Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... , 40, 41, 42   >>
18 besök idag (121579 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20262



Re:

Johan Samson skrev:
I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

När jag orkade köra med torr luft vill jag minnas att tryckökningen var mindre (men framförallt väldigt förutsägbar).
Förutom stommarna så finns ju det skumma beteendet att kalltrycket kan vara så lågt att det inte bygger värme/tryck som man förväntar sig.
Men jag är bara van 1050kg som går från 1,65 till 2,00 bar (inte kommit till Nankang än, sliter fortfarande på gamla V70A).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19106



Du får köra mindre aggressiv diffbroms.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1134



Re:

Niklas Falk skrev:
Johan Samson skrev:
I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

När jag orkade köra med torr luft vill jag minnas att tryckökningen var mindre (men framförallt väldigt förutsägbar).


Hmmm, förmodligen mega-dum fråga, men vad blir motsvarande tryckstegring med kväve i däcken?

_________________
Magnus Falk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20262



Re:

stilldouble skrev:
Niklas Falk skrev:
Johan Samson skrev:
I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

När jag orkade köra med torr luft vill jag minnas att tryckökningen var mindre (men framförallt väldigt förutsägbar).
Hmmm, förmodligen mega-dum fråga, men vad blir motsvarande tryckstegring med kväve i däcken?
luft är ju ca 78% kväve och både syre och kväve är ganska ideala gaser (så även blandningen borde bete sig liknande). Det är framför allt fukt som beter sig rejält annorlunda, och mest om du har vatten som går mellan vätska och gasform.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Körde på Rudskogen igår. Då var det ca 20 grader varmt, dvs tryckökningen från kalltryck till varmtryck var inte lika stor. Kunde alltså komma ner ytterligare i tryck utan att det blev för lågt även när bilen stått, t.ex över lunchen. Verkar vara ett ickeproblem under normala sommartemperaturer.

Det kommer en riktig "rapport" inom kort.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Som vanligt duggar banmötena tätt på våren!
Tredje körningen på lika många veckor, denna gången på den otroligt fina anläggningen Rudskogen. Utöver den tekniska och roliga sträckningen är det smidigt att ta sig dit för oss i väst-Sverige då det är motorväg i princip hela vägen. Med fylld kaffetermos, farthållaren aktiverad och en bra spellista ur högtalarna gick tiden snabbt.

Förutsättningarna var verkligen idealiska! 20 grader varmt, ingen vind att tala om och strålande solsken. En skön sommardag helt enkelt.
Första stinten blev kort, bara några få rekogniseringsvarv för att driva lite temperatur i däcken. Passet blev extra kort då en BMW M4 GTS fick någon form av elfel, växellådan fastnade i P-läge och behövde bärgas. Så snart banan var fri var det open pit, många timmars hopp och lek!
Planen denna dag var att köra på lägre däckstryck än tidigare och med facit i hand, det är vekligen nyckeln för att AR-1 ska funka. Tack vare högre omgivande temperatur sjönk inte kalltrycket till olämpliga nivåer. Denna gången körde jag på 2,40 - 2,45 bar varmt och det skadar nog inte att kliva ner under 2,4 bar heller.
Men lägre tryck orkar däcken med fulla stintar på ett bättre sätt, även om de fortfarande blir halare efter några pushvarv.

Balansen i bilen är verkligen lekfull. Den är vekligen med på noterna när man initierar instyrningen utan att bjuda på gifta kast. Under steady-state kurvlast är bilen lätt understyrd men så snart man ökar gaspådraget flyttas vikten bakåt, trycket på framhjulen lättar och balansen skiftar mot lätt överstyrning. Det är lekande lätt att balansera på greppgränsen och under dagen fick jag, från helt skilda personer, flera gånger kommentarer om hur fint bilen är beter sig och att det syns utifrån hur välbalanserad den är.
Dagen förflöt utan incidenter. Många liter högoktanigt förbrukades och mycket gummi flyttades från däcken till asfalten. Alltid med ett smajl på läpparna! En bra dag helt enkelt!


Pustar ut efter ett pass!




Fina bilar på plats som vanligt! Men i princip bara Porsche. GT3, GT3RS, GT4 och GT4RS är rena dussinbilar på Ringrunners träffar...




En och annan klassiker fanns där också.


Kameran och mikrofonen monterad --> Film kommer!

Nu är vårsäsongen"avklarad" och framöver blir det lite lugnare mellan körningarna. Jag är lite sugen på att köra med SVKG på Kinnekulle i början av juni, förvisso inte anmäld än, men annars är inget planerat före semestern.
Schmiedmann fick en lucka och hjälpte mig med motorn till E36 cabben så nu blir det lite fokus på att få ihop den. Det ser jag verkligen fram mot! Men de uppdateringarna kommer i den tråden.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1546



Re:

Johan Samson skrev:

Många liter högoktanigt förbrukades och mycket gummi flyttades från däcken till asfalten. Alltid med ett smajl på läpparna! En bra dag helt enkelt!




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Så, dags för film igen!
Jag är glad att äntligen kunna göra en video från Rudskogen. Tredje gången gillt men denna gången gavs GoPro ingen chans att förstöra materialet. Den fick vackert ligga kvar i väskan till förmån för Insta360 AcePro.

Setupen är den vanliga. AcePro i vindrutan med ND16-filter (för att kunna filma med längre slutartider och därmed öka fartkänslan) och extern mic på bakre bumperrn. Overlay-data från RaceChrono och redigerat i CapCut. Tyvärr begränsas CapCut alltmer, kan t.ex bara exportera film i 720p. Lite trist att inte kunna utnyttja det faktum att jag filmar i 4k.

Som vanligt på Ringrunners träffar är tidtagning förbjuden av försäkringsskäl. Svårare att utnyttja filmerna för att hitta tid och bli snabbare men förhoppningsvis är det underhållande nog för att man ska tycka det är värt att spendera 7 minuter med filmen.

Enjoy!




_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4576



Kul med film thumbs up

Rudskogen är ju speciell, full fart i nerförsbacke tillhör ju inte vanligheterna. Stort och brett, du tjänade mycket med snävare spårval, en bana som premierar hästkrafter.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1181



Re:

Läser på om kopplingsbytet och överväger starkt att uppgradera med samma kit från Velocity AP.
Kanske till och med en konvertering till manuell.

Minns du vad du hade för värde på kopplingen när den började bli dålig?
Har en Foxwell och läst ut kiss point delta till 615 och clutch closed position till 1363.
Edit: Har svårt att tolka värdena om de är bra eller dåliga.

Vad var leveranstiden på kitet från Appleby?

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19106



Grym film! Stabiliseringen är bra med minimalt "ramla åt sidan", skulle haft ett polfilter också bara...

Spontant så känns det som det är bra att inte börja med en bil med massa hästkrafter, jäklar vad du vinner på snålspåren. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
David E skrev:
Läser på om kopplingsbytet och överväger starkt att uppgradera med samma kit från Velocity AP.
Kanske till och med en konvertering till manuell.

Minns du vad du hade för värde på kopplingen när den började bli dålig?
Har en Foxwell och läst ut kiss point delta till 615 och clutch closed position till 1363.
Edit: Har svårt att tolka värdena om de är bra eller dåliga.

Vad var leveranstiden på kitet från Appleby?

Nej, jag har aldrig mätt upp kopplingen själv utan fick bara till mig vid köpet att den behöver bytas. Letade igår bland gamla kvitton men där stod inget om vilka värden som lästs ut. Tyvärr!
Vilket Foxwell är det du har? Jag har en NT530 Pro men har aldrig hittat någon meny där kopplingsdata kan läsas ut. Den är inte helt enkel att hitta i så den kan säkert väldigt mycket mer än jag tror...

Kommer inte ihåg att jag reagerade nämnvärt över Appleby's leveranstider, åt något håll. Men jag köpte före Brexit, tullar kan ju förlänga ledtiderna något.

MaZ skrev:
Grym film! Stabiliseringen är bra med minimalt "ramla åt sidan", skulle haft ett polfilter också bara...

Spontant så känns det som det är bra att inte börja med en bil med massa hästkrafter, jäklar vad du vinner på snålspåren. thumbs up

Tack Mats!
Tycker filmerna blir riktigt snygga med Insta360. Använder inget polfilter, däremot ett ND32 för att få längre slutartider och snyggare motion blur. Men det stör mig att man inte kan exportera filmerna i högre upplösning än 720p från CapCut's gratisversion.

Utan att ha kört en Porsche av senaste snitt kan jag tro att det kräver en tränad förare för att köra dem fort. De beskrivs ju vara löjligt lättkörda med fantastiskt välkalibrerade hjälpsystem men när det börjar gå riktigt fort är det väl snarare knoppen som säger ifrån, att modet tryter. I de allra flesta fall med en nomalbegåvad track day-förare bakom spakarna framförs bilen ganska långt från vad den är kapabel till. Bilarna i filmen från Rudskogen är teoretiskt sett våldsamt mycket snabbare (3-5 sekunder?) än min V8 Vantage men det krävs erfarenhet och talang för att kunna ta dem till gränsen. En lättkörd bil som aldrig bjuder på obehagliga kast och med mindre effekt är naturligtvis lättare att köra närmare dess teoretiska gräns. Kanske därför man i slutändan hamnar på ungefär samma tempo?
Men det är bara en killgissning utan egen erfarenhet, en hobbyanalys utan kunskap. Även om vi inte alla är drivna räserförare är det kul att dessa drömbilar används för vad de skapades för. Att få dela bana och depå med dem är en ynnest.
Slutligen, att sparras, gärna med någon som är lite för snabb, är otroligt lärorikt och filmerna blir ju betydligt roligare att titta på. Är denna, lite för snabba bil, högvilt är det såklart ännu roligare!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19106



Ett polfilter hade tagit bort reflektionerna i rutan menade jag, om jag var otydlig.
ND32 är rätt mörkt... Finns det inget sätt att ställa ISO eller nåt?
Har inte haft nån motivation att kolla på kameror men allt bort från buggiga GoPro måste ju vara ett lyft.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Jajjemen, förstod vad du menade.

Jag har inte provat med polfilter utan kört manuella inställningar och adderat ND-filter efter rådande förhållanden. Vanligtvis hamnar jag på ND32.
Min pre-set för track days är 4k/30 fps, slutartider på 1/60s, auto ISO men max 500 samt en underexponering på ett halv steg.
Bildstabiliseringen håller jag på låg eller medium. Neutral färgåtergivning, alltså inga digitala färgfilter utan Leicas grundinställning.

Du kan ju redan detta betydligt bättre än mig, Mats, men för de mindre foto/filmintresserade kommer en förklaring till valda värden.
De långa slutartiderna är för att få snygg rörelseoskärpa och öka fartkänslan i filmen. Om jag förstått rätt så finns det finns en fototeknisk fördel att dubbla slutartiden mot antalet bilder per sekund. Jag gissar att det ger ett mjukare flöde med jämn delbart fps för att slippa komprimeringar och klipp som görs av YouTubes mjukvara. Rätta mig gärna för jag kan inte den delen i detalj.
Har du tips på andra inställningar jag bör prova istället?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1181



Re:

Johan Samson skrev:
David E skrev:
Läser på om kopplingsbytet och överväger starkt att uppgradera med samma kit från Velocity AP.
Kanske till och med en konvertering till manuell.

Minns du vad du hade för värde på kopplingen när den började bli dålig?
Har en Foxwell och läst ut kiss point delta till 615 och clutch closed position till 1363.
Edit: Har svårt att tolka värdena om de är bra eller dåliga.

Vad var leveranstiden på kitet från Appleby?

Nej, jag har aldrig mätt upp kopplingen själv utan fick bara till mig vid köpet att den behöver bytas. Letade igår bland gamla kvitton men där stod inget om vilka värden som lästs ut. Tyvärr!
Vilket Foxwell är det du har? Jag har en NT530 Pro men har aldrig hittat någon meny där kopplingsdata kan läsas ut. Den är inte helt enkel att hitta i så den kan säkert väldigt mycket mer än jag tror...

Kommer inte ihåg att jag reagerade nämnvärt över Appleby's leveranstider, åt något håll. Men jag köpte före Brexit, tullar kan ju förlänga ledtiderna något.


Tack för att du tog dig tid att leta.

Mitt instrument heter NT909. I menystrukturen på det så ligger det under:
Select vehicle / Diagnostic Menu / System Menu / Marelli transmission control module / Live Data

Finns en Aston-mek 20min bort i Welschenbach som jag tänkte köra bort till för mer rådgivning.
https://www.valiant-ecosse.com

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Tack, jag ska kolla om min Foxwell också stöder live-data.

Alister på Valiant Ecosse är riktigt bra att ha att göra med! Jag har handlat visa av mina track day-uppgraderingar av honom.
thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Sommaren är över och jag möter höstens största regnoväder med en track day på Kinnekulle!
Massor av regn (+40 mm) är utlovat men det ser ut att vara värst under senare delen av eftermiddagen. Men blött verkar det bli redan från morgonen så gatdäcken är monterade. Däckskonfigurationen är intressant med Conti SportContact7 fram och Michelin Pilot Sport 4S bak. Tror aldrig jag provat PS4S i regn medan jag vet att SportContact7 är riktigt bra. Dämparna uppmjukade två klick på såväl kompression som retur runt om.

Bilen är synnerligen snålt packad. Tanken är att inte behöva lägga ur något ur bilen ens när jag kör, dvs mjuka saker trycks ner bakom stolarna och däckstrycksmätaren spänns fast i bagagen.
Inga verktyg utöver felkodläsare tar jag med. Kameran redan monterad och mikrofonen sitter denna gången inne i kupén.
Struntar t.o.m i kaffet, det blir McD-kaffe i pappmugg längs vägen.
Hoppas jag inte får ångra min sparsamma packning...



Rapport följer!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera 1
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Oj, vad länge sedan jag körde Aston Martin!
Bilen har i princip bara stått sedan förra banträffen på Rudskogen i mitten av maj. Bilen protesterade genom att lämna en oljedroppe på garagegolvet.
Jag har tidigare sett en lättflytande vätska från damasken på styväxeln. Jag har trott att det är vatten/fukt från någon av de rejält blöta track days under hösten -24 och våren -25. Då lossade jag på damasken torkade ut fett och fukt samt applicerade nytt fett.
Oljedroppen på golvet tydde på något annat än vatten/fukt då det var tydligt att det var just olja.

Jag gav mig ändå iväg till körning med Ringrunners of Sweden på Kinnekulle. Prognosen lovade rikligt med regn och som nämnts ovan har bilen anpassats genom gatdäck och mjukare setting av dämparna.


En blå GT4 speglar sig i bakskärm och baklampa.


Aston i fint sällskap!


Denna olivgröna GT3 RS är otroligt läcker! Vill ha!


GT4or i olika utföranden är att betrakta som dussinbilar på träffarna.



Men något regn kom inte, i alla fall inte under förmiddagen. Det duggade lätt och vid några tillfällen behövdes vindrutetorkarna men det blev aldrig riktigt blött på banan.
Körningen var däremot inte riktigt inspirerad. Då bilen var inte rätt inställd för de faktiska förhållandena kändes den inte så alert som den brukar. Avsaknad av domkraft och verktyg gjorde att jag inte ens försökte skruva "tillbaka" bilen. Osäkerheten kring att ha olika däck fram/bak gjorde inte det bättre heller utan jag pushade inte ordentligt vid något tillfälle.
Strax före lunch var höger framfälg rejält kladdig av olja, eller rättare sagt styrservoolja. För att inte riskera köra sönder något på riktigt och plötsligt tömma hela styrservosystemet på banan bestämde jag mig för att banåkasäsongen 2025 var till ända. Bara drygt en timme senare öppnade sig himmlen och regnet vräkte ner. All körning stoppades och färden hemåt påbörjades.


Det smetar allt en del. Här en mysig blandning av bromsdamm och servoolja. Dags att avbryta!

Även om körningen inte var helt inspirerad och att bilen inte höll tätt var det riktigt kul att köra bana igen. Detta var blott fjärde tillfället denna säsongen då det har varit osedvanligt taskig tajming på banåkakalendern vs. jobbkalendern. Men det var en bra motivationshöjare inför vintersäsongen. Nog finns allt lite tankar på saker som skulle kunna förändras och förhoppningsvis förbättras.

Tankar fanns på att vara med på SVKG's "Höstrus(k)et" på Falkenberg nästa vecka men med tanke på styrservooljeläckaget står jag över. Om vädret tillåter kan det istället bli E36 cab dit för lite depåhäng och däcksparkande.

Häromdagen besiktigades bilen. Första besöket på SBP i Torslanda resulterade i spräckt splitter. Jag är verkligen ingen aggressiv person men det kan hända att en våldsam tanke svepte förbi när teknikern vinkar in mig och bara tittar passivt på när jag sakta smyger framåt och kör nosen i rampen. Stationschefen kom ut och förhoppninsvis tar de kostnaden utan tjafs. "Kuddarna" som de använder till låga bilar för att förlänga själva rampen upp på lyften hade teknikern glömt lägga fram också.




I bildens underkant ser man "kuddarna" som glömdes. Hade nog inte gjort att jag kommit upp på lyften utan skador ändå.

Till saken hör att bilen inte är speciellt låg. Den har inte tagit i någonstans någongång (ok då, lite offroadkörning på Knutstorp dög den inte till), på några banor, vägar eller farthinder. Förutom nu på Bilprovningen. Och jag har besiktigat bilen på samma station sedan 2020 men nu har de nya lyftar, anpassade för dagens alla stora & tunga SUVar.
Bokade ny tid samma eftermiddag hos SBP i Aröd, där har de fyra nedsänkta lyftar, så är bilen besiktigad. Dock med anmärkning på läckande styrväxel. Här kan jag tycka att teknikern var väl principfast. Han såg att det fuktade tack vare att jag har pedantisk ordning på bilen. Fälgar, subframe, osv är ju helt rena och torra, dvs minsta lilla oljedroppe syns. Hade det varit en normalsmutsig bil hade läckaget aldrig upptäckts. Faktum är att han såg inte varifrån det kom förrän jag berättade och pekade. Teknikerns kollega tyckte det inte var tillräckligt för en anmärkning men han stod på sig. Stort tack till mig själv som gav mig en ombesiktning...
Visst, teknikern gjorde bara sitt jobb baserat på sin egna bedömning och jag har ju naturligtvis ändå tänkt att åtgärda läckan innan nästa säsong. Men med tanke på hur bilen ser ut i övrigt är det inte svårt att förstå att det kommer åtgärdas. Det hade varit skönt att slippa åka tillbaka och riskera fler skador på bilen men nu är det bara att få bytet av packboxar gjort..



Vad planeras då i vinter?
Först och främst ska naturligtvis styrväxeln plockas ner för att få nya packboxar. Tänker att jag ska göra jobbet själv, i alla fall börja och se om jag får isär styrväxeln utan att riskera ta sönder något. Annars antar jag att Sellholm kan hjälpa mig. Eller finns det någon närmare Göteborg som brukar åta sig sådana jobb?

Andra tankar som cirkulerar är annars ny fjädersättning. Vore kul att gå upp i fjäderstyvhet för att minska karossrörelser och öka responsen. Snabbare och roligare bil på bekostnad av regnprestanda (?) och "lättkördhet" (?)
Ska kolla med KW vad de anser vara begränsningen i fjäderstyvhet för dämparna. Deras svar får vara vägledande om/hur några ändringar görs i vinter.

Sedvanlig service står såklart på schemat och översyn av slitdelar. Bromsbeläggen både fram och bak börjar närma sig byte. Bromsskivorna bak skulle jag vilja byta till motsvarande flytande skivor jag har fram, men i slutändan ska utgifterna balaneras mellan bilar (E36an pockar på uppmärksamhet! Skulle även vilja lägga tid och pengar på våra kartar för att komma igång med den körningen igen) och allt annat vi vill göra med familjen. Det har hänt förut att min priolista skiljer sig från min kära hustrus! Får se vad som blir gjort tillslut...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5930



Re:

Johan Samson skrev:

Denna olivgröna GT3 RS är otroligt läcker! Vill ha!


Surt med besiktningen men grymt vad du fått många fina varv i år!
Håller med dig, den färgen är grym. Finns en Spyder RS tillsalu i den färgen... passar bra bland mina vita bilar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 574



Jag har verkligen motsatta erfarenhet på min besiktning med 635an.
Vet att den är låg, och det tar i lite överallt, fick upprepade ursäkter att det skrapar i.
Speciellt i bromsprovaren, där ljuddämparna vill skava i.

Han sa tom. att nästa gång kanske det är bättre med "alternativt bromsprov" alltså på vägen bara.

Olje dropparna på växellådan gav ingen kommentar alls.
Nåja det är olika...

Jag hade läckande servo på min 635a en VW / TRW kuggstång.
Där hade det blivit ytrost på kuggstången som repat tätningen.

Vart mycket speciella packningar, men jag hittade på:
https://powersteeringseals.com

Då 2022 ? låg detta i Ryssland, och jag fick ut tätningarna precis innan kriget startade.
Men det verkar ju höra hemma i USA nu, på något för mig oklart sätt.

Hursom, enda stället jag hittade någon som hade packningar med rätt mått.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Mina tidigare upplevelser på Bilprovningen har varit riktigt bra. När inte den låga lyften varit tillgänglig har de fixat med brädor för att få upp bilen. Jag har fått ställa in ljuset korrekt med hjälp av deras utrustning osv, så det har varit enbart positivt.
Jag ska egentligen inte ha synpunkter på teknikerns bedömning. Det läcker ju, vilket det inte ska göra, så det är inget att säga om. Gissar att de får höra varje dag om saker kunderna lovar att fixa, bara de släpper genom bilen.
Den stora irritationen var egentligen det första spånet som bara tittade på när jag förstörde splittern. Det var ett nytt ansikte som jag inte träffat på där tidigare.

Nåväl, i helgen började jag jobbet med att riva ur styrväxeln.
Det är trångt! Torrsumpstanken tömdes och monterades bort, precis som ett par grova slangar med oljetillförsel längre bak på motorn. Alltså slangen från torrsumpstanken men också returslangen till oljepumpen. Riktigt, riktigt trångt och jag har nog höjt/sänkt bilen 15 gånger för att försöka komma åt från olika håll. Lyxigt med lyft!
Totalt tog det nog ca 6 timmar (!) innan jag hade styrväxeln i handen.

Dessvärre var det skador på själva kuggstången, att bara byta packboxar räcker inte. Min förhoppning var att jag skulle komma undan med nya packboxar, de är ju ändå 16 år gamla, men det är helrenovering som gäller. Köpa ny är uteslutet (£6 000!) medan de begagnade kostar runt 6-7 000 sek. Dock svårt med tillgången, har bara sett ett par högerstyrda till salu men har visserligen inte letat speciellt mycket.

Men tips på firmor som kan hjälpa mig mottages tacksamt! Jag vill börja med att försöka renovera.




Äntligen!


Aj då!




_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... , 40, 41, 42   >>
18 besök idag (121579 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande