Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45 >> 3 besök senaste veckan (273055 totalt) |
Emil, jag förstår att det är tungt när man har sån fantastisk ambitionsnivå som du kör med. Skoja lite om klistermärken, inte aktuellt på det här bygget, det fattar jag.
Vi får se vilken väg framåt som du (hoppeligen) finner för att få bygglust igen. _________________ ![]() |
||||||
Tack
Tack för alla förslag. Fuling har ju helt rätt i de han skriver men en liten baktanke är där med klarlacken. Den ger ju ett visst uv skydd. Sen har jag ju inte vikten emot mig precis Resten av frågorna låter jag bli att svara på Jag har slipat till några av delarna nu och fått upp en rå matt yta som ser helt ok ut. Den trollar ju bort massa små fel men sen hitta jag lite annat som gjorde att jag beslutat att karossen får vänta, och försöka mäta mig fram i formarna för att kunna bygga dit hjulupphängningen. De kan låta som att de är väl inte så svårt att få dit den och de är de inte heller. Men under byggets gång så har de vatt så mycket "gör om och gör rätt" att jag valt att lunga mig och iaf försöka göra de 100% rätt från början. Men vi skall se om de går att mäta fram de i formarna för att få hjulen på rätt ställe. Jag har ju lite dekaler som kan göra sig på bilen ![]() De finns garanterat plats för ett snyggt r på något ställe. Humöret svänger som sagt lite när man stöter på problem och de syns säker i mina inlägg. Men de blir ju bara bättre när man märker att även andra vill se de klart. Har fått en hel del PM med allt från tips på leverantörer till folk som erbjuder sig att hjälpa till. _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||||||
Glöm det, kommer aldrig funka. Man gör ALLTID fel. Det är felen man lär sig av. Men ja, man skall sträva efter att försöka göra rätt, och vågar man inte gör fel blir det aldrig rätt häller. Göra rätt gör man när man tar hänsyn till att man gjort fel så man kan justera felen. ps Lack? vad är det för fel på en roller? ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag hade egentligen inte tänkt ge mig in i den här pajkastningen angående kvaliten på de levererade karossgrejorna...
Jag är inte helt objektiv, jag och Emil har förvisso gymmat när vi var tonåringar och pratat en del bilar men Kristian träffar jag i princip varje dag då våra lokaler ligger i samma byggnad. Jag vill inte göra mig osams med någon utan bara ge min syn på turerna kring karossdelarna. Det är beklagligt för båda parter att det inte finns ett skrivet avtal som hade reglerat vilken kvalité de färdiga karossbitarna skulle hålla i fråga om finish. ![]() Hela Emils bygge andas perfektion och det är sjuk detaljkvalité och finish på hans bygge, jag är imponerad över det driv och ork som Emil har haft för att komma så långt som han har gjort. ![]() Ang de aktuella kolfiberdelarna: Som jag har uppfattat var det som man kom överens om muntligt att Emil fick ett reducerat pris (ca 50% rabatt) mot att han själv ordnande med slutfinish som renskärning och ifyllning av porer. Om detta stämmer med verkligheten eller inte kan jag inte uttala mig om då jag inte var närvarande. Renskärning går ju knappt för Kristian att göra om han inte får slutmontera karossen då formarna inte hade tydliga kanter där renskärning skulle ske (Kristian satt dit vissa kanter så det överhuvudtaget skulle gå att få ihop bitarna men med justeringsmån) så att det inte ingick är väl mer eller mindre självklart. Det går ju inte att chansa på några millimeter om man ska få till passformen. Att porerna inte är fyllda och att det blir lite småfix är väl okej om man ser till den kraftiga prisreduceringen. Formarna som levererades var genomarbetade på så sätt att de var oerhört stumma (ni har säkert redan sett bilderna på dem, ett jättejobb!). Det är inte helt lyckat att göra formarna för stumma, särskilt inte med de radier som formarna hade, man fick helt enkelt bryta loss bitarna eller gjuta bitarna i flera delar och foga samman. Hade man gjort radierna något mer gjutvänliga hade det blivit mindre att fylla i på slutresultatet. Ett annat exempel var tex att på mittsektionen i fronten saknades markering för var mitten gick och formen var inte symetrisk (ena sidan var längre än den andra). Kristian mätte ut var mitten var i formen från kanterna för att lägga mittskarven på dukarna utan att reflektera över att det kanske blev någon millimeter snett detta som sagt för att formen inte var symetrisk. Även här har kristian gjutit om fronten 3 gånger och och lagt ner ett stort arbete för att få delen symetrisk (kostnadsfritt). Är inte formen symetrisk är det svårt att få den gjutna delen symetrisk. Emil klagade även på en bula i huven, när jag var i lokalen lade Mange handen i formen och kände hur formen bulade på den plats som bulan fanns i huven...detta kände även Emil och jag, fast då hade Kristian redan gjutit huv nr 2 (kostnadsfritt) för att nr 1 var bulig. Dörrarna har också gjutits om kostnadsfritt men i det fallet har jag inte granskat om bulorna berodde på Kristians insats eller formarna så det kan jag inte uttala mig om. Slutresultatet kan ju aldrig bli bättre än formarna det är vi nog alla överens om. ![]() Att det ligger bilder uppe på torrsprut på klarlack är egentligen lite konstigt då bitarna skulle levereras utan klarlack, Kristian la på något lager på någon bit just för att det är enklare att se insjunkingar, syftet var inte perfekt lackfinish och Emil har heller inte betalat något för "lacken". De bilder som Emil lagt i tråden innehåller tex. att delarna inte är renskärda, men det skulle inte ingå. Att det är släpp i polyestern på sina ställen är inte konstigt med de radier som formarna hade, men det är bara att fylla på med polyester eller epoxi och slipa till. Att man slipar igenom delar flera gånger är olyckligt och beror nog på att Emil givetvis inte har den erfarenheten som det krävs för att göra slutfinish på kolfiber. Jag är övertygad om att man kan rädda alla bitar utom de man slipat igenom med hjälp av epoxi och flera lager klarlack (Koenigsegg tillämpar fler än 10 lager klarlack). Det går ju dock inte att få perfekt om man slipar igenom kolfiberväven. Felet ligger förmodligen i att Emil och Kristian inte riktigt varit på samma våglängd om den förväntade kvaliten. Emil förväntar sig kolfiberbitar i utställningskick utan efterarbete när man betalat för racingskick med eget småfix i form av fyllning av porer och renskärning. Jag håller med Emil om att Kristian är tidsoptimist och det varit olyckligt att han fått köra ut för att hämta delar när de inte varit klara och jag hade också blivit sur när datumen för färdig produkt skjuts på hela tiden. Jag förstår inte riktigt vad Bullen menar med "stora" pengar, i sammanhanget tycker jag det är väldigt små pengar med tanke på vad Emil fått och att de åtgärder som är kvar att göra återspeglas gott och väl i rabatten. Jag menar det är inte så att 100% av priset på karossen är arbetstid. Får man 50% rabatt innebär det att man skalat bort betydligt mer än halva arbetstiden på delarna alt en stor del av sin vinst. Jag skulle tro att kristian lagt, för exempletsskull, 100 timmar i normalfallet kanske han lagt 75timmar på den här karossen. De resterande timmarna får ju Emil köpa in av någon annan alt lägga själv på att få till slutfinish och då har han ju fortfarande fått 50% rabatt men fått mer än 50% av arbetstiden och 100% av materialet. Att Kristian då har gjutit om flera delar som Emil inte varit nöjd med får väl ses som väldigt schysst då jag tror att med rätt kunskaper och symetriska formar hade säkert även de första bitarna gått att använda tillfredställande. Nu antar jag att Kristian gett en ordentlig rabatt för att få synas positivt i sammanhanget kring Emils bil som sponsor eller liknande, trist bara att slutresultatet inte blivit det som någon av parterna förväntade sig (man kan ju inte säga att Emil är supernöjd med delarna och jag tror inte direkt att Kristian fått någon bra reklam av ärendet). Jag tycker det är väldigt magstarkt att prata om någon "räddningsauktion" för kolfiberbitarna när man enligt min uppfattning bara behöver fylla lite småbubblor med polyester eller epoxi sen kan man klarlacka. Där man slipat igenom polyestern suger det lite mer så där får man lacka och låta det härda eller rolla på polyester över detaljens hela yta och sen våtslipa och klarlacka efter det. ![]() Väl mött! Jag har skrivit ärendet såsom jag har uppfattat situationen, det är säkert så att inte alla delar min uppfattning och jag hoppas att ni hälsar lika glatt som vanligt på racingbanorna nästa säsong ![]() _________________ Viktor Ekström BMW Z3 M-coupé BMW E36 325 Tesla 3 SR+ |
||||||
Re:
Jag uttryckte mig kanske lite fel. Jag tyckte att chansen att få de rätt va för liten för att chansa. Men de går ju kanske sakta då tyvärr ![]() _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||||||
Re:
Ja den åkte ut där. De är inte nerlagt helt men ligger på is tillsvidare. Blev ju lite galet så jag skall se om jag hittar nån som kan gjuta upp en ny kaross. Har även funderat på en annan modell på karossen. Hur man än gör så skall de betalas i slutänden och de har ju skenat iväg lite med utgifterna sista tiden. Lite tråkigt för alla som hjälpt till med delar och timmar men jag har inte gett upp helt än. Målet va att testa på bana 2010 men de kommer inte att gå som det ser ut i nuläget. och jag hade lovat mig själv att blev den inte klar till 2010 så skulle den aldrig bli de heller. Men jag få kanske ta tillbaka de tillsvidare. _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||||||
Tråkigt att du känner så.
Vi är många som följer tråden med stort intresse och hoppas givetvis att du får tillbaka lusten. Själv är jag rädd att jag tagit mig vatten över huvudet och inte lyckas slutföra projektet. Nu har jag försökt göra allt själv hittills men hade jag lämnat bort saker för att spara tid och få bra resultat hade det varit väldigt trist om det inte levereras. Kan förstå att man lackar ur då men ge det lite tid så kommer lösningarna på problemen så småningom. Erik _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||
som vi snacka om igår.
http://www.rb-parts.de/page1/page9/p man mår ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Kanon, Jag skall kolla med han. och visst känns de att det va en riktig toppen kväll igår. ![]() _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||||||
Re:
hehe ja man mår verkligen topp, eller NOT! Var skoj att träffas, nu är det er tur att komma till skåne! MVH oscar Larsson _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||||
Re:
Vart ligger det då? och hur kommer man dit? Behöver vi pass? ![]() ![]() Hur gick det för er sen igår? Räserbana? ![]() /Dr BMW & Ronja-rödtott _________________ Manuel Holenstein |
||||||
Re:
Jadu bra fråga.... pass kan behövas men det går alltid att ordna... Jo det gick kanon bra. Vi gick till sliver. var folk så in i hela h*lvete där. Tack så hemskt mycket för festen det var riktigt najs. Den där snappsen du gav oss som smakde som linolja vad var det för nåt? Ha det Med vänliga hälsningar oscar Larsson _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() NI missar väl inte detta? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||||
Re:
Hehe ja för där var bra eftersmak i det. ![]() ![]() Borde kanske testa Wurths fälgrengöring nästa helg då, har juh mycket av den sorten... hehe Nej de kanske man skulle anmäla sig till, får man vara med där fast man kör en inte Audi bil? MVH oscar Larsson _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||||
Re:
Hehe, würth fest... ![]() Alla välkommna på gocarten! _________________ ![]() |
||||||
Re:
Räserbana? Skulle nog säga sandfållan! _________________ Emil Larsson Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR |
||||||
Re:
Fy faaaaaaan! Det sista jag minns är att jag sänker en sån där Ratserputs (ursäkta stavningen) som jag har döpt om till fönsterputs. Jag tar en klunk och sen är 10 timmar helt borta. Nästa gång jag öppnar ögonen är jag hemma i sängen! ![]() Kul att ni tog en sväng till Jönköping! Hoppas du slutför projektet Emil! _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45 >> 3 besök senaste veckan (273055 totalt) |