Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 11 besök senaste veckan (53915 totalt) |
Ett av långloppsracingens största utmaningar är att se till att bilen är på banan så mycket som möjligt. För att lyckas med det är en förutsättning att man kommer väl förberedd och har bra grejor i bilen. En annan förutsättning är att man i teamet har koll på bilen under racet vilket man ofta överlämnar till föraren. Tyvärr är nog föraren den som har sämst förutsättningar att ha denna koll. Med fokus på bromspunkter, omkörningar, etc. så är det lätt att strunta i vad som sker på instrumentpanelen och därmed riskera att bilen inte kommer i mål.
Vi monterade därför in en exqbe till tävlingen på Karlskoga. Då tiden var knapp så gjordes en grundinstallation men en oljetemp- och en oljetryckssensor installerades. Till det så loggades g-krafter och batterispänning samt position. Redan med denna minimala konfiguration så kunde vi få bättre koll på motorn som var ny till detta race. Med exqbe kan man dels se all sensordata i en app lokalt i bilen (via blåtand), men då all data skickas via 3G till excloud (en molntjänst) så kan datan läsas av vem som helst som har tillgång till tjänsten via internet och en webbläsare. Danne från Scandinavian Technical Solutions AB satt hemma i soffan i Stockholm och hade full koll på oljetryck och temp. Då allt fungerade perfekt med motorn kunde vi bara fokusera på andra saker under racet. Danne kunde också se en rätt stor skillnad i hur olika hårt våra olika förare körde. Detta trots att varvtiderna inte alltid skiljde så mycket mellan förarna. Att titta djupare på hur respektive förare kör kan också förbättra våra möjligheter till toppositioner. Att t ex inte behöva byta däck och bromsar kan vara helt avgörande under en tävling. Till nästa tävling kommer ytterligare sensorer kopplas in men fram för allt hoppas vi på att kunna uppgradera Hondata-boxen. När detta är gjort kommer exqbe via CAN kunna logga ett tiotal värden som t ex varvtal och trottelposition. Vi är också intresserade av att mäta däcktryck och däcktemperatur. Temperaturen kan dels mätas i däcket men den kan även mätas med tre st IR-sensorer per däck för att få maximal kontroll på däcktemperaturen under en tävling. Vi kommer sannolikt att välja lösningen med IR-sensorer då det ger störst noggrannhet samt spar däcken. Även temperaturen på bromsskivorna kommer troligen att mätas under nästa säsong. Frågan är nu vad för alternativ vi har på Hondata som passar vår gamla bil? Tips? _________________ Jens Trulsson |
||||||
Ja, då har man gått loss med spenderkortet igen. Köpte en ny bakvagn på Hardrace eftersom våra vingummin till bussningar ger mindre önskvärda köregenskaper. Dessutom har camberstagen typ pajat. Och det är kul när det är nytt och snyggt.
En ny Hondata har beställts som kan hantera vår exqbe. Ska bli spännande att kunna få realtime data på vad som händer i bilen. Däcktemp, bränsleflöde, oljetryck osv. Med trottelposition och g-mätare kan vi till och med utläsa hur olika förarna kör så vi kan analysera och minimera slitage. Fan, vi kommer bli THE SHIT på banan. Hoppas jag. Ett sånt här Shorai-batteri skulle man vilja ha. 1,8 kilo bara. Det är inte varje dag man strippar bort 8 kilo framför framaxeln. _________________ Jens Trulsson |
||||||
Den målsättningen har ni väl redan uppnått..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Får ni ha kjolar så ni hindrar luften att komma in under bilen?
Splittern ser ju ut som om den kan sänkas en bit till och ni har ju väldigt mycket luft mellan sidokjolar och marken. Brabham hade en kjol fram under bilen som stoppade inströmning av luft till undersidan samt väldigt låga sidokjolar som tillsammans skapade ett litet undertryck under bilen. Kan ju vara värt att prova? |
||||||
Jo, det har väl inte riktigt gått helt enligt planerna i år. Men va faan, det är hobbyracing och vi har kul. Det får räcka. Tills nästa år... _________________ Jens Trulsson |
||||||
Ja...detta år har inte varit bra. för oss heller. Men som sagt, det kommer ett år till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hörde att ni skall köra sista racet och skall ha med den där långsamma killen (se min signatur) i teamet som förare. Behöver ni mekaniker så hojta till, kan offra en dag på att vara med och hjälpa till, tanka bilen mm. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Hej Benci, Ja, den långsamma killen har hjälpt oss förut. I långlopp premieras inte snabbhet, vi vill ha nån som inte kör sönder bilen. Du är varmt välkommen att hänga i depån och agera mekhjälp om så behövs. Kraft är på plats på lördag, inte söndag. Men på söndagen kan man följa det sista racet live via webben om man vill! _________________ Jens Trulsson |
||||||
vi kommer sända båda söndagsracen live... om teknikgudarna är med oss..... http://livestream.com/subframe/slc |
||||||
Porsche-bromsoken är så fläskiga att vi måste ha spacers, oavsett et (typ). Evo 8-fälgarna kommer inte att ändra på det. Vi vill bara ha åtta likadana fälgar så man kan växla hej vilt utan att behöva tänka på et. Rolles adaptrar har suttit på hela säsongen och fungerat klockrent. Huvudbromscylindern är original. _________________ Jens Trulsson |
||||||
Får man kalla tävlingar för vad man vill, då kallar vi oss för svenska mästare! Låter det förvirrande? Då ska du läsa denna artikel om rätten till att kalla ett bilrace för SM-tävling.
Reglerna säger att man ska följa ett reglemente och det är först i mål efter tre timmar som gäller. Vi följer SLC Racings reglemente och kör i klass 1. Vi kom först i klass 1, alltså borde vi vara svenska mästare i klass 1. Ja, vi kommer nog att kalla oss det framöver. Det smakar fint. För övrigt vann vi vår klass i alla tre race denna helg och krossade bilens tidigare bästa tid. Nu kan vi stoltsera med 1.34,2 runt Mantorp. Under långlopp. Nu ska vi ägna oss åt lite bilvård. _________________ Jens Trulsson |
||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
|
||||||
Har ni någon bild på denna konfig? Vore spännande att se Planer inför 2016 hur ser de ut? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
_________________ Jens Trulsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 11 besök senaste veckan (53915 totalt) |