Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 41, 42, 43 >> 2 besök senaste veckan (259179 totalt) |
Re:
Jag får citera Nilecity: "Ja så plockar vi isär den i molekyler och sätter ihop den igen..." ![]() Racerapport Sviestad! Som sagt, skönt att se över en del saker efter körningen då det blev dryga 80 varv med bilen på Sviestad i helgen. Första körningen för i år tyvärr då resor varit ivägen, så det var första körningen med mina nya Kumho rdäck. Fast helgen började redan på lördagen med en kul-tur/bilorientering-light i Östergötland, även på små krokiga vägar trivdes bilen ![]() Först, bilder! ![]() ![]() Det kom även två störtskurer och då blev det blött... ![]() ![]() Så dags för lite sammanfattning: ![]() -Rdäcken, 225/45 R16 Kumho V70A bettade riktigt bra, även i slutet av långa pass så jag är nöjd med hur de klarade bilens vikt (strax under 1400kg med full tank och mig i) -Motorn, den skottade på trevligt bra -Chassiet, nu kom det till sin rätt. Framförallt på väg bort mot Torparkurvarn om man går tight på innern och genom Rondellen så höll det fast ordentligt ![]() -Bromsvätskan, bromsarna i sig var riktigt bra och sena bromspunkter fungerade bra, men själva vätskan måste bytas till RBF600. Frågan är om inte lite bromskylning + eventuellt mer öppna fälgar med kan behövas. I slutet av ett nästan 60 minuter långt körpass så blev det lite varmt... -Stolarna, Recarostolarna saknas rejält -Bälten, även om jag inte har bur så måste 4/6p-bälten i så man sitter fast! På det hela är jag väldigt nöjd med bilen, skall se över några saker så att den är redo för Gelleråsen den 15 oktober. På listan över saker att göra i vinter får det bli stolar, bälten, kanske liiite lättning i någon form och kanske lite puts... Vill ha sakerna fina med. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Re:
Vad är det för körning, nåt som är öppet för alla tro? ![]() _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||||
Re:
Det är körning med Opel Sport Club och GTI-klubben, det kommer att komma ut info här på rejsa och släppas platser till rejsafolk med så det skall gå att ordna ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Det här med mer öppna fälgar är inte dumt. Till min 325:a hade jag 2 olika uppsättningar och den mindre ventilerade varianter gav problem med fade långt tidigare än den öppnare varianten. (allt annat lika)
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Re:
Skönt, då har jag inte tänkt helt fel. För det jag kände som gör att jag klurar på fälgarna är att i slutet av ett pass kände jag att pedalen tog lite längre ner, men fortfarande inte bottna eller problem med bromsbortfall. Däremot så under avkylningsvarvet när jag rullade långsammare kring banan och när jag rullade in i depån så blev det värre och efter nån minut i depån så gick pedalen i botten, därför känns det som om fälgen ventilerar för dåligt i sig och istället gör att värmestrålningen studsar rakt tillbaka. Kan det vara så eller har jag otur när jag tänker? ![]() ![]() Dilemma 2: De fälgar jag har nu är 8x16", vilket är jättebra för 225 breda rdäck. Tyvärr hittar jag inga 8x16" av annan design i bultcirkel 5/112 med ET omkring 35 (eller högre så tar jag spacers). Det bästa jag hittar är 7½x16", men det kanske blir "good-enough" för min hobbykörning? Då kan man t.ex. köpa av denna design som känns väldigt luftiga _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Compomotive har fälgar i 16x8
http://www.comp.co.uk/wheels/wheels.asp?size=16%22+Motorsport+Wheels Passar din bil mycket bättre utseendemässigt än slika blinghjul. Vita fälgar är rejs ![]() _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Flaggvakt på söndagen
Riktigt bra väghållning i Mersan. Jag iaktog dig noga från flaggvaktskuren under förmiddagen och måste medge att din bil helt klart hade bäst väghållning av alla utan burbåge. Trevligt event men tyvärr lite få bilar. Får man snurr på något av egna projekten under vintern ska den provas någon vända på Svista, rolig bana. Lycka till med fortsatt utveckling av din kärra. _________________ Lars-Åke Östlin |
||||||
Re: Flaggvakt på söndagen
Vitt är verkligen rejs ![]() Fast jag har inte släppt "blingfälgarna" helt, de är luftiga och bra ![]()
Får tacka för den fina kritiken Lars-Åke! Jag är själv väldigt nöjd med hur chassiet känns och hur tydlig bilen är när man pressar den på bana, inga obekväma överraskningar alls. Hoppas du kommer ut med något av projekten till våren så du kan få dig några varv med! Dags för lite riktiga grejer! ![]() Som sagt, efter Sviestad så var det självklart att uppgradera bromsvätskan till något bättre, glad i hågen åkte jag för att köpa lite Motul RBF600 men döm av min förvåning när jag hittade RBF660 till samma peng istället! Hela 325 grader skall denna kunna klara av, vilket skall jämföras med t.ex. Biltemas 265 grader eller ATE Super Blue på 280 grader. Den vanliga Motul RBF600 klarar av 310 grader, så den är iofs bra nog, men hittar man bättre så! ![]() Så fram åkte bromsluftaren och vips så var det ny vätska överallt ![]() ![]() Passade även på att dubbelkolla och efterdra hjullagrena fram för att undvika att de rör sig (om även minimalt) och på så sätt bygger in mer värme i bromsarna om de går emot beläggen i tid och otid. Om inte annat så är det skönt att veta att allt är som det ska! Tyckte det var lika bra att gå igenom bilen lite mer efter körningen så jag tog upp bilen på lyften ![]() Väl där så fick det bli en ordentlig genomgång av bilen, både okulärt och att dubbelkolla en del skruvförband och bussningar. Allt såg ut som det skulle iaf! Inplanerat var även att byta olja i diffklumpen då den gått ca 1½ säsong nu, så fram med verktygen ![]() ...och häll ut något som inte riktigt ser nytt ut ![]() Det var lika bra att byta den så vet jag att det mår bra inför Gelleråsen, så klumpen fick i sig en ny omgång av Valvolineolja med LS-tillsats, så nu bör det vara ok. Så med dryga 4 veckor kvar till Gelleråsen så skall iaf bilen vara redo, känns skönt! Fast nog skall jag hinna med och göra mer på den ändå ![]() Bilderna finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/mb190/110917_r _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Ta bort bromsköldarna fram och nibbla bort de bakre delarna som täcker skivan.
Hade aldrig värmeproblem med min hembyggda 190E 2,5-16 med samma bromsar som du, körde vanlig Biltema vätska utan problem. Berlin 2000 bilen går med biltema bromsvätska samt deras motorolja 20/50 mineral. _________________ henrik rosengren |
||||||
Bra att du kom och svarade Henrik, du har ju lite erfarenhet om detta!
![]() Klurade på om jag antingen skulle ta bort skölden, med risk för att spindelleden får det lite varmt, eller fixa matning av kylluft från fronten. Jag förmodar att skölden är väl ändå gjord för att skyffla in kylluft iom hur den ser ut framåt?! Förresten, du som har bra erfarenhet från många av dina tävlingsbilar. Är jag helt ute och cyklar i tanken om att fälgarna påverkar detta? Iom att pedalen sjönk längre ner när jag körde avkylningsvarv/in i depån? _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
|
||||||
Ser snyggt ut, jag hade sparat sköldarna och skaffat öppnare fälgar, originalfälgarna är bra på vintern och samlar mindre snö vid aktiv körning
![]() _________________ Jerry Kjellgren 190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min 190E 2,5-16 -89 (svensksåld) E420 AMG -96 |
||||||
Spännande bygge!
Har precis ställt in min alfa i samma garage. Vi får väl ta en kopp kaffe när jag börjar byta motor om någon vecka eller två! RBF bromsvätskan är bra grejer förövrigt! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Re:
Tyvärr inte, han mailade nån snubbe på eBay som tryckte upp dem. Om du är intresserad kan jag kolla med honom om han har kvar vem det var ![]()
Tack Jerry, du har ju hållt på med 2.5-16 ett tag så det glädjer ![]() Som det är nu så kommer jag nog inte att ändra något i fälgsetup på denna iom köpet av Corsan (som har en separat tråd här!) men jag kommer klura lite mer på luftstyrningar på bärarmarna. Eventuellt så kanske man kan kopiera hur Porsche har gjort på 911 GT3 och liknande?!
Så det var din Alfa jag såg i garaget, tyckte den var bekant från rejsa men kom inte på igårkväll när jag såg den vems det kunde vara. Då får vi ses i garaget och ljuga över en kopp kaffe...espressomaskin har jag på min plats så vi får bra kaffe med, ni Alfafolk är väl noga med att det är espresso? ![]() I övrigt så går jag faktiskt lite i säljtankar över denna bil för stunden, men vi får se om det släpper... _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Re:
Aj då, synd att sälja när du kommit så långt i "bygget", men det är ju du som bestämmer. Självklart ska vi dricka espresso, nåt annat går väl inte dricka? Ska börja byta motor om en vecka tänkte jag, då blir det lite mer garagetid är det tänkt. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Vafalls! Synd då du har tagit mycket väl hand om den så långt..
http://www.blocket.se/goteborg/Merce _________________ Magnus Andersson |
||||||
Hrmpf...nåja, du har gjort ett bra jobb med den. Kanske kommer du att sakna den om något år
![]() _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Just nu har jag lite för många bilar, nämligen 4st fördelade på bruksbil, 2x banåkarbilar + en cabbe,.. Så viss utrensning av bilar behövs. Tanken är att sälja cabben till våren och tills dess förfina Mercan ytterligare och eventuellt behålla den, men vi får se om det kommer någon intresserad
![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 41, 42, 43 >> 2 besök senaste veckan (259179 totalt) |