Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (118063 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Sakta går det framåt.

Fick skruvat fast en durkplåt. Känns klart bättre med lite stöd under fötterna.


Testade även att skruva dit en E36-krängare. Den passade fint men behöver ha lite längre stag. Orginalkrängaren var 21,5mm. Jag provade med en 24mm e36-krängare. Har ju även en 27mm som sitter på den andra bilen. E36-krängaren har ju även kortare armar så den blir ju ännu lite stuvare. Får försöka testa vad som känns bäst. Det krävs ju lite mer finlir med chassi då jag kör med obromsad diff.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Skulle ta och byta bärarmsbussningar fram men stötte på problem. För att komma åt bussningshållaren så var jag tvungen att ta bort kryssstaget. Det visade sig att det satt med 3st bult och en svets. På förarsidan har bulten gått av en bit upp i hålet. Så jag fick bryta sönder svetsen.



Man kan ju misstänka att bulten sitter ordentligt fastrostad. Annars hade den ju inte gått av.
Tips på hur jag löser detta mottages gärna.

Funderar eventuellt på att byta bärarmar då då kullederna är ganska slappa. Kan inte märka av nått glapp dock. Vad blir skillnadan om jag köper m-sport bärarmar i stället för standard. Lite bättre camber och caster har jag fattat men hur mycket?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Små framsteg.
Nu sitter nya strongflexbussningar på plats och kryssstaget likaså. Resterna av den trasiga skruven gick inte att få bort med det skruvutdragarverktyget jag har. Tillslut var ju hela skruven urborrad så jag gängade en ny M10 och det verkar funka.



Sen en lite fundering. Funkar det att köra med E36-krängare? Dom passar ju fint men armen är lite kort vilket får staget att luta ganska mycket framåt. Original E46-krängaren är 21,5mm och de till E36 jag har är 24mm och 27mm. Vad tror ni? Kommer ju köra med obromsad diff tillsvidare och då borde man väl vilja ha bilen lite styvare i fram och mjukare i bak för maximalt grepp ut ur kurvor.


_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Du kan ju förlänga e36-hämmaren med en hålad stump så får du en ställbar.
Fast byta bromsrör ser mer angeläget ut

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Menar du att svetsa fast en bit? Det hade kanske kunnat funka om man hade haft möjlighet att svetsa.
Det är inte bara bromsrören som behövs bytas. Men det får bli till vintern. Typ allt behöver bytas.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tifosi skrev:
Menar du att svetsa fast en bit? Det hade kanske kunnat funka om man hade haft möjlighet att svetsa.
Det är inte bara bromsrören som behövs bytas. Men det får bli till vintern. Typ allt behöver bytas.


Japp. Rätt eller fel...andra har gjort det förr så det kan nog funka.
Gött, då har du vinterpyssel thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Passar krängaren från M3? Fram har ju M3an 26mm. Man kan ju få en sån för ca 800kr så det kanske är en prisvärd uppgradering. Jag har en M3-krängare liggandes till bak men den får vänta så länge jag har obromsad diff.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Googlade lite och M3-krängare ska passa. Så jag köpte en sån. Lite kul att en från laga.se ringde strax efteråt för att upplysa mig om att delen jag beställt inte var gjord till min bil. Är det många som beställer helt fel grejjer?

Håller på att titta lite på varför fönsterhissen låter som en stenkross. Passar då på att lätta bort airbag och högtalare.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Blev lite mek utanför garaget idag. Nu har jag förhoppningsvis möjlighet att ställa både klockan och tripmätaren.


_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Dags för en liten update...

Nått Gelleråsen blev det ju inte så 325an fick ut och åka en gång till. Då jag lagt all energi på framänden hade jag helt förträngt ett problem i bak som var värre än vad jag trodde. Original camberstag hade gått av på förarsidan och bulten saknade mutter. Bilen fick stå i detta skick hela semestern. Målet med helgens mek var att byta till ett annat original camberstag. Allt för att göra så lite som möjligt. På Lördagen hade jag hjälp av brorssan.

Det blev lite mer att göra kan man säga. Bulten till camberstaget med örat som gått av ville inte bort. Dessutom hade rost totalt förstört hela bussningen. Det bara smulade om den. Då tog vi helt enkelt beslutet att byta bärarmar med 325an. Även de justerbara camberstagen skulle flyttas över.Lite jobbigt då att ta riskan att inte ha nån körbar bil till knutan.

Att demontera bärarmen på förarsidan gick riktigt smidigt. Drivaxel satt inte fast i navet och handbromsvajern lossnade fint. Passagerarsidan däremot blev jobbigare. Handbromsvajern var inga problem men drivaxeln vill inte släppa taget om navet, eller om det var tvärtom. Nu var lördagen slut och brorssan skulle komma tillbaka idag och ha med sig mor och far.

Efter mycket övertalning med en rejäl avdragare så släppte drivaxeln. Sen var det dags att demontera bärarmarna på 325an. Att palla upp en bil på grus i lutning är inte helt optimalt. Här tänkte vi att det skulle gå smidigt då bakvagnen varit isär hyfsat nyligen. Men inte då... Handbromsvajern satt duktigt fastrostad i bärarmen. Det slutade med att kapa handbromsvajrarna. Sen kapa bort resterna av höljet med en dremmel och sedan borra upp ett 11mm hål så att den hela vajern på 328an kunde sättas dit. Men så långt kom vi aldrig. I skrivande stund står 325an fortfarande uppallad med bara en bärarm återmonterad. 328an står utan bärarmar. Så jag har en del att göra framöver.

Förhoppningsvis är jag redo i så pass god tid så det hinns med en hjulinställning också innan Knutan. Det lär behövas då jag inte tror att jag kan fixa att få till toe ordentligt i bakvagnen. Vill ju gärna ha en bil som går rakt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jobba på bara så ses vi på knutan. Personligen vill jag hellre ha en bil som svänger än går rakt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Men det blir ju lite jobbigt om den svänger hela tiden.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Perfekt på knutan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare


Nu har det hänt lite grejjer. Bilen har provkörts. Den spontana känslan var att allt kändes skit. Förhoppningsvis ger det sig. Fram och bakaxel verkar hålla ihop bra. Väldigt mycket rassel, skrammel, klonkande och andra oljud. Avgaset för ett jäkla oväsen. Hur mycket det låter utanpå vet jag inte men inuti låter det hemskt. Väldigt mycket resonanser. Det är rostfri extraktor och sedan rostfritt 2x2" genom 2st dämpare för att sedan gå ihop till 1x2,5" genom slutdämparen. Tillverkat av Friedrich Motorsport. Skulle gärna ha original istället.

Har lite andra små problem som att hastighetsmätaren inte funkar och kylfläkten går hela tiden.

Har bokat tid för hjulinställning den 25e men skulle vilja ha lite tips om vad jag ska försöka få till.

Har mätt med en enkel vinkelmätare och max camber i fram verkar va strax över 2,5 grader. Ska nog höja upp bilen några cm så då kanske jag kan få till lite mer när bärarmarna är raka. Då jag inte kan få få mycket i fram kanske jag ska sikta på 2 grader bak.

Toe vill man väl ha lite ut i fram och in i bak men hur mycket är lite? Då bilen ska köras till banorna och förhoppningsvis till ringen så bör den va hyfsat snäll på gatan.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
En liten fundering angående kylfläkten som verkar snurra hela tiden. Var nere en sväng i garaget för att känna på fläkten i 328an och jämföra med 325an. Båda kändes ungefär lika. Snurrar ganska lätt. Hade förväntat mig att fläkten i 328an skulle gå trögt eller nått. Ska försöka att byta plats på fläktarna och hoppas att det funkar.
Är det nått annat än fläktkopplingen som kan få fläkten att snurra hela tiden?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu är bilen redo för hjulinställning imorgon. Har monterat glasfiberhuv och höjt upp bilen i fram. Då jag tyckte att den var så hiskeligt låg och bärarmarna pekade tydligt upppåt så skruvade jag upp framänden 25mm. Tänkte då även följa efter med lite granna ibak men lyckades inte lossa på höjdjusteringen pga att jag bara har 2 armar. Hur tycker ni att höjden ser ut? Är det helt galet? Hur som helst så får det va så då hjulinställning sker imorgon.



Under provturen så kändes det mesta skit. Fram och bakvagn känns bra men drivlinan glappar ganska mycket så det dunkar och lever ganska mycket när man växlar. När man står still så hör man att servopumpen gnäller ganska högljutt. När jag parkerat gick jag runt bilen med motorn igång och hörde då detta:

http://www.youtube.com/watch?v=M-Ok-ZwQ_50

Vad kan det va som låter så? När man kör så känns motorn ok dock är tomgången lite mysko när den är kall. Är det nått att oroa sig för?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Usch såna ljud gillar inte jag iallafall. stillastående bil och låter som det kommer innefrån spisen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Höjden ser bra ut, min är nog nån cm högre runtom. Går ju inte ha den speciellt låg med tanke på bärarmar som du nämner.
Tyvärr har jag inget motor-öra men det låter ju inget vidare från maskinen. Men det dräller av motorer på skrotarna och de är inte särskilt dyra heller så även värsta scenario är ju ingen större katastrof thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nä en motor kostar ju inte så mycket. Hmn en 3liters kanske....
Det dyra är ju att jag måste betala någon för att byta den.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tifosi skrev:
Nä en motor kostar ju inte så mycket. Hmn en 3liters kanske....
Det dyra är ju att jag måste betala någon för att byta den.


Läs på lite innan bara , ett m54 swap innebär mkt jobb. Jag hade hinkat i en sån m52 du redan har fast med lite roligare grenrör.
Det bytet klarar du ...Sjöström kan ju renovera en S50 Så inget är omöjligt

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Eller gav jag upp och köpte en 318ti?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
22 besök senaste veckan (118063 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande