Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
19 besök senaste veckan (61877 totalt)
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Göte RS6 Sjögren skrev:
Tack Gabriel. Konerna stod tyvärr kvar efter Porsche experience. Vi var inbjudna av Porsche swe för en unik GT dag. Jag köper helheten, jättefint ordnat o unikt event. Med övernattning på Vadstena samt Marcus Ericsson som gästade oss innan han skyndsamt drog till Barcelona.

Inte varje dag man är 40st 991 GT3, 21st 991 GT3 RS samt 20st GT4 samlade på samma event. Av den anledningen var det så långt ifrån open pitlane man kan komma. Typ en del följa jon samt omkörningsförbud och konor o inte mycket möjligheter att känna sig fram för maximal fart. Fri open pit funkar bättre för det. Oavsett, tack Porsche, grymt ordnat.


Ska tillbaka snart och troligen åker jag då 26+ skulle jag tro. Testade korta varvet nu 3050+m. Ska bli skoj att test utan konor samt open pit.

Tyvärr ej insatt i racechrono app. Men kör boxen oxå så kan vi alltid jämföra logg då jag alltid loggar vbox oxå.
Hoppas vi ses i sensommar på Nur. Jag längtar ihjäl mig.
Jag vet inte, men känns inte Porsche som en dussinbil:-)
GT3

RS

GT4



Okej, då är jag med!
Såg lite bilder från eventet och kunde inte tro mina ögon när där stod löpmeter med 991RS på rad, grymt event!
Jag ska sätta mig in i hur vboxen funkar, hade varit grymt skoj att jämföra loggar! Är anmäld till Gran Turismo sen blir det ett litet sommaruppehåll och sedan blir det så många resor det hinns med

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Verkar finnas potential för relativt ( sett till effekten 385hk) höga Vmax på rakan i en gt4.
Här kör jag 100% utan all esc och traction och tappar ut bilen i en överstyrningen ut på långa rakan (69% överstyrning samt 17% vinkel på bakaxeln? Hm tolkar jag det rätt månne?!). Överstyr är gula taggen som går uppåt, understyr ner. I övrigt, trots att jag gillar gt4 så är biltypen allt för understyrd för min smak. Visst kan man anpassa sig mer till det i körstil och så men jag gillar det inte särskilt oavsett. För att riktigt få till en gt4 måste det nog till byte av toestag och bärarmar. Med -3 fram och 2.5 bak så skulle det nog bli ruggigt mycket bättre.
Ca. 30m åker det brett med en del hjulspinn undervägs.





Exakt här sker detta


Trots det når jag 222 kmh/ gps fart i Vmax.



Vmax nås här...


Bromsar hyggligt tidigt ändå här, således bör man nå ca. 225-230 kmh med gt4 här om man får till det skulle jag tro.
Spinner hjulen en del under dessa 30m vilket hettar upp däcken en del och slutar 1 sek långsammare än snabbaste varvet. Men körde många varv under 28.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Bra där manthey, 7.29 gt4 sa varv. Sådär ja, då var bilen äntligen klar, enda tråkiga är att den är lite sen om man nu ska klaga på något:-) I denna skulle jag knappast generera så mycket understyrning varken på ringen eller Mantorp. Herrejösses vad lätt det skulle vara att ta ut låga varvtider med denna. Blev riktigt sugen👍🏻
https://youtu.be/Rrn12_Kj_HQ
Detta är troligen samma bil som jag kikade på förra året då dem höll på att ta fram detta paket.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Jan på forumet som kör Maclaren MP4 12 C råkade få med sig mig o min gt4:a på film, jag har ju aldrig riktigt sett min bil i från detta perspektiv så jag tyckte det var kul att se faktiskt.

Filmen är från autolife trackday på Mantorp http://www.youtube.com/watch?v=xoEPiZi5hQk

Körde även en del varv med passagerare och har faktiskt lite mer speed i bilen utan koner. Med passagerare Robert P körde jag samma tider som jag körde sist ensam i bilen. (Höga 27 tider) Bromsar även 45m senare på långa rakan med Robert i bilen vs ensam i bilen vid förra körningen. Syns exakt med Porsche film/appen.

Bilen tappar fart tydligt med passagerare, särskilt synligt sista biten på långa rakan. Syns vid overlay/tid jämförelse i appen. Det går tyngre uppför på slutet långa rakan så här går en hel del tiondelar förlorade trots att jag bromsar 45m senare men når pga passageraren inte högre fart än när jag var ensam i bilen 11maj.(vattnet i chickanen kan även påverka en del, dock klart att passageraren påverkar mest)

Pga senare inbromsning når jag ändå ca. samma vmax som sist på snabbast 27 varvet då jag var ensam i bilen. (217-218 i båda fallen, högsta 222kmh gick ej att slå, troligen pga vatten i schikanen)

Jag kände tydligt att jag bromsade för tidigt förra gången vilket bekräftades nu.
Når även 10kmh högre vmax in mot schikanen utan dem konerna som stod där förra gången. Var lite trist att schikanen var blöt.

Jag är nu övertygad att sub 27 med original GT4 är möjligt om man får till allt. Måste vara helt torrt, måste ha nya däck samt noll trafik samt själv i bilen.


Gissar att Robert väger 80-85kg (edit, vikten är 65kg) så där ligger en del tid. Har givetvis video film på detta 27 varv med passagerare och många andra varv. Särskilt trevligt att det regnade en del faktiskt, fick tränat en del bilkontroll. Mittmotor gt4 är i min mening inte helt lätt att drifta långt med. Höger kurvan efter långa rakan gjorde jag 100m på drift som bäst. Gt4 har ett väldigt snävt fönster vad gäller drift, den vill snabbt o lätt gå runt sin egen axel och man är tvungen att vänster bromsa som alltid för att inte slå runt. Detta gäller ju alla bilar oavsett layout, mitt,bak eller frammotor. Men gt4 är svårast i min mening.

Några bilder som förhoppningsvis säger mer än ord...


Senaste varvet till vänster kördes 27 maj med bra grepp på banan trots lite väta, samt en del vatten i schikanen, dock detta varv är med passagerare! Varvet till höger 11 maj ensam i bilen men med koner, dock helt torrt.


Vänstra varvet med passagerare, kikar man på fartgrafen i slutet av långa rakan ser man tappet i fart hur det dippar, (mörkgula fartlinjen) då vänder blåmarkerad yta nedåt vilket visar tidsförlust mot högra varvet som kördes 11 maj. Samtidigt kikar man på blåmarkerad yta så vinner jag tillbaka goda tiondelar på en bättre senare inbromsning. Jag kan se exakt hur mycket genom att dra markören i appen. Dessa två varv diffar upp mot en sekund genom varvet men totalt sett slutar dem nästan identiskt. Avrundningen blir inte exakt när jag tar screenpick men syns i filmerna exakt. Således intressant hur varven är ca. lika snabba men stora variationer under varvet pga olika körning/bromsning men även förutsättningar med passagerare vs utan etc..



Vänstra varvet med passagerare, notera senare inbromsning i bild, men även i ovan mörkgula fartlinjen kan man utläsa den senare inbromsningen.


Högra varvet, torrt och fint på banan samt även ur schikanen, dock med koner på banan. Bromsar väldigt tidigt ensam i bilen.



Slutligen vänstra varvet med passagerare, se mörkröd bromsdata. Här framgår att jag bromsar mycket hårdare samt mycket senare samt även släpper av bromsen tidigare än ljusröda bromsdatan som är från 11 maj( ensam i bilen). Detta är väldigt intressant med bromsdata. För jag minns allt för väl allt gnäll på original bromsarna på M3 CSL. Redan då såg man data som visade att folk överanvände bromsarna och då givetvis fick problem. Detta var såklart inte bromsarnas fel, utan mer förarens. Denna app tydliggör på ett enkelt sätt just detta med bromsning vilket är riktigt intressant. Det är ju oftast just i bromsningen som man skiljer ut en snabb förare mot en som är riktigt snabb. Ringen är riktigt snabb att avslöja någon som bromsar för mycket. Jag bromsar riktigt illa den 11 maj vs 27 maj. Är allt för länge på bromsen.

Annat dem skarpsynta kanske ser i bromsdata bilden är att jag är mycket mer aggressiv i det jag går av gasen till att jag trycker på bromsen.(vänstra datan= alltså mörk grön och mörk rött). Finns inget glapp alls mellan gas och broms. Kikar man på den ljusgröna samt ljusröda datan från 11 maj rullar jag en del från det jag går av gas till att jag trycker på bromsen.


Troligen är jag 25m ifrån en optimal inbromsning även på 27 maj varvet skulle jag tro. Dock vi talar om tiondelar o jag vill inte ställa mig i sandfållan. Better safe than sorry.

Hmm en 991 GT3 RS, den går lätt 3 sek snabbare på varvet, ungefär som en M4 GTS skulle jag tro👍
Under 25 bör gå relativt enkelt gissar jag.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
För att ytterligare underbygga mina teorier om att jag bör kunna gå under 1.27 tänkte jag visa Racelogic logg från 11 maj (då koner drog ner farten.)

Kör många varv under 28 och Racelogic räknar fram att mitt ideal varv borde vara 1.27.09
Detta samt att det skiljer hela ca. 1 sek när jag jämför de två nära identiska varven ovan(om än att dem slutar på ca. samma sluttid). Skulle vara skoj att få på riktiga Hjulvinklar, troligen gör det en del på varvet men kanske inte så mycket som man kan tro?

Dock märker jag idag en väldig skillnad med -2 fram vs tidigare -1.5 fabriksinställning att man nu har förutsättningar att köra relativt många varv på raken vs tidigare. Med -1.5 fram kokade jag framdäcken omg och appen bekräftade tydligt hur däcktrycket steg mycket och allt för raskt.

Datan visar bättre värden gällande däcktrycket genomgående över flera varv i rad nu.
Detta torde bli ännu bättre med ca. -3 fram vilket troligen passar min fart och körstil bättre än -2 fram. Samt instyrning och styrvinkel blir ju bättre, mindre sågande med ratten som jag idag fortfarande behöver göra för att minimera understyrningstendenserna. (syns i datan ovan) Dem är fortfarande allt för påtagliga i denna original setup.



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Här är facit för att jag numera med -2 i fram camber bibehåller mer konstant tryck, inga gigantiska höjningar...
Första bilden är i början av 1.a varvet , kör sedan 6 i följd med passageraren. Andra bilden är sjätte varvet, som synes inga dramatiska höjningar. Hyggligt svalt och detta bidrar ju oxå. Men vid fabriksinställningarna -1.5 i camber fick jag synnerligen stora överhettningsproblem med höga tryck i däcken omgående. Same same som gamle Walter Röhrl fick med fabriksinställningarna enligt hans app logg som jag har.






Första varvet med passagerare testade jag att bromsa stenhårt, lite skillnad i bar😳☺️



Enligt datan genererar vi 1.55 G i bromsning / enligt filmpic visar den 1.6 G. Bromsar 209m här. Kortast bromssträcka fick jag från ca. 214kmh på ett varv, då 190m i bromssträcka.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Några bilder från 100+m driftkurvan på Mantorp. Alla bilder är från exakt samma plats på banan, ca. 25-27m in i driften, således i början alltså.


Ca. 80% överstyrning alla hjälpsystem 100% av.

Här syns hur mycket man pumpar på gasen för att driva bilen vidare upp backen i fortsatt drift. Syns även när jag håller på att tappa runt bilen och hur jag vänsterbromsar svagt en bit in i driften för att inte tappa bilen. Markören står just där jag startar svag broms. Kom just på att jag gjorde det ännu svårare för mig här i regnet utan att jag då tänkte på det. Hade nämligen dämparna i hårdaste läget, den är då ännu svårare att drifta i blött faktiskt då den är så fast och hård och i detta läge tappar man greppet tidigare och raskare än i mjukare läget. Den glider då så fort förbi den vinkeln som är gränsen för där det är försent att rädda sig från att gå runt.

Man ser även hur man får jobba med styrningen.




Det slår mig just i det jag kikar på bilderna att jag inte kollat av driftboxfilerna.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Film från Gotland Ring, 1.30.03 bästa tid i original GT4 på mpsc2 däck. Lider hårt av original camber fortfarande. Efter ca 20 varv var mina flång nya mpsc2 framdäck nerslitna totalt på yttern. Beställt lite stag och excentriska bussningar, kanske hinner jag få på detta i höst. Längtar till nur....

Under filmerna finns mer info för de som önskar

GT4 vs 996 cup på slicks https://youtu.be/Q32Es2lEEyE
GT4 vs GT4 https://youtu.be/88lM5IBRqFQ
GT4 vs Ferrari 488 https://youtu.be/TWY26Zsivf8
GT4 vs 991 GT3 & GT3 RS mk2 3,8l https://youtu.be/XDEyYg5WgJ8 ( 1.30.03 första varvet, datan saknas under två varv, kommer därefter åter. Tiden rullar dock korrekt)
GT4 105m wet slide Mantorp park https://youtu.be/cfFwvC47bNM

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
fodden
Borås
Här sen Nov 2005
Inlägg: 33



Får man fråga vad det blev för camberkit?

Snabbt kört som alltid thumbs up

_________________
Carl-Johan Bergh
Cayman GT4
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Hej Carl!
Jag kan speca ner allt i tråden snart. Låt mig återkomma med en serie bilder samt information. Jag valde ett relativt prisvärt lagom paket, inget extremt men bilen kommer med största sannolikhet bli mångfalt bättre på bana.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Säljer mina nya oanvända toe stag till GT4 (bak) samt excentriska bussningar. Med detta får man till camber bak på GT4.
Köpt av Tarett via Mtech. 8400kr kostade detta mig, säljer nu då jag ej monterar dem i år.

Porsche cup camberplattor fram kostar 1200kr st(sänkt från 5000kr) och funkar för att få till camber fram. Detta är en billig och bra camberlösning för GT4.

Har dem med till Mantorp i morgon om någon skulle vilja köpa dem.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
DuCCe
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 137



Får man fråga varför du säljer delarna? Har du hittat annan lösning på camber inställningarna?


Göte RS6 Sjögren skrev:
Säljer mina nya oanvända toe stag till GT4 (bak) samt excentriska bussningar. Med detta får man till camber bak på GT4.
Köpt av Tarett via Mtech. 8400kr kostade detta mig, säljer nu då jag ej monterar dem i år.

Porsche cup camberplattor fram kostar 1200kr st(sänkt från 5000kr) och funkar för att få till camber fram. Detta är en billig och bra camberlösning för GT4.

Har dem med till Mantorp i morgon om någon skulle vilja köpa dem.

_________________
Daniel Hult
Cayman GT4 CS
Porsche 964 C4 -91
Bmw M3 E36 -96 såld
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Göte RS6 Sjögren skrev:
Jan på forumet som kör Maclaren MP4 12 C råkade få med sig mig o min gt4:a på film, jag har ju aldrig riktigt sett min bil i från detta perspektiv så jag tyckte det var kul att se faktiskt.

Filmen är från autolife trackday på Mantorp http://www.youtube.com/watch?v=xoEPiZi5hQk

Körde även en del varv med passagerare och har faktiskt lite mer speed i bilen utan koner. Med passagerare Robert P körde jag samma tider som jag körde sist ensam i bilen. (Höga 27 tider) Bromsar även 45m senare på långa rakan med Robert i bilen vs ensam i bilen vid förra körningen. Syns exakt med Porsche film/appen.

Bilen tappar fart tydligt med passagerare, särskilt synligt sista biten på långa rakan. Syns vid overlay/tid jämförelse i appen. Det går tyngre uppför på slutet långa rakan så här går en hel del tiondelar förlorade trots att jag bromsar 45m senare men når pga passageraren inte högre fart än när jag var ensam i bilen 11maj.(vattnet i chickanen kan även påverka en del, dock klart att passageraren påverkar mest)

Pga senare inbromsning når jag ändå ca. samma vmax som sist på snabbast 27 varvet då jag var ensam i bilen. (217-218 i båda fallen, högsta 222kmh gick ej att slå, troligen pga vatten i schikanen)

Jag kände tydligt att jag bromsade för tidigt förra gången vilket bekräftades nu.
Når även 10kmh högre vmax in mot schikanen utan dem konerna som stod där förra gången. Var lite trist att schikanen var blöt.

Jag är nu övertygad att sub 27 med original GT4 är möjligt om man får till allt. Måste vara helt torrt, måste ha nya däck samt noll trafik samt själv i bilen.


Gissar att Robert väger 80-85kg (edit, vikten är 65kg) så där ligger en del tid. Har givetvis video film på detta 27 varv med passagerare och många andra varv. Särskilt trevligt att det regnade en del faktiskt, fick tränat en del bilkontroll. Mittmotor gt4 är i min mening inte helt lätt att drifta långt med. Höger kurvan efter långa rakan gjorde jag 100m på drift som bäst. Gt4 har ett väldigt snävt fönster vad gäller drift, den vill snabbt o lätt gå runt sin egen axel och man är tvungen att vänster bromsa som alltid för att inte slå runt. Detta gäller ju alla bilar oavsett layout, mitt,bak eller frammotor. Men gt4 är svårast i min mening.

Några bilder som förhoppningsvis säger mer än ord...


Senaste varvet till vänster kördes 27 maj med bra grepp på banan trots lite väta, samt en del vatten i schikanen, dock detta varv är med passagerare! Varvet till höger 11 maj ensam i bilen men med koner, dock helt torrt.


Vänstra varvet med passagerare, kikar man på fartgrafen i slutet av långa rakan ser man tappet i fart hur det dippar, (mörkgula fartlinjen) då vänder blåmarkerad yta nedåt vilket visar tidsförlust mot högra varvet som kördes 11 maj. Samtidigt kikar man på blåmarkerad yta så vinner jag tillbaka goda tiondelar på en bättre senare inbromsning. Jag kan se exakt hur mycket genom att dra markören i appen. Dessa två varv diffar upp mot en sekund genom varvet men totalt sett slutar dem nästan identiskt. Avrundningen blir inte exakt när jag tar screenpick men syns i filmerna exakt. Således intressant hur varven är ca. lika snabba men stora variationer under varvet pga olika körning/bromsning men även förutsättningar med passagerare vs utan etc..



Vänstra varvet med passagerare, notera senare inbromsning i bild, men även i ovan mörkgula fartlinjen kan man utläsa den senare inbromsningen.


Högra varvet, torrt och fint på banan samt även ur schikanen, dock med koner på banan. Bromsar väldigt tidigt ensam i bilen.



Slutligen vänstra varvet med passagerare, se mörkröd bromsdata. Här framgår att jag bromsar mycket hårdare samt mycket senare samt även släpper av bromsen tidigare än ljusröda bromsdatan som är från 11 maj( ensam i bilen). Detta är väldigt intressant med bromsdata. För jag minns allt för väl allt gnäll på original bromsarna på M3 CSL. Redan då såg man data som visade att folk överanvände bromsarna och då givetvis fick problem. Detta var såklart inte bromsarnas fel, utan mer förarens. Denna app tydliggör på ett enkelt sätt just detta med bromsning vilket är riktigt intressant. Det är ju oftast just i bromsningen som man skiljer ut en snabb förare mot en som är riktigt snabb. Ringen är riktigt snabb att avslöja någon som bromsar för mycket. Jag bromsar riktigt illa den 11 maj vs 27 maj. Är allt för länge på bromsen.

Annat dem skarpsynta kanske ser i bromsdata bilden är att jag är mycket mer aggressiv i det jag går av gasen till att jag trycker på bromsen.(vänstra datan= alltså mörk grön och mörk rött). Finns inget glapp alls mellan gas och broms. Kikar man på den ljusgröna samt ljusröda datan från 11 maj rullar jag en del från det jag går av gas till att jag trycker på bromsen.


Troligen är jag 25m ifrån en optimal inbromsning även på 27 maj varvet skulle jag tro. Dock vi talar om tiondelar o jag vill inte ställa mig i sandfållan. Better safe than sorry.

Hmm en 991 GT3 RS, den går lätt 3 sek snabbare på varvet, ungefär som en M4 GTS skulle jag tro👍
Under 25 bör gå relativt enkelt gissar jag.


Herregud njut av körningen vetja! Du analyserar sönder glädjen

_________________
Stefan Larsson
Citera
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
19 besök senaste veckan (61877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande