Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.2 E36 -97 JAWS Kompressorkit 400+whp *film*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46165 besök totalt
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare





_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
I veckan kommer dom nya K-MAC topplagringarna och camberstagen bak...nu ska det bli ändring på understyrning o annat f*nstyg

Mer produkter som vi får prova ut och utvärdera thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Mer camber lite svårt att sen men jag "tror" det är en 2,6-2,8 grader fram nu, ska boka en fyrhjulare hur som helst




_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Imorgon ska vi ställa hjulvinklarna runtom då vi bytt till KMAC's grejjer, vad har ni kört med för vinklar på tekniska banor med era E36 M3:or?

Kör med Direzza 03G och xtra caster iom powerflex exentriska wishbone bussningar fram.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
niw
Danmark
Här sen Jun 2009
Inlägg: 89



Re:

JAWS Motorsport skrev:
Imorgon ska vi ställa hjulvinklarna runtom då vi bytt till KMAC's grejjer, vad har ni kört med för vinklar på tekniska banor med era E36 M3:or?

Kör med Direzza 03G och xtra caster iom powerflex exentriska wishbone bussningar fram.


-3.2 fram och -2.0 bak, funkar bra på Nordschleife med Michelin Pilot Sport Cup.

_________________
http://www.nordsloejfen.dk
Michael Kamp Jensen
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Har ställt vinklarna idag, gick på ganska aggressivt fram med camber då Direzzorna verkar gilla d.

Camber -3,5 grader fram
Camber -2,6 grader bak

Caster 7 grader fram

Toe + 0,10 fram
Toe - 0,10 bak

Ska testa imorgon på "onsdagsbuset" / Mittsverigebanan

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Kör ni med toe in fram och toe ut bak eller är det bara däckmaskinen som skriver "tvärtom"?

_________________
David Lundin
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re:

David Lundin skrev:
Kör ni med toe in fram och toe ut bak eller är det bara däckmaskinen som skriver "tvärtom"?


Däckmaskinen är bakoframkonstigtva?

Toe ut fram 1mm och toe in bak 1mm thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Det låter ju vettigare ja. Tvärtom kan säkert vara spännande annars, speciellt med en massa effekt som driver bak

_________________
David Lundin
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re:

David Lundin skrev:
Det låter ju vettigare ja. Tvärtom kan säkert vara spännande annars, speciellt med en massa effekt som driver bak


hehe ja man blir lite vimsig ibland...den mäter ju per "60" sen slår den över...o bakofram m.m, lätt att få

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Nu efter hjulinställning runtom upplever jag att bilen överstyr väldigt mkt!

Direzza 03G R1 bak , Direzza 03G H1 fram (kommer nya H1 till bak oxå då R1 var för mjuk m.m)

ca 3,5 camber fram
ca 2,6 camber bak
ca 1mm toe in bak
ca 1mm toe ut fram

Vad är era erfarenheter gällande E36M3?

Har vi fått mkt bättre grepp fram med H1:orna som i sin tur gör bilen överstyrd bak med för dåligt grepp?, röven kom direkt om jag attackerade apex thumbs down

Vi ska köra med compello.se på mittsverigebanan imorgon fredag så tips mottages

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Samma problem

Jag hade samma problem med samma vinklar. Det greppar så bra att man kan styra in bilen i sladd. Farligt om man inte vet vad man kör. Det var extra ruggigt när det var blött. Eller minska camber fram. Lösningen är att köra 1.8 grader camber bak. Det klarar man inte med originalstagen. Men Millway har, eller så kortar ni originalstagen. Sistnämnda är vad jag har på min bil. När jag gjort det så var det balans i bilen igen.

(Edit: Hittade min post där jag fortfarande var skärrad efter hur bilen betedde sig i blött https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36712&postdays=0&postor . . . .

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Ska man gå på mindre camber bak för att öka greppet ut ur kurvan?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re: Samma problem

PeOR skrev:
Jag hade samma problem med samma vinklar. Det greppar så bra att man kan styra in bilen i sladd. Farligt om man inte vet vad man kör. Det var extra ruggigt när det var blött. Eller minska camber fram. Lösningen är att köra 1.8 grader camber bak. Det klarar man inte med originalstagen. Men Millway har, eller så kortar ni originalstagen. Sistnämnda är vad jag har på min bil. När jag gjort det så var det balans i bilen igen.

(Edit: Hittade min post där jag fortfarande var skärrad efter hur bilen betedde sig i blött https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36712&postdays=0&postor . . . .

Peo.


Vi har 2,6 grader bak kör KMACS justerbara camberbussningar ute vid hjulen...minska camber säger du...funderade på det nämligen.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Sorry

Ah, sorry. Jag tror jag har vuxendamp. Läser bevisligen inte tillräckligt noga.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re: Sorry

PeOR skrev:
Ah, sorry. Jag tror jag har vuxendamp. Läser bevisligen inte tillräckligt noga.

Peo.


Skulle kunna testa och minska cambern till strax äver 3 fram och närmare 2 bak, gick in på ställ i kurvorna varje gång..irriterande med en GT3RS i hälarna ...han vart 2:a endå men det hade kunnat blivit förnedring!

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Ska testa släppa krängaren bak, har dessvärre inga justerbara på den här så det blir en hedenhös lösning för att se om den greppar bättre (lär rolla som bara den ist)

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Men om greppet är bra fram, är det inte bak man ska justera då? Känns ju dumt att försämra greppet fram när det är bak som behöver mer fäste bara för att få en bra balans. Eller tänker jag fel?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Re:

kmarcus skrev:
Men om greppet är bra fram, är det inte bak man ska justera då? Känns ju dumt att försämra greppet fram när det är bak som behöver mer fäste bara för att få en bra balans. Eller tänker jag fel?


Tror du tänker alldeles rätt Marcus, men ibland får man göra en kompromis för att rädda situationen, justerbara krängare skulle nog göra biffen

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 418


Trådstartare
Hann köra 6 varv i går fredag på Mittsverigebanan innan man brassa ut i sandfållan för bromsarna överhettade.

Tog bort krängaren bak för att prova om jag fick bukt med överstyrningen, och det fick jag men åt andra hållet

Understyr som tusan då ist...så antingen sätter jag en vekare krängare bak lr skruvar på justerbart runtom .

Bara bur och ett ställbart chassie kvar sen...

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.2 E36 -97 JAWS Kompressorkit 400+whp *film*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
46165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande