Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51766 besök totalt
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

PFC 08 efter ca 600 varv på våra svenska banor i sommar. Blir nog som sagt billigast i längden

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

thumbs up

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

thumbs up så ser det inte ut på en fullvikts E92 335i kan jag säga direkt! Kört 42 varv Anderstorp med mina 08or och är klart mer slitna..

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

johmei skrev:
thumbs up så ser det inte ut på en fullvikts E92 335i kan jag säga direkt! Kört 42 varv Anderstorp med mina 08or och är klart mer slitna..

Jag behöver inte bromsa så mycket Men Niklas bil är inte heelt olik min så det kommer nog funka under lång tid på hans kärra också om han väljer samma.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Re:

johmei skrev:

Tur inte Niklas kör tung 335 då

Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Marcus S skrev:
johmei skrev:

Jag behöver inte bromsa så mycket Men Niklas bil är inte heelt olik min så det kommer nog funka under lång tid på hans kärra också om han väljer samma.

Marcus kör för långsamt så måste det vara mina belägg ser inte ut sådär iheller efter 300 varv ens.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Re:

frapp skrev:
Tur inte Niklas kör tung 335 då

Ja absolut. Ingen direkt erfarenhet av PFC men verkar fungera bra även på min maskin och skall hålla längre än de gula pagider jag åkte innan; vilka dessutom var dyrare.

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Re:

Johan Sjöström skrev:
Marcus kör för långsamt så måste det vara mina belägg ser inte ut sådär iheller efter 300 varv ens.

(Bara till Johan S)
Eller så är det så illa att vissa har bättre bromsteknik! Men det håller vi "Johan:ar" för oss själva tycker jag.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:

(Bara till Johan S)
Eller så är det så illa att vissa har bättre bromsteknik! Men det håller vi "Johan:ar" för oss själva tycker jag.

Det har jag svårt att tänka mig, jag har ju bromsat mycket mer än han

sorry för OT i tråden

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

Johan Sjöström skrev:
johmei skrev:
Johan Sjöström skrev:

(Bara till Johan S)

Det har jag svårt att tänka mig, jag har ju bromsat mycket mer än han

sorry för OT i tråden

Fortsätter med OT:n
Johan S har rätt , jag har sämre bromsteknik, riktigt dålig faktiskt och det lär ju käka belägg att fisbromsa men inte i detta fallet tydligen. Sen blir det ju inga hiskeliga krafter med 140hk och 1100 kg förstås. Bromskylning har jag och det gör nog väldans mycket på livslängden.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Alltid trevligt med offtopic!

OT: Själv inbillar jag mig att jag är den som bromsar kort och koncist, så hårt det bara går i vanliga fall, det finns säkert massor att önska av bromstekniken och jag är säkert inte ens nära gränsen även om jag tror det. Men jag jobbar på det. Nu när bromsarna varit halvdana däremot ligger jag och bromsar halva rakan pga osäkerhet känns det som, de blir inte bättre då...

frapp skrev:
Niklas Rosell skrev:
handlade jag mig en donatorbil 328i -96 manuell, som ska få byta en hel del delar med compacten.

Får den donera motor också ?

Intressant med motorsköljen. Får nog provas. Angående beläggen så kanske du ska renovera upp oken ordentligt. Sen kan jag varmt rekommendera pfc 08. Tror faktiskt det är mer prisvärt att köra med än ebc (mina höll 20 bandagar). Sen spelar dom såklart i en helt annan liga prestandamässigt också.

Ja, snart finns det ytterligare en 328ti, motor och låda var de största anledningarna till att jag handlade en bil till. Jag har lite skrap när jag växlar till femman dessutom, om jag minns rätt hade du det med?
Tänkte att jag får ta de 10 extrakilona för att få något som håller. Man vet ju inte vad det blir för maskineri i framtiden heller om man bygger vidare i all oändlighet.

Något jag inte skrev i mitt korta inlägg från körningen på Emmaboda var att jag hade nästan nybytt olja i när jag kom dit, men det tickade så illa efter tre varv på SS så jag jag körde bara ett par pass innan lunch. Sedan åkte jag till Runes bensin och köpte olja och gjorde ett oljebyte på plats eftersom jag inbillade mig att oljan var slutkörd. Och det var exakt samma efteråt, lite väl högljutt tickande efter bara ett par varv.
Eurol 5-50 var det jag hade i både innan och efter skönhetsbehandliingen. Och det blev tyst, inte helt tyst men närapå, även efter längre pass på banan.
Jag är ganska busig än så länge och kör utan både oljekyl och oljetempmätare...

Angående bromsarna.
Jodå, jag frågar inte bara vad ni kör på, jag lyssnar också:

PFC 08 fram och Carbotech XP8 bak.

Men, jag hade fortfarande bekymmer med att de drog lite snett vid inkörningen, jag hoppas inte det påverkar beläggen. De kändes lika varma på samma axel men det kändes som bilen ville rotera kring HF precis som innan.

Så jag bytte bromsok med donatorbilen, där satt ett utbytesok VF som inte var mer än ett år och på andra sidan såg det riktigt bra ut. Jag tänkte att det borde göra susen eftersom VF tagit dåligt. Men icke, jag bytte ok och bromsvätska. Sedan luftade jag och luftade lite mer, och felet var kvar. Känslan var exakt samma i pedalen, det drog på precis samma vis åt höger och jag började nästan ge upp. Men jag är mer envis än vad som vore mitt eget bästa ibland.

Jag har luftat till förbannelse halva säsongen och hällt igenom litervis med bromsvätska känns det som, och eftersom jag är lite av garagens Madicken "Kan själv!" så har jag använt alla möjliga metoder som man kan göra själv:
-Suga genom luftnippeln (värdelöst!)
-Lägga tryck på bromsvätskebehållaren (använt mycket för att byta vätska i oken efter körning och byta vätska)
-Pumpa med pedalen med backventiler a la Biltema (funkar säkert bra i vanliga fall)
-Tvångsköra ABS-pumpen genom att bygla ASC-relät (tror jag fick ut lite luft den vägen)
-Kombinera de andra med att köra pumpen...

Men efter att ha läst på massa utrikiska forum hittade jag flera som rekommenderade att ta hjälp av en god vän om man har någon och avsluta med vanlig hederlig luftning:
Pumpa 5 ggr minst för att få bra tryck (pumpa mer än vad i varje fall jag brukar), öppna nippeln, stäng nippeln och pumpa igen.

Jag gjorde detta och när jag kom till VF kom det plötsligt en cm-lång luftbubbla. Nästa varv samma sak igen och sedan var det lugnt tredje och fjärde varvet. Vid denna luftningen återanvände jag vätskan eftersom den var helt ny.

Nu är känslan bättre än någonsin och riktigt gott bett i beläggen, det är en otrolig lättnad! thumbs up
Tyvärr så blev jag inte färdig förrän i fredags så det blev inget Anderstorp.

Apropå lättnad så tog jag tag i lite asfaltsmattor, onödiga kablar bak i bilen, AC-fläkten (som även begränsar luftflödet genom kylaren känns det som), plåtpaneler vid baksätet, innerskärmar och lite plåt och el i förardörren så nu är bilen 16 kg lättare än innan helgen. 1,5% på vikten gör väl 1,5% på varvtiderna?

Innerskärmssmuts, 1,1 kg, mycket mindre än andra sidan.

Sedan lade jag lite krut på att passa in fronten bättre när jag ändå hade loss den för att få bort AC-fläkten och snyggade upp lite. Nät och ny nummerskylt gör att det ser lite mer klart ut.
Fronten ska fästas med snabbfästen, också skall jag dit med bromskylning. Slangen jag hade skaffat till det var skit, nu har jag skaffat en vettigare och väntar bara på ett par stosar.

Även om man kapar hårt i dörren så ger det inte jättemycket, fast monterade plastrutor är nog grejen.

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Snyggt jobbat Niklas thumbs up
Skönt att bromsarna funkar fint nu. Och med dom beläggen.. Mmm
Zf lådan är inte så mycket tyngre. Kolla sjöstroms tråd. Där skrev jag det nyligen. 2,8 motorn är grym. Vinterprojekt misstänker jag? Balkarna i dörrarna är tunga, men värt att ha lite koll på regler om man ka ske nån gång vill tävla..

Och just det, de flesta m52 tickar som tusan vid hård bankörning. För mi del är det vanligare på knixiga banor än svepande banor. Fattar inte varför..

Toyota Supra -84
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Snyggt jobbat Niklas thumbs up
Skönt att bromsarna funkar fint nu. Och med dom beläggen.. Mmm
Zf lådan är inte så mycket tyngre. Kolla sjöstroms tråd. Där skrev jag det nyligen. 2,8 motorn är grym. Vinterprojekt misstänker jag? Balkarna i dörrarna är tunga, men värt att ha lite koll på regler om man ka ske nån gång vill tävla..

Och just det, de flesta m52 tickar som tusan vid hård bankörning. För mi del är det vanligare på knixiga banor än svepande banor. Fattar inte varför..

Tack, nu känns det bra igen, det skall bli kul att prova till helgen då det blir körning med Sportvagnsklubben Göteborg!
Troligen en liten knixig bana med konor.
Imponerande jobbat själv, att vara på banan igen så snart efter incidenten är inte illa!
Jag hittade att det är ca 5 kg i Johans tråd, det var inte så farligt! thumbs up
Den tråden växer för övrigt som en amöba.

Det blir till att riva ur motorerna efter säsongen, troligen oktober. Det är inte bestämt hur jag gör med det hela. min nuvarande 2,5:a känns väldigt bra och välskött, 2,8:an snudd på lika bra men den är lite trögstartad ibland och dör vid vissa tillfällen vid gasuppsläpp.
Det kan ju vara någon enkel vacumläcka eller så och det hade varit skönt att bara göra en enkel koll på lager och i ventilkåpan vid motorbytet och inte behöva riva ner bägge motorerna helt och flytta vevaxlar mm. Ska felsöka 328:an först och komptesta bägge motorerna.

Skumt med tickandet och knixiga banor.
Tanken är sen att 328:an skall få rulla som vinterbil med 323-motor i, eller eventuellt säljer jag den billigt.
Balkarna i dörrarna behåller jag nog tills den dagen jag har bur i bilen, jag sneglade på de men de får bli kvar tills dess.

Jönköping
Här sen Mar 2006

Hej!
Kul att ses på Kullen!
Om jag fattade dig rätt hade du högre topphastighet i Lördags än tidigare på Kinnekulle.
Så även jag...Vet inte om jag ska dra några slutsatser av det, har ju fixat lite med motorn men så vad det ju väldans blåsigt vilket innebar medvind på rakan.
Har du nån annan förklaring till din högre toppfart ?

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det var längesen jag uppdaterade i den här tråden!

Fick äntligen ett paket:

Men vänta nu, den passar väl inte alls den linjesköna compact-karossen?
Dags för en ny projekttråd.

Det blir en paus och eventuellt ett avslut i denna tråden.

Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Hmm, anar att den där bakluckan kan man bli omkörd av när den hamnar på rätt bil hehe. Kan det bli en rolig isbil av denna bil tro?

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

GTIDave skrev:
Hmm, anar att den där bakluckan kan man bli omkörd av när den hamnar på rätt bil hehe. Kan det bli en rolig isbil av denna bil tro?

Omkörd vet jag inte, men det kan nog bli väldigt jämnt!

Hade det bara funnits lite is så har jag nog allt som behövs, typ däck och en sunkig front

Håller på och kikar på om det kanske kan bli någon form av långlopp, var den passar in och få med några som är med på det, jag tror den kan passa bra till det!

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Synd.. ..
Men det är alltid kul med ny bil såklart. Annars hade denna blivit en bra cup-bil..

Toyota Supra -84
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Synd.. ..
Men det är alltid kul med ny bil såklart. Annars hade denna blivit en bra cup-bil..

Ja, vi får se om den blir kvar ett tag eller om det blir en försäljning, känner mig inte mogen än.

Helsingborg
Här sen Mar 2011

Hojta till ifall det blir aktuellt med försäljning
Har en bekant som suktar efter en Compact att påbörja sin bankarriär med.
Vet dock inte hans budget men frågan är ju fri

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Stefan E skrev:
Hojta till ifall det blir aktuellt med försäljning
Ja, hojta till om du bestämmer dig för att sälja så att man åtminstone har chansen att fundera.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande