Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Jänkeväxellådor, tål dom vad som helst?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11322 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jänkeväxellådor, tål dom vad som helst?

Läste om någon Mustang med manuell fyrpet där lådan var "skottsäker".
Vad innebär det, att den tål så gott som vad som helst?

Gäller det generellt för muskelbilarnas lådor, manuella som automatiska?
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Jänkeväxellådor, tål dom vad som helst?

poh99 skrev:
Läste om någon Mustang med manuell fyrpet där lådan var "skottsäker".
Vad innebär det, att den tål så gott som vad som helst?

Gäller det generellt för muskelbilarnas lådor, manuella som automatiska?


Finns ganska många sk skottsäkra lådor , (men alla har sin begränsning) Chrysler 833 låda tål vrid från en 8 Liters V8 , så om man använder dylika till en liten 4 cyl motor så håller den , nackdelen är att dom väger som 2 vxlådor (normala)

Vad gällande automater så är dom nyare inte lika hållbara , men det går att fixa med div tillbehör

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Undvik Borg & Warner T5. Den håller för max 350 Nm. Dåligt material i dreven gör att kuggarna bryts av. 3:ans växel brukar vara klenast.

Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216



viperlådan håller för 550 lbs/in (enl tillverkare, men det är liiiiiite i underkant!)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land


Jag ryser oxo av obehag. Såna rent medeltida måttenheter, skålpund, fötter, tummar och alnar

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216





bläääääääh!
1 lbs/in är väl ca 1,3 Nm?

Viperlåda 550 lbs/in (grovt underskattat!) blir ca 700 Nm
ZFlådorna (i vettar) ca 450 lbs/in (grovt underskattat!) blir ca 600 Nm
Richmond 6petat ca 500 lbs/in blir ca 650 Nm
automatlådorna kan man ju preppa... Och då orkar de ju i princip hur mycket som helst...

ZF-lådorna har jag sett att sittandes helt original bakom dubbelturbomatade Corvetter med 4-siffriga hästkraftsantal... Är ganska säker på att de har rakskuret på ettan och tvåan...

Vikten ligger kring 65-80 kg för de manuella lådorna.. Automat har jag ingen aning, men det är väl ungefär samma...
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Var ute och åkte Rod med en kamrats far i somras. Den lådan (super T10) höll iaf inte för vridet i hans 427:a. Det blev en spricka genom hela lådan, ca 7mm bred. Den lådan ska tydligen vara starkare än Viperlådan. Nu sitter det en magnesiumlåda från en Nascarbil där istället. Den håller än så länge.

_________________
Jonas Edling
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216



M3Jonas skrev:
Var ute och åkte Rod med en kamrats far i somras. Den lådan (super T10) höll iaf inte för vridet i hans 427:a. Det blev en spricka genom hela lådan, ca 7mm bred. Den lådan ska tydligen vara starkare än Viperlådan. Nu sitter det en magnesiumlåda från en Nascarbil där istället. Den håller än så länge.


nääää, den är inte starkare..

Super T10an (4 petad... Och corvettens version, 6vxl fanns 84-88) håller för 375 lbs/in, knappt 500 Nm...

Tävlingsviperlådorna brukar vara preppade så de orkar 1000 Nm utan större problem...

Både Super T10an och Muncielådorna har problem med original aluminumhus, de flexar när man gasar (kör rakt fram med slicks... ) vilket gör att det uppstår sprickor eller att dreven får fel spel...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



fuling skrev:
Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land


hmm....."mina fälgar är 203.2 mm breda"......det säger ju inte så mycket....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Anders Jeppsson skrev:

nääää, den är inte starkare..

Super T10an (4 petad... Och corvettens version, 6vxl fanns 84-88) håller för 375 lbs/in, knappt 500 Nm...

Tävlingsviperlådorna brukar vara preppade så de orkar 1000 Nm utan större problem...

Både Super T10an och Muncielådorna har problem med original aluminumhus, de flexar när man gasar (kör rakt fram med slicks... ) vilket gör att det uppstår sprickor eller att dreven får fel spel...


ok jag som missuppfattat allting som vanligt. Mer än 500nm är det garanterat i den bilen!
Nu rörde det sig iofs inte om rakt fram åka utan cruising ut från parken i norrtälje. Magnesiumlådan var det dubbelt så tjockt gods i. Borde väl iaf hålla.

_________________
Jonas Edling
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
hmm....."mina fälgar är 203.2 mm breda"......det säger ju inte så mycket....


Jooo att de är 8 fula ord breda

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



fuling skrev:
Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land


Nää...det är ju typ 55 kilo ju

För övrigt så är Porsche 930 transaxel "skottsäker" upp till 700-800Nm...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Anders Jeppsson skrev:
viperlådan håller för 550 lbs/in (enl tillverkare, men det är liiiiiite i underkant!)


Inte är det i underkant, iaf inte om man räknar med den livslängd och de serviceintervaller som tillverkaren har gjort. De ska ju garantera att växellådan ska tåla det utan problem. Att det sedan går att köra med ett högre vridmoment utan att lådan rasar i bitar är ju en annan femma.

När ni ändå är inne på dumma enheter, tänk vad kul det blir om man läser ut tex kilo eller nm på rätt sätt. Tex 55 kilo, 55 000 vadå? Grankottar? Likaså tex 500nm, 500 nanometer... det var en lite sträcka...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



våran låda håller för 14053.234 marsvinkrafter och pallar 3546 tjog vrid

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216



Johan Edlund skrev:
Inte är det i underkant, iaf inte om man räknar med den livslängd och de serviceintervaller som tillverkaren har gjort. De ska ju garantera att växellådan ska tåla det utan problem. Att det sedan går att köra med ett högre vridmoment utan att lådan rasar i bitar är ju en annan femma.

När ni ändå är inne på dumma enheter, tänk vad kul det blir om man läser ut tex kilo eller nm på rätt sätt. Tex 55 kilo, 55 000 vadå? Grankottar? Likaså tex 500nm, 500 nanometer... det var en lite sträcka...


Jo, det ligger något i det du säger... Men tom Borg&Wagner (tillverkaren) har t.o.m. medgett att de kanske tagit i 'lite' i underkant när siffrorna angavs

EDIT: Fuling: Hur många HÄSTAR har du under huven då?
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



F114 skrev:
Undvik Borg & Warner T5. Den håller för max 350 Nm. Dåligt material i dreven gör att kuggarna bryts av. 3:ans växel brukar vara klenast.

Thomas


BW T5 sitter i mustang GT och Sierra cosworth RWD o polarn har runt 380hk i sin o minst 450 nm.. en annan bekant hade 580hk o nästan lika mycket vrid i sin cossie utan problem.. Vart har du fått detta ifrån??

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



T5 lådan sitter original i bland annat Datsun 280 ZX Turbo 1982-83. Den är mer tätstegad än Mustang-lådan och har spaken längre bak men likafullt en äkta Borg & Warner T5. I alla fall, jag hade en sådan T5 låda i en annan Datsun som rensade 3:ans drev. Det var nog inte mycket mer än 350 Nm i den motorn. Borg & Warner har kanske förbättrat materialkvalitén i lådan under senare år. T5 har kort avstånd mellan huvudaxel och mellanaxel vilket gör att drevens diameter blir ganska liten och kuggarna mindre än i liknande växellådor. Däremot är dreven bredare.

///Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17864



Ekman skrev:
F114 skrev:
Undvik Borg & Warner T5. Den håller för max 350 Nm. Dåligt material i dreven gör att kuggarna bryts av. 3:ans växel brukar vara klenast.

Thomas


BW T5 sitter i mustang GT och Sierra cosworth RWD o polarn har runt 380hk i sin o minst 450 nm.. en annan bekant hade 580hk o nästan lika mycket vrid i sin cossie utan problem.. Vart har du fått detta ifrån??
Det är inte samma drevsats i Cosworth och de amerikanska lådorna om jag är rätt underrättad. I "sena" Mustang GT sitter det en uppdaterad version av T5 med annan konstruktion.
De är dock att betrakta som klena och GM monterade dem inte bakom större maskiner än 305 kubiktum om mina listor stämmer.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17864



Jag brukar anse att Car Craft har rätt bra koll på amerikanska prylar. Här nedan finns en text saxad från deras websida: http://www.carcraft.com/techarticles/116_0404_gear/

Lite mer om manuella amerikanska lådor finns på länken ovan.

Car Craft skrev:
Borg-Warner/TTC T5
The Borg-Warner T5 manual five-speed transmission has been used in a wide variety of applications since it was first put into production in the late '70s; in fact, there are currently over 260 part numbers for T5 assemblies on the books. This has resulted in numerous variations over its production 20-plus-year lifespan. The original intent of this gearbox was to provide a relatively lightweight (under 80 pounds), smooth-shifting manual transmission with overdrive for improved fuel efficiency. But it wasn't long before it was providing an excellent bridge between performance and economy. The two versions most familiar to car crafters are the '83-'95 Ford Mustang 5.0L and the '83-'92 V-8-powered Camaro and Firebird. Despite the similar parameters of both of these vehicles, the gearboxes used in each are significantly different from one another, and to make matters even more confusing, there were changes to each during their respective runs. The upside is that these changes were almost always done in the name of increased durability, as the Detroit horsepower race escalated.
The primary differences in T5s for both the Mustang and the F-car can be split into two classifications: World Class (WC) and non-World Class (NWC). The term World Class is often thought to be reserved for the best T5s built, but actually there were further upgrades after this nomenclature was first applied. The World Class upgrades consisted primarily of caged needle bearings for First, Second, and Third gears, compared to the gears riding on a solid shaft as they do in NWC versions. The counter gears in WC boxes use tapered roller bearings in place of the standard rollers in the NWC. World Class boxes also use fiber-lined blocker rings on First through Fourth gears to improve synchronizing for smoother shifts. Despite these upgrades, the first WC boxes carry the same 265-lb-ft torque rating as the NWC units before them, probably since the changes were actually aimed at improving the transmission's operating performance rather than its integrity.
The NWC gearboxes use a 2.95 First gear while the later WC units have a 3.35 First. This holds true for both Camaro and Mustang boxes, though the Mustang went to the WC for the '85 model year while the Camaro didn't make the switch until '88. For the '90 model year, Ford worked with Borg-Warner to further upgrade the T5, resulting in new Second and Third gearsets using course-pitch gear teeth and higher nickel-content steel. These changes raised the torque rating to 300 lb-ft in Mustangs. Later, the T5 was further upgraded to harness the power of the '93 Mustang Cobra. This version, dubbed the T5 "Z" because of its Ford part number designation, has tapered output bearings and a steel front-bearing retainer (versus aluminum) among other things, pushing its torque rating to 330 lb-ft.
Speaking of the T5's durability, this gearbox has garnered a reputation as being wimpy and incapable of handling the power of a typical street machine. In truth, the better variants of the T5 can handle a healthy V-8 just fine--until it comes to full-on power-shifting, particularly with sticky tires. In those situations, the pinnacle of T5 development may be necessary: the G-Force T5 (see G-Force sidebar).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



F114 skrev:
T5 lådan sitter original i bland annat Datsun 280 ZX Turbo 1982-83. ///Thomas


Det är ett känt faktum att japanlådorna har en sämre drevkvalitet än de äkta V8-lådorna.
Även de amerikanska V6-lådorna är klenare.

Ford MotorSport säljer en som är ytligare bättre.....och har tätare steg.

Mao........en uppsjö av lådor....med olika kvalitet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Jänkeväxellådor, tål dom vad som helst?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (11322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande