Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Koenigsegg One:1 på Spa med Adrian Sutil bakom ratten.
1, 2   >>
12462 besök totalt
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148


Trådstartare

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Jobbigt med alla dessa "långsamma" bilar som är i vägen hela tiden.

_________________
Janne Ström
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Bilen
Men den låter som en traktor...
Nästan i alla filmer man ser.

Modelejonet skådar även att Sutil i sann tysk anda är kvar i 80-talet med röd vaxduk på överkroppen och trasiga Jeans på nederdelen Enormt viktig och relevant iaktagelse thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Underbar bil!.

Men några frågor, låter som sagt som en traktor som varvar 3000rpm?!. Inte låter den så i verkligheten

Sen har jag alltid reagerat på växlingarna. Är de inte extremt långsamma och hårda/ryckiga?!. Inte sett att folk klagat på det så mkt, men är rätt uppenbart när man ser filmer med denna låda..

Vad tycker ni?!

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Mange skrev:
Underbar bil!.

Men några frågor, låter som sagt som en traktor som varvar 3000rpm?!. Inte låter den så i verkligheten

Sen har jag alltid reagerat på växlingarna. Är de inte extremt långsamma och hårda/ryckiga?!. Inte sett att folk klagat på det så mkt, men är rätt uppenbart när man ser filmer med denna låda..

Vad tycker ni?!


Jo, det är väldigt tydligt när man ser accelerations race mot andra bilar. Egget tappar rejält i varje växling.
Problemet ligger väl i att hitta en bra/modern låda och som dessutom ska klara nästan 1400Nm...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



ThomasT skrev:
Mange skrev:
Underbar bil!.

Men några frågor, låter som sagt som en traktor som varvar 3000rpm?!. Inte låter den så i verkligheten

Sen har jag alltid reagerat på växlingarna. Är de inte extremt långsamma och hårda/ryckiga?!. Inte sett att folk klagat på det så mkt, men är rätt uppenbart när man ser filmer med denna låda..

Vad tycker ni?!


Jo, det är väldigt tydligt när man ser accelerations race mot andra bilar. Egget tappar rejält i varje växling.
Problemet ligger väl i att hitta en bra/modern låda och som dessutom ska klara nästan 1400Nm...

.


Dom kanske tog lådan från en M3 E46 /SMG?

_________________
Janne Ström
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



3DBlaster skrev:
ThomasT skrev:
Mange skrev:
Underbar bil!.

Men några frågor, låter som sagt som en traktor som varvar 3000rpm?!. Inte låter den så i verkligheten

Sen har jag alltid reagerat på växlingarna. Är de inte extremt långsamma och hårda/ryckiga?!. Inte sett att folk klagat på det så mkt, men är rätt uppenbart när man ser filmer med denna låda..

Vad tycker ni?!


Jo, det är väldigt tydligt när man ser accelerations race mot andra bilar. Egget tappar rejält i varje växling.
Problemet ligger väl i att hitta en bra/modern låda och som dessutom ska klara nästan 1400Nm...

.


Dom kanske tog lådan från en M3 E46 /SMG?



Hahahaha thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Han växlar ju ner och släpper av innan Eau Rouge
Vore roligt att se bilen på slicks.
Jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=jOYAEwwf4lU

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Ptja den är ju riktigt snabb.
Men den låter inte snabb.
Kanske dags att jobba på ljudet framöver.

Växellådan försvinner helt med nya Regera så man kan ju hoppas det forsätter så.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Nikel skrev:
Växellådan försvinner helt med nya Regera så man kan ju hoppas det forsätter så.


Med tanke på hydraulik så undrar man om driftstiden kommer räknas i timmar då?
Eller har de löst det på något sätt där de får ventiler och annat att hålla för normalbruks.
Tänkte närmast på hur de fungerar på t.ex lastmaskiner mm.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Lillen skrev:
Nikel skrev:
Växellådan försvinner helt med nya Regera så man kan ju hoppas det forsätter så.


Med tanke på hydraulik så undrar man om driftstiden kommer räknas i timmar då?
Eller har de löst det på något sätt där de får ventiler och annat att hålla för normalbruks.
Tänkte närmast på hur de fungerar på t.ex lastmaskiner mm.


Hydraulik är väl rätt standard i Automatlådor och det fungerar ju ganska bra så en automatkoppling borde ju hålla ganska länge.
Sålänge den är designad för effekten.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Nikel skrev:
Lillen skrev:
Nikel skrev:
Växellådan försvinner helt med nya Regera så man kan ju hoppas det forsätter så.


Med tanke på hydraulik så undrar man om driftstiden kommer räknas i timmar då?
Eller har de löst det på något sätt där de får ventiler och annat att hålla för normalbruks.
Tänkte närmast på hur de fungerar på t.ex lastmaskiner mm.


Hydraulik är väl rätt standard i Automatlådor och det fungerar ju ganska bra så en automatkoppling borde ju hålla ganska länge.
Sålänge den är designad för effekten.


Men är det bara kopplingen??
Som jag fattat det är det driften som är hydralisk.
Då är det mycket högre slitage än en växellåda då det är ett konstant flöde!?

Måste nog läsa lite känns det som

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Tycker att den låter helt normalt för en twinturbo v8 som är gatgodkänd med 1300+ hp

Den varvar 8250rpm och levererar 1MW vid 7500 rpm.

Den har 1000nm från 3000-8000rpm i snitt.

1371nm maxvrid.

Jag tror inte att han behöver varva så mycket, han ligger och kör runt 3-5k rpm för det mesta.

Växlingarna känns mycket i en koeniggsegg pga främst 3 orsaker:

Nr1. Ingen dubbelkopplingslåda.

Nr2. Sjukt mycket effekt som det blir avbrott i vid växling.

Nr3. Turbolagget som blir gör att effekten pausar lite.

http://koenigsegg.com/one1/



_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Lillen skrev:
Nikel skrev:
Lillen skrev:
Nikel skrev:
Växellådan försvinner helt med nya Regera så man kan ju hoppas det forsätter så.


Med tanke på hydraulik så undrar man om driftstiden kommer räknas i timmar då?
Eller har de löst det på något sätt där de får ventiler och annat att hålla för normalbruks.
Tänkte närmast på hur de fungerar på t.ex lastmaskiner mm.


Hydraulik är väl rätt standard i Automatlådor och det fungerar ju ganska bra så en automatkoppling borde ju hålla ganska länge.
Sålänge den är designad för effekten.


Men är det bara kopplingen??
Som jag fattat det är det driften som är hydralisk.
Då är det mycket högre slitage än en växellåda då det är ett konstant flöde!?

Måste nog läsa lite känns det som


Bara koppling:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Här kan ni se Christian berätta om växellådan, antar att samma grundlåda sitter i One:1.

https://www.youtube.com/watch?v=1QJlL0zNdMA

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



ZVR skrev:
Här kan ni se Christian berätta om växellådan, antar att samma grundlåda sitter i One:1.

https://www.youtube.com/watch?v=1QJlL0zNdMA


Ja den där filmen är imponerande. Är det nån som sett någon kört bilen kommenterat hur det funkar?


Den slutgilltiga frågan. Kommer det komma ett test mellan dessa Mega bilar?!. 918, Laferrari , P1 mm. Vore ju galet kul och se om egget har någon chans mot bjässarna..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148


Trådstartare
Nu har man släppt bästa varvtiden som sattes på Spa, med passagerare, annan trafik på banan och således inget riktigt Time Attack-försök.
Bästa tiden blev 2:33,26 jämfört med McLaren P1 som tidigare hade gatbilsrekordet med 2:38,00.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



https://www.youtube.com/watch?v=tjoNth03nj8

Det här ser väll jättebra ut ?! . Nu kändes ju växlingarna bättre oxå..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Bra att tänka på att:
Sweden Marcus Ericsson - Caterham-Renault - 2:14.438
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_Belgian_Grand_Prix

_________________
Janne Ström
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Mange skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=tjoNth03nj8

Det här ser väll jättebra ut ?! . Nu kändes ju växlingarna bättre oxå..

Inte för att det inte är snabbt, men... gaaaanska långt ifrån utlovade 2G i kurvorna...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



3DBlaster skrev:
Bra att tänka på att:
Sweden Marcus Ericsson - Caterham-Renault - 2:14.438
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_Belgian_Grand_Prix

Ibland slår slumpen till

_________________
Janne Ström
Citera
Bilder o videos
Koenigsegg One:1 på Spa med Adrian Sutil bakom ratten.
1, 2   >>
12462 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande