Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fråga ang. Castrol SLX | 5869 besök totalt |
Hej!
Jag undrar hur bra Castrol SLX lämpar sig för bankörning?? Klarar den högre temp som uppstår vid bankörning, ca 120 grader. Rek. ni någon annan olja? Castrol SLX är den olja BMW använder oftast till M-bilarna, även Castrol TWS. Funderingar? Tack på förhand! Magnus: du kör ju en M3:a ( 321hk ), vilken olja använder du och har du erfarenheter av ovan nämnda? _________________ mvh Philip Lundh |
||
Kanske inte direkt svar på din fråga men det berör motorolja i högstagrad, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Castrol SlX var alldeles för tunn för min bil iallafall. Jag kör M5 -93 & jag har aldrig varit med om en sån hög oljeförbrukning som när Autowåx i Karlstad fyllde bilen med SLX & detta vid normalt användande (landsväg). Efter byte till TWS har jag inga problem med oljeförbrukningen ens vid bankörning.
Jag föreslår att du använder TWS, speciellt om du ska köra bana. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||
Castrol Magnatech fungerar inte i min M42 (1.8 liter 16V) motor. Tar inte lång tid innan det tickar extrem mycket om lyftarna.. > (Vid bankörning) Med oljekyl skulle det gå bättre, men det är lovligt mycket knep att få dit en sån på min motor. _________________ /Anton Lillsund |
||
oljekyare är nästat ett måste. Har man 120grd i tråget där oljetempgivaren brukar sitta så vågar jag inte tänka på vad den håller i motorn.
Håller oljan ca ca 85grd i tråget så kommer den garanterat över 100grd när den passerar genom motorn. oljan har även en kylande funktion i motorn. _________________ Johan Sjölinder |
||
När jag för många år sedan pratade med Quaker State så sades att tillsats som motverkade skumbildning användes i deras racing olja. Det är ofta temperatur och belastningståligheten (falex testet) som nämns, medan en rad andra egenskaper är väl så viktiga. Här är en allmän redogörelse av olja. http://www.vtr.org/maintain/oil-over Inte alltför racingorienterat, men ändå. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Anser du att ca 120grader är för hög temp? _________________ mvh Philip Lundh |
||
citat:
Anser du att ca 120grader är för hög temp? Svar ja. Dina 120grd är väll mätt i ditt tråg, eller? om jag nu mins rätt så brukar oljetemostaten, om man har en sådan, öppna vid 78grd(hmm eller var det 85?) så att ha ikrokarna 80-90grd i tråget skulle jag vara nöjd. _________________ Johan Sjölinder |
||
Nu har jag pratat med BMW ( Förenadebil ) och de använder alltid TWS olja, vilket de även har hällt i min bil. Nu slipper jag tänka mer på det, tack för era svar!
Har jag fel för mig eller används SLX även i m-bilar? _________________ mvh Philip Lundh |
||
Tempgivaren på S52 motorn (som den heter i BMW Mcoupe) sitter i filterhuset just vid insläppet i blocket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
citat:
Tempgivaren på S52 motorn (som den heter i BMW Mcoupe) sitter i filterhuset just vid insläppet i blocket. Är då inte 120grd åt hel..... för varmt???? Där skulle jag vilja ha ca 80grd, vild gissing så håller den 100+ när den kommer ut/ner i tråget. _________________ Johan Sjölinder |
||
Normal arbetstemp på S50 brukar ligga kring 80grd, vid hård körning brukar dom hamna kring 100grd. Blir den mycket varmare så skulle jag satsa på en större oljekyl. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag har pratat med flera ägare till M bilar ( 321hk ) och har än så länge fått svaret att 120 grader kan oljan komma upp i vid hård körning. Enligt instruktionsboken så kan oljan gå upp till 130grader vid hård körning under kortare tid. Sådan temp. har aldrig min olja kommit upp i.
_________________ mvh Philip Lundh |
||
Niklas Sandström:
citat: Normal arbetstemp på S50 brukar ligga kring 80grd, vid hård körning brukar dom hamna kring 100grd. Blir den mycket varmare så skulle jag satsa på en större oljekyl. ok helt överens med dig _________________ Johan Sjölinder |
||
Skruva banåkabil Fråga ang. Castrol SLX | 5869 besök totalt |