|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992

12 Dec 2014 16:35
Re:
robber skrev: | Lillen skrev: | Peggoken ser ju lika ut som Mercedesoken jag har!
Skiljer inte mycket på dem. |
Du har väl R129 oken? De är om jag inte missminner mig i gjutjärn medans dessa är i alu? |
Har ingen aning om vad de heter.
Som jag skrev det skiljer inte mycket.
Det i alla fall jag skulle vilja komma undan är fästöronen.
De stör en hel del vid montering om man ska ha mindre fälgar.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare

12 Dec 2014 18:26
Re:
Lillen skrev: | robber skrev: | Lillen skrev: | Peggoken ser ju lika ut som Mercedesoken jag har!
Skiljer inte mycket på dem. |
Du har väl R129 oken? De är om jag inte missminner mig i gjutjärn medans dessa är i alu? |
Har ingen aning om vad de heter.
Som jag skrev det skiljer inte mycket.
Det i alla fall jag skulle vilja komma undan är fästöronen.
De stör en hel del vid montering om man ska ha mindre fälgar. |
Det är väl fifty/sixty... alltså W220 ok är alu på ytterhalvorna och gjutjärn i mitten.
Lillen, jag håller med dig, utan fästöronen betydligt enklare att bygga adapter. Eller så går man upp i dia på skiva. Men i mitt fall funkar inte 16" fälgar då. Vill ha 16".
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare

12 Dec 2014 18:30
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992

12 Dec 2014 20:15
Re:
hismajestics skrev: | Lillen skrev: | robber skrev: | Lillen skrev: | Peggoken ser ju lika ut som Mercedesoken jag har!
Skiljer inte mycket på dem. |
Du har väl R129 oken? De är om jag inte missminner mig i gjutjärn medans dessa är i alu? |
Har ingen aning om vad de heter.
Som jag skrev det skiljer inte mycket.
Det i alla fall jag skulle vilja komma undan är fästöronen.
De stör en hel del vid montering om man ska ha mindre fälgar. |
Det är väl fifty/sixty... alltså W220 ok är alu på ytterhalvorna och gjutjärn i mitten.
Lillen, jag håller med dig, utan fästöronen betydligt enklare att bygga adapter. Eller så går man upp i dia på skiva. Men i mitt fall funkar inte 16" fälgar då. Vill ha 16". |
Samma här.
Vill ha 16" jag med.
Men nu blev det sjutton.
Planen är att bygga med ok som har annan infästning senare.
Jo precis , de är inte helt i gjutjärn.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430

12 Dec 2014 22:45
Kan du inte sätta ena örat i originalhålet och ha en adapter till det andra? Då vinner du den plats du behöver
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992

13 Dec 2014 00:25
Exakt samma problem jag hade.
Men Mercedesoken har större/djupare båge.
Så de är nog lättare att anpassa efter spindeln.
Dock var de samma problem.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare

13 Dec 2014 11:06
Re:
Boinkers skrev: | Kan du inte sätta ena örat i originalhålet och ha en adapter till det andra? Då vinner du den plats du behöver |
Detta var precis tanken innan jag fick oken. Men materialet på okets fästöra är så pass tjockt att det gick ej att få i originalhålet, det går inte att "trä över", if you get my point...
Kolla bilden nedan, där ser man på ett ungefär hur mycket skulle behövas slipas bort på okets fästöra. I mina ögon blir det rätt tunt efter det... Vad säger proffsen?
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare

13 Dec 2014 11:07
Re:
Lillen skrev: | Exakt samma problem jag hade.
Men Mercedesoken har större/djupare båge.
Så de är nog lättare att anpassa efter spindeln.
Dock var de samma problem. |
Kan inte du ta en bild på upplägget så har man nåt att jämföra.
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430

14 Dec 2014 00:21
Om det kan vara av intresse så har jag 2st W220-ok från en 600, rejäla saker med cc-mått 110, mycket luft runt fästöronen också. Kan ta en bild vid intresse och mäta de mått du behöver
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087

14 Dec 2014 16:20
Verkligen en häftig och udda bil!  Kul att följa.
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare

16 Dec 2014 17:05
Senast ändrad av hismajestics, 16 Dec 2014 17:10, ändrad totalt 1 gång
Re:
Boinkers skrev: | Om det kan vara av intresse så har jag 2st W220-ok från en 600, rejäla saker med cc-mått 110, mycket luft runt fästöronen också. Kan ta en bild vid intresse och mäta de mått du behöver |
Tack för erbjudandet men jag skall nog försöka få dessa dit.
Btw, dom är väl inte helalu, är dom?
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430

16 Dec 2014 19:07
Re:
hismajestics skrev: |
Btw, dom är väl inte helalu, är dom? |
Svårt att säga, de är i 3 delar, jag kan väga dem om du vill
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430

18 Dec 2014 01:51
5,7 kg som synes, inkusive belägg. Verkar vara stål i mitten.
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5618

18 Dec 2014 09:11
Re:
Boinkers skrev: |
5,7 kg som synes, inkusive belägg. Verkar vara stål i mitten. |
Vilka dimensioner på skivor i bredd och höjd sväljer de där oken?
De som sitter på R129 500SL och W140 S500?
_________________ R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430

19 Dec 2014 01:17
Nä, störe än så (jag har en uppsättning bromsar från en R129 SL600 på min gule, och de är betydligt blygsammare i storlek)
Såhär ser skivorna ut
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 121

19 Dec 2014 12:41
Asball bil, Rialfälgarna satt som en smäck, skulle vilja ha såna asbreda i 18" till min e38, men men. På med stötfångarna runt om bara, originalstuk rules
_________________ Daniel Karlsson
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
Trådstartare

14 Jan 2015 13:15
Jaha, ja... nytt år och nya tag. God fortsättning på er!
Efter mycket ojande och velande så har jag bestämt mig att inte montera dessa Brembos. Det verkar lite för omständigt och vill inte göra några ingrepp på själva oken vilket skulle behövas för att få dem tillräckligt djupt på skivan.
Så nu blir det att söka ett par med radiell montering. Någon som har passande i aluminium...? 300x28mm är bromsskivan.
mvh
:j
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
|