Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (57198 totalt) |
Re:
Den här är likadan som min. Och det är en 180cm bred singelplan GTR vinge. ![]() Samt ser man på fötterna att din vinge är helt rak emot vingplanet. Min vinge och den vita från Musch motorsport har den formad efter vingens form. Så det är nog som du säger att dom är 2 olika versioner ![]() Vet någon om vi har en aerodynamisk superguru här på forumet? Funderar nämligen på modifiera bakre diffusorn lite. Tänkte såga bort dom 2 stumparna som sticker ner på bakre stötfångaren så jag får vinkla upp diffusorn lite mer. Tror vi snackar om 5cm i bakre kant och främre kant behålls på samma ställe. Kolla pilarna på bilden. ![]() Kommer det försämra diffusorn funktion eller vill man ha så nära markkontakt som möjligt med fenorna? _________________ David Andersson |
||
Sök på diffusor / diffuser och grotta runt lite i resultaten
![]() https://rejsa.nu/searchresults.php?c Borde finnas något även här, har inte läst den på många år dock så jag minns inte riktigt: https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pd _________________ ![]() |
||
"Avståndet mellan väg och dessa skall vara ca 4-5 cm."
Det kändes som väldigt lite. Ska nog inte modifiera stötfångaren förens jag fått bilen på vägen så man kan börja mäta vinklar och mått. _________________ David Andersson |
||
Big Al det finns till en sierror men tyvärr inte takluckan. Enklast är väl att ersätta hela takluckan till kolfiber, glasfiber eller aluplatta?
Har ringt runt lite till olika som säljer lexan på "lösvikt" och det är ju inte direkt billigt material... Dom lexankit jag kan köpa kostar ungefär det du får ge i lösviktspriser men då är dom cnc skurna till exakta mått och flowformade så dom ger så orginal passform som möjligt. Jag kommer starta ett Gruppköp här på Rejsa så vi kan få ner priserna lite. Väntar bara på lite dokument sedan gör jag en tråd ang detta. _________________ David Andersson |
||
Update: Vingen är GIGANTISK.
![]() ![]() Tennspackel är inte min grej. Får slipa ner och bättra med vanligt spackel. ![]() Sjukt bra passform på skärmbreddarna. Inget lim eller spackel här inte. Breddarna har ingjutna metallgängor i sig så man bultar bara fast dom. Snabbt och enkelt att byta ut trasiga delar ![]() ![]() ![]() Börjat så smått bli klar med bakvagnsförstärkningen. Nu fattas bara att göra krysstag samt integrera det i buren. ![]() _________________ David Andersson |
||
den är ju "bara" 180cm
![]() ![]() ![]() |
||
Glömde digitalkameran i garaget så kan ej göra en sista uppdatering innan man åker iväg till grannlandet för arbete.
Nästa ledigperiod blir det att färdigställa buren. Har endast 3 rör kvar att kapa till sedan blir det att börja tigga ihop den. Bakvagnsförstärkningen vart riktigt bra. Har gjort så den står så lite plats som möjligt utifall att jag bestämmer mig för att sätta kylaren bak. Efter det så är det några småsaker som färdigställas innan chassit får färg på sig. Blir trevligt att få lite vit färg på bilen så man kan börja klura ut vad man ska ha för typ av dekaler på den :mrgreen: Man får ta några profilbilder så photoshop proffsen har något att göra ![]() Man kanske skulle kopiera den vita m3 DTM bilens koncept? ![]() ![]() ![]() Och en liten film där bland annat E46 GTR är med m.m BMW 3 Series. 25 years of racing history (DTM). - YouTube _________________ David Andersson |
||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Får ursäkta mig för bristen av uppdateringar. Nytt jobb i norge med minskad ledighet samt lite andra små ting på hemmaplan gör att timmarna i garaget är en stor brist! Varit lite brist i motivation på sistone också.
Och strax blir det skotersäsong också som om det inte vore nog på schemat! Men ska bättre mig! Har faktiskt en hel vecka nu som jag bokat till garagetid ![]() Niklas Sandström blir sugmotor till å börja med, tror jag! Har ett Vipec V88 liggandes så det lär nog åka på. Kommer nog skippa DKG lådan och köpa en manuell bara för att få igång den med vipec systemet. _________________ David Andersson |
||
Kul med en timeattack bmw som byggs ifrån grunden....
![]() Angående diffusorn där så handlar ju vinkeln som alltid med aerodynamik om att luften ska vilja följa med och inte släppa från diffusorn..... det är många saker som spelar in på om luften vill släppa eller följa din diffusor men jämför vinklen mot lite dtm bilar och grejor dock så är dom grabbarna "ganska" skillade så dom kan ha lite grejor som hjälper dom att få luften att följa diffusorn... luften ska följa den hela vägen bak om du ökar vinklen är risken att den inte gör detta och diffusorn tappar då effekt.. det är svårt att säga en exakt vinkel men någonstans 5-10 grader som ett höftskott ifrån saker jag läst kanske gränsen ligger men det handlar ju oxå om mjuk övergång ifrån det plana golvet du vill ju liksom inte ha en plötslig vinkeländring..... lycka till... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Jo jag köpte den här banbils boken så har läst på lite där om aerodynamik & diffusor. Så nu känns man lite mer bekant med hur det fungerar.
Skulle det inte gå använda små vortex generators i början av diffusorn om man inte har en mjuk övergång? Nog för att jag har det men tänkte mest generellt. Tycker det här med vortex generators är rätt fascinerande. http://www.youtube.com/watch?v=We8LW Snurrar tankar om att sätta dit en volvo T5 motor i bilen istället. Såg det var en som höll på med det i hans E46 och herrejösses vilken plats med en rakställd liten alufemma!! Med v8an får jag över 5cm till rambalkarna. 2.5cm per sida. Så ur service/skruvnings synpunkt är ju en T5 guld värd. Försökt leta mig åt lite viktdata på T5 motorn, men kan ej hitta något konkret. Verkar vara nånstans runt 140-170kg. Jämfört med ~210 som V8an väger. _________________ David Andersson |
||
Re:
Skippa t5 motorn. Kan garantera att bilen går snabbare med v8an som sugis än femman med turbo.. Sugisar behöver ju knappt mekas med ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re:
Jag håller med av lite olika anledningar. Att en originalsugis är bättre på bana än en trimmad turbomotor fattar nog de flesta. Alla turbo motorer har ju problem med värme, det kommer du inte ha med din V8. Om dessutom inte trimmar den så mycket kommer den troligen aldrig gå sönder heller så länge du tar hand om den. Att åka en ///M V8 i en E46 är ju dessutom mycket ballare än T5. Kör du med V8 som är en BMW motor kan du om du vill köra tex. BMW Cup, det kan du inte med T5 motorn... om du skulle få för dig det. För min del privat ser jag hellre att du byter till en T5 och trimmar skiten ur den. Gärna 900hk eller nåt, så skiten aldrig håller ihop då vi troligtvis kommer vara konkurrenter i TA nästa år ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (57198 totalt) |