Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (57198 totalt)
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Schmiedmann skrev:
Tror dock att det ändå är samma vinge/blad för de andra är väl dubbelbladiga?
Min är kapad också så den var bredare när den var ny.
Har även gjort plattorna på sidan mindre.

Den här är likadan som min. Och det är en 180cm bred singelplan GTR vinge.

Samt ser man på fötterna att din vinge är helt rak emot vingplanet. Min vinge och den vita från Musch motorsport har den formad efter vingens form.

Så det är nog som du säger att dom är 2 olika versioner

Vet någon om vi har en aerodynamisk superguru här på forumet? Funderar nämligen på modifiera bakre diffusorn lite. Tänkte såga bort dom 2 stumparna som sticker ner på bakre stötfångaren så jag får vinkla upp diffusorn lite mer. Tror vi snackar om 5cm i bakre kant och främre kant behålls på samma ställe.

Kolla pilarna på bilden.

Kommer det försämra diffusorn funktion eller vill man ha så nära markkontakt som möjligt med fenorna?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sök på diffusor / diffuser och grotta runt lite i resultaten thumbs up

https://rejsa.nu/searchresults.php?cx=013093529208391413443%3Apwb2hah9 . . . .

Borde finnas något även här, har inte läst den på många år dock så jag minns inte riktigt:
https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf

Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
"Avståndet mellan väg och dessa skall vara ca 4-5 cm."

Det kändes som väldigt lite. Ska nog inte modifiera stötfångaren förens jag fått bilen på vägen så man kan börja mäta vinklar och mått.

Här sen Jan 2004

David det finns inte plastruta till glastakluckan på en Ford Sierra? isof är jag väldigt intresserad
(Skulle iofs gå köpa på sig alla rutor om det är rätt kurs)

Börjar se väldigt brutal ut måste jag säga!

Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Big Al det finns till en sierror men tyvärr inte takluckan. Enklast är väl att ersätta hela takluckan till kolfiber, glasfiber eller aluplatta?

Har ringt runt lite till olika som säljer lexan på "lösvikt" och det är ju inte direkt billigt material...
Dom lexankit jag kan köpa kostar ungefär det du får ge i lösviktspriser men då är dom cnc skurna till exakta mått och flowformade så dom ger så orginal passform som möjligt.

Jag kommer starta ett Gruppköp här på Rejsa så vi kan få ner priserna lite. Väntar bara på lite dokument sedan gör jag en tråd ang detta.

Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Update: Vingen är GIGANTISK.

Tennspackel är inte min grej. Får slipa ner och bättra med vanligt spackel.

Sjukt bra passform på skärmbreddarna. Inget lim eller spackel här inte. Breddarna har ingjutna metallgängor i sig så man bultar bara fast dom. Snabbt och enkelt att byta ut trasiga delar

Börjat så smått bli klar med bakvagnsförstärkningen. Nu fattas bara att göra krysstag samt integrera det i buren.

Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Re:

thumbs up

Davajn skrev:
Update: Vingen är GIGANTISK.

hur har du tänkt att transportera bilen...

..?

Här sen Apr 2010

den är ju "bara" 180cm 255 får man vara på svenska vägar, har jag för mig 180 e mer än ok allafall

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Frän bil! 180cm är inte så groteskt brett, min Vette är strax över 190cm mellan fälgkanterna och den är nog smal mot supersportbilarna.

Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Glömde digitalkameran i garaget så kan ej göra en sista uppdatering innan man åker iväg till grannlandet för arbete.

Nästa ledigperiod blir det att färdigställa buren. Har endast 3 rör kvar att kapa till sedan blir det att börja tigga ihop den. Bakvagnsförstärkningen vart riktigt bra. Har gjort så den står så lite plats som möjligt utifall att jag bestämmer mig för att sätta kylaren bak.
Efter det så är det några småsaker som färdigställas innan chassit får färg på sig. Blir trevligt att få lite vit färg på bilen så man kan börja klura ut vad man ska ha för typ av dekaler på den :mrgreen:
Man får ta några profilbilder så photoshop proffsen har något att göra

Man kanske skulle kopiera den vita m3 DTM bilens koncept?

Och en liten film där bland annat E46 GTR är med m.m
BMW 3 Series. 25 years of racing history (DTM). - YouTube

Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Får se om man hinner med något denna ledigvecka. Har mycket annat på sidan om som skall göras... Men lite bilder skall det bjudas på!

Nya motorn och lådan!

Bonus:

Här sen Jan 2004

När jag ser bonusbilden tänker jag på denna ...

Västerås
Här sen Okt 2006

Detta blir fränt! Ses på timeattack körningarna i sommar

Norge
Här sen Nov 2012

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Up date please!!

Kalix
Här sen Nov 2002

Ska du åka sug eller ska det bli överladdat? Vad tänkte du åka för styrsystem?

Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Får ursäkta mig för bristen av uppdateringar. Nytt jobb i norge med minskad ledighet samt lite andra små ting på hemmaplan gör att timmarna i garaget är en stor brist! Varit lite brist i motivation på sistone också.
Och strax blir det skotersäsong också som om det inte vore nog på schemat!

Men ska bättre mig! Har faktiskt en hel vecka nu som jag bokat till garagetid

Niklas Sandström blir sugmotor till å börja med, tror jag!

Har ett Vipec V88 liggandes så det lär nog åka på. Kommer nog skippa DKG lådan och köpa en manuell bara för att få igång den med vipec systemet.

Kalmar
Här sen Okt 2004

Kul med en timeattack bmw som byggs ifrån grunden....

Angående diffusorn där så handlar ju vinkeln som alltid med aerodynamik om att luften ska vilja följa med och inte släppa från diffusorn.....

det är många saker som spelar in på om luften vill släppa eller följa din diffusor men jämför vinklen mot lite dtm bilar och grejor dock så är dom grabbarna "ganska" skillade så dom kan ha lite grejor som hjälper dom att få luften att följa diffusorn...

luften ska följa den hela vägen bak om du ökar vinklen är risken att den inte gör detta och diffusorn tappar då effekt..

det är svårt att säga en exakt vinkel men någonstans 5-10 grader som ett höftskott ifrån saker jag läst kanske gränsen ligger men det handlar ju oxå om mjuk övergång ifrån det plana golvet du vill ju liksom inte ha en plötslig vinkeländring.....

lycka till...

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Davajn
Skellefteå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jo jag köpte den här banbils boken så har läst på lite där om aerodynamik & diffusor. Så nu känns man lite mer bekant med hur det fungerar.

Skulle det inte gå använda små vortex generators i början av diffusorn om man inte har en mjuk övergång? Nog för att jag har det men tänkte mest generellt.
Tycker det här med vortex generators är rätt fascinerande. http://www.youtube.com/watch?v=We8LWkqjdX4

Snurrar tankar om att sätta dit en volvo T5 motor i bilen istället. Såg det var en som höll på med det i hans E46 och herrejösses vilken plats med en rakställd liten alufemma!!

Med v8an får jag över 5cm till rambalkarna. 2.5cm per sida. Så ur service/skruvnings synpunkt är ju en T5 guld värd.
Försökt leta mig åt lite viktdata på T5 motorn, men kan ej hitta något konkret. Verkar vara nånstans runt 140-170kg. Jämfört med ~210 som V8an väger.

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Davajn skrev:
Jo jag köpte den här banbils boken så har läst på lite där om aerodynamik & diffusor. Så nu känns man lite mer bekant med hur det fungerar.

Skulle det inte gå använda små vortex generators i början av diffusorn om man inte har en mjuk övergång? Nog för att jag har det men tänkte mest generellt.
Tycker det här med vortex generators är rätt fascinerande. http://www.youtube.com/watch?v=We8LWkqjdX4

Snurrar tankar om att sätta dit en volvo T5 motor i bilen istället. Såg det var en som höll på med det i hans E46 och herrejösses vilken plats med en rakställd liten alufemma!!

Med v8an får jag över 5cm till rambalkarna. 2.5cm per sida. Så ur service/skruvnings synpunkt är ju en T5 guld värd.
Försökt leta mig åt lite viktdata på T5 motorn, men kan ej hitta något konkret. Verkar vara nånstans runt 140-170kg. Jämfört med ~210 som V8an väger.

Skippa t5 motorn.

Kan garantera att bilen går snabbare med v8an som sugis än femman med turbo..

Sugisar behöver ju knappt mekas med

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005

Snälla glöm den tanken :-) Du skippade ju en bra mycket finare radmotor än t5 för denna underbara V8:an!

Västervik
Här sen Mar 2006

Re:

erikjakan skrev:

Skippa t5 motorn.

Kan garantera att bilen går snabbare med v8an som sugis än femman med turbo..

Sugisar behöver ju knappt mekas med

Jag håller med av lite olika anledningar. Att en originalsugis är bättre på bana än en trimmad turbomotor fattar nog de flesta. Alla turbo motorer har ju problem med värme, det kommer du inte ha med din V8. Om dessutom inte trimmar den så mycket kommer den troligen aldrig gå sönder heller så länge du tar hand om den.

Att åka en ///M V8 i en E46 är ju dessutom mycket ballare än T5. Kör du med V8 som är en BMW motor kan du om du vill köra tex. BMW Cup, det kan du inte med T5 motorn... om du skulle få för dig det.

För min del privat ser jag hellre att du byter till en T5 och trimmar skiten ur den. Gärna 900hk eller nåt, så skiten aldrig håller ihop då vi troligtvis kommer vara konkurrenter i TA nästa år

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Time Attack 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (57198 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande