Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 36, 37, 38   >>
50 besök senaste veckan (218531 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pontus Fyhr skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Riktiga thriller produktioner du lägger ut otrolig spänning thumbs up . Följde dig på Amigoo hemifrån och var lite undrande men nu har man facit .

Bromsar du hårdare än Andreas? Ser nästan så ut i slutet på rakan i grafen. Du har inte g plotten för den inbromsningen?


Ingen accelerometerdata bara låg-samplad ur GPS-mojjen:

....

Ingen större skillnad, möjligen att jag kliver på lite hårdare och sedan smyger av. Vilket säkert kan bli bra, om jag bara gör det lite senare


Lite vad jag misstänkte Du har bromsprestandan så du blir nog giftig när du får kläm på tekniken thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
När jag kikade tillbaks på min race2 video tycker jag fan jag kör brajävla långsamt. Tog det klart lite lugnt i början, men även på det snabbaste varvet (3e sista) tog jag inte i så jävla värst?! Borde boka mig en trackday.

Återigen vill jag rikta ett stort tack till mina mek-medhjälpare, putschefer och tillika förare av mest välljudande servicebil



Sedan hade Ronny fångat 4 schyssta bilder in action! (ni borde kika in i eftersnackstråden för alla andra bilder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109403&start=42 )





_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


Jag missade ett par växlar på SSM, så ett nytt motorfäste kanske kan hjälpa?
Eliseparts är hovleverantör, tyvärr var det 2.5 mm för brett över bussningsänden, so much for bolt on.

Vi får se om det hjälper något på tisdagsträning på Sturup!

Dessutom kan det vara kul att veta hur varm oljan är, sedan tidigare har jag en vattentempgivare extra i tråget, men inget att mäta den med. Så, en bra idé från Seloc och ett biltema relä, samt detta detaljerade kopplingsschema senare:



Så behöver jag bara en väldigt snygg vippströmbrytare för att byta mellan olja och vattentemp i "Stack" instrumentet. Några tips?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

Så behöver jag bara en väldigt snygg vippströmbrytare för att byta mellan olja och vattentemp i "Stack" instrumentet. Några tips?




sånnahär vore najs! (https://www.conrad.se/Vippstr%f6mst%e4llare-APEM-250-V%2fAC-2-A-2x-P%e5%2fP%e5-IP54-l%e5sande-1-st.htm?websale8=conrad-swe&pi=701852&ci=SHOP_AREA_17385_0216100 tack för tips freddo)

Det behövs dock varken 250 V eller 2 A, mer åt 20 V 0.2 A, men lika snygga

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare



_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
En racerapport är väl på sin plats!

KM3, aka Minnesberg Hillclimb är en lustig deltävling, väldigt annorlunda mot vår övriga serie. Men med en låg anmälningsavgift och ruggigt god bystämning är den i mina ögon ett givet inslag. Jag hoppas vi får köra den i många år till!

Då fjolårets toppförare i mångt och mycket saknades i anmälningslistan och ingen av de andra Eliserna var med heller (Magne, Bjarne, Fredrik, Carl-Johan?) hade jag hyfsade förhoppningar, 6e plats förra året borde gå att bättra! Men redan på vägen dit kom jag ikapp Anders MGF som slog mig med 0.6 sek förra året, nervositeten börjar krypa.

Väl på plats så skulle han köra i B, väldigt skönt att slippa det hotet!

Nytt för i år var även en rätt smart "Live timing" via googledocs (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TCjBTDDBSgkz4EUoDt2p4EsQ_7sfI7vP8bWFKTPt-Bg/edit#gid=427558049) som spädde på spänningen i depån!

Jag gick ut med en 29.68 tid och banan kändes "bekant", jag fegade på samma ställen som förra året. Sebastian gjorde direkt skäl för sitt namn och drämde till med 28.53, även Mads visade styrka med 28.9. Kullman spann en jäkla massa på sina nya 13" hjul.

Jag förbättrade mig i 2a till 28.0, till min glädje fortfarande före Oskar som hade svårt att få backen att sammarbeta

I tredje rundan tog jag i ordentligt, det gick såhär:



Bra fart i första chican, liiite fegt i vänstern, bra fart i mitten chican och en reko avslutning! MEN när tiden kommer upp har jag 2 koner, vilket resulterar i 37 sek blankt (5 extra per kon).

Såhär såg det ut på min egengjorda RaceChrono-bana:

Nästa runda då? Sista innan lunch, viktigt för den psykologiska krigsföringen!


Eller i videoformat:



Den klarade sig ifrån konstraff, resulterade i 27.249, 0.012 före Quick (men varför släpper jag gasen innan mållinjen?!?!), men efter Tors rökartid på 26.835 i 3e. Kullman hade fortfarande svårt med fästet och Oskar hade 27.449 som bästa.

Under lunchen indoktrinerades framtida generation:


Och jag promenerade upp för backen med Victor och hans far. Det lutar mer än man ser och känner inifrån bilen, lite småjusteringar på spåret förbereddes mentalt. Ett minimalt antal regndroppar gjorde att jag kände mig hotad från oväntat håll, skulle det börja ösa och de kvarvarande inte fick kört sin 4e runda så hade min bästatid blivit struken.

Men banan förblev torr, stadiga förbättringar såg ut att vara på gång då både Oskar och Mads hade hotfulla tider med koner.

Sen plötsligt rullar Mads ner för backen men en 25.6(?) tid?! Sjukt-galet-jävla-fort. Folk har svårt att tro på't, jag gör det dock, han har varit snabb förut och hade en 30.8 med en kon tidigare (alltså 25.8 utan). Pressen är påtaglig, Oskar hittar en 26.772 dessutom.

Den sista rundan går såhär:



Starten är bra, vänstern är nära fullt, mitt-chicanen är jetesnabb, men i slutet, snabb mittchican kräver bättre precision i sista!!!
Loggen visar att första chican inte var så bra ändå:


Jag bönar och ber om ytterligare en runda, men tydligen var det det hela. 4e plats då.

Men icke!



Mads tid var tydligen fel, jag tvekar själv på min 27.030 + 2 konor i 3e rundan. Kan tidtagningen bli lurad av någon reflex från lamporna tro? Optiskt TAG-heuer system, P-O kanske kan fylla i?

Som extra bonusgrädde på det redan smaskiga moset var jag 0.099 snabbare än Max som kom 2a i B


(Foto: Victor)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240



Så kul att läsa dina berättelser, Pontus! Du skriver väldigt bra och med inlevelse som gör det spännande att följa thumbs up

Grattis till tredjeplatsen!

Ser superkul ut med hillclimb! Det är något som jag skulle vilja prova någon dag

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Sjukt bra beskrivet, den absolut mest spännande tävlingen thumbs up

Än en gång ultragrattis

Kul att ses igen förresten

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Om det är samma system som jag jobbar med inom rally så är det enda som kan "lura" fotocellen om man drar upp damm, då kan man få flera tider på klockan.

annars har jag inte varit med om att systemet gjort fel utan det har varit den mänskliga faktorn vid en felaktig tid.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Babbe skrev:
Om det är samma system som jag jobbar med inom rally så är det enda som kan "lura" fotocellen om man drar upp damm, då kan man få flera tider på klockan.

annars har jag inte varit med om att systemet gjort fel utan det har varit den mänskliga faktorn vid en felaktig tid.


Ja mänskliga faktorn låter mer trolig.

Annat roligt med teknik är att man kan se vilken start-teknik som fungerar bäst! Så här är alla rundrors 0-100 tider upp för backen:



Jag tog den vinröda här:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Sjukt bra beskrivet, den absolut mest spännande tävlingen thumbs up

Än en gång ultragrattis

Kul att ses igen förresten


Tacktack
Ja vi får göra nåt socialt snart!

Malin W skrev:
Så kul att läsa dina berättelser, Pontus! Du skriver väldigt bra och med inlevelse som gör det spännande att följa thumbs up

Grattis till tredjeplatsen!

Ser superkul ut med hillclimb! Det är något som jag skulle vilja prova någon dag


Tacktack!

Jo det är en lite märklig tävling, men jäkligt rolig! Din bil passar väl perfekt?! Har du huvudbrytare? Annars bara montera och kom och kör nästa år!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240



Pontus Fyhr skrev:

Malin W skrev:
Så kul att läsa dina berättelser, Pontus! Du skriver väldigt bra och med inlevelse som gör det spännande att följa thumbs up

Grattis till tredjeplatsen!

Ser superkul ut med hillclimb! Det är något som jag skulle vilja prova någon dag


Tacktack!

Jo det är en lite märklig tävling, men jäkligt rolig! Din bil passar väl perfekt?! Har du huvudbrytare? Annars bara montera och kom och kör nästa år!


Har bett mx5rc's klubbledning att kolla på hillclimb till nästa säsong. Om det inte blir något kör jag gärna med MSCC
Har en huvudbrytare i garaget. Inte monterad än men står ganska högt upp på att-fixa-listan så den är definitivt där till nästa säsong börjar om inte redan nu till hösten thumbs up

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kul som tusan. Borde vara ett sätt att få motorsporten lite mer bred/rumsren.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:
Kul som tusan. Borde vara ett sätt att få motorsporten lite mer bred/rumsren.


Lite ot men det har visat sig effektivt thumbs up . Klubben har kört i byn ganska länge och man har varit noga med att sköta sig. Nu verkar det nästan som byföreningen väntar på att klubben skall höra av sig för planera datum . Med andra ord är vi verkligen välkomna och som tävlande är det en oerhört fin stämning på plats. Att som Pontus skjutsa folk som vill blir liksom en självklarhet .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841




Finns det någon annan sorts brytare?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Vi . . . .


Annars har jag kört med en väldigt likt denna. Hade oljetryck och bränsletryck på samma mätare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/St . . . .

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Malin W
Sigtuna
Här sen Mar 2015
Inlägg: 240



cirs skrev:

Finns det någon annan sorts brytare?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/Vi . . . .


Annars har jag kört med en väldigt likt denna. Hade oljetryck och bränsletryck på samma mätare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Strombrytare/St . . . .


Finns några olika brytare här:
http://rallyshop.se/kategori/Kategori-1

_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


Packat och klart!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare


Fikapaus

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt fin bild

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Riktigt fin bild


Tacktack!

En kort resesummering av lite drygt 200 mil Norgetur över lite långhelg.

Åkte till Strömstad, käkade burgare och badade i havet, det var jättekallt.


Körde mot de kurviga fjordvägarna längs E6 för det skulle gå snabbast, det var långsamt, många fartkameror. Kom till insikt att husbilar är trevliga och släpper förbi små gula plastbilar upp för Trollstigen, men Örnesvingen och Flydalsjuvet är bättre som väg-vägar. 51an är jäkligt cool med (men bilen kändes lite trött 1300 m.ö.h).

Coolt att åka taklöst också, riktigt gangster-cool:


Väl hemma efter god fart på svensk kamerafri motorväg var det mycket döda insekter i fronten:


Men Lotusen är en utmärkt roadtrip-bil, med NC lurar är det bekvämt även i motorvägsfart.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Noise Cancelling lurar... Folk är så bekväma nu för tiden - vad hände med gamla klassiska Peltorkåpor egentligen?

Kul med roadtripp! Undrar om Pontiacen någonsin kommer göra roadtripp utanför Skåne?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 36, 37, 38   >>
50 besök senaste veckan (218531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande