Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo. 8HP75 Turbolamik 2026
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43
869 besök senaste veckan (158710 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Lasse Karlsson skrev:
e_eklund skrev:
Kul med 8HP, men varför inte 8HP70 och styra den med maxxecu?

Har vart lite fram o tillbaka runt lådan. För mig funkar Maxxecu otroligt bra till motorn, o när vi körde DCT så fungerade det relativt bra för vardagskörning, inspirerande körning på väg men tröttnade på tveksamma nedväxlingar på bana.
Problemet var när man ska ner 2-3 växlar snabbt, det tar tid. Kanske går att justera rätt men vi har inte fått till det.
Har följt Turbolamik ganska länge, verkar fungera väldigt bra. Så jag tog kontakt med Rasmus som är återförsäljare.
Förklarade vad jag vill ha ut av lådan, han står för supporten så att jag får det som jag vill ha det.
Så låda, kablage, styrning osv kommer från Rasmus.

Hoppas att det är sista lådan jag monterar i bilen... (OEM låda, DCT med DKGecu, DCT med Maxxecu, 6vxl Diesellåda & nu en 8HP....

Fast... Det du begär kan inte dct leverera oavsett styrsystem. När du ligger på 1 så ligger 2an i på nästa stock. Sen ger du kommando och den byter koppling blixtsnabbt. Efter det byter den från 1antill 3an och väntar på nästa kommando. Om du sen släpper gasen. (begär mindre vrid) så fattar den att du saktar ned och byter tillbaka till 1an,

Den fysiska skiftningen på stocken tar runt 1sek. Därför kan du växla ned EN gång blixtsnabbt, men inte 2, för den måste då byta växel. Detta händer även på uppväxlingar, men det gör man aldrig så fort eftersom det tar en stund att varva ur växeln.

Just detta med F1 nedväxlingar när man petar ner 3-4 irad fort är en sak som 8hp är bättre på. Det är ju en automatlåda och inte dubbelkoppling. Jag har ju tävlat med dct i många år och har lärt mig hur jag ska växla ner för att det ska funka. En växel i sekunden funkar kanon.

Skulle du styra 8hp med Maxx så har du samma prestanda som med Turbolamik. Men den lådan du köpt är säkert redan omlödd för att passa med Turbolamik och då ska du självklart köra vidare med detta. Det är ett mycket bra system, men om man har en låda som är standard skulle jag rekommendera att köra Maxx för att det är så enkelt. Ska bli kul att följa i vilket fall. Du kommer garanterat bli nöjd med detta. thumbs up

Ja, när jag byggde om till Maxxecu & DCT låda nr 2 så var jag väl inte medveten om fördröjningen vid nedväxling. Den fördröjningen fanns inte med DKGeu o låda nr 1 som jag först körde med.

8HP var jag väldigt tveksam till i början när de började på att användas, de klippen man sett på YouTube var ganska "softa" när de växlade ner. Men sen så har jag förstått att Turbolamik kan få det att kännas i maskin när man växlar. Det gillar jag.
Sen så har de 7 körläge+1 dynoläge, det tror jag blir bra.

Så jag hoppas verkligen att det blir 100% den här gången

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

Provkör en Alfa Romeo Giulia så kommer du att känna dig trygg i växellådsvalet.
ned och uppväxlingar går blixtsnabbt och tydliga "hugg" vid växlingar åt båda håll, ingen kännbar fördöjning.
men det är nog mycket på grund av mjukvaran,jag fasar för hur samma låda skulle funka i en Audi.

MVH Tommy

Västervik
Här sen Mar 2006

Jo, fördröjningen finns oavsett mjukvara. Det är när lådan byter växel fysiskt på stocken. Då tar det tid. Men det slipper du med 8hp

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Ibland så måste man byta ut skadade delar, den här gången var det byte av yttre fälgbana till en bakfälg.
Fick tag på en ny här på Rejsa.
Bytte samtidigt som nya däcken monterades.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
De flesta vet hur resten av Turbolamik delarna ser ut, men här är en bild på delar jag har.

Kablage, lilla displayen som jag kommer att montera i instrumenthuset, lägesväljaren för körläge. Den tar inte mycket plats, men jag vet inte riktigt vart den hamnar när det är färdigt, Turbolamik enheten, växelspaken.

Delarna längst till höger, under växelspaken är till koppling. Kan tänka mig att den är användbar vid kallstart o liknande situationer.

Håller på att se på vart jag ska placera Turbolamik enheten, ser ut som om den kommer att hamna där baksäte tidigare satt. Det blir en luftig placering, då jag slipper att pressa in den under instrument panelen. kablage ser ut att räcka fram till de punkter jag kommer att använda.

Ska hitta o beställa oljekylare & termostat.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Är drygt 2 år sen jag köpte E-diff från en F-serie, M3 tror jag det var? Byggde om en bakvagnsbrygga så att den passar i E46, men sen tog det stopp.

Igår var jag hos Patrik på BPH performance. Han tog sig en titt på den, o testade lite.
Stort tack till Benny Steen som hjälpte till med elchema.

Patrik fick den att fungera ungefär som jag tänkte mig från början.
Enkelt sagt så PWM styr vi den med Maxxecu PDM + en potentiometer, den har 12 pos.

När vi testade med diffen på golvet så ser det lovande ut.
Som vi satte upp den nu så aktiverar vi diffen vid 20%gaspedal, tror det kommer att ökas när när diffen sitter i bil.

Sen så får man testa sig fram med hur många Nm den låser vid 1-12 positionerna på potentiometern. 12 pos är för mycket, borde räcka med 3-4pos, men det går att fixa senare.

Diffen kommer att monteras samtidigt som 8HP lådan.

Potensiometer:

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera 1
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Riktigt coolt. thumbs up det där kan bli bra.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Intressant! Det där vill jag se mer av.

Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Kul att ni gillar det vi håller på med.
Det är en relativt billig diff att köpa, som man kan reglera lite som man själv vill.

Ska försöka att lägga upp nån film under helgen hur den jobbar utan kåpan monterad.

Alla parametrar går att förbättra på många sätt, det här är första grundkonceptet testad på ett garagegolv.

Men det var en lyckad Onsdag, som lite grovt sett borde fungera bra i bil.

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera 1
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo. 8HP75 Turbolamik 2026
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43
869 besök senaste veckan (158710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande