Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Aero Sportsedan 2004
1, 2, 3   >>
20 besök senaste veckan (30780 totalt)
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Tjäna!

Tänkte lägga upp lite bilder och info här om min banbil. Bilen var från början en helt vanlig 9-3 Aero med BSR-trimkit så bilen gav då 252hk. Hade gått ca 16000 mil vid inköpet i mars 2014. Min tanke med att köpa bilen var och är fortfarande att bygga om den till en ren banbil, gatreggad eller inte. Idealbilen som då min bil ska likna är den så kallade Diners Club Saab 9-3:an från 2003 som byggdes genom ett samarbete mellan Saab och Fridafors bilservice. Denna bil skulle sedan skörda en och annan framgång i både svenska SLC och 24 timmars på Nurburgring



_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Bilen på första banträffen med Saab Turbo Club of Sweden! Gick tyvärr inte så bra då ja för första gången körde med R-däck . . . i väta Sen så paja kopplingen och en liten plastkåpa, men shit happens



_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Efter förlusterna på Knutstorp fick de bli en del uppdateringar med bilen på firman som också byggde min ideal-bil, dvs Fridafors bilservice!

Det blev nya bromsar runt om, ny front, coilovers och en alldeles för stor bakvinge!




4-kolvs Brembo med 355mm skivor, ombyggt för att från början ha suttit på en ng9-5.



Trodde att vingen va en likadan som satt på Diners Club 9-3:an, men icke! Denna va tydligen ett par storlekar större!


_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Lite ovanlig modell på denna del i forumet men det är bara kul

Ska den även användas till vardags eller hur långt hade du tänkt att gå med den?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



NICE!

älskar väghållningen dessa bilar har original, hade vart kul o testa en mer banpreppad

_________________
Mattias Broberg
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Roligt att bilen gillas! Tycker att de e ganska roligt att ha just en Saab 9-3 då det är väldigt sällan man ser en sådan på en racerbana Tanken med bilen är att gå "all in" och göra den så lik tävlingsbilen som möjligt. Sen hade det varit en stor fördel om ja kunde fått den gatlegal trots bur och annan utrustning.

Här har vi bilen ja blev kär i!


_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Nästa banträff med Saab-klubben blev på Sviestad! En riktigt rolig bana faktiskt! Hade precis haft den hos Nordic i norrköping också där den trimmats och fått ny koppling. Trimningen va dock ett misstag . . .




_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Bilsport superstage fick bli nästa bana, den roligaste hittills! En ganska svår och teknisk bana som verkligen kräver träning. Men när ja kände att ja hittat spåret hyfsat då va den extremt kul! Under dagen lyckades ja få 1.35.13. Ingen tid ja va nöjd med, men helt ok för att va första gången kan man väl säga. Tyvärr misstände motorn rejält under hela dagen vilket försämrade tiderna.





En ganska varm bil efter många varv


Fick privilegiet att träffa Tomas "Gullabo" Jansson! Fick även åka med honom i min egen bil under två underbara varv! Han fick 1.31.47.

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Efter flera månader med motorproblem och montering av Sparco-stolar och ytterligare ett besök på Emmaboda flygbana så va de dags för Knutstorp igen! Satte en varvtid på ca 1.15







Här får ni lista ut själva vem som kör om vem ;-)


Fick en jäkla fin granne i depån också! Evo Magazine va där o testa nya Koenigsegg One!



_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Jagr

Här sen Apr 2015
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Var det mycket att modifiera för att få Brembobromsarna fram?

_________________
Johan Rönngren
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Efter vintern och ett par månader hos Fridafors bilservice så hade de skett ytterligare förändringar på bilen. Det hade blivit ny huv, lättad baklucka med andra fästen, bredare framhjul osv







_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul med saab, Borde gå att åka rätt fort med tycker jag.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
12:e april va det dags för Knutstorp igen! Som alltid vansinnigt roligt! Dagen som helhet var väldigt lyckad, däremot med både ups och downs. Tyvärr började dagen med att min nya kolfiberhuv totalförstördes genom en otroligt korkad tabbe av mig, dvs att ja glömde huvlåsen efter en tvätt i stan

Som tur var small inte huven så hårt mot rutan, däremot gick både gångjärn och fästena sönder Men det var bara att ta fram silvertejpen och skruvmejseln och försöka få den på plats igen, vilket ja fick



Lagom till banträffen så hade Arne Ekelund i Vinslöv precis fått i min nya halvbur från finess!



Som ni ser på bilderna var passformen mellan skärmar och huv inte den bästa







Ganska tajt mellan däck och skärmar, vilket gjorde att de tog i en hel del. Körde hela dagen iallafall. Mätte inga exakta varvtider under dagen, däremot stod syrran och tjejen vid sidan om och mätte ett par varv, satte då enligt dom 1.13, med konor. Med andra ord körde ja minst 2 sekunder snabbare i år med konor än förra året utan konor. Ganska nöjd med det faktiskt. Mitt mål i år blir dock att ta mig ner till 1.10

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
MagnusS skrev:
Kul med saab, Borde gå att åka rätt fort med tycker jag.


Går att köra fort faktiskt, och nu med de nya 10-tummarna fram så är greppet riktigt bra

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Var på Maptunmeet 2015 och ställde ut bilen. Lyckades få på de flesta dekalerna lagom till träffen. Hade inga tankar på vinst i någon klass då ja vet att min inte är någon utställningsbil, men förvånat nog så lyckades ja ta hem 1:a-priset i kategorin "best performance" där bromsar, chassi väghållning med mera bedömdes. Att bilen är en replika gillades särskilt mycket av en i juryn



Fina bilder tagna av "Bearstyle productions"


_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Tre fina bilder tagna av Jörgen Trued på SaabsUnited! Mannen som satt i Juryn och där förespråka min bil






_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73



Riktigt snygg bil. Dina motorproblem, vad var det som ställde till det?

_________________
Jens Pedersen
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Evojenza skrev:
Riktigt snygg bil. Dina motorproblem, vad var det som ställde till det?


Tack ska du! Ska ha varit en skadad kabelhärva och två skruvar rätt upp i intercoolern. Bilen misstände och ville inte alls gå som den skulle.

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013
Inlägg: 73



Saabjocke skrev:
Evojenza skrev:
Riktigt snygg bil. Dina motorproblem, vad var det som ställde till det?


Tack ska du! Ska ha varit en skadad kabelhärva och två skruvar rätt upp i intercoolern. Bilen misstände och ville inte alls gå som den skulle.

aha. Ja då kan jag tänka mig att den inte gick som den skulle. Skönt att det inte var värre.

_________________
Jens Pedersen
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152


Trådstartare
Evojenza skrev:
Saabjocke skrev:
Evojenza skrev:
Riktigt snygg bil. Dina motorproblem, vad var det som ställde till det?


Tack ska du! Ska ha varit en skadad kabelhärva och två skruvar rätt upp i intercoolern. Bilen misstände och ville inte alls gå som den skulle.

aha. Ja då kan jag tänka mig att den inte gick som den skulle. Skönt att det inte var värre.


Aa de e skönt att den går som den ska nu

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Den var ju riktigt snygg och smakfull innan framhjulen byttes.
Hoppas på en mer enhetlig lokk snart igen.

Kul med Saab annars!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 Aero Sportsedan 2004
1, 2, 3   >>
20 besök senaste veckan (30780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande