Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (48183 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

robber skrev:
Lillen skrev:
Peggoken ser ju lika ut som Mercedesoken jag har!
Skiljer inte mycket på dem.


Du har väl R129 oken? De är om jag inte missminner mig i gjutjärn medans dessa är i alu?


Har ingen aning om vad de heter.

Som jag skrev det skiljer inte mycket.

Det i alla fall jag skulle vilja komma undan är fästöronen.
De stör en hel del vid montering om man ska ha mindre fälgar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
robber skrev:
Lillen skrev:
Peggoken ser ju lika ut som Mercedesoken jag har!
Skiljer inte mycket på dem.


Du har väl R129 oken? De är om jag inte missminner mig i gjutjärn medans dessa är i alu?


Har ingen aning om vad de heter.

Som jag skrev det skiljer inte mycket.

Det i alla fall jag skulle vilja komma undan är fästöronen.
De stör en hel del vid montering om man ska ha mindre fälgar.

Det är väl fifty/sixty... alltså W220 ok är alu på ytterhalvorna och gjutjärn i mitten.

Lillen, jag håller med dig, utan fästöronen betydligt enklare att bygga adapter. Eller så går man upp i dia på skiva. Men i mitt fall funkar inte 16" fälgar då. Vill ha 16".

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Några bilder hur ok och skiva ter sig i Rial 16". Oket sitter i rätt position för montering.








_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

hismajestics skrev:
Lillen skrev:
robber skrev:
Lillen skrev:
Peggoken ser ju lika ut som Mercedesoken jag har!
Skiljer inte mycket på dem.


Du har väl R129 oken? De är om jag inte missminner mig i gjutjärn medans dessa är i alu?


Har ingen aning om vad de heter.

Som jag skrev det skiljer inte mycket.

Det i alla fall jag skulle vilja komma undan är fästöronen.
De stör en hel del vid montering om man ska ha mindre fälgar.

Det är väl fifty/sixty... alltså W220 ok är alu på ytterhalvorna och gjutjärn i mitten.

Lillen, jag håller med dig, utan fästöronen betydligt enklare att bygga adapter. Eller så går man upp i dia på skiva. Men i mitt fall funkar inte 16" fälgar då. Vill ha 16".


Samma här.
Vill ha 16" jag med.
Men nu blev det sjutton.
Planen är att bygga med ok som har annan infästning senare.

Jo precis , de är inte helt i gjutjärn.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Samma här.
Vill ha 16" jag med.
Men nu blev det sjutton.
Planen är att bygga med ok som har annan infästning senare.

Bygga med radiellt monterade ok är ju en lösning.

Så här ser iaf setupen ut med Merca spindel.



På bilden nedan är den optimala positionen (ok på fel sida av spindel för illustration)



Spindeln sitter här rätt. Som synes så behövs det fräsas på oket vid spindelns övre fästöron för att få oket i rätt position.



Closeup...



Är jag på rätt räls? Kommentarer...

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Kan du inte sätta ena örat i originalhålet och ha en adapter till det andra? Då vinner du den plats du behöver

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Exakt samma problem jag hade.
Men Mercedesoken har större/djupare båge.
Så de är nog lättare att anpassa efter spindeln.
Dock var de samma problem.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Boinkers skrev:
Kan du inte sätta ena örat i originalhålet och ha en adapter till det andra? Då vinner du den plats du behöver

Detta var precis tanken innan jag fick oken. Men materialet på okets fästöra är så pass tjockt att det gick ej att få i originalhålet, det går inte att "trä över", if you get my point...

Kolla bilden nedan, där ser man på ett ungefär hur mycket skulle behövas slipas bort på okets fästöra. I mina ögon blir det rätt tunt efter det... Vad säger proffsen?


_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Exakt samma problem jag hade.
Men Mercedesoken har större/djupare båge.
Så de är nog lättare att anpassa efter spindeln.
Dock var de samma problem.

Kan inte du ta en bild på upplägget så har man nåt att jämföra.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Om det kan vara av intresse så har jag 2st W220-ok från en 600, rejäla saker med cc-mått 110, mycket luft runt fästöronen också. Kan ta en bild vid intresse och mäta de mått du behöver

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Verkligen en häftig och udda bil! thumbs up Kul att följa.

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Boinkers skrev:
Om det kan vara av intresse så har jag 2st W220-ok från en 600, rejäla saker med cc-mått 110, mycket luft runt fästöronen också. Kan ta en bild vid intresse och mäta de mått du behöver

Tack för erbjudandet men jag skall nog försöka få dessa dit.

Btw, dom är väl inte helalu, är dom?

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Verkligen en häftig och udda bil! thumbs up Kul att följa.

Tackar! Vi jobbar på här...

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Re:

hismajestics skrev:

Btw, dom är väl inte helalu, är dom?


Svårt att säga, de är i 3 delar, jag kan väga dem om du vill

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430





5,7 kg som synes, inkusive belägg. Verkar vara stål i mitten.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618



Re:

Boinkers skrev:


5,7 kg som synes, inkusive belägg. Verkar vara stål i mitten.


Vilka dimensioner på skivor i bredd och höjd sväljer de där oken?

De som sitter på R129 500SL och W140 S500?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Nä, störe än så (jag har en uppsättning bromsar från en R129 SL600 på min gule, och de är betydligt blygsammare i storlek)

Såhär ser skivorna ut


_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 121



Asball bil, Rialfälgarna satt som en smäck, skulle vilja ha såna asbreda i 18" till min e38, men men. På med stötfångarna runt om bara, originalstuk rules

_________________
Daniel Karlsson
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

Boinkers skrev:
Nä, störe än så (jag har en uppsättning bromsar från en R129 SL600 på min gule, och de är betydligt blygsammare i storlek)

Såhär ser skivorna ut


Tack för bilderna och specsen thumbs up Liiite för stora för mina 16" Rial...

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Re:

POWERslide skrev:
Asball bil, Rialfälgarna satt som en smäck, skulle vilja ha såna asbreda i 18" till min e38, men men. På med stötfångarna runt om bara, originalstuk rules

Tackar På nåt vis så diggar jag detta upplägg, är mera clean än med stötfångare. Men, men, vi får se... dom väger säkert 20kg styck

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168


Trådstartare
Jaha, ja... nytt år och nya tag. God fortsättning på er!

Efter mycket ojande och velande så har jag bestämt mig att inte montera dessa Brembos. Det verkar lite för omständigt och vill inte göra några ingrepp på själva oken vilket skulle behövas för att få dem tillräckligt djupt på skivan.

Så nu blir det att söka ett par med radiell montering. Någon som har passande i aluminium...? 300x28mm är bromsskivan.

mvh

:j

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 250 CE -72
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (48183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande