Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Spara till nyare bil eller köpa 325i
3932 besök totalt
Lohan

Här sen Mar 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej! är i ett dilemma gillar köra bandagar men även "glänsa på stan" :P jag är sugen på att köpa en 350z för runt 100k eller en audi a5 coupe 3.0 TDI motor nord lovat cirka 290hk med chipp.
Denna bil kommer isåfall inhandlas till nästa sommar. ska va snygg utsida låga miltal , gå att få ut trevligt ljud ur motorn och gå köra bandagar tycker både 350z o a5 passar där. PS Eventuellt köpa en Gt86 om dom gått ner i pris till nästa sommar

ELLER ska jag bara köpa en e36 325i nu och köra med denna nu och inte har råd med nyare bil sen? och sen leva med nån bränslesnål brukis som ser allmänt tråkig ut..

svårt svårt..

_________________
Johan Westin
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Det är ju som du säger svårt att kombinera bankörning med "glänsa på stan". Gillar du körningen gör du nog rätt i att skaffa en e36a. Med lite racestyling så är den väl ganska ball även i stan. Iaf i rejsakretsar. En A5a tvivlar jag är speciellt kul på banan och kommer kosta mkt i däck och bromsar. 350Z ser ju ut som en ball bil men ingen erfarenhet av den varken som vardagsbil eller banbil.

Men den enda som kan avgöra är ju du själv. Det är väldigt spridda tankar så sätt dig och fundera igenom vad du vill ha. Gillar du bankörning så är två bilar att föredra. Jag körde 2 år med min E92 till vardags men i höstas fick den ställas undan och en bruksis införskaffades. Nu kan man fokucera mer på att den ska gå bana och skippa att byta hjul och bromsbelägg hela tiden samt gå på lite hårdare grejer. Kul, tycker jag.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Lohan

Här sen Mar 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
johmei skrev:
Det är ju som du säger svårt att kombinera bankörning med "glänsa på stan". Gillar du körningen gör du nog rätt i att skaffa en e36a. Med lite racestyling så är den väl ganska ball även i stan. Iaf i rejsakretsar. En A5a tvivlar jag är speciellt kul på banan och kommer kosta mkt i däck och bromsar. 350Z ser ju ut som en ball bil men ingen erfarenhet av den varken som vardagsbil eller banbil.

Men den enda som kan avgöra är ju du själv. Det är väldigt spridda tankar så sätt dig och fundera igenom vad du vill ha. Gillar du bankörning så är två bilar att föredra. Jag körde 2 år med min E92 till vardags men i höstas fick den ställas undan och en bruksis införskaffades. Nu kan man fokucera mer på att den ska gå bana och skippa att byta hjul och bromsbelägg hela tiden samt gå på lite hårdare grejer. Kul, tycker jag.


Såg nu att rx8an har gått ner till 40 tusen man kanske ska satsa på en sådan rätt billigt :P

_________________
Johan Westin
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fundera på vad de kostar att driva som däck bromsar skatt o försäkring osv. Man ska ha råd att använda grejorna.
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Valet du står inför är egentligen; Skaffa banbil eller skaffa glidarbil. Det är två helt olika saker. Jag tycker du skulle försöka få prova en lagom preppad club-räser/banbil för att se om du gillar det. Risken är stor att du gör det En gammal race-preppad 325a är MYCKET roligare (och snabbare) på bana än en A5 eller 350z. Råheten i en race-bil och den kommunikativa känslan är helt väsenskilt från att köra en "snabb gatbil" på bana. Jag säger inte att det ena eller andra är fel, men att prova är nog ett bra fösta steg.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Köp en gammal E36'a. Du kommer vilja lägga massor med pengar på däck, bensin och reservdelar. Och i ärlighetens namn, en 3 liters audi diesel är så långt från sportig du kan komma och försedd med Audi moms på delar

350z är helt okej, polaren har en, men den är oxo väldigt 'svensson' men den är skön o åka till och från banträffarna i.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



350Z och A5 är gjorda för att frakta feta arslen i, inte för att köras hårt. Speciellt 350Z är väl utvecklad för Kaliforniska feta arslen.

Säger nog BMW utan att tveka, det enda som funkar på bana av nämnda alternativ. RX8 kommer döda din plånbok i bränslekostnader och krångel, även om de är ganska trevliga att köra. Vill du ha högerstyrt finns det gott om alternativ från £1000 och uppåt i Storbritannien, det enda som behöver göras för regbesiktning är att fixa ljusbilden (öppna lyktorna och vända en plåt i halvljusreflektorn).

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Megane rs är det du ska ha. Snabbare och roligare än 350z och A5! Råkar förresten vara ute efter att sälja min, till synnerligen bra pris dessutom.

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Skaffa inte en bil att åka bana med som du inte har råd att skrota...

Menar inte att bilen ska vara kaffepengar för dig, men det får inte sätta din ekonomi i gungning om du skulle sätta bilen i ett räcke.

I övrigt håller jag med om att en A5a, diesel eller inte, är bland det sämsta du kan köpa till banan. Snygg bruksbil är det dock!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Spara till nyare bil eller köpa 325i
3932 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande