Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga ang. Castrol SLX
5869 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Hej!

Jag undrar hur bra Castrol SLX lämpar sig för bankörning?? Klarar den högre temp som uppstår vid bankörning, ca 120 grader. Rek. ni någon annan olja? Castrol SLX är den olja BMW använder oftast till M-bilarna, även Castrol TWS. Funderingar? Tack på förhand!

Magnus: du kör ju en M3:a ( 321hk ), vilken olja använder du och har du erfarenheter av ovan nämnda?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kanske inte direkt svar på din fråga men det berör motorolja i högstagrad, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931&highlight=olja

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Castrol SlX var alldeles för tunn för min bil iallafall. Jag kör M5 -93 & jag har aldrig varit med om en sån hög oljeförbrukning som när Autowåx i Karlstad fyllde bilen med SLX & detta vid normalt användande (landsväg). Efter byte till TWS har jag inga problem med oljeförbrukningen ens vid bankörning.

Jag föreslår att du använder TWS, speciellt om du ska köra bana.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Använd TWS.

"Budgetalternativet" är TXT Softec 5W40 som oxo är en fin olja.

_________________
/Mathias
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Ett annat Castrolalternativ till TWS är RS 10W60. Den är något billigare än TWS:n.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Är det lika illa att köra bana på Castrol Magnatec 5-40W tror ni?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Är det lika illa att köra bana på Castrol Magnatec 5-40W tror ni?


Lika illa som vad??

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Som det underförstått sägs i tråden om SLX

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Larsson skrev:
Är det lika illa att köra bana på Castrol Magnatec 5-40W tror ni?


Castrol Magnatech fungerar inte i min M42 (1.8 liter 16V) motor. Tar inte lång tid innan det tickar extrem mycket om lyftarna.. thumbs down > (Vid bankörning)

Med oljekyl skulle det gå bättre, men det är lovligt mycket knep att få dit en sån på min motor.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

oljekyare är nästat ett måste. Har man 120grd i tråget där oljetempgivaren brukar sitta så vågar jag inte tänka på vad den håller i motorn.
Håller oljan ca ca 85grd i tråget så kommer den garanterat över 100grd när den passerar genom motorn.

oljan har även en kylande funktion i motorn.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



MatroxMGA skrev:
Hej!

Jag undrar hur bra Castrol SLX lämpar sig för bankörning?? Klarar den högre temp som uppstår vid bankörning, ca 120 grader. Rek. ni någon annan olja? Castrol SLX är den olja BMW använder oftast till M-bilarna, även Castrol TWS. Funderingar? Tack på förhand!

Magnus: du kör ju en M3:a ( 321hk ), vilken olja använder du och har du erfarenheter av ovan nämnda?


När jag för många år sedan pratade med Quaker State så sades att tillsats som motverkade skumbildning användes i deras racing olja. Det är ofta temperatur och belastningståligheten (falex testet) som nämns, medan en rad andra egenskaper är väl så viktiga.
Här är en allmän redogörelse av olja. http://www.vtr.org/maintain/oil-overview.html
Inte alltför racingorienterat, men ändå.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
fuling skrev:
oljekyare är nästat ett måste. Har man 120grd i tråget där oljetempgivaren brukar sitta så vågar jag inte tänka på vad den håller i motorn.
Håller oljan ca ca 85grd i tråget så kommer den garanterat över 100grd när den passerar genom motorn.

oljan har även en kylande funktion i motorn.


Anser du att ca 120grader är för hög temp?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Anser du att ca 120grader är för hög temp?

Svar ja.
Dina 120grd är väll mätt i ditt tråg, eller?

om jag nu mins rätt så brukar oljetemostaten, om man har en sådan, öppna vid 78grd(hmm eller var det 85?) så att ha ikrokarna 80-90grd i tråget skulle jag vara nöjd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Nu har jag pratat med BMW ( Förenadebil ) och de använder alltid TWS olja, vilket de även har hällt i min bil. Nu slipper jag tänka mer på det, tack för era svar!

Har jag fel för mig eller används SLX även i m-bilar?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Johan Dahl
Värnamo (Bor)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 900



heloo!

jobbar på BMW och SLX används aldrig i M-bilar!
TWS Motorsport ska det vara !

_________________
Johan Dahl
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



fuling skrev:
citat:
Anser du att ca 120grader är för hög temp?

Svar ja.
Dina 120grd är väll mätt i ditt tråg, eller?

om jag nu mins rätt så brukar oljetemostaten, om man har en sådan, öppna vid 78grd(hmm eller var det 85?) så att ha ikrokarna 80-90grd i tråget skulle jag vara nöjd.


Tempgivaren på S52 motorn (som den heter i BMW Mcoupe) sitter i filterhuset just vid insläppet i blocket.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Tempgivaren på S52 motorn (som den heter i BMW Mcoupe) sitter i filterhuset just vid insläppet i blocket.

Är då inte 120grd åt hel..... för varmt???? Där skulle jag vilja ha ca 80grd, vild gissing så håller den 100+ när den kommer ut/ner i tråget.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



fuling skrev:
citat:
Tempgivaren på S52 motorn (som den heter i BMW Mcoupe) sitter i filterhuset just vid insläppet i blocket.

Är då inte 120grd åt hel..... för varmt???? Där skulle jag vilja ha ca 80grd, vild gissing så håller den 100+ när den kommer ut/ner i tråget.


Normal arbetstemp på S50 brukar ligga kring 80grd, vid hård körning brukar dom hamna kring 100grd. Blir den mycket varmare så skulle jag satsa på en större oljekyl.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Jag har pratat med flera ägare till M bilar ( 321hk ) och har än så länge fått svaret att 120 grader kan oljan komma upp i vid hård körning. Enligt instruktionsboken så kan oljan gå upp till 130grader vid hård körning under kortare tid. Sådan temp. har aldrig min olja kommit upp i.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Niklas Sandström:
citat:
Normal arbetstemp på S50 brukar ligga kring 80grd, vid hård körning brukar dom hamna kring 100grd. Blir den mycket varmare så skulle jag satsa på en större oljekyl.

ok helt överens med dig thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Fråga ang. Castrol SLX
5869 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande