Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (53915 totalt)
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ett av långloppsracingens största utmaningar är att se till att bilen är på banan så mycket som möjligt. För att lyckas med det är en förutsättning att man kommer väl förberedd och har bra grejor i bilen. En annan förutsättning är att man i teamet har koll på bilen under racet vilket man ofta överlämnar till föraren. Tyvärr är nog föraren den som har sämst förutsättningar att ha denna koll. Med fokus på bromspunkter, omkörningar, etc. så är det lätt att strunta i vad som sker på instrumentpanelen och därmed riskera att bilen inte kommer i mål.

Vi monterade därför in en exqbe till tävlingen på Karlskoga. Då tiden var knapp så gjordes en grundinstallation men en oljetemp- och en oljetryckssensor installerades. Till det så loggades g-krafter och batterispänning samt position. Redan med denna minimala konfiguration så kunde vi få bättre koll på motorn som var ny till detta race. Med exqbe kan man dels se all sensordata i en app lokalt i bilen (via blåtand), men då all data skickas via 3G till excloud (en molntjänst) så kan datan läsas av vem som helst som har tillgång till tjänsten via internet och en webbläsare.

Danne från Scandinavian Technical Solutions AB satt hemma i soffan i Stockholm och hade full koll på oljetryck och temp. Då allt fungerade perfekt med motorn kunde vi bara fokusera på andra saker under racet. Danne kunde också se en rätt stor skillnad i hur olika hårt våra olika förare körde. Detta trots att varvtiderna inte alltid skiljde så mycket mellan förarna. Att titta djupare på hur respektive förare kör kan också förbättra våra möjligheter till toppositioner. Att t ex inte behöva byta däck och bromsar kan vara helt avgörande under en tävling.

Till nästa tävling kommer ytterligare sensorer kopplas in men fram för allt hoppas vi på att kunna uppgradera Hondata-boxen. När detta är gjort kommer exqbe via CAN kunna logga ett tiotal värden som t ex varvtal och trottelposition.

Vi är också intresserade av att mäta däcktryck och däcktemperatur. Temperaturen kan dels mätas i däcket men den kan även mätas med tre st IR-sensorer per däck för att få maximal kontroll på däcktemperaturen under en tävling. Vi kommer sannolikt att välja lösningen med IR-sensorer då det ger störst noggrannhet samt spar däcken. Även temperaturen på bromsskivorna kommer troligen att mätas under nästa säsong.

Frågan är nu vad för alternativ vi har på Hondata som passar vår gamla bil? Tips?


_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ja, då har man gått loss med spenderkortet igen. Köpte en ny bakvagn på Hardrace eftersom våra vingummin till bussningar ger mindre önskvärda köregenskaper. Dessutom har camberstagen typ pajat. Och det är kul när det är nytt och snyggt.

En ny Hondata har beställts som kan hantera vår exqbe. Ska bli spännande att kunna få realtime data på vad som händer i bilen. Däcktemp, bränsleflöde, oljetryck osv. Med trottelposition och g-mätare kan vi till och med utläsa hur olika förarna kör så vi kan analysera och minimera slitage. Fan, vi kommer bli THE SHIT på banan. Hoppas jag.





Ett sånt här Shorai-batteri skulle man vilja ha. 1,8 kilo bara. Det är inte varje dag man strippar bort 8 kilo framför framaxeln.


_________________
Jens Trulsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5317



Rolig bil som jag har sett irl i erat flådiga svingarage.

Vad väger denna skapelse och när får vi en utvärdering av alla godsaker?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



The Cartorialist skrev:
..................... vi kommer bli THE SHIT på banan.................


Den målsättningen har ni väl redan uppnått.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Får ni ha kjolar så ni hindrar luften att komma in under bilen?

Splittern ser ju ut som om den kan sänkas en bit till och ni har ju väldigt mycket luft mellan sidokjolar och marken.

Brabham hade en kjol fram under bilen som stoppade inströmning av luft till undersidan samt väldigt låga sidokjolar som tillsammans skapade ett litet undertryck under bilen.

Kan ju vara värt att prova?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
The Cartorialist skrev:
..................... vi kommer bli THE SHIT på banan.................


Den målsättningen har ni väl redan uppnått.....


Jo, det har väl inte riktigt gått helt enligt planerna i år. Men va faan, det är hobbyracing och vi har kul. Det får räcka. Tills nästa år...

_________________
Jens Trulsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



The Cartorialist skrev:
ButterflyRacing skrev:
The Cartorialist skrev:
..................... vi kommer bli THE SHIT på banan.................


Den målsättningen har ni väl redan uppnått.....


Jo, det har väl inte riktigt gått helt enligt planerna i år. Men va faan, det är hobbyracing och vi har kul. Det får räcka. Tills nästa år...


Ja...detta år har inte varit bra. för oss heller. Men som sagt, det kommer ett år till.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



The Cartorialist skrev:
Jo, det har väl inte riktigt gått helt enligt planerna i år. Men va faan, det är hobbyracing och vi har kul. Det får räcka. Tills nästa år...


Hörde att ni skall köra sista racet och skall ha med den där långsamma killen (se min signatur) i teamet som förare.

Behöver ni mekaniker så hojta till, kan offra en dag på att vara med och hjälpa till, tanka bilen mm.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5317



Evo8 fälgar som ni söker ger dessa mer frigång till bromsoken?

Hur går det med adaptrarna från Rolle?
Vad ska ni köra för huvudbromscylinder?

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Benci skrev:
Hörde att ni skall köra sista racet och skall ha med den där långsamma killen (se min signatur) i teamet som förare.

Behöver ni mekaniker så hojta till, kan offra en dag på att vara med och hjälpa till, tanka bilen mm.


Hej Benci,

Ja, den långsamma killen har hjälpt oss förut. I långlopp premieras inte snabbhet, vi vill ha nån som inte kör sönder bilen.
Du är varmt välkommen att hänga i depån och agera mekhjälp om så behövs. Kraft är på plats på lördag, inte söndag. Men på söndagen kan man följa det sista racet live via webben om man vill!

_________________
Jens Trulsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



The Cartorialist skrev:
Benci skrev:
Hörde att ni skall köra sista racet och skall ha med den där långsamma killen (se min signatur) i teamet som förare.

Behöver ni mekaniker så hojta till, kan offra en dag på att vara med och hjälpa till, tanka bilen mm.


Hej Benci,

Ja, den långsamma killen har hjälpt oss förut. I långlopp premieras inte snabbhet, vi vill ha nån som inte kör sönder bilen.
Du är varmt välkommen att hänga i depån och agera mekhjälp om så behövs. Kraft är på plats på lördag, inte söndag. Men på söndagen kan man följa det sista racet live via webben om man vill!


vi kommer sända båda söndagsracen live... om teknikgudarna är med oss.....

http://livestream.com/subframe/slc

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
robber skrev:
Evo8 fälgar som ni söker ger dessa mer frigång till bromsoken?

Hur går det med adaptrarna från Rolle?
Vad ska ni köra för huvudbromscylinder?

/R


Porsche-bromsoken är så fläskiga att vi måste ha spacers, oavsett et (typ). Evo 8-fälgarna kommer inte att ändra på det. Vi vill bara ha åtta likadana fälgar så man kan växla hej vilt utan att behöva tänka på et.

Rolles adaptrar har suttit på hela säsongen och fungerat klockrent. Huvudbromscylindern är original.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Ett stort grattis till vinsten i klassen, i Race 1 idag,
och en 2:a plats Totalt !!!!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Då är det bara att gratulera igen!

Dubbelseger i klassen idag, totalseger i Klass1 samt 3:a totalt i serien!!!!!
Grymt jobbat!!!!!!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Benci skrev:
Då är det bara att gratulera igen!

Dubbelseger i klassen idag, totalseger i Klass1 samt 3:a totalt i serien!!!!!
Grymt jobbat!!!!!!


Tack Benci, för allt!

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Får man kalla tävlingar för vad man vill, då kallar vi oss för svenska mästare! Låter det förvirrande? Då ska du läsa denna artikel om rätten till att kalla ett bilrace för SM-tävling.

Reglerna säger att man ska följa ett reglemente och det är först i mål efter tre timmar som gäller. Vi följer SLC Racings reglemente och kör i klass 1. Vi kom först i klass 1, alltså borde vi vara svenska mästare i klass 1. Ja, vi kommer nog att kalla oss det framöver. Det smakar fint.

För övrigt vann vi vår klass i alla tre race denna helg och krossade bilens tidigare bästa tid. Nu kan vi stoltsera med 1.34,2 runt Mantorp. Under långlopp.







Nu ska vi ägna oss åt lite bilvård.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Kul!
Grattis!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6891

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5317



The Cartorialist skrev:
robber skrev:
Evo8 fälgar som ni söker ger dessa mer frigång till bromsoken?

Hur går det med adaptrarna från Rolle?
Vad ska ni köra för huvudbromscylinder?

/R


Porsche-bromsoken är så fläskiga att vi måste ha spacers, oavsett et (typ). Evo 8-fälgarna kommer inte att ändra på det. Vi vill bara ha åtta likadana fälgar så man kan växla hej vilt utan att behöva tänka på et.

Rolles adaptrar har suttit på hela säsongen och fungerat klockrent. Huvudbromscylindern är original.


Har ni någon bild på denna konfig? Vore spännande att se

Planer inför 2016 hur ser de ut?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare

_________________
Jens Trulsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
11 besök senaste veckan (53915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande