Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Vinterns mekande igång. Problem direkt....
tråden läst  
80529 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Nästa>>
 
   
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2015 20:03     BMW 328 -98 Vinterns mekande igång. Problem direkt.... Citera

Nu har alltså en ny banbil skaffats. Några av er kanske känner igen den. Den har synts här på rejsa tidigare.



Speclista:
Bilen är reggad med halvbur.
XYZ-coilovers.
Standardbromsar med Carbotech XP10 fram.
Rostfritt avgas. Extractor - 2x2" förutom biten innan slutburken. Där är det 1 x 2,5". Ingen katalysator. Kanske måste jag byta ut första dämparen mot en katalysator innan bes.

Det som står överst på önskelistan är ju en diffbroms men då det är en ganska stor kostnad så får det vänta.

Det som står på "att göra"-listan just nu är:
Ny motorhuv.
Byta stol så jag får plats. Hoppas bara att buren inte är i vägen.
Lite service.
Lite tillsnyggning av in- och utsida.
Fixa trip- och klockknapparna i mätarhuset.
Lura OBCn att det finns en yttertempmätare. Förhoppningsvis hoppar ACn igång då. Bilen tycker inte att ACn behövs när det är -40 grader ute.

Jag har ju ett par saker på 325an som kan flyttas över. 330-bromsar och camberstag.

Har ett par frågor att börja med:
Vart köper jag en glasfiber huv? Är det ACM som gäller eller kan ni tipsa om någon annan?
Vilka alternativ har jag angående diffbroms? M3-bakvagn, Quiafe, Kaaz, vad mer finns?


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)


Senast ändrad av Tifosi, 07 Dec 2017 13:52, ändrad totalt 60 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Jesper Persson
Ängelholm





Här sedan: 07 Sep 2011
Inlägg: 103
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2015 07:18     Citera

Spännande!

Jag köpte denna bil av en vän 2011 för att introducera henne för bana. Blev bara ett halvhjärtat försök, då delägaren ej hade samma intresse och bilen såldes därav 2012 till Sebastian på FF. Enda jag gjorde med den var att byta bussningar i bakvagn & klabba

Grymt mkt bil för pengarna sett till vad som är gjort med den idag! Kul!


_________________
SEAT Leon ST Cupra 280 -16
Ford Fiesta ST -15 (frugans)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2015 11:49     Citera

Nu håller jag som bäst på att passa in min stol. Mittkonsolen är i vägen, handbromsen är i vägen och buren är lite i vägen. Det som oroar mig mest är krysset är väldigt nära mitt huvud. Kommer nog flytta stolen ett par cm innåt/neråt/bakåt i morgon. Jag sitter inte framför huvudbågen utan innuti den.
Håller tummarna att det kommer att funka


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Bäck
Åshammar



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 01 Aug 2003
Inlägg: 8389
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2015 15:32     Re: Citera

Tifosi skrev:
Nu håller jag som bäst på att passa in min stol. Mittkonsolen är i vägen, handbromsen är i vägen och buren är lite i vägen. Det som oroar mig mest är krysset är väldigt nära mitt huvud. Kommer nog flytta stolen ett par cm innåt/neråt/bakåt i morgon. Jag sitter inte framför huvudbågen utan innuti den.
Håller tummarna att det kommer att funka


Tänk på att buren är väldigt hård, otrevlig & oförlåtande att så huvet i även med hjälm på.
Samt att man i Fia stolar rör sig väldigt mycket vid en smäll.


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Måns Ulveståhl
Stockholm





Här sedan: 19 Jul 2004
Inlägg: 5510
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2015 15:53     Citera

Kul att du är tillbaka Ola thumbs up


_________________
BMW MC-klubben
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2015 16:04     Re: Citera

Måns Ulveståhl skrev:
Kul att du är tillbaka Ola thumbs up


Har jag varit borta???


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2015 16:09     Citera

Jo buren är rikigt hård. Även med vadering så är den otrevlig att slå i. Hoppas verkligen att jag får mer avstånd till buren efter morgondagens övningar. Hade vart synd att behöva slänga ut buren. Särskilt då den står med i reg.beviset.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Maj 2015 20:35     Citera

Har nu hittat en stolsplacering som funkar. Fick kompromissa bort benen till förmån för huvudet. Sitter nu ca 5cm längre fram än vad jag hade velat göra. Bakhuvudet är nu på behörigt avstånd från krysset i buren. Huvudbågen är fortfarande rakt ut åt sidan från huvudet men den kan jag inte göra nått åt just nu.

För att få det perfekt så måste jag bygga om buren. Nu står huvudbågen vinkelrätt mot golvet. Har läst mig till att huvudbågen får luta upp till 10 grader. Skulle jag utnyttja alla 10 grader så flyttas övre delen av buren bakåt ca 15cm. Sen kan nog huvudbågen flyttas bakåt i nerkant ett par cm.

Det viktigaste var ju att hitta en stolplacering som funkar och det är ju fixat. Så nu kan bilen rullas in i garaget för lite yttre och inre tillsnyggning och en liten service. Ska inte va några problem att få den raceready till Gelleråsen 11/7.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Sjöström
Lindenhof





Här sedan: 30 Dec 2002
Inlägg: 11273
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 13:21     Citera

Trevligt med ny bil Ola! Kommer du och den med ner i september?


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS223/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 13:47     Citera

Det hade varit riktigt trevligt att hänga med ner men jag får vänta ett litet tag till innan jag kan bstämma nått. Kommer att bli tvungen att lägga lite penagar på bilen men förhoppningsvis finns det lite kvar till en resa.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Sjöström
Lindenhof





Här sedan: 30 Dec 2002
Inlägg: 11273
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 13:54     Citera

Då måste följa med Ola. Jag är ju skyldig dig en middag sen vår förra resa. Knåpa ihop bilen och börsen så kör vi direkt vidare efter Padborg! Enkelt va?


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS223/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 14:30     Citera

Jag ska verkligen försöka få ihop det


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Sjöström
Lindenhof





Här sedan: 30 Dec 2002
Inlägg: 11273
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 14:35     Citera

Får jag inte ihop min bil åker jag gärna med och coachar ner dig under 9 minuter.


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS223/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 17:30     Citera

Med en egen bil som man förhoppningsvis trivs i så ska under 9 min inte va nått problem. 9,31 i en swift kändes väldigt lugnt och försiktigt.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Sjöström
Lindenhof





Här sedan: 30 Dec 2002
Inlägg: 11273
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 17:33     Citera

Då säger vi 8.30


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS223/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 18:07     Citera

Taget!


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Maj 2015 18:30     Citera

Sitter och funderar lite på hjulvinklar och bussningar och sånt. Med XYZ-camberplattan så tror jag att strax över 2,5 grader camber är max utan att bearbeta plattan och tornet. Lite mer än så vill man väl ha. På e36an hade jag inför året skruvat fram nästan 4 grader och det kändes mycket bra. Om man inte kan få så mycket camber vill man kanske ha lite mer caster. Bläddrade lite på millways hemsida och där fanns ingen excentrisk bussning till bärarmen. Vill man inte ha en sån på en e46a? Kan bussningen från e36an passa eller får jag ta å svarva fram en själv?
Bak på e36an har jag ju camberstag och dom passar ju även på e46an så dom flyttar jag över. Sen funderar jag även på att sno med mig de främre bärarmsbussningarna som är millways ledlager. Vill inte göra allt för mycket med bakvagnen innan jag vet hur det blir med diffbroms. Antingen blir det nytt innehåll i nuvarande klump eller så blir det komplett M3-bakvagn.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2015 21:00     Citera

Nu börjar det hända lite med bilen.

Först blev det lite stolsmek. Hade lite olika stolar, underrreden och sidoplåtar att välja på.


Det var ganska tight till en början. Sen hamnade stolen lite längre ner och längre fram.


Sen fick bilen komma in i garaget. Gott om plats har man ju inte direkt.


Dåliga bilder som ska försöka visa på höjden i fram. Sett rakt från sidan har jag nog en cm luft mellan däck upp till skärmkant. Bärarmarna lutar en aning uppåt. Ska jag höja eller gör det inte så mycket?



Igår pallades bilen upp och stötfångarna skruvades av. Nästan iaf. Bult och mutter hade bestämt sig för att rosta ihop på vänstersidan i bak. Muttern snurrar och jag når inte att hålla mot. Några tips?
ryckte och slet i alla bussningar och fann att bärarmsbussningen i fram var helt slut på båda sidor. Dessa måste bytas och jag funderar på att svarva till nått själv. Ska jag göra dom lite excentriska? Eller behövs inte det på E46?
Bussningarna i bak kändes ok. Inre bussningen på camberstaget var lite mjuk men ett justerbart camberstag ska dit ändå. De främre bärarmsbussningarna flexade ganska mycket. Jag har ju millways ledlager på e36an som jag kan flytta över.

Idag byttes servooljan och nya slangklämmor skruvades dit under behållaren. Förhoppningsvis ska det inte läcka mer.

Ska försöka spendera ett par timmar i garaget under veckan. Måste ju försöka att få den körduglig till Gelleråsen 11/7.


_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tifosi
Myresjö





Här sedan: 09 Apr 2007
Inlägg: 393
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jun 2015 12:22     Citera

Testade idag att byta strålkastare till oneblocklampor som jag fick med. Värdelös passform och kablar måste klippas. Men viss skillnad blev det. Ska försöka snygga till de gamla glasen. Har nån nått knep att fräscha upp lyktglas. Eller glas och glas, det är ju plast.




_________________
Ola Starkman
Bavaria Racing Gatbilar
BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
13 varv på Nordschleife, 9:31 som bäst. (9:10 optimal)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13730
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jun 2015 12:26     Re: Citera

Tifosi skrev:
Har nån nått knep att fräscha upp lyktglas. Eller glas och glas, det är ju plast.
1000 våtslip, följt av 2000 våtslip, följt av rubbing och polermaskin tills du tröttnar (utgår från att mjölket är på utsidan plasten).
Finns massor av guider för plastpolering av stålkastare.

Det finns garanterat nån försegling man kan ha på på slutet för att förlänga tiden tills de blir mjölkiga igen. Men utan extrajox så har ett par SAABlampor jag testade på behållit vettig klarhet i tre år nu.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus S
Jönköping





Här sedan: 02 Mar 2006
Inlägg: 2913
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jun 2015 22:48     Citera

Tror du har samma bärarm bak på E36an om du vill skifta hela.
Åtminstone samma artnr när jag kollade. ( fast jag provade aldrig )

Millways höga E36 topplagring har jag fram. Räcker till dryga 3gr iaf.
Och bilen blir lite högre på köpet thumbs up


_________________
M @r cus S v e nning son
Banbil :
Barnbil : VW Passat tdi 4M -13
Byggbil : VW Caddy Alltrack -16
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Vinterns mekande igång. Problem direkt....
tråden läst  
80529 ggr 
1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.323 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec