaka från donken efter ha provkört och fått lite krubb i magen! Rejsklar bilen morgonen efter, 5-6 timmars "sömn". Nytvättad från all fågelskit... Måste vart den snyggaste bilen i området och därför dem bestämt sig för att skita på den? ![]() ![]() Packningen som vanligt... Vita kassen innehåller allt i verktygsväg, svarta väskan innehåller regnkläder, ombyten, hjälm och bekvämligheter. Sen hade vi pallbockar, olja, tratt och lite andra småskit löst. Händer nåt måste man ju kunna ta sig hem! ![]() Resan började, 4 timmar borde ju räcka enkel väg tänkte jag och startade lite innan klockan 1. I höjd med norrköping hände det som inte får hända... Igen! Kö pga. vägarbete ![]() ![]() Trevlig utsikt var där iaf ![]() ![]() Runt halv 6 var jag nere vid anderstorp men utan pengar för en bankomat hade fått för sig att den skulle äta upp mitt kort. Hade som tur va med mig ett ICA kort men då fick jag åka in till city och leta upp en ICA affär för att kunna ta ut cash Hejja! Klockan 6 var jag äntligen betald och klar för att ge mig ut, 1 timme körtid förlorad ![]() Kul var det iaf, jämfört med Mantorp tycker jag Anderstorp höll högre klass. Många fina kurvor med precis sådär lagom mycket raksträckor emellan. Tack vare många varv i STCC the game innan kunde man gå rätt hårt ut direkt även om det blev bättre frammåt slutet då man våga lita mer på bilen. Fanns lite långsammare ekipage med så man slapp bli förnedrad utan kunde utmana, kul för en som inte har någon utrustning att ta tider med! Gick bra mycket bättre med nya bussningarna, det märks mest på bana känner jag. Nu kan man tappar man inte längre greppet vid varje växling och man känner bakaxeln bättre ![]() Men fortfarande problem med vibrationer i bilen, kan va hardyskivan men det kan också vara fälgarna som jag vet att iaf en är skev. Ska testa en annan uppsättning och se om det är där felet kan ligga. Här va en av bilarna jag kunde hålla rätt jämn fart med. Marcus (timmy1701 på forumet), trevlig kille ![]() ![]() En bild från depån också ![]() Har ingen bild på den men fanns ju en Camaro Cup bil på plats av senaste snittet, den var lite i en klass för sig att se på banan... Helt insane både utseende mässigt och fart mässigt ![]() Här packar en annan ihop sig i vanlig ordning efter 2 st riktigt roliga timmar! Men jag vill ha snabbare bil ![]() Måste få klar E30n till nästa sommar så man hänga med alla andra! ![]() På väg ut från området ![]() Resan hem blev minst sagt intressant... Är ju drygt 50 mil och var ju sådär lagom trött. Började med att besöka en Rasta för lite riktigt käk. Efter det fortsatte jag till jönköping i lite lätt långsam takt (inte ofta det händer men kände att jag knappt orkade hålla 110 ![]() ![]() ![]() Klockan var runt 11 då iaf. Ett par timmar senare var jag vid norrköpings trakten och då kände jag att jag måste stanna och vila lite. Svängde in och försökte sova men lyckades inge vidare. Hade parkerat brevid ett järnvägsspår märkte jag efter ett tag ![]() Men hade också parkerat brevid göta kanal så blev en promenix istället. In i bilen och fortsätta då! Nån timme senare hade jag passerat nyköping, inte långt kvar tills man var hemma igen men tydligen för långt iaf för att jag skulle klara det. Strax efter nyköping tar jag en ny avfart och hittar ut på en landsväg jag ställer mig brevid. Här lyckas jag sova en timme och när jag vaknar har solen börjat gå upp igen så då var man tillräckligt pigg för att komma hem igen! Intressant ställe att sova på men kom fan inte en bil på den tiden jag var där på den där vägen ![]() Rätt trevlig vy också... ![]() Så runt 4-halv 5 rycket var jag hemma då, rätt sjukt eftersom körningen var klar 8 på Anderstorp. Riktigt sliten kan man nog säga att jag var ![]() Detta blev det sista ni hörde från mig på ett tag för nu ska jag iväg och semestra i typ 2-3 veckor! Bon voyage! ![]() _________________ Jesper Henriksson |
||
Nu har jag tillslut hittat hem från semestern... Blev lite längre, eftersom man är arbetslös har man ju förmånen att va borta så länge man vill
![]() Inte mycket till ekonomi kvar men detta är kvar att göra innan bilen ska säljas av: [X] Få ordning på avgassystemet och handbromsen efter stressmecket [X] Montera dit nya kylfläkten och andra småsaker jag köpt [ ] Lämna in på 4 hjulsinställning (kanske blir hos MECA?) Sen ska vi (jag och bilen) förmodligen va nere på allmänna körningen på sviestad den 30/8. Har inte kikat så mycket mer i bankalendern men vore ju kul om man kunde pricka in en konbanekörning eller besöka mantorp igen! Så ser mitt schema ut nu, skulle vilja få bilen såld under nästa månad så man har tid och råd att fortsätta med E30in! _________________ Jesper Henriksson |
||
Jaha, en liten update på vad jag pysslat med senaste tiden! operation fläktbyte kallas den i folkmun!
Började med att demontera lite, bort med lite plastpaneler och kylaren med allt vad det innebär. Tillslut hade jag fått tillräckligt med plats för att skruva bort fläkten. Saknas lite blad vad jag kan se? ![]() ![]() Nån minut senare var den nya på plats... Jahapp bara skruva tillbaka kylare och allt annat igen då ![]() Älskar föresten dem där svarta "clipsen" som kylaren är fäst med i övre kanten. Andra gången jag lossar dem och tog mig cirka 1-2 timmar denna gången också att bråka med dem där. Knepet är att ta en skruvmejsel och trycka i mitten av dem med hela sin kroppsvikt tills man tror att den går sönder... då öppnas den ![]() Men med allt på plats igen var det dags att fylla på kylsystemet igen och lufta... Efter 7 liter börjar vi undra hur mycket den ska dricka och om den är sugen på nåt annat? Kanske bara dricker Warsteiner? Ska ut och hämta mer vatten när man ser det här på uppfarten ![]() ![]() Mina slangkopplingar höll inte riktigt tätt ![]() Bara vänta tills den svalnat och göra om och göra rätt men nu är den i form igen! Har också monterat dit en ny bromsslitage varnare fram också så nu är det bytt både fram och bak=inga mer varningar i checkpanelen ![]() Har lite funderingar på det här med rosten också hur man kan åtgärda den utan att förstöra lacken helt? Här är lite bilder på den, skulle vilja åtgärda den innan jag säljer... ![]() ![]() ![]() Tror ni man kan få till ett bra resultat om man slipar/punktblästrar bort den och sedan behandlar för att avsluta med ny lack (antingen bmw original eller ihop blandad för att matcha?). Lacken i övrigt är ju rätt bra, ser inte blekt ut så tycker ju att det borde kunna gå att få ganska bra? Eller ska man låta bli? _________________ Jesper Henriksson |
||
Jag skulle helt klart punktblästra och sen grunda med rostskyddsgrund och sen BMW lack. Det är mycket lätt att det kommer tillbaka om man endast slipar. Vill man sen att det inte ska synas att man lackat i så kan en duktig billackerare lacka i dom punkterna du blästrat. Lycka till
![]() _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||
Re:
Jag tror inte man kommer längre ner i metallen med en punktbläster istället för slipen? Tänker vinkelslip med stålborste alltså och inte sandpapper ![]() Men funderar på att det kan går att styra en sådan bättre än slipen för jag har aldrig provat punktblästra än... Har du någon erfarenhet hur resultatet kan bli med bmw lack om man gör de själv? Bilen är ju inte värd någon förmögenhet och är ju fattig nu så vore ju bra om man kunde fixa själv men utan att sabba utseendet! _________________ Jesper Henriksson |
||
Köp en punktbläster. Det brukar följa med olika munstycken så du kan ha väldigt bra kontroll på var du blästrar. Se bara till att blästra lite utanför där det har börjat bubbla/rosta då det kryper en del under lacken, men det visste du väl redan
![]() _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 49642 besök totalt |