|
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186
Trådstartare

10 Maj 2004 09:02
Jänkeväxellådor, tål dom vad som helst?
Läste om någon Mustang med manuell fyrpet där lådan var "skottsäker".
Vad innebär det, att den tål så gott som vad som helst?
Gäller det generellt för muskelbilarnas lådor, manuella som automatiska?
|
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487

10 Maj 2004 09:10
Re: Jänkeväxellådor, tål dom vad som helst?
poh99 skrev: | Läste om någon Mustang med manuell fyrpet där lådan var "skottsäker".
Vad innebär det, att den tål så gott som vad som helst?
Gäller det generellt för muskelbilarnas lådor, manuella som automatiska? |
Finns ganska många sk skottsäkra lådor , (men alla har sin begränsning) Chrysler 833 låda tål vrid från en 8 Liters V8 , så om man använder dylika till en liten 4 cyl motor så håller den , nackdelen är att dom väger som 2 vxlådor (normala)
Vad gällande automater så är dom nyare inte lika hållbara , men det går att fixa med div tillbehör
_________________ Krister Andersson.
Finspång - Kalix
BMW 325ti
En upptagen Man
|
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38

10 Maj 2004 09:55
Undvik Borg & Warner T5. Den håller för max 350 Nm. Dåligt material i dreven gör att kuggarna bryts av. 3:ans växel brukar vara klenast.
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216

10 Maj 2004 11:05
viperlådan håller för 550 lbs/in (enl tillverkare, men det är liiiiiite i underkant!)
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

10 Maj 2004 12:25
Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land
_________________ Johan Sjölinder
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

10 Maj 2004 12:29
fuling skrev: | Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land  |
Jag ryser oxo av obehag. Såna rent medeltida måttenheter, skålpund, fötter, tummar och alnar
_________________ Pär Hylander
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216

10 Maj 2004 17:32
bläääääääh!
1 lbs/in är väl ca 1,3 Nm?
Viperlåda 550 lbs/in (grovt underskattat!) blir ca 700 Nm
ZFlådorna (i vettar) ca 450 lbs/in (grovt underskattat!) blir ca 600 Nm
Richmond 6petat ca 500 lbs/in blir ca 650 Nm
automatlådorna kan man ju preppa... Och då orkar de ju i princip hur mycket som helst...
ZF-lådorna har jag sett att sittandes helt original bakom dubbelturbomatade Corvetter med 4-siffriga hästkraftsantal... Är ganska säker på att de har rakskuret på ettan och tvåan...
Vikten ligger kring 65-80 kg för de manuella lådorna.. Automat har jag ingen aning, men det är väl ungefär samma...
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499

10 Maj 2004 18:32
Var ute och åkte Rod med en kamrats far i somras. Den lådan (super T10) höll iaf inte för vridet i hans 427:a. Det blev en spricka genom hela lådan, ca 7mm bred. Den lådan ska tydligen vara starkare än Viperlådan. Nu sitter det en magnesiumlåda från en Nascarbil där istället. Den håller än så länge.
_________________ Jonas Edling
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216

10 Maj 2004 18:41
M3Jonas skrev: | Var ute och åkte Rod med en kamrats far i somras. Den lådan (super T10) höll iaf inte för vridet i hans 427:a. Det blev en spricka genom hela lådan, ca 7mm bred. Den lådan ska tydligen vara starkare än Viperlådan. Nu sitter det en magnesiumlåda från en Nascarbil där istället. Den håller än så länge. |
nääää, den är inte starkare..
Super T10an (4 petad... Och corvettens version, 6vxl fanns 84-88) håller för 375 lbs/in, knappt 500 Nm...
Tävlingsviperlådorna brukar vara preppade så de orkar 1000 Nm utan större problem...
Både Super T10an och Muncielådorna har problem med original aluminumhus, de flexar när man gasar (kör rakt fram med slicks... ) vilket gör att det uppstår sprickor eller att dreven får fel spel...
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550

10 Maj 2004 19:50
fuling skrev: | Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land  |
hmm....."mina fälgar är 203.2 mm breda"......det säger ju inte så mycket....
|
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499

10 Maj 2004 20:22
Anders Jeppsson skrev: |
nääää, den är inte starkare..
Super T10an (4 petad... Och corvettens version, 6vxl fanns 84-88) håller för 375 lbs/in, knappt 500 Nm...
Tävlingsviperlådorna brukar vara preppade så de orkar 1000 Nm utan större problem...
Både Super T10an och Muncielådorna har problem med original aluminumhus, de flexar när man gasar (kör rakt fram med slicks... ) vilket gör att det uppstår sprickor eller att dreven får fel spel...  |
ok jag som missuppfattat allting som vanligt. Mer än 500nm är det garanterat i den bilen!
Nu rörde det sig iofs inte om rakt fram åka utan cruising ut från parken i norrtälje. Magnesiumlådan var det dubbelt så tjockt gods i. Borde väl iaf hålla.
_________________ Jonas Edling
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366
Hjälpmoderator

10 Maj 2004 21:32
citat:
hmm....."mina fälgar är 203.2 mm breda"......det säger ju inte så mycket....
Jooo att de är 8 fula ord breda
_________________ Johan Sjölinder
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454

10 Maj 2004 22:11
fuling skrev: | Anders Jeppsson:
Jag ryser, kan inte du hålla dig till normal sorter och inte idiot varianten för vi bor ju i ett civeleseat land  |
Nää...det är ju typ 55 kilo ju
För övrigt så är Porsche 930 transaxel "skottsäker" upp till 700-800Nm...
_________________ G o r a n A m c o f f
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

11 Maj 2004 01:26
Anders Jeppsson skrev: | viperlådan håller för 550 lbs/in (enl tillverkare, men det är liiiiiite i underkant!) |
Inte är det i underkant, iaf inte om man räknar med den livslängd och de serviceintervaller som tillverkaren har gjort. De ska ju garantera att växellådan ska tåla det utan problem. Att det sedan går att köra med ett högre vridmoment utan att lådan rasar i bitar är ju en annan femma.
När ni ändå är inne på dumma enheter, tänk vad kul det blir om man läser ut tex kilo eller nm på rätt sätt. Tex 55 kilo, 55 000 vadå? Grankottar? Likaså tex 500nm, 500 nanometer... det var en lite sträcka...
|
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454

11 Maj 2004 14:06
våran låda håller för 14053.234 marsvinkrafter och pallar 3546 tjog vrid
_________________ G o r a n A m c o f f
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216

11 Maj 2004 15:31
Johan Edlund skrev: | Inte är det i underkant, iaf inte om man räknar med den livslängd och de serviceintervaller som tillverkaren har gjort. De ska ju garantera att växellådan ska tåla det utan problem. Att det sedan går att köra med ett högre vridmoment utan att lådan rasar i bitar är ju en annan femma.
När ni ändå är inne på dumma enheter, tänk vad kul det blir om man läser ut tex kilo eller nm på rätt sätt. Tex 55 kilo, 55 000 vadå? Grankottar? Likaså tex 500nm, 500 nanometer... det var en lite sträcka...  |
Jo, det ligger något i det du säger... Men tom Borg&Wagner (tillverkaren) har t.o.m. medgett att de kanske tagit i 'lite' i underkant när siffrorna angavs
EDIT: Fuling: Hur många HÄSTAR har du under huven då?
|
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313

11 Maj 2004 19:36
F114 skrev: | Undvik Borg & Warner T5. Den håller för max 350 Nm. Dåligt material i dreven gör att kuggarna bryts av. 3:ans växel brukar vara klenast.
Thomas |
BW T5 sitter i mustang GT och Sierra cosworth RWD o polarn har runt 380hk i sin o minst 450 nm.. en annan bekant hade 580hk o nästan lika mycket vrid i sin cossie utan problem.. Vart har du fått detta ifrån??
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
|
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38

11 Maj 2004 20:30
T5 lådan sitter original i bland annat Datsun 280 ZX Turbo 1982-83. Den är mer tätstegad än Mustang-lådan och har spaken längre bak men likafullt en äkta Borg & Warner T5. I alla fall, jag hade en sådan T5 låda i en annan Datsun som rensade 3:ans drev. Det var nog inte mycket mer än 350 Nm i den motorn. Borg & Warner har kanske förbättrat materialkvalitén i lådan under senare år. T5 har kort avstånd mellan huvudaxel och mellanaxel vilket gör att drevens diameter blir ganska liten och kuggarna mindre än i liknande växellådor. Däremot är dreven bredare.
///Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17864

11 Maj 2004 20:33
Ekman skrev: | F114 skrev: | Undvik Borg & Warner T5. Den håller för max 350 Nm. Dåligt material i dreven gör att kuggarna bryts av. 3:ans växel brukar vara klenast.
Thomas |
BW T5 sitter i mustang GT och Sierra cosworth RWD o polarn har runt 380hk i sin o minst 450 nm.. en annan bekant hade 580hk o nästan lika mycket vrid i sin cossie utan problem.. Vart har du fått detta ifrån?? | Det är inte samma drevsats i Cosworth och de amerikanska lådorna om jag är rätt underrättad. I "sena" Mustang GT sitter det en uppdaterad version av T5 med annan konstruktion.
De är dock att betrakta som klena och GM monterade dem inte bakom större maskiner än 305 kubiktum om mina listor stämmer.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17864

11 Maj 2004 20:47
Jag brukar anse att Car Craft har rätt bra koll på amerikanska prylar. Här nedan finns en text saxad från deras websida: http://www.carcraft.com/techarticles/116_0404_gear/
Lite mer om manuella amerikanska lådor finns på länken ovan.
Car Craft skrev: | Borg-Warner/TTC T5
The Borg-Warner T5 manual five-speed transmission has been used in a wide variety of applications since it was first put into production in the late '70s; in fact, there are currently over 260 part numbers for T5 assemblies on the books. This has resulted in numerous variations over its production 20-plus-year lifespan. The original intent of this gearbox was to provide a relatively lightweight (under 80 pounds), smooth-shifting manual transmission with overdrive for improved fuel efficiency. But it wasn't long before it was providing an excellent bridge between performance and economy. The two versions most familiar to car crafters are the '83-'95 Ford Mustang 5.0L and the '83-'92 V-8-powered Camaro and Firebird. Despite the similar parameters of both of these vehicles, the gearboxes used in each are significantly different from one another, and to make matters even more confusing, there were changes to each during their respective runs. The upside is that these changes were almost always done in the name of increased durability, as the Detroit horsepower race escalated.
The primary differences in T5s for both the Mustang and the F-car can be split into two classifications: World Class (WC) and non-World Class (NWC). The term World Class is often thought to be reserved for the best T5s built, but actually there were further upgrades after this nomenclature was first applied. The World Class upgrades consisted primarily of caged needle bearings for First, Second, and Third gears, compared to the gears riding on a solid shaft as they do in NWC versions. The counter gears in WC boxes use tapered roller bearings in place of the standard rollers in the NWC. World Class boxes also use fiber-lined blocker rings on First through Fourth gears to improve synchronizing for smoother shifts. Despite these upgrades, the first WC boxes carry the same 265-lb-ft torque rating as the NWC units before them, probably since the changes were actually aimed at improving the transmission's operating performance rather than its integrity.
The NWC gearboxes use a 2.95 First gear while the later WC units have a 3.35 First. This holds true for both Camaro and Mustang boxes, though the Mustang went to the WC for the '85 model year while the Camaro didn't make the switch until '88. For the '90 model year, Ford worked with Borg-Warner to further upgrade the T5, resulting in new Second and Third gearsets using course-pitch gear teeth and higher nickel-content steel. These changes raised the torque rating to 300 lb-ft in Mustangs. Later, the T5 was further upgraded to harness the power of the '93 Mustang Cobra. This version, dubbed the T5 "Z" because of its Ford part number designation, has tapered output bearings and a steel front-bearing retainer (versus aluminum) among other things, pushing its torque rating to 330 lb-ft.
Speaking of the T5's durability, this gearbox has garnered a reputation as being wimpy and incapable of handling the power of a typical street machine. In truth, the better variants of the T5 can handle a healthy V-8 just fine--until it comes to full-on power-shifting, particularly with sticky tires. In those situations, the pinnacle of T5 development may be necessary: the G-Force T5 (see G-Force sidebar).
|
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550

11 Maj 2004 21:02
F114 skrev: | T5 lådan sitter original i bland annat Datsun 280 ZX Turbo 1982-83. ///Thomas |
Det är ett känt faktum att japanlådorna har en sämre drevkvalitet än de äkta V8-lådorna.
Även de amerikanska V6-lådorna är klenare.
Ford MotorSport säljer en som är ytligare bättre.....och har tätare steg.
Mao........en uppsjö av lådor....med olika kvalitet.
|
|