Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Mappning igen!
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43
12 besök idag (64927 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Fast den glipan som finns idag har packningen klarat av. Jag har inte haft något läckage mellan fläns och topp, det är en svets på grenröret som spruckit.

Jag lutar helt klart åt bara Packning och ev. Silikon. Sen grundmapp BESIKTNING! Och därefter kanske mer ordentliga lösningar och förbättringar

Grenrören är nog i grund och botten en snabblösning av föregående byggare. Jag märkte nu att det t ex är blandat 3mm rörböjar med mer tunnbäggigt rostfritt på de raka delarna. Dom funkar, dom är absolut inga prestanda grenrör, men dom duger för tillfället.

Känns mer värt att lägga pengarna för planslipning på ett set mer genomarbetade rör inom 1-2 år istället

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Då var grenröret tätt vad det verkar och bilen ute ur garaget Tog en sväng och autotunade en del och nu i efterhand när jag jämför med den map jag hade innan jag bytte kammar så får maskinen hellre mindre bränsle nu (numeriskt högre värden i VE tabellen på den äldre map'en). Den är liiite yvig fortfarande VE tabellen men oceaner bättre än i höstas. Tomgången var lite högt ställd så fick i princip inga värden att arbeta med under 1500 rpm.

Tror jag ska testa lägga i den äldre map'en nästa gång å se hur den beter sig och vilka justeringar Autotune vill göra.

Nya fel:
Kupefläkten slutade fungera... Säkringen verkar hel, inte felsökt ännu.
Nya pumpen har ett högpitchat vinande.. Borde hjälpa att få i ett bagagegolv eller hatthylla.
Bromsservot är kass..... Jag har tyckt att den varit tungtrampad och lite "seg" på bromsen, nu märkte jag också att tomgången stiger när jag tar på bromsen, nyper jag ihop vacumslangen händer inte detta. Nån som vet om servot Måste fungera vid besiktning eller är det individuell bedömning av hur tungtrampad pedalen är?
Avgassystemet slamrar fortfarande vid vissa låga varvtal när man ger gas trots att den går på alla cylindrar.

Men gisses vad den sjunger vid 6k+ rpm!




_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Felsökt fläkten idag.. Jag är sedan tidigare utan värmepaket (läckage) men det skulle väl kanske kunna missas på besiktningen. Utan fläkt däremot..

Fläkten sitter i en originalbil relativt åtkomligt bakom en plastkåpa i motorrummet, mitt på. Men med en V6 är det en annan saga... 2 av skruvarna som höll kåpan sitter rakt bakom topparna. Den ena fick jag precis in ett spärrskaft för bits till så jag kunde lossa den lite, resten fick jag gänga ut med polygripen. Kåpan sen var det rejält trångt med att få ut med... väl där kunde jag tillslut konstatera att jag får ström hela vägen fram till fläkten. Troligen inte ett enkelt fel alltså... :/ bara att fortsätta.

Med fläkten ute för närmare inspektion hittade jag detta:





Det verkar som att det bakre fästet/clipset för det ena kolet hoppat loss. Så här ser det andra ut.


Lite pillande så sitter det där igen. Testkörning får dock bli imorgon..

I.o.m att denna fläkt nu strular (och de jag hittat kostar från 1000kr beggat i tyskland till närmare 3000 för en NOS) och de faktum att mitt värmepaket ändå är kasst (och kostar ca 1500-2000 om man kan hitta ett i lager någonstans) funderar jag dock på om nått sånt här är en bättre lösning.

https://www.demon-tweeks.com/se/demon-tweeks-compact-evo1-heater-20080 . . . .

Denna är liiite för bred och hög för att passa direkt under huven (2cm för hög och 2 cm för bred för att fungera utan att kapa bort en massa annat). Bredden är enklare att lösa än höjden. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket plats som finns på undersidan :/ Jag tar tacksamt emot tips på liknande varianter som kanske har aningen tightare mått

Ang bromsservot så verkade plastanslutningen på själva servot för vacumslangen lite glapp så den tog ur och tätades om med packningssilikon. Får se om det hjälper.. Får dock känslan av att backventil som sitter där antingen är dålig eller felvänd. Den ska ju förhindra att motorn kan dra luft den vägen, men det gör den ju uppenbarligen!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Fläktmotorn ser ut som en ganska generisk variant, lik den som sitter i Capri. Nu är den inte så mycket enklare eller billigare att hitta men jag skulle inte bli förvånad om du kan hitta andra som enkelt går att modifiera.

Eftermarknadsvärmepaket är sällan gjorda för att fungera bra med självtryck men det beror ju lite på hur man monterar dem också.

Backventilen i servot är till för att servot ska hålla kvar undertryck när motorn är avstängd eller går på fullgas. Så den ska ju öppna så motorn kan skapa undertrycket. Men om packningen runt anslutningen läcker så blir det ju förstås både tjuvluft och dålig servoverkan.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Du har helt rätt.. tankevurpa av mig med backventilen. Skyller på den tidiga timmen när tanken kom

Jag hade även sönder ett av huvlåsen igår (aerocatch Kina kopior) så nät jag beställde nya (äkta aero catch denna gång) hittade jag även denna:https://apex.se/varmepaket-lattvikt

Måttmässigt bra, kanske inte duger för norrländsk vinter men borde vara nog för sörländsk höst och vår. Får se om jag går på detta direkt eller om de får bli original igen först bara

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 263



Jag tänker få dit en sånn här i min när jag en gång får börjat på riktigt: https://webshop.trendab.com/varmepakethyttvarmare/varmepaket-vatten-57 . . . .

Lite större, men så har jag en plan om att komma mig ut på isen vinters tid med

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare
Fläkt testad, fungerar klanderfritt på båda lägena, bara haft en hastighet tidigare Går det åt rätt håll nu för en gångs skull?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771


Trådstartare



Inte så konstigt att de läckte.. :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -79. Mappning igen!
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43
12 besök idag (64927 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande