Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 45274 besök totalt |
La märke till en liten rolig sak som bekräftar de olika karaktärerna på min kompressor kontra ESS-kompressorsats (helt annan typ av kompressor)
LOADED är ju ganska elak... Men dessa är dess motorsiffror x: 532 hk------ 483 nm Och min lilla motor lämnar nästan samma vrid fast med 170hk mindre ![]() Säger lite om skillnaden på vrid kompressorerna emellan ! _________________ Togge Stensson |
||||
Re:
Hmm..... Jag kan ju inte göra något normalt så du skulle efter att lämnat in den för att montera en framskärm, få tillbaks den med en turbokonverterad hojmotor och bakhjulsdrift ![]() ![]() ![]() _________________ Togge Stensson |
||||
Re:
Det låter ju kanon! ![]() ![]() _________________ D Ekholm |
||||
Re:
Det låter ju kanon! ![]() ![]() Jamen... Då har vi ju en plan då ![]() Hadde man bara haft ett större garage. Står på min önskelista , men verkar inte vara min andra hälfts delade uppfattning som första prio ![]() _________________ Togge Stensson |
||||
Jag blir så sjuk på en breddad touring... vad är det för offset på fälgarna? Jag antar att de är ca 9" breda. Hur är den att köra med sådan spårviddsöknig på vanlig väg?? Jag kunde tänka mig en bruksbil i det stuket...
![]() _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Re:
Tack för att du gillar bilen ![]() Vad det är för offset kommer jag inte ihåg tyvärr. Men tror det är runt 20??Hmm... Och visst är de 9" breda! Jag åkte tio mil innan jag kompressormatade den på vanlig väg. Tycker inte att den betedde sig ett dugg konstigt till min förvåning då jag har 4 grader camber fram. Bara att bygga en fin brukis nu ![]() Mvh Toggex! _________________ Togge Stensson |
||||
Re:
Ja men titta där. Info på beställning ![]() Tack, tack.. Visserligen är det inte just dina gamla fälgar då de ska skos med dåligt väder däck.. eller gatdäck . Men de är ju exakt likadana , till och med färgen ![]() _________________ Togge Stensson |
||||
Jag är lite nyfiken på hur du tycker motorkaraktären blev efter kompressorkonverteringen jämfört med före. Kan man få ett utlåtande?
![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ja men ja just ja ja.... Har faktiskt helt glömt bort att skriva av mig lite om min provkörardag!
Och givetvis hur karaktären blev ![]() Hade ju som sagt premiär på Eskiltunas motorbana den 27:e april. Körde upp bilen på släp och drog den full av förväntan mot gröndalbanan utanför eskilstuna. Det enda jag hade kört med bilen innan denna dag var på pallbockar med motorn avstängd ![]() Lastade av bilen och startade upp den för mina absolut första meter på bana med bumsingen. Då jag inte direkt kört med slicks innan (bara iskalla slicks ett varv på gelleråsen) Tog jag det lugnt i syfte att värma upp de gamla gummikorvarna. På varv fyra hade jag redan blivit gasglad och provade med ljumma slicks--- gupp---gaspådrag få en snurrning utan att jag hann styra mot. När jag skulle vända och åka iväg boggade jag och motorn dog. Bilen vägrade starta.... skumt. Bara att åka bärgning! Problemet fortsatte och är inte ännu löst, men bilfaan startar inte ibland. Bara suger ur batteriet fortare än Kicki Danielsson hinner suga i sig en milkshake. Blev att handla större batteri och prova igen. Men var gång den väl startade så körde jag en sväng. Nu till omdömmet!!!!!! Fy faan.. Jag e suuupernöjd med karaktären. Direkt gasrespons och rejält med kraft från hur lågt varv som helst. Sedan bara ökar det tills samma sak på ny växel sker. Önskar jag kunde förmedla känslan till er alla. Trots den lilla tvära banan sköt det på precis överallt utan att behöva tänka ett dugg på varvtal. Bortsett från att åka på för låg växel så man får sladd vid gaspådrag. Åkte på trean genom hela banan utan att fundera på att behöva växla ner. Till det tråkiga... eller inte egentligen. Ju varmare däcken blev desto bättre grepp. Var ju helt sjukt bra på slutet så oljan tyckte att skvalpplåtar är ett måste i oljetråget då lampan skrek ilsket åt mig i kurvan ut på starten. Så är som sagt suuupernöjd och finner ännu ingen anledning att ha mer effekt. Får se på Gelleråsen den 14juli hur den går när den får sträcka ut ordentligt och bromsarna får nyttjas lite hårdare. Och även få lite mindre tvära kurvor så mina 4grader camber kan nyttjas fullt ut på framdäcken! ![]() _________________ Togge Stensson |
||||
Jo...
Skillnaden med motorn mot orginal är så stor att det i princip inte finns ett dugg kvar att relatera mot. orginal=trevlig karaktär överladdad med Eatonkompressor+++ = som att ha 2 orginalmotorer och 4 st på lägre varv ![]() _________________ Togge Stensson |
||||
Re:
Cassius!!!!!
_________________ Togge Stensson |
||||
Låter ju som en riktigt kul motor
![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Alltså... bygger du bara rätt är det helt i en egen klass. Jag har kört / byggt turbo motorer oxå. Men inget tar karaktären av en kompressor trots att man får ut mindre % effekt med den.
Vill du ha tips och råd är du välkommen att höra av dig ![]() ![]() _________________ Togge Stensson |
||||
Re:
"Men inget tar karaktären av en kompressor trots att man får ut mindre % effekt med den" YES! -Miata MR2 1987 med kompressor, lånad bil i Kanada -Ford Thunderbird SC 3,8 med kompressor, ägde i USA -Ford Fiesta med Sprintex, provkörd i Glasgow hos Sprintex -Pontiac...vad det nu var kommer jag inte ihåg men V6 kompressor, lånad bil i USA. -VW bubbla 2520 cc med Kompressor, egen bil -Honda dragster med kompressor, egen bil -VW bubbla 2713cc med Autorotor, egen bil (fanns även i ett par dagar med som en turbovariant som blåste in i kompressorn.....smälte kolvar då jag snållambda mappade på egen hand. Dumt) Ja ochså har det byggts och körts en och en annan turbo ochså men jag får alltid samma återfall med hur en kompressorbil känns att köra. Jag triggade rejält på din kommentar ovan. Dessutom så har du ju visat det i vridmomentssiffror på ett bra sätt. Ta mig nu inte som negativ till turbo, det är himmla fräckt det med och otroliga effektuttag sedan moderna insprutet kom. Känslan med kompressor måste dock upplevas. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Men se där
![]() Jag är oxå otroligt glad i all typ av överladdning. Men får man välja själv blir det som jag har byggt! Jag har ju fortfarande möjligheten till att ta ut mer effekt framöver. Men som det känns nu är det en klockren kombo! Av alla bilar jag haft/kört så är det minnet från min första kompressor bil. En Orangepearl Opel Omega 3000. Som fått mig tillbaka på samma linje igen. Byggde den runt 2001 då jag kände mig ganska ensam om konceptet kompressor. Hoppas bara att bimmern blir min kompis utan strul i fortsättningen ![]() Och ser någon mig på en träff så tveka inte att gå fram och snacka lite skit !! Mvh ToggeX ! _________________ Togge Stensson |
||||
Imorrn lördag är det dags för bimmerofsweden träff i eskilstuna .
Blir att glida runt ett par varv en gång till. Om jag får igång bilen måste jag tillägga. Är bilen kall startar den direkt. är den varm pekar den finger åt mig.. nåja..hoppas på att den startar minst 5 gånger i alla fall ![]() Sen blir det att glida runt i det mest troliga fina vädret som ska bli. Och titta på andra tyskåk. Som sagt.. är någon där och e nyfiken.. bara att komma fram och prata lite :-) ............! _________________ Togge Stensson |
||||
Orangepearl Omega 3000... Var de du som satte ihop den med 4 liters motorn då? Den vill jag minnas var orange pearl.
Jag är lite nyfiken över de mer alldagliga aspekterna av en kompressor. Inte för att de eg spelar någon roll, men bränsleförbrukningsmässigt.. Jag antar att det blir som att köra en turbobil? Dvs kör man snällt och lagligt så tar motorn bränsle som om den var utan överladdning? Kompressorn smackar ju in övertrycket direkt man tar på gasen dock så de vore intressant att höra från någon som kört med denna typ av motor hur det faktiskt förhåller sig ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Körde min Thunderbird SuperCoupe med 3,8 liters V6 och kompressor i två år i USA.
I princip samma sak som att köra modern V8. Dvs med väldigt snäll gaspedal så kopplar bypassen till luftflödet förbi komressorn. Kvar blir väldigt små friktionsförluster. Vet att det finns bilar idag med koppling till kompressorn ochså. Dvs. de frikopplar kompressorn helt. Hemmabyggda turbo och kompressorbilar har generellt mycket högre förbrukning än milt trimmat eller original. Min egen erfarenhet är att det är väldigt svårt att hålla vakuum/tryck mätaren till vänster. Det ligger 90% i din högerfot mer än i designen. OM du avser köra långa sträckor så går det att dock att ha marginellt högre förbrukning......igen beroende på din disciplin. Överladdat är en drog. _________________ Fredrik Reichel |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 45274 besök totalt |