Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (87148 totalt) |
Jag passar mig normalt för att kommentera byggtrådar, men från en luleteknolog till en annan och för att jag ser onödiga konstruktionsmissar, så...
![]() Kan skriva under på en hel del av den konstruktiva kritiken ovan. På det sätt du konstruerat ramen och buren krävs det dock bara ett fåtal ändringar för att det ska bli "OK". Som det ser ut nu riskerar du att göra dig illa helt i onödan, eftersom det är så små ändringar som behövs för att få buren att fungera åtminstone hyfsat. Om du inte bryr dig om att skada dig själv så är det dessutom upplagt för att kröka hela ramen även vid en ganska odramatisk sidoläggning. Litegrann samma orsak, men olika randvillkor. I skissen nedan har jag markerat med rött vad jag anser MÅSTE göras och med gult vad jag anser BÖR göras. ![]() Eftersom du inte behöver hålla dig till reglementen KAN du ju diagonalsträva "framrutan" om du inte tänkt på detta redan. Detta ger en hel del styvhet och styrka. Det viktigaste är att föra in krafterna på rätt ställe (i noder eller knutpunkter), om du behöver böja rör på vägen, förhindra flexen genom att föra ned flex-kraften i en annan nod. Edit: Kul bygge, förresten! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Re:
Titta på F1 bilar alt KTM Crossbow så ser du att detta är fullt möjligt. _________________ TL |
||
Re:
Jag håller med, jag vet med att dämpare låg ner på F1 bilar men kraftriktningen är rent från och mot dämpare. Här är rörelsen i en sving och risk att fjädringen "låser" sig + att stötdämparen Inte kommer jobba som tänkt. Känns som fördel att montera den mer stående. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Den där bakdämparen kommer inte funka.
Man kan inte hänvisa till bilar med pushrods/pullrods. Det som gör att det inte kommer funka (förutom det som redan nämts) är att dämparen bara kommer att röra sig några mm. Det har funnits bilar med dämpare med väldigt kort slag, men jag tror inte man har råg att utveckla en sån om man har en normal ekonomi. Sedan är det så att svingens infästning ska sitta så nära motordrevets axel, som möjligt. Som det ser ut nu, kommer kedjan att slacka massor, vid fjädring. EDIT: Här finns det en byggtrås som kanske har lite tips. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är ju möjligen att coilovern inte gillar att vara monterad liggande men låsningar och "överslag" ser ju i a f inte jag att kan hända. Det är ju bara ett sätt att få högre utväxling på den. Antingen kan man montera fästpunkten på svingen nära lagringspunkten eller så kan man montera infästningen i chassiet nära lagringspunkten (som det är gjort här). Att det förra är vanligare betyder ju inte att det senare inte fungerar lika bra. Sedan kan man ju tänka att det förra har andra fördelar och kanske skulle vara lämpligast även här.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Varit i verkstaden hela kvällen så jag hinner inte svara på allas kommentarer ikväll, ska se om jag hinner gå igenom dom imorgon. Jobbar sista veckan på sommarjobbet nu så jag kör fulla muggar på raster och kvällar för att hinna till nån form av halvfärdigt stadie.
Idag tog jag tag i styrningen. Riktigt klurigt att lösa det utan att det tog i ben eller fötter. Men nu verkar det fungera. Inget glapp någonstans förutom i det riktigt kassa snap-off navet från kina. Linjärlagret är ett rejält SKF så det är helt stumt i alla ledder som inte ska röra sig, känns mycket bra när man vrider på ratten (förutom navglappet då). Om den långa lodräta axeln skulle vrida sig för mycket vid körning (kan ju bli lite krafter om man kör med mycket caster) så är det ju bara att göra en ny stabilare. Är ju egentligen ingen skillnad där motför hur rattstången på en kart ser ut så. Jag svarvar nog ett eget rattnav tillsvidare (utan snapoff då), för att få bort det glappet. Det stora T:et på linjärlagret ska få lite 45 gradare på varje sida om sig och sådär. ![]() ![]() Filmklipp på styrlänkaget och navglappet. |
||
Sent ikväll också så jag kör på med kvällens uppdatering:
Gjorde klart styrlänkaget samt byggde växellänkage, allt känns stabilt och bra änsålänge. Sedan fixade jag rören till bakre förstärkningen. Funderar på om jag ska göra om stötdämparen så den är stående direkt på svingen upp till krysset i förstärkningen. Har tejpat upp lite där jag siktar på att lägga till rör. Sedan försöker jag lösa kylarplaceringen, ser inte så bra ut där den sitter på bilderna. Men den får inte riktigt plats nånstans alls om det ska se hyffsat ut och få bra luftflöde (den har iof elfläkt men endå). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Imorgon blir det till att fixa alla förstärkningarna. |
||
Ser roligt ut till max.
![]() men nån form utan sprängskydd mellan stol & motor hade jag velat ha. Om du skjuter kedjan bara så går den genom det mesta, eller om du spränger motorn, då vet man aldrig i vilken riktning som motordelarna på vift vill ta förrens det är för sent. Hur löser du kedjesträckaren ? lägg till nån form utav kedjeskydd "bakom / ovan"bakdrevet så det även skyddar ev personer bakom _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Sent ikväll också så vi kör en kortare post igen.
Kristian: Kedjeskydd är planerat men motorskydd kanske inte heller är så dumt. Vad skulle du rekommendera för plåttjocklek för kedje- resp motorskydd? Motorskyddet, bör man fokusera på cylinder/topp ? Vart är dom största riskområdena? Kedjesträckaren avvaktar jag med tills kedjan är på plats så jag kan se hur mycket det rör sig. Men jag har ett par idéer beroende på hur mycket som måste kompenseras. Dagens uppdatering: Har kapat till och notchat alla förstärkningar, gjort övre motorfäste och förstärkt de nedre fästena. Svarvat ner drevet (fick ett 525 istf 520 som jag beställde), ska göra bultcirkel i morgon. Skarvat avgasssytemet (det var lite kassare skick än väntat, ljuddämparen i allafall, men det får duga så länge). Har börjat kolla fästpunkter för bältet också, de nedre ska gå genom hål i stolen men de fixar jag senare, fästpunkterna ska jag försöka hinna greja iallafall. ![]() ![]() ![]() ![]() Imorgon blir det några timmar helsvetsning. |
||
Med tanke på att du har stel bakaxel...
borde då inte parallellstyrning vara det bästa för fordonet då det egentligen måste framföras på sladd för "optimal" körglädje ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Lång kväll idag också, så vi kör ett snabbt inlägg:
Kristian: Har faktiskt ingen blekaste, måste läsa på lite. Är lite rädd för att jag har lyckats byggt inverterad ackerman. Men vet inte om det bara är synvilla eller om det beror på riktigt kassa inställningar i framvagnen. Lillen: Har rallynät som jag tänkte testa köra både på sida, tak och bakom huvudet. Dagens uppdatering: ButterflyRacing, jag vet att svingens infästning ska sitta så nära utgående axel som möjligt, men jag lyckades tänka lite snett på nått vis när jag gjorde svingen, och precis som du skriver började kedjan att slacka väldigt mycket. För mycket för att kunna kompensera bra med rullar osv. Så jag fick bita det sura äpplet och bygga om sving+infästning. Glömde kameran på jobbet så jag får ge en kort beskrivning så länge: Vände på svingen så att axeln ligger under och flyttade upp infästningen i ramen drygt 120mm och framåt runt 60mm så att kedjan passerar både ovanför och under. Nu ligger den så att den precis passerar sträck/slack gränsen vid fjädring, vilket gör att det inte blir nån märkbar skillnad i kedjan under fjädringsvägen. Blev fenomenalt mycket bättre och nu tror jag inte ens jag behöver någon släde/rulle alls. Imorgon kommer jag bygga om bakdämparens placering. Jag läser och tar till mig alla kommentarer även om jag inte hunnit svara på alla än. Pär Hansson: Som du ser i tidigare bilder har jag gjort några av dina rekommenderade förstärkningar och lagt till några egna också. Vissa av dina rör är dock tyvärr omöjliga att göra om man ska få plats. Men nu med nya svingen får jag problem med framförallt krysset ovanför bakaxeln, det får inte plats längre, men det kändes som en väldigt bra förstärkning tidigare. Ska lägga upp några bilder i morgon över hur jag funderar på att förstärka det så får vi se vad ni tycker. Naqref: Fixade till det! ![]() Rikard Niva: Aldrig hört talas om shortcarracing. Men det såg helt klart liknande ut, om än lite större. Ska kolla runt lite på dom konstruktionerna. |
||
En tanke, vill du inte ha en rak stötta eller åtminstone stopp för bältena?
Ser ut som om vänstra axelbandet kan glida åt vänster? _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||
Om du byger npån form utav styrning för kedjan - som styr den emot drevet i "underkant" av drevet där kedjan alltså går på drevet.. så kan det hända du slipper en spännare... men en släpa från en lämplig cross hade jag nog haft ändå. finns ju "ihåliga"... kanske en sådan räcker.
"styraren" skall sitta så nära drevet som möjligt för att fungera ang kedjeskyddet... sporthojjar har ju bara en plastbit som inet direkt skyddar... en 2mm plåt som du drar runt bakre delen på drevet nån cm från kedjan borde funka o nåt liknande mellan säte/motor kanske _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Mikael: Jo, endera nått som styr eller fästa dom direkt i övre röret för du har helt rätt, det kan glida som det är nu.
Kristian: Ja nån form av styrare under/framför bakdrevet tycker jag kan vara lämpligt ifall den skulle börja fladdra. ![]() ![]() |
||
Vattenkylare på plats (gick inte att ha den nån annanstans än längst fram, så där får den vara), kedja på plats, bakbroms på plats, oljekylare på plats. Imorgon ska jag fixa mer fästen till det mesta och börja kolla på ramförstärkningarna. Söndag blir det helsvetsning och sedan nedpackning för flytt upp till luleå.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (87148 totalt) |