Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 36, 37, 38   >>
51 besök senaste veckan (218517 totalt)
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Och just det, fick även nys om uppdatering av utbyggnaden av Knutstorp:


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Den nya delen behöver bli lite bredare, den stämmer bara för förra året.

Här är mitt race 1 i sin helhet:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Någon sorts analys/rapport av SSM då. Jag tänkte först börja bakifrån, för att sedan komma till hur det blev så, men det går väl räkna ut, så sekventiellt framåt då.

Stämningen i depån är precis lika bra som alltid, vädret var lagom milt på fredagen. Ut på FP1 blev den välputsade bilen svartflaggad, eftersom den inte hade några nummer. Ett otal ursäkter till tävlingsledningen, Max, Jonas etc, samt en ursäkt till Kullman för något missat varv.

FP2 gick rätt bra, putsade PB med en tiondel, såg Waern framför i listan med någon tusendel, Sångberg snabb med. Oskar i topp i Andreas frånvaro.

Kval då, lite trafik till en början. Hade monterat min gopro bakåt eftersom Simon var "på väg" med en till... så här är en video bakåt, rätt lustig vinkel, lite annat ljud. Kul att lyssna på gaspådrag och växlingar. Om timestamp inte fungerar så ~5min in är två bra varv.



Just det där med gaspådrag och bromsa hårt visar sig väl i loggarna:


I lila är bästa varvet från KM1 i våras, 1.10.2, grönt från FP2, 1.10.1, blått näst bästa från kvalet 1.09.72 och rött bästa från kvalet, 1.09.55.

Det lila varvet körde jag ett "V-format" spår, som jag gjort länge, med en rätt jämn minimihastighet i första kurvan, någon liten gas-dutt och uppsläpp för att komma runt och "ok" gaspådrag, kort väg.

Vilket var bättre än det jag gjort på FP2, där jag körde det breda skolboksspåret, med reko minimihastighet på 77 km/h, tidigt gaspådrag men långsam ingång som inte ikapp på väg upp NGK jmf med KM1.

I kvalets bästa varv var minimihastigheten ännu lägre, men ingången "snabb" och pådraget tidigt, det varvet tappade dock mot de två andra, men vinner tillbaks med bra ingång över NGK och fullt spett ner för backen genom den lilla vänstern. Det näst snabbaste kvalvarvet var ungefär likadant ner för backen, men vinner lite i inbromsningen till 90gradersvänstern upp mot idioten.

i FP2 hade jag bättre speed upp för backen mot idioten, men fegar i inbromsningen. Den är bäst i det snabbaste varvet, det näst bästa varvet på kvalet överkörs inbromsningen, med lite sladd och dålig utgång som resultat. FP2 video finns här: https://www.youtube.com/watch?v=sRpyk7Q04Ro

i FP2 provade jag ta 3an i vänstern ut mot kvällsposten, för bättre flyt, men det resulterar i långt sämre acc eftersom lådan är lång och betalar sig inte. Lite flyt gick dock att finna i kvällsposten i sig, men det går att köra ungefär lika fort, spåret ut ur vänstern känns som den viktigaste faktorn där. 2ans växel tar slut i 111 km/h ner i Lito, lite högre hastighet finns med 3an, men det betalar sig dåligt och en växling till där nere är obekväm än, så i kvalet körde jag 2an hela vägen likt tidigare.



Om jag råkar hitta en tätstegad PG1 låda, så kallad "B4BP" eller en 4.2 slutväxel så vore det kul att testa om det hjälper, kanske 3an hela vägen genom lito och ut på rakan. Cat7 kanske har en på hyllan?

Bromsa sent ner i Lito var en viktig pusselbit på det snabbaste varvet med, samt att utgången på rakan var bättre än på KM1, likt det jag körde förra året.

Den där utgången över bäcken sedan, väldigt viktig, tydligen lätt att överköra. Vilket resulterade i egenhändig överkokt avkörning på varv 1 i race 1. Pinsamt och dåligt.

Starta sist sedan, ett par hack nertaggad, spann lite oväntat i starten, hade kanske inte värmt däcken lika bra som i race 1 där starten blev bra. Waern högg snabbt mittenluckan och hade en ruggigt fin launch och mycket vilja. Jag tog det lite lugnt in i första böj och det mindsettet höll i sig lite, inga aggressiva inbromsningar och dåligt med full-spett ner efter NGK. Visserligen en del trafik men lite bättre attack kunde jag haft, om 105% inte höll i första racet så visst var det roligt med 95% i race2, men lite mer kunde jag tagit i.

Planen är att köra med SPVM-gänget igen på Falkenberg, det är jäkla roligt, mycket racecraft att lära sig som Niklas Falk så vist påpekat.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Pontus Fyhr skrev:
Hade monterat min gopro bakåt eftersom Simon var "på väg" med en till...



"Jag ska hjälpa en kompis att flytta först, har lovat sen flera månader tillbaka."

"Jamen då tänker jag tolka det som att du nog dyker upp någon gång före lunch..."

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Simon Bjerkborn skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Hade monterat min gopro bakåt eftersom Simon var "på väg" med en till...



"Jag ska hjälpa en kompis att flytta först, har lovat sen flera månader tillbaka."

"Jamen då tänker jag tolka det som att du nog dyker upp någon gång före lunch..."





hjälpa

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Det som inte framgår av den bilden är att jag dessutom har fyra st ganska stora vinglas i bagageutrymmet.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Mount Fyhr. Ny sträckning av Knutan Logganalyser. Och toppvideos.







_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilken otrolig underhållning i filmerna thumbs up I Racing är inget givet men det är riktigt bra kört Drar mig till minnes från en tid när det drömdes i transpondertältet på SSM om framtida deltagande. Nu krigar du i princip om pallplats
Kul också att det finns ännu mer tid att hämta thumbs up
Sen tycker jag gott du kan köra Falkenberg när du ändå har vagnbok

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Just det ja.. vad om att gå upp till 17 som du pratade om. Någon % mer procent mer rullomkrets kanske ger bättre växlingspunkter? Bara en tanke...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12852



Sjukt bra underhållning i den här tråden. thumbs up

Snygga filmer också!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Just det ja.. vad om att gå upp till 17 som du pratade om. Någon % mer procent mer rullomkrets kanske ger bättre växlingspunkter? Bara en tanke...


Det skiljer mindre än 1% på v70a 235-245 R16-R17 enl. Listade dimensioner.


idag är bilen på tur!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Pontus Fyhr skrev:
idag är bilen på tur!
Redan autonom alltså? Snabbt jobbat thumbs up


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kul race med miatorna. De verkar snälla. Killen som fick ställ i början av racet efter idioten trodde jag helt säkert skulle få en jobbig retur men den verkar reparera själv. Lite som 944:a. Har du provat att trailbreaka in i böj. Vet att vissa tcker det är no no på mittmotorbil men funkar fint på Boxstern. Du har dåligt med effekt och då får du ha rejält med fart med in i böj.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
JohnC skrev:
Kul race med miatorna. De verkar snälla. Killen som fick ställ i början av racet efter idioten trodde jag helt säkert skulle få en jobbig retur men den verkar reparera själv. Lite som 944:a. Har du provat att trailbreaka in i böj. Vet att vissa tcker det är no no på mittmotorbil men funkar fint på Boxstern. Du har dåligt med effekt och då får du ha rejält med fart med in i böj.


Joo, Det gör jag en del ändå, kanske inte i det racet. 95% satsning ger inte topp körning.

Niklas Falk skrev:
Pontus Fyhr skrev:
idag är bilen på tur!
Redan autonom alltså? Snabbt jobbat thumbs up



Om det ändå vore så väl! Jag har dock en väldresserad beifahrer, en bra vy från vägen var denna:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Aha, där!

Avis!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Andan föll på att köra ett sista varv innan banan stängde. Pontus satte sig i bilen och vred om nyckeln. Startade bilen? Nej. Hände något alls? Nej. Alla elektroner hade rymt.

Det största bekymret var att sambon hade uppfunnit en dryckeslek för mig som passagerare. En av hennes regler var "när Pontus bil inte startar: svep allt."

Lite assistans från vänligt sinnade tyskar så startade den igen.


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Så farligt var det inte. Att elektronerna parkerar sig på fel sida när man glömmer både lyse och huvudbrytare på är inget konstigt.

Men med hjälp av de trevliga holländarna lyckades vi efter 5-10 minuter få liv i skrället igen och tog ett varv till innan stängning.



Väldigt angenämt ställe det där, jag planerar redan nästa trip dit.

För tillfället är annat på menyn:

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Efter att ha skiljts från den bekväma luftkonditionerade Porschen, och lämnat Simon på någon flygplats, vände jag söderut mot Genoa. Kul stad om man gillar att gå i trappor, mindre kul att köra i. Parkerade i ett trevligt garage,
https://goo.gl/maps/wGxW95mCb7r där Gianni, hans kompanjon och en schäfer vakade över bilen.

Plockade upp en härlig kvinna som till synes kunde vara lokal, körde sedan via SS1 till La Spezia.


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Fastnade tydligen på film


2min51sek in... väldigt irriterande att inte timestamps fungerar i BBcode-embeds.
Vill man ha det i loopat format så: https://imgur.com/yU2ts7m

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Efter 450 mil roadtrip, 98% utan tak, var bilen ungefär lika mycket svart som gul fram. 5 varv på ringen blev det totalt, först 2 sedan 3 till. Jag har ett starkt sug att återvända, men först, lite lokalt.
Victor hjälpte till att byta hjul till R-däcken, Simon tittade på som vanligt

MSCC KM4 gick som vanligt av stapeln på Sturup Raceway, nyasfalterad året till ära!
Inspirerad av Edvin, som jag är oftare än jag vill erkänna kör vi en jämförelse med förra året och detta. Redan på fria träningen gick det 1 sek snabbare än förra året, utan att ens försöka. Folk klagade på att den nya asfalten var hal men jag trivdes bra på den släta fina ytan: http://amigoo.se/heat/40449

Dock var både Andreas, Magne, Dennis och Mads snabbare här. Det var inte bra.

Så till kval 1 tog jag i lite mer och hittade en dryg sekund, fint så långt, Mads låg kvar på snarlik tid som FP, men Magne, Dennis och Andreas hittade mycket tid och var nere under 1.10 sträcket!

Svårt att slå det tänkte jag, men ner till en 1.10.något vore bra. Hakade på just Mads som kör fort i högfartspartiet, fick fin utsikt över hur han lyckades hålla bilen på banan trots en sladd i utgången på snabba vänstern, lunkade mig förbi och satte en reko tid som konsoliderade min fjärdeplats i kvalet. Bra läge för racet eftersom Kullman, som enligt depåsnacket numera startar på 5an på sina 13" 6-växlad låda och en slutväxel med 1 tand på pinjongen och ett hundratal på kronhjulet uppenbarligen spinner bort sig på växel 1-4.

Ja, det där med förra året då, man hittar tydligen tid precis överallt:

Särskilt viktigt känns faktiskt hårnålen, där jag medvetet förlorar lite hastighet för en bättre ingång i svepar-högern innan depårakan. Ett lite bredare spår in där, med markantare gaspådrag, mindre styrvinkel och hela vägen ut till banmarkeringen i utgången, gissningsvis på det vis Pierre drog ifrån mig för två år sedan. Sedan en lite bredare ingång i "Parabolica", där man får fjädra gasen i vad som känns som ett halvår innan man vågar kliva på fullt och hamna på yttre curb i utgången. Curbsen viker in mot banan på ett vis som gör det svårt att hitta rätt apex.

I högfartsvänstern fegar jag än, ibland går det 120, ibland 110. "Ett lätt gasuppsläpp och styr in" tänker man sig, men var exakt instyrning ska ske är svårt. Hur mycket gasuppsläpp kanske viktigare, att träffa rätt på båda visade sig svårt. Sebastians miata stod i gruset farligt nära armco-räcket på ett av kvalen, men där finns mycket tid att vinna. Vänstern-efter-krönet, tydligen likadan som tidigare på bästa varvet, lyckades bättre någon annan gång men svårt att göra konsekvent. Ingången i BMW-kurvan är bättre nu, men gisses vilken svår kurva det är. Resten har jag inte mycket mer att säga något om.

Racet var lite trist och gick precis som väntat.
Trots bristade verkstadsbidrag har Simon har i alla fall klippt ihop en schysst video. Edit ny video:



Kul även att jämföra sig med Edvin i Modsport, som kör fort i kurvorna, bromsar tidigt efter första krönet och tappar bort ledningen ut på rakan! Jag i blått och Edvin i lila:

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 36, 37, 38   >>
51 besök senaste veckan (218517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande