Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Är racingen på väg utför?
<<   1, 2, 3
16094 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ege skrev:
SSK hade i premiären i år 30 fler startande än vid förra årets premiärtävling. Men det är ändå mkt sämre än för några år sen... -fast det är ju på väg åt rätt håll!!

Hade inte SSK nåt 60-tal startande på premiären i år? Hade de bara nåt på 30 ifjol, var det inte lite drygt 60 då också?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



AndersY skrev:
ege skrev:
SSK hade i premiären i år 30 fler startande än vid förra årets premiärtävling. Men det är ändå mkt sämre än för några år sen... -fast det är ju på väg åt rätt håll!!

Hade inte SSK nåt 60-tal startande på premiären i år? Hade de bara nåt på 30 ifjol, var det inte lite drygt 60 då också?


Nä, jag tror SSK hade kring 50 ifjol och kring 80 starande i år. Siffran 30 hörde jag av John Graff, SSK's nye ordförande.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Angående återväxten, så biter racing världen sig själva i svansen.
Det finns en attityd inom racing...att det ska vara så hemligt och om det kommer en yngling och tittar på bilen i depån, så blir han ganska illa bemött....rent arrogant.
Jag vet inte vad det är teamen försöker skydda. Är det räddsla för spionage, eller är det att man inte vill bli genomskådad....att man inte är det proffs som man utger sig för.
Nya deltagare har också svårt att få kontakt med erfarna team.....tvärtemot tex dragracing.....där man gärna tar kontakt med nya förare och frågar hur det går...och om dom behöver hjälp med något.

Det är något som jag vill se, även i racingen...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dan Hovang skrev:

Mycket enkelt, detta är anledningen:

ERF kostar 6 lopp 17.900 kr i avgifter

Så med 29 startande i premiären så fick de alltså in 86500. Vad kostar Anderstorp att hyra en söndag? 40 - 50 000? Sedan tillkommer räddning, ambulans, tidtagningsutrustning, mat till funktionärer och allt annat. Känns inte som att det skulle bli sådär jättemycket över för allt besvär. Men banan är kanske mycket billigare att hyra?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersY skrev:
Dan Hovang skrev:

Mycket enkelt, detta är anledningen:

ERF kostar 6 lopp 17.900 kr i avgifter

Så med 29 startande i premiären så fick de alltså in 86500. Vad kostar Anderstorp att hyra en söndag? 40 - 50 000? Sedan tillkommer räddning, ambulans, tidtagningsutrustning, mat till funktionärer och allt annat. Känns inte som att det skulle bli sådär jättemycket över för allt besvär. Men banan är kanske mycket billigare att hyra?


Anderstorps kostnader borde väl vara ca...

Banhyra 50000
2 st Ambulanser och doktor 12000 (krav från SBF)
tidtagning 10000
räddning 10000
reseersättning & mat till funktionärer 10000
domararvode 2000
tävlingsavgifter sbf 1750
tävlingsavgift FIA 2750 (för att få ta emot tävlande från Eu)
övriga kostnader 10000
pokaler 3000

Vilket ger en sammanlagd kostnad på ca 111500 vilket ger ett underskott på 25000 som väl täcks av rabatter på banhyran och förmodligen inga reseersättningar till funktionärer. men eftersom det är dom tre klubbarna som är lokala på anderstorp, knutstorp och falkenberg som arrangerar så klarar dom säkert av att göra tävlingarna så "billigt" iom att dom förmodligen enbart använder sig av funktionärer utan ersättning och inte betalar "normal" pris på banhyrorna (dvs dom har säkert något avtal om arbete på banan som banägarna annars skulle få betala för mot att dom får billigare banhyra)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



AndersY skrev:

Hur många är det som kör i Michelin Porsche Challenge?


Till serien är det ~40 anmälda förare och på premiären på Mantorp 24 april var det 23 bilar på griden. Med tanke på hur många som fortfarande skruvar kommer vi säkert att ligga på banlicensernas antal i sommar thumbs up

_________________
Erik Woode
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Dan Hovang skrev:

Mycket enkelt, detta är anledningen:

ERF kostar 6 lopp 17.900 kr i avgifter

Så med 29 startande i premiären så fick de alltså in 86500. Vad kostar Anderstorp att hyra en söndag? 40 - 50 000? Sedan tillkommer räddning, ambulans, tidtagningsutrustning, mat till funktionärer och allt annat. Känns inte som att det skulle bli sådär jättemycket över för allt besvär. Men banan är kanske mycket billigare att hyra?


Banhyran ligger däromkring ja. Dom går inte mycket plus (men lite) på racen tydligen. Det var ganska mycket rabalder mellan team och arrangörer (HMS, FMK och ARC) i början av året som mynnade ut i ett möte där exakta siffror visades.

Det blir inte mycket över, men det beror nog mest på att arrangörerna inte ser det som besvär att lägga en stor del av sin fritid på att arrangera & fixa, något som säkert inte är hållbart om man ska ha TV och liknande.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Vi har en mycket öppen inställning i vår klass, att alla skall få hjälp och att alla skall komma till start. Vissa helger skruvar jag mer med andras kartar än med min egen. Vad är det för vits med att mota bort mot publik och andra deltagare? Det är väl roligast att se till att alla kommer rejsar så man får göra upp på banan?

Det är troligen en av anledningarna till att vår klass ökat från 6 aktiva medlemmar i klassen på SSK -00, till över 30 idag, trots att det är hyfsat mycket mecka på motorerna. Vår klass upplever en boost utan dess like just nu och vi får nya förare efter varje racehelg. Det finns givetvis fler anledningar: STCC förstås och kanske också eftersom det är en "budgetklass" med mycket race per krona.

Det är trots allt publiken och dom närmast sörjande till varje förare som står för den stora delen av återväxten, motar vi bort dom ur vår depå får vi nog aldrig dom att börja köra.

Heja för öppna garage och mer samverkan i depån! (framfört med viss risk för sossestämpel )

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Citat:
tvärtemot tex dragracing.....där man gärna tar kontakt med nya förare och frågar hur det går...och om dom behöver hjälp med något.


Just så upplever jag som nybörjare stämningen i Formel Ny (www.classicformula.se). Alla hjälper alla med målsättningen att få ett så stort startfält som möjligt. Likadant ser det ut i sportvagnsserien.

B

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Vill helt klart hålla med Björn Larsson.
Tycker efter drygt 10 år (tiden går...) i historisk racing att den öppna attityden i depåerna, både mellan förare, även de nytillkomna och till publiken är suverän.

Kanske bl.a. därför som RHK och Spvm drog runt 130 deltagare i premiären och har nästan 200 anmälda till Velodromloppet den 5-6 Juni?

För att göra hobbyracing attraktiv måste den vara både tillgänglig och ekonomiskt överkomlig. Tror
både historisk racing och sportvagnsmästerskapet fyller dessa kriterier.
Samma borde även gälla för flertalet långloppserier och SSK

Så oavsett om vi kör klubbracing, eller elitracing, så är öppenheten viktig mot både publik och nya medtävlare och är en av de faktorer som avgör om vi ska ha någon tillväxt och ökat intresse för vår sport.
Så de som vill skapa en "hemlig" image med arrogant attityd mot omvärlden har nog kommit rejält fel.


Beträffande kostnaderna så har ju framförallt banhyrorna skenat iväg de senaste åren. På vissa banor mer än andra...
Att banägarna genom racingens popularitetsökning generellt sett (STCC) fått upp ögonen att det faktiskt går att tjäna pengar på sin bana, är väl en sak. Att man vill skapa intäkter för att investera i anläggningarna likaså.
Däremot tror jag man biter sig i svansen rejält, när man prissätter sig så högt att möjligheterna att utöva hobbyracing till rimliga kostnader försvåras.
Utan bredd ingen elit. Men detta är bevisligen svårt för alla att förstå?!

I RHK har vi under de två senaste säsongerna sett att kostnaderna för banhyra i snitt stigit med 30%.
Som deltagare i RHK-Cupen kan jag också konstatera att jag för ca 4 år sedan betalade 700-900 i startavgift per tävliing idag är motsvarande siffra 1500-2000 kr. En fördubbling!!!!

Kanske det vore läge för SBF att se över möjligheterna för klubbarna att arrangera en enklare form av publikfria klubbtävlingar på alla nedlagda krigsflygbaser rutn om i landet?
max 15-20 bilara bilar per heat max 10 varv banlängd max 1500-1800 meter etc.
Anpassade kostnader och krav till en enklare nivå.
Detta för att skapa billigare alternativ till hobbyracing och för att skapa lite sund motvikt till
prisgaloppen på våra permanenta banor?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Bosse L skrev:

Kanske det vore läge för SBF att se över möjligheterna för klubbarna att arrangera en enklare form av publikfria klubbtävlingar på alla nedlagda krigsflygbaser rutn om i landet?

De tre försök jag känner till, Ö-vik, Sundsvall och Björkvik har inte precis varit friktionsfritt utan verkar ha väldigt svårt med grannarna, trots att de inte precis ligger i tättbebyggt område, så helt enkelt är det nog inte att få till. De flygplan som höll till på flygplatserna förut var tydligen helt ljudlösa...

Men visst vore det bra med ännu mer ökad konkurrens så att inte banorna är fullständigt fullbokade redan innan nyår. Inte för lågt pris bara så att de inte har råd med investeringar utan allt förfaller. Å andra sidan behöver väl inte Sverige kanske 10 toppanläggningar heller, utan huvudsaken att banorna är hyfsade förutom på 4-5 stycken där man kan ha större tävlingar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
lamp
alvesta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8



Problemet med Björkvik var väl inte att inte flygplanen lät utan att flygplatsen inte använts på de senaste 20 åren.

//Pelle

_________________
Pelle svensson
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

om man nu är nybörjare o vill läsa in sig på klasser mm - var skall man läsa då för att få en sammanfattning?

Vilken klass är billigast (eller bäst) att börja med?
Kan tänka mig det är att kunna köra en "nästan standardbil" dagligen, till/från bana o PÅ banan...
=inget släp/dragbil som kostar
Man bara byter till racingfäljarna vid banan typ...

Det behöver ju inte vara sååå himla avancerat för att vara kul!

_________________
Jan Å
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sportbilsentusiasten skrev:
om man nu är nybörjare o vill läsa in sig på klasser mm - var skall man läsa då för att få en sammanfattning?

Vilken klass är billigast (eller bäst) att börja med?
Kan tänka mig det är att kunna köra en "nästan standardbil" dagligen, till/från bana o PÅ banan...
=inget släp/dragbil som kostar
Man bara byter till racingfäljarna vid banan typ...

Det behöver ju inte vara sååå himla avancerat för att vara kul!


Enklast och billigast..... Volvo original , utan tvekan enligt min mening iaf.... då har du en 240 som är skottsäker (nåja nästan) enkel att hitta delar till och billig att reparera vid plåtskador eller annat...

Dessutom kan du åka allt från racing, backlopp, rally till isracing med en och samma bil (finns till och med ett mästerskap som heter Volvo All championship som innehåller just alla discipliner) och nu finns det även tävlingar i tyskland, holland, norge mfl länder för klassen.

Sen ett annat alternativ som är lite krångligare men också prisvärt (med betydligt mera prestanda) och det är Locost som är Se7en baserade bilar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Största orsaken till att jag inte kör Sportvagnsserien är startavgifterna:

Sportvagnsserien = 40kr/minut
Michelin Porsche Challenge < 4kr/minut

Startavgifter 1 säsong (5 race) med Sportvagnsserien = 7500kr
Startavgifter för 5 race med Michelin Porsche Challenge = 2125kr

Hoppsan! 5375kr att köpa "godis" för

(Man ser ofta annonser på Porsche 944 för ca. 30000kr så vad väntar du på?)

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Utzon skrev:

(Man ser ofta annonser på Porsche 944 för ca. 30000kr så vad väntar du på?)

Raceklar med bur och allt?
Klart billigt! thumbs up

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
En, eehh, aning mer ovanligt. Men orginalbilarna börjar där (finns billigare också, men då skall man veta en hel del om bilar innan man handlar).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



AndersY skrev:
Utzon skrev:

(Man ser ofta annonser på Porsche 944 för ca. 30000kr så vad väntar du på?)

Raceklar med bur och allt?
Klart billigt! thumbs up


Det lustiga är att:
Montera bur i en gammal Porsche och värdet höjs.
Montera bur i en gammal Alfa och värdet sjunker.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Utzon skrev:

Montera bur i en gammal Alfa och värdet sjunker.


He, he. Det beror nog på vilken gammal Alfa man moterar buren i. För några
år sedan var en av de gamla Topcon-GTA:erna (1300, 1973) till salu. Utgångspriset
var 375 000:-...Fast det får man nog betala för en fin gat-GTA också.



http://www.hyllingems.nu/Bilder/ImageInfo.asp?S=1&ImageID=1160&Page=2

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Utzon skrev:
AndersY skrev:
Utzon skrev:

(Man ser ofta annonser på Porsche 944 för ca. 30000kr så vad väntar du på?)

Raceklar med bur och allt?
Klart billigt! thumbs up


Det lustiga är att:
Montera bur i en gammal Porsche och värdet höjs.
Montera bur i en gammal Alfa och värdet sjunker.



Trixet är väl att bygga racerbil av en så gammal bil att den kan Appendix -K besiktigas, om man är ute
efter att få värdeökning som bonus.
Efter att klassat om en f.d. Roadsport C Alfa 1750 GTv "Bertone" till App K måste jag konstatera att påståendet ovan inte är relevant.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Är racingen på väg utför?
<<   1, 2, 3
16094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande