| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo & 8HP75
|
<< 1, 2, 3 ... , 42, 43, 44 >> 14 besök idag (163078 totalt) |
|
Re:
Ja, när jag byggde om till Maxxecu & DCT låda nr 2 så var jag väl inte medveten om fördröjningen vid nedväxling. Den fördröjningen fanns inte med DKGeu o låda nr 1 som jag först körde med. 8HP var jag väldigt tveksam till i början när de började på att användas, de klippen man sett på YouTube var ganska "softa" när de växlade ner. Men sen så har jag förstått att Turbolamik kan få det att kännas i maskin när man växlar. Det gillar jag. Sen så har de 7 körläge+1 dynoläge, det tror jag blir bra. Så jag hoppas verkligen att det blir 100% den här gången
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Provkör en Alfa Romeo Giulia så kommer du att känna dig trygg i växellådsvalet.
ned och uppväxlingar går blixtsnabbt och tydliga "hugg" vid växlingar åt båda håll, ingen kännbar fördöjning. men det är nog mycket på grund av mjukvaran,jag fasar för hur samma låda skulle funka i en Audi. MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
|
Jo, fördröjningen finns oavsett mjukvara. Det är när lådan byter växel fysiskt på stocken. Då tar det tid. Men det slipper du med 8hp
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Ibland så måste man byta ut skadade delar, den här gången var det byte av yttre fälgbana till en bakfälg.
Fick tag på en ny här på Rejsa. Bytte samtidigt som nya däcken monterades.
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
De flesta vet hur resten av Turbolamik delarna ser ut, men här är en bild på delar jag har.
Kablage, lilla displayen som jag kommer att montera i instrumenthuset, lägesväljaren för körläge. Den tar inte mycket plats, men jag vet inte riktigt vart den hamnar när det är färdigt, Turbolamik enheten, växelspaken. Delarna längst till höger, under växelspaken är till koppling. Kan tänka mig att den är användbar vid kallstart o liknande situationer.
Håller på att se på vart jag ska placera Turbolamik enheten, ser ut som om den kommer att hamna där baksäte tidigare satt. Det blir en luftig placering, då jag slipper att pressa in den under instrument panelen. kablage ser ut att räcka fram till de punkter jag kommer att använda. Ska hitta o beställa oljekylare & termostat. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Är drygt 2 år sen jag köpte E-diff från en F-serie, M3 tror jag det var? Byggde om en bakvagnsbrygga så att den passar i E46, men sen tog det stopp.
Igår var jag hos Patrik på BPH performance. Han tog sig en titt på den, o testade lite. Stort tack till Benny Steen som hjälpte till med elchema. Patrik fick den att fungera ungefär som jag tänkte mig från början. Enkelt sagt så PWM styr vi den med Maxxecu PDM + en potentiometer, den har 12 pos. När vi testade med diffen på golvet så ser det lovande ut. Som vi satte upp den nu så aktiverar vi diffen vid 20%gaspedal, tror det kommer att ökas när när diffen sitter i bil. Sen så får man testa sig fram med hur många Nm den låser vid 1-12 positionerna på potentiometern. 12 pos är för mycket, borde räcka med 3-4pos, men det går att fixa senare. Diffen kommer att monteras samtidigt som 8HP lådan.
Potensiometer:
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Kul att ni gillar det vi håller på med.
Det är en relativt billig diff att köpa, som man kan reglera lite som man själv vill. Ska försöka att lägga upp nån film under helgen hur den jobbar utan kåpan monterad. Alla parametrar går att förbättra på många sätt, det här är första grundkonceptet testad på ett garagegolv. Men det var en lyckad Onsdag, som lite grovt sett borde fungera bra i bil. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Det är ett väldigt kul projekt med massa fräna möjligheter att testa. Framförallt ( för en loggnörd som mig) vore det kul att få signaler från hallgivarna i diffen så den blir återkopplad och verkligen closed-loop styrd.
Jag lovar att fortsätta projektet från min sida också. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Ja, just hallgivarna gav inte den feedback som vi tänkt oss från början. Så därför gick vi på den enklare lösningen så att jag i alla fall kan börja att använda E-diffen.
Helt klart så går det att snygga till allt, o få till mer exakt reglering om det behövs. Tror att det här fungerar bra för mig, typ 85% gata & 15% bana? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Känner lite press nu, så att jag hinner med allt som jag tänkt mig fixa under vinteruppehållet.
Startade längst fram på bilen med det som jag stört mig mest, det är känslan i ratten som jag aldrig har gillat. Har nu monterat elektrisk styrväxel + Wisefab controller. Var tvungen att modda balken mer än vad jag hade räknat& hoppats på. När styrväxel är på plats så passar inte vänster motorfäste, rattaxeln kommer i konflikt med motorkudde. Så där blir det att bygga ett motorfäste själv, rätt så enkelt men tar lite tid om det ska bli bra. Bild underifrån:
Rattaxel var det minsta problemet. Nedre del från E87, och det över del från E46. Resultatet blir så här:
På grund av Wisefab enheten måste krängaren flyttas fram ca 15 mm, men det är relativt enkelt. Elektriskt är det enkelt: 100 Amp matning, relä & säkring är från BJPRace. Tillslag signal kommer från Maxxecu.
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Har en film hur vi har satt upp en enkel kontroll av E-diffen. På filmen så kör vi aktivering av diff vid 20% gaspådrag.
Aktiveringen kan man styra hur man vill, gaspedal, hastighet eller något annat. Börjar på 1a pos på givaren, sen så har jag 10pos att styra med. Ni ser skillnaden mellan 1a (0% diff) o sista läget där den bör låsa 100% Inte säkert att det fungerar, jag ser inga problem. Innan snön smälter så kanske vi har bättre sätt att styra den, då räknar jag med Benny Sten
https://youtu.be/whtKHhjcZvA?si=9Wip _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Yawvinkeln måste väl in också?
Men vad man vill ändra när vinkeln ökar vette katten
|
||||||
|
Sjukt coolt projekt! Inte nåt som finns som option till jänkediffar direkt, även om jag drömt om snarlika funktioner.
Följer nyfiket |
||||||
|
Kan rekommendera styrväxeln från CS/CSL, skillnaden är som natt och dag.
Jag har haft en vanlig M3 och kände samma sak, den monterade jag det här på https://mrtengineering.fi/products/b _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||
|
Re:
Den vinkeln var jag tvungen att Googla , den finns inte med i beräkningen.
Har bara tagit höjd för hur många amp motorn ska ha. Men kanske kan vara något för nästa version. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Re:
Tackar, jo får vi det att fungera så är det bra. Är väl kanske 50/50 att det blir användbart? Då har man testat i alla fall. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Re:
Har kollat på den lösningen, men vill bes som ombyggt fordon o då blir det bra med elektrisk styrväxel. Sen så är det en bonus att slippa från pumpen & oljan. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Nu är styrväxel på plats, allt fungerar.
Lite film: https://youtu.be/0_mPMpUw9kg När jag filmade så var den inställd på lättaste läget. Finns 3 olika läge att välja mellan. Har fortfarande krängningshämmaren kvar att flytta fram ca 15 mm så att det går fritt. Styrningen känns riktigt tight o bra, det har jag saknat tidigare. Årets sista tvätt, mätarställningen är på 226918Km, så det har blivit ca 350km utan mer än värmeproblem när jag körde på Gelleråsen. Så för motor så blir det bara nya filter & olja. Måste kolla ventilspel med.
Har satt upp den på liften nu. 8HP ska monteras o diffen ska bytas till E-diff. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
För böfeln , videon är markerad privat. fixa, jag är nyfiken.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo & 8HP75
|
<< 1, 2, 3 ... , 42, 43, 44 >> 14 besök idag (163078 totalt) |

