Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 36, 37, 38   >>
15 besök idag (218346 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Bilen blev cool! thumbs up

Vill du byta jämnt mot Subarun, sa du?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pontus Fyhr skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Det blev lite eget utseende men jag gillar det thumbs up

Viktigaste frågan: Vad blev vikten?


+1.25 kg per hörn, det finns en hel del material i nav-anläggningsytan som skulle kunna göras något åt vid något tillfälle om man skulle vilja. Säkert 200 g i allafall, nångångiframtiden. .

....


Anledning till min fråga är att jag själv sneglar på 9x17" fälgar, därför är jag nyfiken på vad vikten blev

/från-en-som-gått-upp-drygt-5kg/hörn

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
DJ skrev:
Bilen blev cool! thumbs up

Vill du byta jämnt mot Subarun, sa du?

Tacktack men njaaaaa, ska du sälja den så ska jag berätta hur fattig jag blivit efter fälgköpet i samband med ett skambud

Niklas Falk skrev:
Hur fort går de (är väl en viktigare fråga )?


Det får vi se till våren! Jag hoppas givetvis på lika fort eller lite snabbare än nu. Förra året hade jag ett framhjul i luften över NGK, i år var det två:

Så nästa år tre? vilket kanske händer eftersom dämparna inte kommer orka med den högre ofjädrade vikten

Eddie Varvstopp skrev:

Anledning till min fråga är att jag själv sneglar på 9x17" fälgar, därför är jag nyfiken på vad vikten blev

/från-en-som-gått-upp-drygt-5kg/hörn


I detta "evo" utförande väger 9x17" ATS GTR tydligen 9.25 kg, vilket är rätt reko ändå. Sen finns DTC med, som är lite lättare, lite beroende på vilken offset man vill ha (mina är ET 6), man får titta på: http://atswheels.com/atswheels/en/portfolio/dtc-tourenwagen-racing/ http://atswheels.com/atswheels/en/portfolio/gtr-gtr-evo/

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Nästa år tre framhjul i luften??

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
DJ skrev:
Nästa år tre framhjul i luften??


Dubbelmontage osv

Edit:
Relaterat till det kan man roa sig med att titta på slitaget lite och påverkan av fälgbredd lite.

235 på 9" ser ut att bli milt bredare än 245 på 8"

Rotafälgarna är rätt schysst "lättade" i navet.

Fram är det typ same old same old, däcken minsann lagliga än 2 säsonger senare! Sen är det kanske inte samma gummiblandning nu på de nya och visst skulle man vilja ha lite mer camber fram? Det andra framdäcket hade lite mer funky slitage, missade att fota, ska göra nästa vända i garaget.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Hej Pontus,

Har inte hängt med ett tag i tråden. Men varför går du upp i storlek?
Gissar att det finns en tanke bakom att det inte bara är estetiskt utan även att det ska snabbare...

Menar det finns ju även en möjlighet att sätta dit (lotusen är ju en liten bil) mindre hjul (lättare - lägre - "snabbare")

thumbs up

_________________
Rikard Niva
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Rikard Niva skrev:
Hej Pontus,

Har inte hängt med ett tag i tråden. Men varför går du upp i storlek?
Gissar att det finns en tanke bakom att det inte bara är estetiskt utan även att det ska snabbare...

Menar det finns ju även en möjlighet att sätta dit (lotusen är ju en liten bil) mindre hjul (lättare - lägre - "snabbare")

thumbs up


Toe-staget bak får inte plats i små fälgar.

Exigen med samma chassi har 17" original, och det funkar ju! thumbs up
Sen är det nog lättare att hitta däck i 17" i dagsläget.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Här händer det saker, kul! Snabbt börjar det gå med och potential till ännu snabbare nästa år!


_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Pontus Fyhr skrev:
DJ skrev:
Bilen blev cool! thumbs up

Vill du byta jämnt mot Subarun, sa du?

Tacktack men njaaaaa, ska du sälja den så ska jag berätta hur fattig jag blivit efter fälgköpet i samband med ett skambud

Niklas Falk skrev:
Hur fort går de (är väl en viktigare fråga )?


Det får vi se till våren! Jag hoppas givetvis på lika fort eller lite snabbare än nu. Förra året hade jag ett framhjul i luften över NGK, i år var det två:

Så nästa år tre? vilket kanske händer eftersom dämparna inte kommer orka med den högre ofjädrade vikten

Eddie Varvstopp skrev:

Anledning till min fråga är att jag själv sneglar på 9x17" fälgar, därför är jag nyfiken på vad vikten blev

/från-en-som-gått-upp-drygt-5kg/hörn


I detta "evo" utförande väger 9x17" ATS GTR tydligen 9.25 kg, vilket är rätt reko ändå. Sen finns DTC med, som är lite lättare, lite beroende på vilken offset man vill ha (mina är ET 6), man får titta på: http://atswheels.com/atswheels/en/portfolio/dtc-tourenwagen-racing/ http://atswheels.com/atswheels/en/portfolio/gtr-gtr-evo/


Blir nog bra med nya fälgar. Vartifrån köpte du fälgarna? På ATS hemsida finns inte pris eller nån köpfunktion.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
DJ skrev:
Rikard Niva skrev:
Hej Pontus,

Har inte hängt med ett tag i tråden. Men varför går du upp i storlek?
Gissar att det finns en tanke bakom att det inte bara är estetiskt utan även att det ska snabbare...

Menar det finns ju även en möjlighet att sätta dit (lotusen är ju en liten bil) mindre hjul (lättare - lägre - "snabbare")

thumbs up


Toe-staget bak får inte plats i små fälgar.

Exigen med samma chassi har 17" original, och det funkar ju! thumbs up
Sen är det nog lättare att hitta däck i 17" i dagsläget.


Jo som DJ skriver, det går inte på 15" bak utan rätt stora ingrepp, bärarmar är väldigt tight mot Rota fälgarna. Jag fick flytta handbroms wire för att få på dem.

Sen visade det sig väldigt svårt att hitta 15+16 som passade framförallt fram, det är rätt låg offset, ET 10 fram. Jag ville helst undvika spacer, delningsändrig eller rak, eftersom jag kör på original fälgar på gatan ibland. Force racing kom inte runt bromsok i 15, sen kunde man kanske kört 16-16 som Magne, men då finns det dåligt med framdäck och bara reko bakdäck.

Så när jag lyckades hitta ATS i korrekt offset, 9" breda bak och 95.25x4 bultdelning, så var 17" höjd bak en ok kompromiss.

Som möjlig bonus finns det lite fler bredder att välja på bak från Kumho och lite bättre från t.ex. Pirelli om tillgången på Kumho blir dålig.

NicoRacing skrev:
Här händer det saker, kul! Snabbt börjar det gå med och potential till ännu snabbare nästa år!



Yes! Vi borde synka en trackday nästa år, även om jag kommer bli frånkörd som bara den om du kör på v70a!


Andreas Millbro skrev:

Blir nog bra med nya fälgar. Vartifrån köpte du fälgarna? På ATS hemsida finns inte pris eller nån köpfunktion.


Jag tror det blir bra! Martin Gistell/Wheelbase har levererat både fälgar och däck! Lättast att nå via telefon.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Börjar bli dags att ta tag i det här, trackday på Ljungbyhed i helgen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare


Nåt händer tillslut



Till Biltema och tillbaks utan att behöva japanskt bistånd

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Kortform racerapport, längre får komma senare.

Kval 1, inte bra, snurrade två gånger, tidtagning fungerade inte.

Kval 2, ännu sämre, snurrade tre gånger. ca 1.45 in här är ett bra exempel:



Race, bättre körde upp mig lite från ruta 13:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pontus Fyhr skrev:

Race, bättre körde upp mig lite från ruta 13


Bra kört! Lite oförskämt att köra om mig dock...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Pontus Fyhr skrev:

Jag fick flashbacks.


_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Meantek skrev:

Jag fick flashbacks.


Jag hade missat den referensen, skyller på att jag är gammal och linjärTVfientlig Men jag har fått berättat för mig att just det avsnittet ska vara tok-skoj, så jag ska ta och leta upp

En rapport utlovades också:

Ett relativt småfukigt Lund hintade åt en mer angenäm förmiddag än vad väderleksrapporten hade förutspått. Jag packade upp mina prylar nära ett strategiskt valt tak och parkerade mig i besiktningskön, morgonen rann förbi kvickt med besiktning, förarmöte och lögner om alla vinterns modifikationer i den gemytliga depån.

Precis när BMW körde ut på första passet fick SMHI rätt och mina förhoppningar sjönk. Jag tog motvilligt på mig min overall och förberedde en strategiskt medtagen handduk för att torka upp de droppar som läckt in vid vänster A-stopes topp, körde först till lineup. Väl där får jag höra att vi blir uppdelade i två på halva tiden, eftersom det är något strul med tidtagningen.
Lika bra att få in en schysst tid innan det regnar ännu mer! Ut på banan med Nils-Erik en liten bit bakom, det kändes inte så jäkla tokigt ändå på de nya men skrubbade Kumho-däcken, tills jag kom till vänstern innan idioten, där styrde jag in och gav ett litet uns stödgas och snurrade.

Släppte förbi Nils-Erik och hängde på, tyckte mig komma ikapp i reko takt, vilket gjorde mig glad eftersom han kan vara oväntat snabb i mindre optimala förhållanden. Tänkte att jag visar mig lite ut ur idioten så kanske han släpper förbi ut på rakan, och så snurrade jag igen!


Foto Ronny Persson

Vad i helvette tänkte jag, nog för att den är giftig när det är blött men det här var värre än det brukar. Så jag fes runt resten av det halva passet, min egen klocka stannade på 1.28.09, väl in i depå blir jag pekad åt sidan eftersom mina nummer saknas på vänster dörr, det var alltså det som var vitt och fladdrade runt utanför vänsterrutan. Tävlingsledaren var dock vänligt sinnad nog att låta mig fortsätta

Eftersom ingen fick några tider i C/Historic så ströks detta pass, vilket var synd för det var om möjligt än sämre förhållanden i nästa kvalheat och jag snurrade både ut på rakan, ut ur idioten igen och ut ur första böj, vilket kan beskådas i videon ovan. Resultatet var en ännu sämre tid på 1.29.42, något hjälpt av en gulflagg ner i Lito där jag lyfte av väldigt tidigt. Inne i depån visste jag att det hade gått rätt dåligt, men säg 7-9e tid kanske? När resultatlistan väl kom upp sjönk modet påtagligt, de nya förarna i serien visar sig inte så pjåkiga och många gamla rävar har kört schyssta tider så jag kvalar in på 13e plats! Inte ett poäng i sikte, den enda lilla ljusstrimla som fanns att hitta på den grå skånska himlen var att Magne kvalat på plats 14.

Skadeglädjen var synnerligen den enda sanna glädjen här.

Inför racet diskuterade jag däcktryck med Magne och han var vänlig nog att berätta att han sänkte lite, det såg ju ut att torka upp rätt bra ändå, så jag gjorde detsamma, sänkte till 1.9. Upplinead bakom Nihlen, som hade lovat att göra sig själv precis så bred som en 1.6 NA Miata kan bli, vilket var synd för annars är han bra trevlig.

När starten gick hade jag precis över 2000 RPM, fick lite hjulstuds och kom iväg halvreko, Nihlen dök inåt för att försvara mot en milt tjuvstartande Nils-Erik, så jag tog yttern. Efter en mild kontakt de två emellan rörde sig Nihlen milt åt mitt håll, vilket resulterade i att jag körde ett slag på gräset och undrade varför varvräknarn slog i taket. Jag tänkte att jag kanske missat en växel så jag la i tvåan igen och hittade varvstoppet, tappade lite mark, fick i trean och kunde ta mig förbi Nihlen på yttern. Det var fin trafikstockning i innerspår så även en grå miata kunde passeras i ytterspår. Därefter tog jag ytter igen ner för NGK men hittade ingen placering där. Greppet var bra och ner i Lito hittades ett par platser till, Kullmans felinställda kamaxlar gjorde dragrace-kampen mot honom allt för enkel trots att jag kom ut på rakan många billängder bakom.
Dennis Kullman skrev:

Bra kört! Lite oförskämt att köra om mig dock...

Dyker man upp på race med 80 hk så...?
Tillslut fann jag mig själv i en klunga bestående av Tor, Sebastian, Fredrik och Leif, där många hårda men schyssta fighter utkämpades. Fredrik lyckades ta sig förbi Tor och jag hängde på, han lyckades även visa att Lotusmotorn är stark på rakan och klämde sig förbi Sebastian på innern, men när jag försökte mig på samma bromsade Sebastian djuuuupt och jag lite fegt, i fukten på innern, så väl vid apex i T1 får jag se mig slagen av en MX-5 nos och ta upp jakten igen. Över mållinjen skiljde inte många hundradelar, men tyvärr, ingen tidtagning att rapportera precis hur tight det var.


Foto Simon Bjerkborn


Väldigt nöjd med min sjätteplats i racet och riktigt kul att se att så många fått upp ett jäkla tempo! Mads första seger, Bjarne 2a och Leif 3a!

Bästa varvtid var lite "off pace" jämfört med KM5 som gick i liknande förhållanden, 1.11.48, men trafiken var lite tätare här. Det blev inga poäng till varken mig eller Magne, men Fredrik och Bjarne höll Lotus-fanan högt!
Hoppas Fredriks silvriga Elise håller ihop hela säsongen, det här kommer bli riktigt spännande
Om allt går som det ska får vi en 5e och kanske 6e Elise i KM det här året med!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Underhållande racerapport thumbs up
Filmerna var kul de med, 360 på rakan är manligt . Mitt släpp kom precis lika överumplande som i din film . Sen var racefilmen en höjdare. Köra sig upp genom fältet får en att fokusera på en annan nivå, såg otroligt kul ut

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Årets andra deltävling i MSCCs klubbmästerskap gick som vanligt av stapeln på Nationaldagen.

Jag tyckte jag anlände i riktigt god tid, ca 7.30, men fann mig snabbt i den längsta besiktningskö jag sett på ett KM! Kul med många deltagare!



I besiktningskön fanns ett härligt inslag i form av en Alfa GTV av 916 modell, samt en bekant blå Lotus och en röd Mazda Miata. De två sistnämnda framförda av förtidspensionerade tidigare klubbmästare. Som att säsongen inte vore svår nog redan?

Med besiktningen avklarad och däcktrycken justerade lineade Roadsport C och Historic upp direkt efter BMW som körde första passet.



Första tidsträning tog jag det kanske lite väl lugnt, de mjuka framdäcken gav efter bara något varv bra mycket understeer och min bästa tid landade på 1.04.64, en bra bit sämre än förra året och efter denna säsongs ärkerival Quick som numera lever upp till sitt namn. 7e plats, efter Jakobsson, Pettersson, Christiansen, Hellmers och Kullman. Men med reko marginal ner till Jeppsson och Dahlskog.


Framdäcken (K22) såg milt ansträngda ut, men hade inte byggt så fasligt mycket tryck, från 1.65 bar runt om resulterade i 1.95 fram, 2.05 bak. De klarar nog helt enkelt inte den höga temperaturen (>25 C i skuggan) med gassande solsken. Jag tror mig köra rätt mjukt, men det var nog att be om för mycket ändå.

Andreas kommenterade att jag inte använde banmarkeringarna, så jag höjde trycket lite lite fram, sänkte lite lite bak och väntade inuti en hangar där det var svalt och skönt på nästa pass. En halv sekund borde gå att kapa tänkte jag lite högt, och sagt och gjort så var det precis så resultatet blev! Mot slutet av passet tappade en miata ett hjul framför mig och någon bit däck kom flygande och träffade mig, så jag tog tillfället i akt och kylde av och körde in i depån något varv i förtid. Det fanns inte så mycket mer att hämta på en session med stor sannolikhet att rödflaggas.

Quick förbättrade sig en tiondel, men min halvsekund gjorde att jag i alla fall tog mig förbi honom. I övrigt höll sig ställningarna konstant. Det blev tre lotusar i vänsterledet och till höger hade jag Jakobsson och Kullman med ett hål lämnat av den trehjuliga miatan.

Tyvärr ville min GoPro inte riktigt, och lämnade videofilen från racet totalkorrupt. Men det gick ungefär såhär:
Jag fick en riktig kanonstart, och tog ytterspår upp jämnsides med Bjarne, Pierre sköt iväg som en raket trots mycket hjulspin upp i ledning. Väl medveten om att Bjarne låg precis till höger om mig, och med viss tveksamhet i mina framdäcks skick kunde Bjarne enkelt bromsa sig in på första apex en hårsmån före mig, tätt följd av ytterligare en Miata. Den fantastiska starten lämnade mig ungefär där jag startade. In i högfartspartiet med viss tveksamhet kommer ytterligare en miata och dyker mig på innern in i första 90 graders höger längst bort på banan, minns inte om det var Quick eller Leif som tog mig där. Plötsligt ner från en effektiv 5e startruta till 7a! Quick och Leif fightade dock varandra hårt men schysst och jag kunde hänga på! Ut på rakan på varv 3 eller 4 får Leif ett rätt häftigt släpp ut på rakan, Quick går förbi och Leif och jag kör side-by-side genom dubbelhögern i slutet av rakan!
Jag lyckas få en lite bättre utgång och klämmer mig förbi, vid det här laget är Quick långt bort i distansen.
Men när det börjar dyka upp lite varvningar blir han fast bakom en silvermiata som brukar vara snabb på rakan, här är min möjlighet, dyker in på första apex och får runt bilen bra! Vi ligger tätt genom högfartspartiet men med lite defensivt spår lyckas jag hålla min position, får till en bra utgång ut på rakan och kan dra en ltien lucka som håller hela vägen till målflagg!



Väldigt nöjd med resultatet och de trevliga fighterna med Quick och Leif
Däremot besviken på tiderna och placeringen i stort. Bjarne frågade om jag hade "skruvat bort mig lite", jag som inte skruvat särskilt mycket alls... Nåja, ett par medium framdäck ligger i garaget, det kanske är dags att ge sig på att skruva lite till och se om det går att hitta något.

Jag tror inte jag kan slå Pierre eller Oskar på förarfronten, så det måste till något av en ingenjörslösning.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Pontus Fyhr skrev:
Jag tror inte jag kan slå Pierre eller Oskar på förarfronten, så det måste till något av en ingenjörslösning.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Chillichatten (alltså, det gäng Victor en gång drog ihop till en middagsbjudning... det är en lång historia som inte passar här) skulle köra kvällsträning på Sturup.

Men först lite ingenjörslösningar, eller i alla fall något försök till vetenskapande. De mjuka däcken trivdes dåligt i solen på KM2, eller det hade jag i alla fall bestämt mig för, kanske redan innan KM2? En lösning låg i en stapel hjul i garaget:

Som vanligt hovleverantör Gistell som bidragit till fördärvet.

Favoritdäckverkstaden GT-däck löste rokaden snabbt och lätt

Försedd med sponsordekal!
Det kliade jävligt i fingrarna efter att ha sett slitaget att justera in liiiite lite mer negativ camber fram, och från balansen kanske justera krängningshämmaren lite med. Men eftersom jag påstår mig vara vetenskapsman ibland lät jag bli. Ändra en sak,
Alltså från soft (k22) 205 kumhos, till medium (k61) 195 kumhos, på samma 7" breda fälg.

Körningen gick riktigt bra, förutom första uppvärmningspasset som kom i lite av en hast och jag hann inte justera tryck, det bettade riktigt bra i början men blev snabbt halt. 2.4 bar fram
Andra passet, lite högre tempo, tror mig ha kört lite annorlunda mot tidigare, det får logganalysen visa senare. Jag veet att jag ligger lite back med den Kullman

Jag tror rätt bra med speed in efter start mål, fick riktigt fint flyt igenom den och kunde gå på fullgas riktigt tidigt. Höll 3an här, tror jag växlat ner till tvåan tidigare, vilket inte verkar behövas. Bilen går lugnt å fint, men det fanns mer att hämta!

Nästa pass, tangerat personbästa! Nöjd med över hundra i vänstern efter lilla krönet. Ner i BMW-kurvan är fortfarande hemskt, men det är i alla fall rätt konsekvent hemskt.



Simon och Victor lika graciösa som vanligt!

Osäkert om Simons bil försöker ha ihjäl honom, eller han försöker ha ihjäl den, men den går bra för en galet-nära-standard-1.6 miata.

Simon har även nyttjat miatan ovan för att locka Johan i fördärvet, välkommen Johan

Johans nyinköpta NB 1.8 FL sport something or other med rejäl competition car båge!

Victors Cayman som brölade runt riktigt fint! Tyvärr allt för modern för sitt eget bästa

En nyrenoverad Ralt F3 (?) i depån

Med drömska brake-cooling ducts!

Och Lotusen efter ihoppackningsdags, back in business kan man säga efter en lite svajig start på säsongen!

Edit: Henriksson var som ibland är fallet, en geografisk svikare och dök inte upp!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Du:




Jag häromsistens med 90hk i sjukt toklätt liten sak med 048-däck






Intressant!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 36, 37, 38   >>
15 besök idag (218346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande