Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
12 besök idag (61889 totalt)
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



Jag kör GT-R. Tung men trygg

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 262



Väldigt kul läsning, och kul att hitta dina inlägg igen Gaute. Var på väg att ställa frågan för ett tag sedan vart du tagit vägen Alltid utförliga inlägg om körningen. Uppskattas

Gillar GT4an skarpt. thumbs up

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Andreas_S skrev:
Jag kör GT-R. Tung men trygg


Det är ju en av mina favorit bilar👍. Var bra sugen på en Nissmo GT-R faktiskt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
wolfbane1967 skrev:
Väldigt kul läsning, och kul att hitta dina inlägg igen Gaute. Var på väg att ställa frågan för ett tag sedan vart du tagit vägen Alltid utförliga inlägg om körningen. Uppskattas

Gillar GT4an skarpt. thumbs up


Tack Jerker👍
Faktum är att jag varken har Facebook eller Instagram( aldrig haft), inte heller linkedin och då jag slutade posta på rejsa har jag förstått i efterhand att några undrat om jag fortfarande typ lever😳😝.

Allt har varit precis som vanligt, förutom förra året då jag inte hann ner till ringen. Men åren innan dess har vi alltid varit där minst en gång om året sedan 2003. Senast för nu ca. nästan två år sedan körde jag min disel bil.



Den gick fortare än man kan tro, trots att jag inte pushade hårt.

GT4 är fin och jag tänkte att det finns ett större allmänintresse kring den samt appen som är så bra, därför delar jag gärna, samt körningen....det är ju det jag gillar. Oavsett vilken bil så är det ju en utmaning på nur. Roligt att du uppskattar det jag skriver. Allt gott!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Grymt bra kört och välkommen tillbaka med grymma analyser och dokumentationer😃👍

_________________
Roland Wihlborg
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Tackar, vilket välkomnande.

Hittade denna info gällande Harrys från min baguette tid, (se bild) såhär tyckte jag då. Utvecklingen går framåt inte bara vad gäller bilar men oxå loggsystem. Jag vill fortfarande framhålla vikten av exakt gps positionering för att få exakta tider men inte minst få farter som inte laggar över varvet/partier. När jag testat att köra utan gps förstärkare lyckas jag aldrig få under 50m felmarginal i gps positionering. Således kan det omöjligt återges någon exakthet, detta syns tydligt gällande hur farterna laggar. När jag väl har gps förstärkning får jag en exakthet om 3m vilket är avsevärt stor skillnad mot 50+m.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Se Porsches rekommendationer gällande tidtagning. De är mycket tydliga i sin info och nämner ofta att de rekommenderar extra förstärkare om man vill ha riktiga tider.




Nedan bild när jag testade utan förstärkare. Ofta är det t o m mer än 50m fel positionering. Så fort jag hookar upp 20 Hz förstärkaren visar denna bild 3m noggrannhet vilket är mycket bra. Först då kan satelliterna placera bilen mer exakt på banan=korrekta tider/farter. Har jag 50+ meter gps noggrannhet blir farter/tider därefter.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Givetvis samlar appen data om förbrukningen oxå. Hur mycket bensin går det åt på ett 7.38 varv?

Någon?

Ledtråden är att det är mer än på ett 7.43 varv😝. Appen visar exakt:-). Jag fann ej denna info tidigare i appen så troligen har Porsche uppdaterat appen, eller om jag helt enkelt missat denna funktion innan. Finns mycket i appen så kan givetvis ha missat infon tidigare.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Detta med bromsar är ju intressant. Jag åkte ju helt original bromsar/ok/skivor på min M3CSL och hade alltid bromsar, alltså jag hade aldrig problem med fade eller liknande, varken på nur eller annorstädes på tex svenska kortbanor. Körde vid tillfällen helt original olja samt pads oxå utan problem t o m på slicks på gelleråsen. Men oftast hade jag bara andra pads/olja.

Nåväl GT4 har ju klart överdimensionerade bromsar och jag använde dem knappt på nur. Nästa gång kommer jag dock köra mer på attack och kommer då förhoppningsvis dra lite nytta av dem, ska försöka undvika att dem används för mycket men där de verkligen behövs kommer jag testa dem fullt ut.

Tex här nedan i bild? Kan någon gissa vart det är? Det är det enda stället på banan jag drar högt broms G. Detta stämmer alltid oavsett bil, här drar jag alltid högst Broms G på hela banan. Således I GT4 oxå, exakt här brukar bromsarna få sig en prövning om man kör hårt och bromsar sent. Inget annat ställe på banan genererar så här höga broms G för mig.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 262



Mycket kul att se alla loggar.

Generellt , hur upplever du bromsar på GT4. Den har väl bromsar rakt av från GT3?
Måste räcka väl på bilen 😃

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138



Göte RS6 Sjögren skrev:
Detta med bromsar är ju intressant. Jag åkte ju helt original bromsar/ok/skivor på min M3CSL och hade alltid bromsar, alltså jag hade aldrig problem med fade eller liknande, varken på nur eller annorstädes på tex svenska kortbanor. Körde vid tillfällen helt original olja samt pads oxå utan problem t o m på slicks på gelleråsen. Men oftast hade jag bara andra pads/olja.

Nåväl GT4 har ju klart överdimensionerade bromsar och jag använde dem knappt på nur. Nästa gång kommer jag dock köra mer på attack och kommer då förhoppningsvis dra lite nytta av dem, ska försöka undvika att dem används för mycket men där de verkligen behövs kommer jag testa dem fullt ut.

Tex här nedan i bild? Kan någon gissa vart det är? Det är det enda stället på banan jag drar högt broms G. Detta stämmer alltid oavsett bil, här drar jag alltid högst Broms G på hela banan. Således I GT4 oxå, exakt här burkar bromsarna få sig en prövning om man kör hårt och bromsar sent. Inget annat ställe på banan genererar så här höga broms G för mig.


Bergwerk är ju bra med fart och kort bromssträcka, så det kan vara en gissning.
Eller med lite fusk så "minns" man de äldre trådarna och då är det efter Metzgefeld.
Håller f ö. med om extern puck/antenn. VBOX Sport är väl bäst just nu och verkar vara
populär. Tillfälligt restad just nu hos Mindation.

Min sörplar ca. 7,5 Liter på ett varv ungefärligt uträknat vid pumpen. GT4an är ju modernare och borde vara lite effektivare, men å andra sidan så gasar du mer än jag så jag gissar 7,5 till 8Liter per varv.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Gaute kul med alla loggar.
mina gissningar
9l/varv
Aremberg dvs efter Schwedencreuz

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Tack👍
Ni tar varsin vinst:-). Thomas prickar helt rätt gällande broms G aremberg👍 och David prickar helt rätt gällande soppan👍. Inte helt lätt och det kräver sin ringen rutin för att få rätt, bra gjort👍 😊


Drar lite mindre på ett 7.43 varv😄

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Stort tack till vår vän Christian på manthey/raeder för all support och div. hjälp. thumbs up

Känner mig alltid tryggare när bilen blivit målad i gälla färger undertill

@ raeder


Andra dagen på trackday körde jag dessa...(ville få nya cup däck men ingen kunde leverera) helt klart är min känsla att dessa är aggressivare och snabbare, tyvärr skilde jag inget i tid mellan dessa och cup däcken troligen pga av omständigheter som trafik. Körde 36.10 på cup första dagen samt 35.88 på pirelli andra dagen. Men jag triggade ESC oftare med pirelli däcket och helt klart är det ett aggressivare snabbare däck även om jag inte kunde skilja ut dem i varvtider på långa nur dessa trafikerade dagar. Två grymma däck men cup är progressivare i grepp gränsen,(läs känns pga det snällare) pirellis greppar och greppar sedan inget grepp när de släpper.

Dock gillar jag sådana aggressiva däck, det kräver definitivt mer av föraren vilket jag blev varse utgången wipperman sista curbsen när man trycks ut vänster i utgången.(hoppandes) När bilen landar ut i vägbanan blev det ett stort tryck i bilen som knappast blir med cup däcken. Blev lite tagen av det initialt, mycket aggressivare däck som sagt, mer attack däck. Påminner om första cup däcket på CSL just i den känslan att de inte är så progressiva. Våt grepp är cup överlägset. Torr är båda grymma, men helt olika känsla just gällande progressivt vid släpp. Troligen håller cup däcket längre men pirelli är snabbare(utan att ha granskat datan)

Diskuterade mina upplevelser med michelin däck/motorsport killarna vid middagen och de bekräftade just min känsla gällande däcken. De hade givetvis full koll på pirelli däcket vilket de testat väldigt mycket. De bekräftade även att det är ett marginellt snabbare däck i torrt.


Än en gång tack Christian för snabb och utmärkt service👌

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Kul att se dig posta här igen Gaute! Väntat på detta sen jag såg filmerna från rondellen på din kanal @ youtube som man prenumererat på sen 2007 thumbs up

Fin bil, GT4:an!

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Martin Palm skrev:
Kul att se dig posta här igen Gaute! Väntat på detta sen jag såg filmerna från rondellen på din kanal @ youtube som man prenumererat på sen 2007 thumbs up

Fin bil, GT4:an!

Tack Martin👍, slå en signal någon dag vetja.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
7.41 btg från första dagen, http://youtu.be/7y9o7SClWS0

körde två varv med holländarens gopro i bilen. Första var 7.41 btg andra 7.37 btg.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



1449kg?!.......aha svaret fanns på sidan 3
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Intressant med din känsla av Trofeo. Jag bytte till dom i år efter många år av Michelin cup1. Tycker också de är lika men jag håller med om att Trofeo biter tillbaka med mer grepp än Cup. Däremot tycker jag till skillnad mot dig inte att Torfeo släpper elakare. Jag tycker Trofeo är lättare att känna när det släpper. Men det skiljer på så många parametrar; typ av bil, körstil osv så det kan skilja. Har inte kört Cup2 men jag kommer nog fortsätta med Trofeo, gillar känslan de ger när man verkligen kan luta sig mot däcket och det känns stadigt med mycket grepp.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
964 skrev:
Intressant med din känsla av Trofeo. Jag bytte till dom i år efter många år av Michelin cup1. Tycker också de är lika men jag håller med om att Trofeo biter tillbaka med mer grepp än Cup. Däremot tycker jag till skillnad mot dig inte att Torfeo släpper elakare. Jag tycker Trofeo är lättare att känna när det släpper. Men det skiljer på så många parametrar; typ av bil, körstil osv så det kan skilja. Har inte kört Cup2 men jag kommer nog fortsätta med Trofeo, gillar känslan de ger när man verkligen kan luta sig mot däcket och det känns stadigt med mycket grepp.


Kanske pga av att du ännu inte jämfört trofeo mot just cup2? Just cup 2 är mer progressivt vilket var ett medvetet val från michelins sida då deras första cup däck inte alls var progressivt i gränslandet. Trofeo påminner om just de första cup däcket, vilka inte var så progressiva i gränslandet men just cup2 är kännbar skillnad tycker jag, att det upplevs just som snällare/progressivare. Våtgreppet i cup 2 är helt otroligt bra och det tål att nämnas igen, det i sig själv är anledning nog att gå med Michelin tycker jag. I mitt fall fick jag rimligen inte utnyttjat däcken optimalt oavsett pga att jag körde med en fabriksinställd bil. Kommer bli mycket intressant att testa igen med riktig camber på bilen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Nu har sport auto kört GT3 RS. Ringen är inte vad den en gång var, SA nämner ca tidsförlust pga fartbegränsning....


GT4 varvet på 7.43 blir omräknat btg varv 7.23. ( tar bort 25sek rakan samt lägger till 5sek T13)
GT3 RS varvet på 7.32 blir omräknat btg varv 7.12. ( tar bort 22sek rakan samt lägger på 4sek T13)
GT4 vet jag gör långa rakan på ca 25 sek, samt ca tid på T13 är nog 5 sek. Ang GT3 RS uppskattar jag tiden.
GT3 4.0 körde sport auto på 7.30 så motsvarande BTG tid blir väl ca uppskattat 7.12 btg.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
12 besök idag (61889 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande