Allmänt banåkaforum
Tävla i Roadsport B?
13249 besök totalt
1, 2   >>
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Godagens!

Efter helgens sportvagnsmeeting på Knutstorp, så har jag blivit rejält biten att börja köra mer aktivt med min bil.

Det är en Honda S2000 årsmodell 2005.
Tjänstevikt: 1340
HK: orginal 240hk.

5,58hk/kg får jag fram i mina beräkningar.

Hur konkurrens kraftig kan en sådan bil bli i Roadsport, den måste väll klassa i in B?

Bilen är utrustad med:
Halv Bur
Coilovers
Eftermarknads bromsar
orginal inredning
Titan avgassystem
Kolfiber huv
Vinge på bakluckan.
Orginal inuti motor samt grenrör.

Hur fungerar reglerna, utgår man infrån tjänstevikt, eller vägs bilarna inför varje tävling?
Tänkte mest på om man ska gå igång och lätta bilen mera?

Stort tack för all info.

Vänligen,
Erik Regnell

_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3655



Borde vara väl så konkurrenskraftig!

Knappa lite här: http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport
Det du får tänka på är 5% vikttillägg för datoriserad insprutning, eventuell diffusor och vinge ger samma tillägg på 5%. Motorn bör klara av att räknas som "standard", vilket visserligen inte blir ett problem på S2000 pga den höga litereffekten som även vid modifierad motor ger korrekt effekt.

Det du lär behöva är en ny förarstol, 4/6p bälte, R-däck om du inte kör på det redan. Vinnarbilen i B på SSM körde på 1.09 tider i racen och 1:08.684 i kvalet.

Som Malmöbo finns dessutom MSCCs Klubbmästerskap, http://www.mscc.se/klubbmasterskap/, samma reglemente, minus vagnbokskravet.

Vore skitkul att se, go for it!

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Du har pm

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?


Reglerna finns här, dock gäller dom för i år, inte nästa, bäst är att läsa dem först, fråga sen:

http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagn_Reglemente_2013-2015.pdf

Härom dagen va det möte på Knutstorp om reglementet inför nästa period, men inget är klubbat än.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3655



Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?


Ja det är bara att kryssa i rutorna å scrolla ner. Du har 240 hp grundeffekt, +5% för ECU, vilket ger 252 hp "tävlingseffekt" och en tävlingsvikt på som lägst (252*5.2=) 1310 kg inkl bränsle & förare. Men sedan har du ABS och vinge, vilket ger tilläggsvikt på 10%, så 1310*1.10 = 1441

Om ditt ekipage väger över 1441 inkl dig och bränsle (efter race), så klarar du dig, annars får du vikta upp för att passa in i B (dock max 50kg).

Hittar du en bra licenskurs i södra Sverige så är jag intresserad!

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3655



Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


Finns det något skäl att inte dela med sig av den här informationen till andra potentiellt intresserade parter? (finns säkert fler, men främst jag själv är intresserad pontus.fyhr(snabel)gmail.com)

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 388



Klart du ska börja rejsa med oss

Precis som Pontus skriver ovan så titta närmre på MSCC's klubbmästerskap. Där används samma reglemente och krav med undantag på SBF's vagnbok. Här hittar du mer info om reglemente och även vagndeklaration som du kan fylla i och se hur din effekt och viktkrav blir beräknad.

http://www.mscc.se/klubbmasterskap/

Klubbmästerskapet är perfekt som "prova på racing" innan man tar steget till SPVM

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Pontus Fyhr skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


Finns det något skäl att inte dela med sig av den här informationen till andra potentiellt intresserade parter? (finns säkert fler, men främst jag själv är intresserad pontus.fyhr(snabel)gmail.com)

förklaringen är att reglementet för kommande period ännu inte är fastställt ännu.
För den seriöse intresserade så föreslår jag att läsa in sig på det nuvarande, skulle man stöta på problem tex att ens bil verkar vara för motorstark eller att beräkning känns orimlig av någon anledning så sök kontakt med mig.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Magnus Mårtenson skrev:
Klart du ska börja rejsa med oss

Precis som Pontus skriver ovan så titta närmre på MSCC's klubbmästerskap. Där används samma reglemente och krav med undantag på SBF's vagnbok. Här hittar du mer info om reglemente och även vagndeklaration som du kan fylla i och se hur din effekt och viktkrav blir beräknad.

http://www.mscc.se/klubbmasterskap/

Klubbmästerskapet är perfekt som "prova på racing" innan man tar steget till SPVM

thumbs up
och Magnus M är en utmärkt kontakt som också har full insikt i kommande reglemente.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?


Ja det är bara att kryssa i rutorna å scrolla ner. Du har 240 hp grundeffekt, +5% för ECU, vilket ger 252 hp "tävlingseffekt" och en tävlingsvikt på som lägst (252*5.2=) 1310 kg inkl bränsle & förare. Men sedan har du ABS och vinge, vilket ger tilläggsvikt på 10%, så 1310*1.10 = 1441

Om ditt ekipage väger över 1441 inkl dig och bränsle (efter race), så klarar du dig, annars får du vikta upp för att passa in i B (dock max 50kg).

Hittar du en bra licenskurs i södra Sverige så är jag intresserad!


Ja okey, då är jag med lite i tänket
Absolut så gör jag det, ska försöka hitta något nu efter sommaren. Så jag hojtar till isåfall.

_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


erikregnell@gmail.com

_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Klart du ska börja rejsa med oss

Precis som Pontus skriver ovan så titta närmre på MSCC's klubbmästerskap. Där används samma reglemente och krav med undantag på SBF's vagnbok. Här hittar du mer info om reglemente och även vagndeklaration som du kan fylla i och se hur din effekt och viktkrav blir beräknad.

http://www.mscc.se/klubbmasterskap/

Klubbmästerskapet är perfekt som "prova på racing" innan man tar steget till SPVM


Var inne och kikade, just "mixen" av olika race tilltalar mig, samt precis som du säger ett vettigt "första steg in" kanske

_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Regge skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


erikregnell@gmail.com

Nu lär du ha något i inboxen..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2713



Länge leve mångfalden !!
Klart du skall vara med och köra. thumbs up

Ang vikten går det att laborera att hamna rätt i B. Plocka bort vingen så slipper du 5%, och med en skruvbur kan du få några gratis kilon på ekipaget (gör nog gott på vridstyvhet också). Du har säkert fått alla tips på epost, hade varit kul med Honda i Roadsport .

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


erikregnell@gmail.com

Nu lär du ha något i inboxen..


Toppen, tackar!

_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 417


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Länge leve mångfalden !!
Klart du skall vara med och köra. thumbs up

Ang vikten går det att laborera att hamna rätt i B. Plocka bort vingen så slipper du 5%, och med en skruvbur kan du få några gratis kilon på ekipaget (gör nog gott på vridstyvhet också). Du har säkert fått alla tips på epost, hade varit kul med Honda i Roadsport .


Jag har kört blandade trackdays, konabana etc i några år. Och nu finns både tiden, suget och bilen för det.
har en 4punkts bur som jag ska montera i veckan.

Samt har kört med r-däck och recaro sitta still stol. Ska få i 6 punkts bälte nu, tack vare jag kan fästa det i buren nu.
kommer även köra michelin cup2 till nästa sässong.

Vingen jag har en STOR, och hjälper enl mig till mycket för att hålla en "lömsk" bil snäll.. men det "kostar att ha den" som du säger.


_________________
Erik Regnell

Nuvarande:
-MX-5 -01

Har ägt:
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
-Honda Civic VT -91
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Pontus Fyhr skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


Finns det något skäl att inte dela med sig av den här informationen till andra potentiellt intresserade parter? (finns säkert fler, men främst jag själv är intresserad pontus.fyhr(snabel)gmail.com)

såg nu att du Pontus skrivit din mail, skickar mail ikväll.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3655



Magnus Bengtsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Regge skrev:
Magnus: inte sett något PM ännu?

Tackar för info

Kan man gå in i länken du tipsade om Pontus, fylla i den och se ett slutresultat?

Jag tänker på då t ex att med en vinge +5% vikttillägg? Vilket sätt då, måste man bokstavligen höjja bilens vikt med vikter?

Sedan en annan fråga, rejs licens har jag inte för tillfället. Vart rekkomenderar ni att man tar det, via MSCC?

något verkar strula när jag försöker pm:a, men om du delar din email till mig så kan vi prata och dela info.
mvh//Magnus


Finns det något skäl att inte dela med sig av den här informationen till andra potentiellt intresserade parter? (finns säkert fler, men främst jag själv är intresserad pontus.fyhr(snabel)gmail.com)

såg nu att du Pontus skrivit din mail, skickar mail ikväll.


thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034



Erik jag vill inte slå ner ambitioner att köra klass B men om du har tänkt kunna nå vettiga varvtider funkar inte S2000 i B, du blir för tung och kommer tröttna att inte ha någon att köra emot.

Citat:
Men sedan har du ABS och vinge, vilket ger tilläggsvikt på 10%, så 1310*1.10 = 1441

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Tävla i Roadsport B?
13249 besök totalt
1, 2   >>