Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Är racingen på väg utför?
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16102 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Fredrik - SLC skrev:

vet inte om ni vet det men till i år så höjde t.ex MotorEvents sina banhyror med 28%...... vilket är ju något över den allmänna inflationen...

Hur mycket har de höjt sedan första 30-timmars på Mantorp då?
Gissar på att det också är över inflationen...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersY skrev:
Fredrik - SLC skrev:

vet inte om ni vet det men till i år så höjde t.ex MotorEvents sina banhyror med 28%...... vilket är ju något över den allmänna inflationen...

Hur mycket har de höjt sedan första 30-timmars på Mantorp då?
Gissar på att det också är över inflationen...


vet ju förståss inte hur mycket inflationen har gått upp sen dess (91) men det är väl i regionen 6-700% mot då för banhyran.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Jag tycker mig se en uppgång inom rally.

Det kommer alltid att gnällas om nya regler (stag i buren osv) men det är fler som tar licens nu än det har varit på en 10 års period.

I de dyra klasserna syns det inte så mycket men återväxten är bra i de billigare klasserna.

Startavgifterna är inget roligt kapitel hos oss heller. En grusväg kostar efter en tävling med ca 120 startande 2000 kr per kilometer. Och nu har vägägarna börjat ta ut hyra oxå :/
En tävling på ca 5 mil kostar 500 kr i anmälningsavgift (varav 300 kr är för noter) sen kostar det mellan 1300-1500 kr att starta. ca 30 min körning. + 10 mil transportkörning med tävlingsbilen.

Vi har fördelen att kunna köra en cup hyffsat lokalt. Racingbanorna ligger där de ligger och det kan bli rejäla transporter.


Men visst är väl bilintresset på väg uppåt? Jag tycker att det fattas en generation kan man säga. Licenskurserna på sturup brukar väl vara bokade med kö tex.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Dan Hovang skrev:
Jag tycker racing är på väg upp, men då på lite mer gräsrotsnivå. BMW Cup har inte haft så många startande på flera år, ERF har ibland överfulla startfält med folk på kö för att köra. Hyllinges kvällsträningar verkar också ha växt lite på senare tid ..

Eller?

Ang Sportvagnsserien så tror jag det hade varit en god idé att få ner startavgifterna lite som ju är hiskeligt höga.


ERF har sänkt sina startantal med.... det var 30 på premiären på Falkenberg och det är en minskning mot föregående år enligt Alex Möller iaf och då är det ingen kö längre som det var förrut både för ERF och SLC .... BMW Cup har växt det stämmer, det finns några klasser till som har gjort det som t.ex Radical men överlag så är det minskning.

Sportvagns-serien kan nog inte sänka sina startavgifter eftersom kostnaderna för dom att arrangera inte ger något överskott.... vet inte om ni vet det men till i år så höjde t.ex MotorEvents sina banhyror med 28%...... vilket är ju något över den allmänna inflationen... Och som arrangör så är det bara att acceptera eller inte hyra.. Och det finns ju inte så många alternativ.


Men vad som är lite konstigt är ju att samma typ av körning levereras till så olika pris beroende på vilken serie man kör i. Det finns ju flertalet 6-8 timmars långloppsserier och flera 3x20-min-träning+10-varv-race sprintloppsserier där respektive kategori har snarlika arrangemang vad gäller bantid & banor men avgifter skiljer med tiopotenser!

Det kanske har en självklar förklaring, men var kommer denna skillnad ifrån?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:

Men vad som är lite konstigt är ju att samma typ av körning levereras till så olika pris beroende på vilken serie man kör i. Det finns ju flertalet 6-8 timmars långloppsserier och flera 3x20-min-träning+10-varv-race sprintloppsserier där respektive kategori har snarlika arrangemang vad gäller bantid & banor men avgifter skiljer med tiopotenser!

Det kanske har en självklar förklaring, men var kommer denna skillnad ifrån?


Kan väl bara prata för SLC som jag driver (och det är väl den du menar i Endurance iaf)

Vi har betydligt större kostnader att arrangera en tävling iom att vi inte tar funktionärer lokalt så som dom andra arrangörerna gör i stor grad = större kostnader för rese-ersättningar, mat, och husrum däremot så får vi bra arrangemang eftersom personalen är den samma i stort sett hela tiden dvs samspelta.

Sen satsar vi betydligt mera på extrasaker såsom teknik (t.ex websidan, LIVE överföring av tidtagningen trådlös över datanätverk till tävlande, speaker, mfl mfl) och framförallt mediatjänster som LIVEkommentering, TV-sändningar osv osv...... Och allt det kostar naturligtvis mer pengar och kräver betydligt mera arbete att arrangera och få ihop och det gör att det krävs en person (minst) som jobbar heltid (vilket också kostar) så att det är högre startavgifter är knappast konstigt..... sen är det dom tävlande som får avgöra om dom vill ha den extra-tjänsten eller inte.... men personligen tror jag att båda behövs.

Det som är synd däremot är att det inte är större flöden emellan serier...... t.ex att man börjar i enklare serier och sen när man blir bättre går vidare (några har gjort det t.ex Ravila från ERF till SLC... Och några håller nu på ta steget ut i Europa från SLC.. t.ex Diners och TRM, vilket jag tycker är jättekul)

Men vi kommer snart (typ imorgon) presentera en nyhet för nya team att prova SLC... så ta med dig teamkamraterna och se själva skillnaden mellan ERF och SLC ..... tror nog att du kommer märka av en betydligt större skillnad än vad du kan tro från utsidan

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dan Hovang skrev:

Men vad som är lite konstigt är ju att samma typ av körning levereras till så olika pris beroende på vilken serie man kör i. Det finns ju flertalet 6-8 timmars långloppsserier och flera 3x20-min-träning+10-varv-race sprintloppsserier där respektive kategori har snarlika arrangemang vad gäller bantid & banor men avgifter skiljer med tiopotenser!

Det kanske har en självklar förklaring, men var kommer denna skillnad ifrån?

Skiljer det verkligen tiopotenser?
För sprintserierna verkar ju SSK, SLC och Sportvagnsserien vara ganska lika. Vilka är mycket dyrare/billigare? STCC möjligen, även om det inte handlar om tiopotenser. Men där är ju chansen till sponsring mycket större också i och med publiken. Är det 50000;- eller nåt sånt som en säsong i STCC Challenge kostar? Huvudklassen är väl dyrare och supportklasserna billigare, antar jag? Porsches och BMWs cuper är väl kraftigt subventionerade, åtminstone Porsches är det och BMWs har varit. Hur är det med Alfas, etc.?

När det gäller långlopp så kör vi i 9-timmars som tillhör den billigare skalan och där kostar en tävling 3300:- + funktionär, medans SLC tillhör den andra änden av skalan och kostar lite drygt dubbelt så mycket för ett race. Skillnad men inga tiopotenser och stoor skillnad i arrangemang, även om 9-timmars är helt OK.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



P.P. Vi var 13 i kvalet, en föll bort med trasig kylarslang men 12 i racet är väl godkänt?
Dessutom är det fler på väg, vissa hann inte klart innan Gelleråsen, vet åtminstone tre bilar till som kommer till under säsongen.
Din förra GTV var med för övrigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



AndersY skrev:
Porsches och BMWs cuper är väl kraftigt subventionerade, åtminstone Porsches är det och BMWs har varit


PCS Racing arbetar med ett antal sponsorer som ger ekonomiskt stöd vilket gör att vi kan hålla låga startavgifter i vår serie. För 850 kronor får du >3 timmars fri träning inför tävling + tidsträning + två race. Under våra racehelger kör även våra funktionärer ~3 timmar träning utan att tävla, för 300 kronor. Jag tror att vi är svårslagna vad gäller måttet körning/krona. Om detta kallas kraftigt subventionerade vet jag inte, men det är åtminstone inget negativt i våra medlemmars ögon. Att sen vår serie, Michelin Porsche Challenge, växer tar vi som ett tecken på att det vi gör uppskattas och att vi är på rätt väg

_________________
Erik Woode
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Varför skulle det vara negativt ur de tävlandes synvinkel att bli subventionerade/sponsade? Det jag menade var bara att de tävlande inte betalar hela kostnaden själva. Körtid per krona om man ser till enbart anmälningsavgifterna är onekligen svårslaget.
Hur många är det som kör i Michelin Porsche Challenge?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Citat:
Hörde att modsportreglerna ändrats och numera mer eller mindre är skräddarsydda för Seven, sån kan ju bidra.


De som har seven tycker tvärt om är jag tämligen säker på så det är nog mao som vanligt dvs alla upplever att just DE missgynnats.

B

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
MaZ skrev:
P.P. Vi var 13 i kvalet, en föll bort med trasig kylarslang men 12 i racet är väl godkänt?
Dessutom är det fler på väg, vissa hann inte klart innan Gelleråsen, vet åtminstone tre bilar till som kommer till under säsongen.
Din förra GTV var med för övrigt.


Joo, fast... Vi var 7 bilar till start på premiären Mantorp 01. Och på 2,5 år borde det ju hunnits bygga en del fler. Bygga och bygga förresten. Som jag sade tidigare så finns det ju väldigt gott om bilar som redan platsar in, vad är det som hindrar dem ifrån att köra?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Dan Hovang skrev:

Men vad som är lite konstigt är ju att samma typ av körning levereras till så olika pris beroende på vilken serie man kör i. Det finns ju flertalet 6-8 timmars långloppsserier och flera 3x20-min-träning+10-varv-race sprintloppsserier där respektive kategori har snarlika arrangemang vad gäller bantid & banor men avgifter skiljer med tiopotenser!

Det kanske har en självklar förklaring, men var kommer denna skillnad ifrån?

Skiljer det verkligen tiopotenser?

När det gäller långlopp så kör vi i 9-timmars som tillhör den billigare skalan och där kostar en tävling 3300:- + funktionär, medans SLC tillhör den andra änden av skalan och kostar lite drygt dubbelt så mycket för ett race. Skillnad men inga tiopotenser och stoor skillnad i arrangemang, även om 9-timmars är helt OK.


Nej, inte tiopotenser .. Jag använde medvetet lite provokativt ordval

Men 100% mer ekonomiskt svängrum för arrangören borde betyda ganska mycket, speciellt eftersom banhyran är en så stor post. Därmed inte sagt att man inte får ngt för dessa extra 100%, men det man får är inte mer körtid eller körtid på en attraktivare bana - och det är ju köra man vill!


Försöker resonera lite kring varför vissa serier växer medans andra krymper, inte avgöra vad som är rätt eller fel ..
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



P.P. skrev:

Joo, fast... Vi var 7 bilar till start på premiären Mantorp 01. Och på 2,5 år borde det ju hunnits bygga en del fler. Bygga och bygga förresten. Som jag sade tidigare så finns det ju väldigt gott om bilar som redan platsar in, vad är det som hindrar dem ifrån att köra?


Tidigt på säsongen som sagt, sen är det tyvärr lite nedgång i ekonomin som extra krydda...
Men det är minst tre bilder till på G, förmodligen mer. Det underliga är att det är betydligt fler som kör i R-klassen än som ställer upp, kan bero på att man är rädd om bilen eller att man behöver komplettera bilen för att kunna skaffa vagnbok. Jag höll på att inte få köra pga att det saknades ett längsgående stag + toyota + volvo, en kompis fixade biffen på totalt 1½ timme...
Bra att känna duktiga svetsare ibland.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:

Nej, inte tiopotenser .. Jag använde medvetet lite provokativt ordval

Men 100% mer ekonomiskt svängrum för arrangören borde betyda ganska mycket, speciellt eftersom banhyran är en så stor post. Därmed inte sagt att man inte får ngt för dessa extra 100%, men det man får är inte mer körtid eller körtid på en attraktivare bana - och det är ju köra man vill!


Försöker resonera lite kring varför vissa serier växer medans andra krymper, inte avgöra vad som är rätt eller fel ..


I att kunna köra beror ju ofta på om man får ihop budget eller inte.... Och en del tävlande tycker det är viktigt med mediabiten för sina sponsorer och den kostar som sagt en hel del med TV-bevakning.

Fast om man bara vill köra och betalar med egen kassa så är det väl klart att det inte är intressant som extrakostnad och man inte bryr sig om tävlingarna funkar bra och om extraservicen som t.ex tidtagningen ut till dom tävlande funkar eller ej .. Och det är väl därför det finns olika varianter....

Men om ni någonsin vill testa SLC och dess mycket hårdare konkurrens (eller vågar ni inte ) så är nu helt rätt tid att göra det..... kolla www.slc.se nu så ser du vad vi erbjuder "nykomlingar" att tävla om.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:

I att kunna köra beror ju ofta på om man får ihop budget eller inte.... Och en del tävlande tycker det är viktigt med mediabiten för sina sponsorer och den kostar som sagt en hel del med TV-bevakning.

Fast om man bara vill köra och betalar med egen kassa så är det väl klart att det inte är intressant som extrakostnad och man inte bryr sig om tävlingarna funkar bra och om extraservicen som t.ex tidtagningen ut till dom tävlande funkar eller ej .. Och det är väl därför det finns olika varianter....


Altså:
Dåliga tider -> lite marknadsföringspengar -> körningen i fokus -> bra för lågkostnadsalternativ.
Bra tider -> mer marknadsföringspengar -> exponering i fokus -> bra för TV-bevakade arrangemang.

Fredrik - SLC skrev:

Men om ni någonsin vill testa SLC och dess mycket hårdare konkurrens (eller vågar ni inte ) så är nu helt rätt tid att göra det..... kolla www.slc.se nu så ser du vad vi erbjuder "nykomlingar" att tävla om.


Tvivlar inte en sekund på att SLC är hårdare - men för min del är det långt kvar till att ens vara konkurrenskraftig i ERF. Däremot kanske man skulle skicka Pentas till SLC, dom är ju ERF's motsvarighet till Ferrari .. Dom bara vinner & vinner & vinner ..
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:
Fredrik - SLC skrev:

I att kunna köra beror ju ofta på om man får ihop budget eller inte.... Och en del tävlande tycker det är viktigt med mediabiten för sina sponsorer och den kostar som sagt en hel del med TV-bevakning.

Fast om man bara vill köra och betalar med egen kassa så är det väl klart att det inte är intressant som extrakostnad och man inte bryr sig om tävlingarna funkar bra och om extraservicen som t.ex tidtagningen ut till dom tävlande funkar eller ej .. Och det är väl därför det finns olika varianter....


Altså:
Dåliga tider -> lite marknadsföringspengar -> körningen i fokus -> bra för lågkostnadsalternativ.
Bra tider -> mer marknadsföringspengar -> exponering i fokus -> bra för TV-bevakade arrangemang.

Fredrik - SLC skrev:

Men om ni någonsin vill testa SLC och dess mycket hårdare konkurrens (eller vågar ni inte ) så är nu helt rätt tid att göra det..... kolla www.slc.se nu så ser du vad vi erbjuder "nykomlingar" att tävla om.


Tvivlar inte en sekund på att SLC är hårdare - men för min del är det långt kvar till att ens vara konkurrenskraftig i ERF. Däremot kanske man skulle skicka Pentas till SLC, dom är ju ERF's motsvarighet till Ferrari .. Dom bara vinner & vinner & vinner ..


Det är väl en bra sammanfattning, fast det konstiga är att det inte verkar gälla dom stora dyrare teamen utan mest dom mindre teamen med mindre budgetar..... men minskat har det överlag i svensk racing.

om ni inte är konkurrenskraftiga i ERF , varför då inte vara inte konkurrenskraftiga i SLC? skillnaden blir ju då bara att ni får en bättre upplevelse och mer körtid (som ni ju ville ha) och för vårat nya prisbord för nykomlingar så tävlar ni ju endast mot andra nykomlingar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:

om ni inte är konkurrenskraftiga i ERF , varför då inte vara inte konkurrenskraftiga i SLC? skillnaden blir ju då bara att ni får en bättre upplevelse och mer körtid (som ni ju ville ha) och för vårat nya prisbord för nykomlingar så tävlar ni ju endast mot andra nykomlingar.


Mycket enkelt, detta är anledningen:

ERF kostar 6 lopp 17.900 kr i avgifter
SLC kostar 6 endurance 39.000 kr i avgifter

Skillnaden (21.100 kr) kan översättas till 3 uppsättningar däck och ca 900 liter bensin - förbrukning för en hel ERF säsong med andra ord!

Jag tvivlar inte en sekund att man får en annan upplevelse i SLC, men så länge jag inte har någon sponsor som betalar mellanskillnaden så sneglar jag snarare neråt i ligorna (http://www.ht2.nu) än upp. Seriesponsorer som BMW Cup och PCSR har tror jag är helt rätt snarare än att varje team måste jaga sponsorer själva (även om det ena inte utesluter det andra såklart).

Å andra sidan är jag nog så mycket amatör man kan bli, så det är väl inte riktigt meningen att jag ska köra SLC (än ) ..
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag instämmer med Hovang, fast i mitt fall är det sprint istället för långlopp.

Åker primärt klubbtävlingar med MGCC av kostandsskäl och komplettera med spridda evenemang i närområdet, dvs inga övernattningar och reletivt nära till banan. Skulle gärna åka sportvagnsserien och med PSCR, men det är svårmotiverat hemma med tanke på primärt startavgifter i första fallet och avstånd i andra fallet. Kanske/forhoppningsvis nästa år....

_________________
Pär Hylander
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Det finns ju några ljusglimtar i mörkret!!
En del har nämnt olika klubbserier som ökat till i år. SSK hade i premiären i år 30 fler startande än vid förra årets premiärtävling. Men det är ändå mkt sämre än för några år sen... -fast det är ju på väg åt rätt håll!!

Sen får man ju inte glömma alla entusiaster som hänger här... detta forum verkar ha en otrolig bredd! thumbs up

om man sen kollar på de mindre kartingklasserna, micro och mini, så ökar dem i antal startande för varje år. När jag körde mini (-96 o -97)var det som mest uppemot 70 startande, men oftast kring 30-40 st. Nu är det alltid kring 80-90 st i MKR-serien. Så det fylls nog på i leden framöver!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dan Hovang skrev:

ERF kostar 6 lopp 17.900 kr i avgifter

En lustig sak som jag såg angående ERF:s avgifter är att det kostar 2900:- per lopp plus serieavgift på 500:-, men om man inte betalar serieavgift så kan man få köra max två tävlingar, men då med en förhöjd startavgift på 3400:-. Även om man bara kör två tävlingar så verkar det sistnämnda vara en dålig affär...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



At okningen i gocart er der, er det ikke tvil om. Problemet er å få de videre til Racing når de vokser ut av gocarten. Det er her at det hele har snudd seg mot at de vil ha biler som de både kan bruke på vei og bane. Dette har fort til en okning i gatebil treff og merkeskluber og en nedgang i Racing.

_________________
Rune Næss
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Är racingen på väg utför?
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (16102 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande