Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (4372 totalt)
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Hej! Jag har varit en flitig läsare här på rejsa under väldigt många år. Imponerats över alla grymma byggen och all kunskap som finns här. Har alltid velat bygga något eget och drömde länge om en Shelby Daytona. Nu har jag äntligen ett litet utrymme att husera ett långtidsprojekt i. Storleken på "garaget" fick dock bestämma objekt och det landade oerhört långt ifrån Daytonan... En gammal rostig hundkoje-kaross dök upp på auktion och några ivriga knapptryck senare var jag med projektbil

Planen är ett rörramschassi och SFRO-registrering. Skall byggas för att kunna göra bra ifrån sig på banan men skall kunna användas för att köpa glass också.
Har aldrig byggt något liknande tidigare och tar tacksamt emot hjälp och tips på vägen.
Planerar att använda detta första inlägg som komponentöversikt och kommer att editera och fylla på med info allt eftersom saker faller på plats, just nu är det inte speciellt mycket som är bestämt.
Grundläggande så är planen mittmonterad motor och huvudspåret är en subaru-boxer tillsammans med en audi 012-låda. Detta för att få plats längsmonterat (nåväl, förhoppningsvis få plats i alla fall:))

Kan redan nu säga att det här bygget kommer att ta låååång tid. Har alldeles nyligen blivit tvåbarnsfar och garagetiden är minimal för tillfället. Men desto mer tid att fundera och planera.

Info (knapphändig för tillfället men kommer att fyllas på):
Motor: Subaru 2,0t
Växellåda: Audi 012, 5vxl
Spindlar: Mazda MX-5 NB
Hjul: 13"

Den ganska sorgliga karossen:


På plats i det gigantiska projektutrymmet:


Nuvarande konceptskisser:




_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
I och med att jag planerar mittmotor tänkte jag initialt att jag hade hur mycket plats som helst fram. Men sen insåg jag att det ju faktiskt är en hundkoja trots allt:)
Jag klurar på placering av pedalställ, är det någon som har en känsla av hur långt avstånd jag behöver ha från baksida ryggstöd fram till pedalerna? Jag är inte så lång själv (175cm) men det vore ju kul om bilen kunde köras av någon som var i alla fall en decimeter längre också. Som min skiss ser ut nu, och då kan det nog vara väl tight både bakåt och framåt, har jag ungefärliga mått enligt nedan:




Och för att hjulen skall kunna svänga så sitter pedalerna nu justerade åt mitten enligt bild nedan. Helt galet? Blir man för sned i kroppen?


_________________
Daniel Wahlberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Det finns CAD-dockor att ladda ner, tex grabcad osv har jag för mig har dem.
Konfigurera en sådan i korrekta mått och stoppa in, så ser du lite vinklar på kroppsdelar, avstånd till burrör, synfält osv. Det är väldigt smidigt.
Du kan ju göra en som är 185 lång också om du vill.

Coolt projekt!
Citera
2002tii
Stavby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 20



Du kan ta lite mått på din bruksbil på avstånd mellan ratt och pedaler / ryggstöd.
Då får man en bra uppfattning.

_________________
Patrik Karlsson
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Kan tipsa om Skidmore's garage på youtube. Han bygger olika kojjor och lämnar ut måtten på det han bygger så där kan du säkert få tips om lämpliga mått. Även här https://youtu.be/xAcpm6zrXJk byggs det en racingkoja.

Kul projekt som kommer att följas 👍🏻

_________________
Tomas Lundberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Härligt bygge!
Sålde precis min mini och körställningen är lite bussaktig. Så ska du ha sitta-still-stol som är lite lågt monterad så hade jag försökt flytta stolen så långt bak som möjligt. Dvs utnyttja avståndet mellan motor och rygg maximalt. Då behöver du säkert flytta huvudbågen bakåt också.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 267



DaWa skrev:


Och för att hjulen skall kunna svänga så sitter pedalerna nu justerade åt mitten enligt bild nedan. Helt galet? Blir man för sned i kroppen?



Tror inte det är något större bekymmer. Om du har kört en Saab 900 (OG900) så sitter pedalerna snett där också och det är inget iallafall jag tänker på. Mät på en sån hur snett de sitter och jämför? Lite snett är också rakt fast på ett annat håll.

Den högra pedalen är ju ändå i linje med där benet hamnar.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Tack för svar, bra tips allihop!

Motorn sitter nu ungefärligt så långt bak den kan komma, för att växellådan inte skall titta ut genom kofångaren bak. Har lutat huvudbågen något bakåt, för att få stolen så långt bak som möjligt (i och med att övre delen tar stopp först). Kanske att stolen kan vara ännu mer upprätt också? Måste nästan skaffa en stol och testa lite mer på riktigt. Skall ha en skiljevägg som sitter mot huvudbågen, vilken också kommer att begränsa placeringen av motorn.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
lahi skrev:
DaWa skrev:


Och för att hjulen skall kunna svänga så sitter pedalerna nu justerade åt mitten enligt bild nedan. Helt galet? Blir man för sned i kroppen?


Tror inte det är något större bekymmer. Om du har kört en Saab 900 (OG900) så sitter pedalerna snett där också och det är inget iallafall jag tänker på. Mät på en sån hur snett de sitter och jämför? Lite snett är också rakt fast på ett annat håll.

Den högra pedalen är ju ändå i linje med där benet hamnar.


Ah, ja det har jag ju kört men aldrig tänkt på att det var snett thumbs up

Haha sant, lite snett är rakt på ett annat håll! kanske faktiskt kan vrida stolen en liten aning också?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



hip hip hurra
en hundkoja till, välkommen i koja träsket

_________________
henrik nielsen
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



Jag e 1,70 . Kan måtta lite senare idag på ryggstöd till pedal

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Henrik och Markus, era byggen följer jag ju med nöje!

Markus, det vore superschysst!! thumbs up

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

fordcapri skrev:
hip hip hurra
en hundkoja till, välkommen i koja träsket


+1 på den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Hittade denna tråden nu först...
Motor subaru... om du tar en subarulåda.. så plockas mellan diffen bort. Och en dubbel splinsad hylsa monteras och en ny gavel.. och vips har du en låda som e 2 hjuls driven. . Köper man ett nytt kronhjul och bottenstock med pinjong kan man använda lådan för monteringen av motorn bakåt.. dessa delar köpes antingen från Australien eller från tyskland ... har själv en låda som konverterat till min vw buss.. köpte 3 kit dels till mig sen till 2 vwänner. . Ena sitter i en 56 split buss med wrx maskin...den går bra!! Men visst en Audi låda med lämplig maskinarbetning.. lamell/kopplings special.. och div. Går ju oxå...
Fast Bolton e ju kul.. sen om man slaktar ner subaru s kabel härva. Så kommer motorn funka som innan en donator bil kan ge sååååå mycket

https://subarugears.com/

_________________
Michael Thulesius
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hittade denna tråden nu först...
Motor subaru... om du tar en subarulåda.. så plockas mellan diffen bort. Och en dubbel splinsad hylsa monteras och en ny gavel.. och vips har du en låda som e 2 hjuls driven. . Köper man ett nytt kronhjul och bottenstock med pinjong kan man använda lådan för monteringen av motorn bakåt.. dessa delar köpes antingen från Australien eller från tyskland ... har själv en låda som konverterat till min vw buss.. köpte 3 kit dels till mig sen till 2 vwänner. . Ena sitter i en 56 split buss med wrx maskin...den går bra!! Men visst en Audi låda med lämplig maskinarbetning.. lamell/kopplings special.. och div. Går ju oxå...
Fast Bolton e ju kul.. sen om man slaktar ner subaru s kabel härva. Så kommer motorn funka som innan en donator bil kan ge sååååå mycket

https://subarugears.com/


Intressant! Jo planen är ändå att skaffa en donator och ta kabelhärva och så mycket som möjligt annat behövligt från den. Vore såklart riktigt gött att kunna använda lådan också. Men frågan är ifall den blir tillräckligt kort? Jag googlade snudd på ihjäl mig för ett tag sedan, för att hitta kortast möjliga låda (där kostnad också är en viktig faktor). Det jag då kom fram till var just 012-lådan som sitter i massa olika VW- och Audis. Man kan få den för en spottstyver på bildelsbasen. Men såklart med böket att få ihop den med motorn.
Vet du totallängden på din låda? Audi-lådan är ganska exakt 60cm, sen blir det väl lite till med en adapter men det är i princip max vad som får plats i kojan.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Fick för ett tag sedan måttet på en Subarumotor med växellåda kortad och ombyggd till 2wd. Kanske inte exakt samma motor du har men en uppfattning om storleken iaf


_________________
Tomas Lundberg
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



Som sagt 1,70

Från ryggstöd mätt rätt på glasfibern så har jag 1075
Å från den nedre instrumentplåten till rygg så e det 1020




_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
2slow skrev:
Fick för ett tag sedan måttet på en Subarumotor med växellåda kortad och ombyggd till 2wd. Kanske inte exakt samma motor du har men en uppfattning om storleken iaf


Grymt, stort tack för det!! Det blir cirka en decimeter längre än vad jag räknat med nu och då har jag höftat 30mm för adapter mellan motor och låda. Och jag har räknat med att växelföraren inte skall in i bakkant på audilådan, någon får gärna rätta mig gärna där ifall jag har fel.

Tror att det blir för långt för mig tyvärr. Men grymt att du hade måtten!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Som sagt 1,70

Från ryggstöd mätt rätt på glasfibern så har jag 1075
Å från den nedre instrumentplåten till rygg så e det 1020



Verkligen jättesnällt att du gjorde dig besväret! Tolkar jag det rätt att det är ungefärligt det här måttet där du har 1075? Typ mitten av ryggstödet rakt ned till pedalen?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1190



DaWa skrev:
Mschneberger skrev:
Som sagt 1,70

Från ryggstöd mätt rätt på glasfibern så har jag 1075
Å från den nedre instrumentplåten till rygg så e det 1020



Verkligen jättesnällt att du gjorde dig besväret! Tolkar jag det rätt att det är ungefärligt det här måttet där du har 1075? Typ mitten av ryggstödet rakt ned till pedalen?


Japp det e det måttet

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Mschneberger skrev:


Japp det e det måttet


Kalas, tusen tack! thumbs up

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - längsmonterad mittmotor
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (4372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande