Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
32 besök senaste veckan (118171 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Årets premiär avklarad på Sviestad.
Hann inte med med en riktig hjulinställning så jag justerade lite grovt själv. Fick till drygt 3,5 grader i fram. En snabb uträkning gav att styrstagen skulle skruvas in en karts varv. Det gjorde susen. Framvagnen kändes kanon. Mycket mer grepp än förra året. Nu saknades däremot grepp bak. Lite mer camber samt lite mjukare på krängaren så tror jag att det blir bra.
De problem jag stött på är att med max caster och 3,5 grader camber så kommer jag inte åt hårdhetsjusteringen på framdämparna och med standard krängarstag i bak så går det inte att justera krängaren.
De alternativ jag kommit på är att antingen offra lite caster så att jag kommer åt dämparen justering eller så justerar jag dämparen till sitt mittenläge och låter den va där. Jag har alltid kört med dämparen i sitt mitten läge då jag tyckt att det känts bäst. Det är dock jäkligt skönt med mjuka dämpare på transportsträckorna.
Bak är lösningen att köpa eller bygga egna justerbara krängarstag som klarar av att vinklas mer än standardstag.

Nån som vet var jag kan köpa justerbara stag?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148





Hur kopplar jag den nya H&R-krängaren till bärarmen på bästa sätt? Att sätta en bukt rakt igen med original stag funkar ju med den hårdaste justeringshålet. Vill jag ha krängaren i mjukaste läget så ka jag inte vinkla staget så långt.

---Bygg egna justerbara stag till krängaren, glöm inte att en uniball skall vara högergängad och en vänstergängad.

https://www.racebil.se/butik/uniballs/millimeter-hona

_________________
Andreas Näsman
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Tack för länken.
Där fanns ju en hel del bra grejjer. 2 uniballs och en jackscrew blir ju att fint stag. Sen får jag försöka svarva till lite distanser så det passar i orginalhållaren.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu har jag grejjer till krängarstagen. Så jag ska bara anpassa längden på sen kan de skruvas fast på bilen. Hoppas att lite mjukare krängare ger den skillnad jag vill ha.


_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Då var ena staget på plats. Längden på staget är samma som original. Det tar i både här och där.
Hur tänkte H&R när dom bestämde lägena på hålen?
Vet inte riktigt hur mycket plats det är runt krängaren när bilen står på marken. Får laborera lite imorgon.

Nån som har några tips?


_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kört nåt, gjort nåt eller kanske bara tänkt nåt?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
32 besök senaste veckan (118171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande