Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (45640 totalt)
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Kuö! Nu ser din bil ut som när jag köpte min en gång i tiden! Tror att understyrningen sitter mycket i att ha däck som greppar, mer än krängare och fjädrar. Bara jag får upp temp i mina MPSC så kan jag trycka in framvagnen hur tajt jag vill. Tar3-4 varv men sen så!

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Jahapp, då har man varit iväg och kört en slalom då. Tyvärr i regn, men å andra sidan fick man ju chans att testa däcken i det den 28/9 mest sannolika Nürburgringvädret

och fasiken också, varför bytte jag inte däck för länge sedan?! För att citera TV4: Så mycket bättre!
Där bilen tidigare, i vått, varit rätt opålitlig och svår att hitta gränsen på var den nu istället väldigt förutsägbar. Dessutom känns det som att bromsarna funkade mycket bättre, liksom att understyrningen inte alls var något irritationsmoment idag.

Dock hindrade det inte mig från att leka jordfräs i sista heatet, till övriga deltagares höga nöje...

Totala greppnivån var faktiskt rätt så hyfsat i det våta, definitivt inget nerköp från de förra Hankookdäcken, och på transporten var det inga problem att hålla motorvägsfart trots ganska häftiga regnskurar. Falkendäcken var dessutom förvånansvärt tysta, inte alls som Toyo. Nu är ju RT-215 inte tillgängliga längre men hittar jag ett motsvarande däck igen så kommer jag absolut att köpa dem, passar perfekt för mina behov. Vanliga gatdäck är i stort sett meningslösa i jämförelse...

MVH Jonas

P.S: TW 200 på RT-215 vilket är detsamma som på mina Hankook. Kanske bör kallas semi R-däck, likt AD08 etc. snarare än riktiga R-däck. I vilket fall som helst funkade de över förväntan.

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Jaha. Har nu funderat ett längre tag på en "uppgradering" till annan Porsche, det blir lätt så när man testar andra bilar... om man nu överhuvudtaget kan uppgradera från en 964?

Hur som helst, lade in en säljes-annons på PCS hemsida, lagom i tid innan Nürburgring-banmötet tänkte jag. Det är ju rätt praktiskt för eventuella spekulanter söderut att kunna se bilen där, eller i Gbg som vi passerar på väg ner. Om någon nappar och priset är rätt så kan jag skilja mig från denna, men det är ingen panik, skulle ingen vettig köpare dyka upp så behåller jag den och bygger vidare till nästa år. Planer på mer grejsmojs att kasta ut pengar på saknas åtminstone inte

Kan hända jag lägger in en motsvarande annons här på Rejsa.nu också, även om jag räknar med att 99% av potentiella köpkretsen redan finns inom PCS. Eller kanske jag har fel där? Blocket känns halvhett, jag har ingen lust att byta mot varken guldkedjor eller MB S500.
För övrigt börjar det rycka i gasfoten, man känner på allvar nu att kommer närmare och närmare
Inför den resan så blir det oljebyte i växellådan, jag landade på Motul Gear 300 LS 75W-90 då det var den enda LS-syntetoljan jag fick tag på lätt (och till rätt pris), och som jag kan tänka mig att lita på. Kanske byter jag även motorolja till Mobil 1 10W-60, om jag nu inte väljer att byta denna efteråt istället. I örigt är det bara en dammsugning som krävs innan bilen är NS-ready!

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005

Re:

jonthi skrev:
Jaha. Har nu funderat ett längre tag på en "uppgradering" till annan Porsche, det blir lätt så när man testar andra bilar... om man nu överhuvudtaget kan uppgradera från en 964?

Hur som helst, lade in en säljes-annons på PCS hemsida ...

Det nästa blir väl att påven byter till hinduism, eller ?

YSTAD
Här sen Sep 2007

Porschegudarna har talat! PC Borås la in en miljon annonser efter dig så nu hittar ingen bil där längre

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006

Re:

jonthi skrev:

MVH Jonas

Nej, man kan överhuvudtaget inte uppgradera från en 964a

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Pehr Johnsson skrev:
Porschegudarna har talat! PC Borås la in en miljon annonser efter dig så nu hittar ingen bil där längre

Haha, ja jag såg att de kastade in en hel hög med vattenskadade skrothögar bara minuterna efteråt. Snacka om dålig timing

Men du har helt rätt, måste vara ett omen........ Lika bra att börja fila på beställningen av båge och RS-mattsats redan nu.

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007

Re:

jonthi skrev:
Pehr Johnsson skrev:

Haha, ja jag såg att de kastade in en hel hög med vattenskadade skrothögar bara minuterna efteråt. Snacka om dålig timing

Men du har helt rätt, måste vara ett omen........ Lika bra att börja fila på beställningen av båge och RS-mattsats redan nu.

MVH Jonas

Fast det är ju helt okej om byter till en 964 RS

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

Pehr Johnsson skrev:
jonthi skrev:
Pehr Johnsson skrev:

MVH Jonas

Now we're talking! thumbs up

Saab 9-3 -07
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007

Re:

Cyberdennis skrev:
Pehr Johnsson skrev:
jonthi skrev:
Pehr Johnsson skrev:

MVH Jonas

Now we're talking! thumbs up

...och då kan du ju först köpa Jonas C2:a så du kan utveckla mods på 964 istället. (som vi andra då kan sno rätt av )

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

SVIIIIIKAAAAREEEE!

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

964 skrev:
SVIIIIIKAAAAREEEE!

964 RS vore finfint men ligger åtminstone en hundring över min budget. I det fallet är det bättre att behålla C2:an, skillnaden är ju ändå inte jättestor. Enda orsaken till att jag funderar på att byta är att jag blivit hästkrafts-junkie. Kört för många turbobilar i sommar!
Även om 964:an går bra så saknas lite effekt, alternativt så väger den ett par hundra kilo för mycket. Och jag känner mig inte sugen på att bygga en rensad racer av denna, vore lite synd på en Exclusive-bil. Indicierna talar nämligen mest för att den är levererad så från fabrik, med konsol, stolar, ratt och hela baletten. Om någon annan känner mindre sentimentalitet över den saken så köp bilen och bygg vidare. Inredningen går nog att få riktigt bra betalt för, svart läder i Exclusiveutförande är nog svårare att hitta på begmarknaden än den heliga Graalen.

Men det är inte säkert jag lämnar familjen ändå, jag skulle kunna tänka mig en 964 turbo

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Så har även denna bil blivit utrustad med option "-M425 Rear Wiper Delete"

Biltemavarianten har dock en lite nackdel, den gängade pinnen kunde gärna ha varit ett par mm längre, så man fick på en bättre och tjockare gummitätning samt bricka på insidan. Kanske jag biter i det sura äpplet någon gång och byter till Porsche original bricka.

Tog mig för att "uppa" annonsen på PCS, hoppas man slipper företagsannons-spam ett par dagar åtminstone
Men jag börjar ångra mig nu när jag mekat några timmar, det är ju så förbaskat kul att pyssla med dessa bilar!

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Sista skruvardagen inför avfärden till Nürburgring thumbs up

Igår fick jag äntligen mina oljor, efter att Kongl. Postverket strulat på lite med Fedex-försändelsen från UK och försenat planerna ett par dagar, så då blev det jobb under bilen. Numera är bilen utrustad med Motul Gear 300 LS 75W/90
Ska bli spännande att få känna om det blev skillnad. Den urtappade oljan såg frsäch ut f.ö.
Passade även på att justera toe en gnutta, från neutral till ca 1 mm toe-in för att minska slitaget på däcken under landsvägskörningen mot Ringen.

Idag fortsatte jag med att byta bromsklossar fram, och eftersom bilen redan stod på lyften gick det rätt snabbt, 10 min för ena sidan och 12 min för den andra inkl av- och påskruvande av hjul. Satte på vanliga Pagid gatbelägg, det har räckt till bra förut också.

Därefter skruvade jag dit Momo Martini-ratten som jag köpte häromveckan. Jag passade också på att beställa ett 15 mm förlängarnav med excenter eftersom originalratten är excentrisk och jag tyckt det funkat bra, men efter att ha testat så vet jag inte riktigt. Det känns faktiskt lite halvskumt med Momo'n, kanske åker det av igen. Förlängaren behövs heller egentligen eftersom ratten redan från scratch är någon cm längre ut än originalet. Här är ett par bilder på montaget före/efter:

Till sist en upplyftande syn Pärlan vilar skönt i garaget inför långresan neröver, som f.ö. kommer att gå på bilsläp till Gbg, sedan på egna hjul resten av vägen.

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Martiniratten ser grym ut! Lycka till på resan och Ringen!

Saab 9-3 -07
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007

Jag gillar inte alls Martiniratten. Ser mest ut som en reklamratt än något som verkligen ska användas, men det känner du ju bäst själv!

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Tycker inte heller den lirar. Då ska bilen ha ett martinitema. CS ratten passar bra i en 964!

Jag börjar också bege mig söderut med bilen imorrn. Men först är det en mässa i Gbg. På lördag rullar vi vidare mot spa och Hockenheim och där emellan Porschemuseet i stuttgart. Blir en kul trip!

Akta amcon på Ringen och hade det så kul Jonas!

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

964 skrev:
Tycker inte heller den lirar. Då ska bilen ha ett martinitema. CS ratten passar bra i en 964!

Jag börjar också bege mig söderut med bilen imorrn. Men först är det en mässa i Gbg. På lördag rullar vi vidare mot spa och Hockenheim och där emellan Porschemuseet i stuttgart. Blir en kul trip!

Akta amcon på Ringen och hade det så kul Jonas!

Men hade det nu varit en vanlig sketen CS-ratt så hade den fått sitta kvar...! Jag plockade bort originalet enbart för att spara den för eftervärlden. Så vitt jag har sett satt dessa rattar, med präglingen i rattkringlan, bara originalmonterade på 964 turbo S, och antagligen på en och annan Exclusivebil typ denna.

Martini-ratten är i praktiken en mod 07/08 men utan hål, och det är den modell jag gillar absolut bäst när det gäller ratta på bana, de har bra djup och lagom storlek. Porsches original hade ju varit ett trevligt alternativ men de är onödigt dyra bara för att få röda sömmar, och jag vill inte ha mockaratt, har haft det förut och de är bara sköna med handskar. Gissar att just dessa rattar plockades fram för Delta Integrale men jag tycker de passar som en smäck i en gammal 911 tack vare den långa och framgångsrika Porsche/Martini-historiken
och det är ju inte helt omöjligt jag går vidare med lite fler blå-vit-röda stripes nästa år, om jag behåller bilen

Armcon hoppas jag verkligen slippa känna på, och ha det så kul själv!

Edit: Svart Martinistripning, inte så pjåkigt: http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/626182-mart . . . .

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

964 skrev:
Tycker inte heller den lirar. Då ska bilen ha ett martinitema.

OK, om du vill så. Jag testade lite snabbt med att klistra ihop ett par bilder...

Kanske borde hålla en allmän omröstning om jag ska gå vidare

Ikväll bär det av mot Ringen, beräknar vara framme måndag em.

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005

Luleå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Ragnar Joensen skrev:
Avlösaren ?

http://www.blocket.se/ostergotland/Porsche_964_Turbo_36740872.htm?ca=2 . . . .

Tack för tipset, men en gång för länge, länge (LÄNGE!) sedan lovade jag mig själv att aldrig köpa en röd bil. Det löftet har jag hållt fast vid ända sedan dess

Den svarta står fint inparkerad i garaget nu, det blev ingen försäljning vid Ringen-resan och jag har inte följt upp med några vidare försök efter det. Bilen gick så förbaskat bra på Nordslingan i år att jag fick en liten "revival"
Det enda som skulle få mig att sälja 964:an just nu är om någon kommer på oväntat besök med en rejäl påse pengar och hämtar den.

Har tänkt lägga upp en liten text om Ringenresan, och en Att-göra-lista för vintern, jag har lite idéer om vad som ska göras för att den ska bli ännu lite roligare. Men med en liten bebis därhemma och förestående husbygge så har det inte funnits så mycket tid över till sånt. Men jag ska ta mig i kragen!

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (45640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande