Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 12 besök idag (61889 totalt) |
Tack för länken Alltid kul att se riktigt snabba varv. Jag undrar hur lång tid det tar innan man ser första varvet under 7 minuter BTG av nån hobbyförare Gaute, du kanske ska skippa GT4:an/M4:an och köpa en Nismo istället! |
||||||
Gaute Var det inte denna bil som gick av i mutkurve och stängde av banan mot slutet av Mantheys trackday? Angående filmklippet. Vi brukar tycka lika om så mycket saker när det gäller bilar och att dela med sig av erfarenhet. Eftersom jag précis hade sett hela filmen med mina barn så kom jag att tänka på det klippet att man kan tycka olika. Det var inte meningen att jämföra dig med någon av karaktärerna. Sorry om du tog illa upp. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Det jag menar med att jag upplever det svårare att åka fortare i en snabb bil.
Det beror på att den kräver snabbare reaktioner och reflexer från min sida. Ju fortare det går desto snabbare måste man reagera när de släpper eller går fel. Det upplever jag som svårare. Att få ett släpp i 250 ger kortare reaktionstid än om du får släppet i 200. Med en 991 GT3 så åker man lätt 30-40 km/h fortare i manga partier jämfört GT4 tror jag vilket förändrar karaktären på banan. Där du tidigare bara höll stumt utan problem måste man nu vara mycket mer précis i placering av bilen. Mina tankar i detta ämne som jag uppfattar det. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Det håller jag med om, sjukt mycket svårare att sätta en inbromsing i en gt2 tex på mantorp än m3a _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Ja, en nissmo vore ju skoj. 7.20 tiden Porsche kört med 991 gt3 Rs motsvarar ju ca. 7 min btg. Dessutom sade väl Porsche att det var lite fuktigt på banan när de körde 7.20 min sport auto varv. Vilket borgar för än lite snabbare tider.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Jo, han gick ju tyvärr av i mutkurve. För ett år sedan låg han på 30+ btg tider i 991 gt3, så han utmanar sig själv och bilen minst sagt. Helt ok, ser fram emot Nurburgring i ditt sällskap. Egentligen var budskapet oxå riktat till den större massan. Idag har vi kommit längre även i hur vi uppför oss på nätet. Med förhoppningen att alla respekterar varandra! Ingen vill väl ha en upprepning av rejsa 2007. inte i denna tråd iallafall. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Efter att ha varit lite bortglömda kommer BMW här med en rejäl comeback. Mycket kvalitativ loggfilm på 7.28min SA varvet. http://youtu.be/I6VrhW6J4Bs
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Apropå GT4 vs 991 GT3 RS, http://youtu.be/ZiWcTv3-nZI
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Vad motsvarar denna tid för BTG tid? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
Jäklar vad snyggt varv.. Ser inte ut som han behöver kämpa ihjäl sig heller ? Försökte googla lite men vad går 991 RSen på ett sportauto varv ? _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Jag visst är det snyggt. Vad jag finner intressant är att BMW aldrig släppt filmer. Vi vet ju vad sport auto körde m3 CSL på, (7.50sa varvet) men vi kan ju bara spekulera i vad BMW själva körde med CSL. Givet en del sekunder raskare än sport auto. Nåväl, från att aldrig ha släppt filmer kommer denna loggfilm, kul. Inte ens Porsche eller Nissan har väl släppt loggfilmer.
Tyvärr kördes 991 gt3 Rs under fartbegränsning av sport auto. Delta på en bil av den kalibern är ca. 4 sek enligt sport auto. De körde 7.32(7.28 utan fartbegränsning enligt SA:s uppskattning). Kan nämnas att det var 36 grader varmt vid tillfället SA körde 991 gt3 Rs. Vi bör för jämförelsens skull nämna Porsche fabrikstid, som enligt uppgift var 7.20 SA varvet med Timo Kluck som förare. Alltså ca. 8 sek raskare än m4 GTS. Enligt uppgift var det visst oxå aningens fuktigt på en del partier enligt Porsche när 7.20 tiden kördes. Tyvärr har Porsche ingen loggfilm som visar varvet. (Ca uppskattad btg tid för 991 gt3 Rs bör vara kring 7min.) Nissmo GT-R är i en helt annan liga med en fabrikstid på 7.08 SA varv. Btg på det är väl ca. 6.48:-) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Okej, tack för bra info! Men då kan man säga att BMW är på väg tillbaka efter floppen E92 GTS.. Frågan är vilken bil som i realiteten är snabbast i en duktig amatörs händer som dig t.ex. ? _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Det är alltid kul när tillverkarna vågar släppa data som BMW gör.
Angående ordningen så bör vara samma ordning oavsett om det är amatör eller proffs som kör. Sport auto är ju väldigt duktiga amatörer (liksom Gaute). GT-R Nismo 991 GT3 rs BMW GTS Sen är det ju en HELT annan sak vad man tycker om och vad man tycker är kul att köra. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Timo Kluck kör den gamla 997 GT3 rs 4.0 för er som missat den filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=Uqa8 Tyvärr har de maskat över den digitala hastighetsmäteren i vissa partier. Kan inte rikgit förstå varför och kommer inte ihåg att det var så när filmen släpptes. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Jag tror att kommande 991 gt3 R med manuell låda, smalare däck än 991 gt3 samt mindre downforce och avsaknaden av 4hjulstyrning likt 991 gt3 Rs torde vara en relativt stor utmaning för även den bättre hobbyföraren/amatören (sett till att nå dess fulla potential på Nurburgring.) Troligen kommer den inte vara lika snabb som BMW M4 GTS, men nog kommer det vara roligt.
I övrigt verkar facit vara att även långsamma lågeffekt bilar likt Suzuki Swift på 130hk verkar tämligen svårkörd på Nurburgring då få är i närheten av dessa maximala potential. Detta trots många tappra försök genom åren. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Detta är ju en klassiker, kikat på den en del gånger genom åren _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Original gt4(-2 fram samt -1.6 bak)
https://youtu.be/-tPwdyvAAo8 app samt vbox-sport 20hz gps update, riktiga farter. Tips för er utan detta är att ni skaffar det. Samt extern gps mottagare att plugga in i vbox-sport. Detta säkerställer korrekt fart/tid samt att ni alltid har gps kontakt. Utan detta fungerar inte appen driftsäkert eller tidsmässigt korrekt. Pga av en del koner på banan fick man inte tillfälle att riktigt köra som man ville. Men ville ändå dela denna då jag ständigt får massor med frågor om hur Porsche appen fungerar. Jo, det går fint att få ut app film i original skick på tuben. Vill någon ha min banlayout från Arlanda track, gotland samt Mantorp kan ni PM er mail så sänder jag layouten. Ni med sport crono och app slipper då skapa er egen bana, således kan ni köra direkt. Allt gott, ses på banorna. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Snyggt! Hur kommer det sig att ni har konor? Tänker just på de konorna innan Mjölby, där vill gärna jag hålla ut lite längre För övrigt loggar jag med racechrono app och 10hz gps puck men har även en driftbox. Kan jag utvinna mer info ur driftboxen? Kommer spendera en hel del tid på ringen i år och vill få ut det mesta av det Tack på förhand! _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Tack Gabriel. Konerna stod tyvärr kvar efter Porsche experience. Vi var inbjudna av Porsche swe för en unik GT dag. Jag köper helheten, jättefint ordnat o unikt event. Med övernattning på Vadstena samt Marcus Ericsson som gästade oss innan han skyndsamt drog till Barcelona.
Inte varje dag man är 40st 991 GT3, 21st 991 GT3 RS samt 20st GT4 samlade på samma event. Av den anledningen var det så långt ifrån open pitlane man kan komma. Typ en del följa jon samt omkörningsförbud och konor o inte mycket möjligheter att känna sig fram för maximal fart. Fri open pit funkar bättre för det. Oavsett, tack Porsche, grymt ordnat. Ska tillbaka snart och troligen åker jag då 26+ skulle jag tro. Testade korta varvet nu 3050+m. Ska bli skoj att test utan konor samt open pit. Tyvärr ej insatt i racechrono app. Men kör boxen oxå så kan vi alltid jämföra logg då jag alltid loggar vbox oxå. Hoppas vi ses i sensommar på Nur. Jag längtar ihjäl mig. Jag vet inte, men känns inte Porsche som en dussinbil:-) GT3 RS GT4 _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Nürburgring GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 12 besök idag (61889 totalt) |