Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
6 besök senaste veckan (61858 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Det är nog en tolkningsfråga hur man ser på det.

Första körningen i maj körde jag bilen som den hade levererats ny från fabrikt. Så körde jag även gotland ring. Då var det med -1.5 i camber fram/bak.(+/- toleranser) Med mitt körsätt och den farten jag bär med mig på banan var detta mycket svårkört nästintill okörbart. Bilen verkligen begränsade mig genom att jag kokade framdäcken. Däcken kunde inte leverera grepp ifram. Givet i 8-9 min tempo går det nog alldeles utmärkt att köra bilen.

Efter detta test så ville jag ha en ev. riktig lösning där de hade svårigheter att leverera vid tidpunkten. Således enades vi om att jag behåller bilen i original skick men att ställa så mycket camber det går då den är ställbar från fabrik. Dock går det endast att ställa marginellt mer än fabriksinställningen i original skick.

Tanken är nu att om jag har kvar bilen, att då ev. göra den icke original. Alltså att då byta toe stag till ett stag från en hybrid mix av 996/997 cup bilen i bak, samt andra icke original toe stag fram samt stag från 991GT3 RS ifram.

Enligt mig och Porsche/Manthey är isåfall min bil inte längre i ett original skick om jag väljer detta. Allt i enlighet med gällande garantier etc. Så i nuläget har jag fulla garantier då jag inte bytt något på bilen, vilket kan ses som ett plus. I mina ögon är min bil helt original idag, ställd inom toleranserna som tillåts på originalbilen från fabrik. Så fort jag byter delar är min bil inte original längre.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Då är väl lösningen bara att köra så långsamt som Porsche vill att du ska göra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du menar nog ett camber stag..

Men jag förstår vad du menar bilen är Orginal även om du maxat orginal settings, men den är ju inte orginal som den kom från fabrik som jag läste ditt inlägg som..

DÅ har du gjort det bästa av sitvationen..

Och Om du byter undre bärarm från en 991 gt3 RS så tror jag porsche här i swe får mycket svårt att se det och påstå att garantin inte gäller, mycket otur så fall

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Då är väl lösningen bara att köra så långsamt som Porsche vill att du ska göra.

Haha, ja ungefär så. Jag kan tycka det är lite märkligt att Porsche:s finest, GT3/RS/GT4 inte är mer ställbara i original skick än de är. Nåväl för väldigt många funkar säkert fabriksinställd bil bra och givet att de måste leverera en gatbil understyrd och neutral. Rådet man får i det separata bankörninghäftet är att bilen är lämpad för bankörning i leverans skick. Fine, att de på så sätt vill få alla att iallafall prova innan man ställer på mer.

För många åker faktiskt runt ringen i 8.30-9min btg tempo och då fungerar faktiskt bilen bra. Jo, det var svårt men jag provade faktiskt att släppa av lite på gasen och mycket riktigt då funkade bilen bättre

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Supramannen skrev:
Du menar nog ett camber stag..

Men jag förstår vad du menar bilen är Orginal även om du maxat orginal settings, men den är ju inte orginal som den kom från fabrik som jag läste ditt inlägg som..

DÅ har du gjort det bästa av sitvationen..

Och Om du byter undre bärarm från en 991 gt3 RS så tror jag porsche här i swe får mycket svårt att se det och påstå att garantin inte gäller, mycket otur så fall

Som jag förstår byter de toe stagen till längre och kan då få till mer camber med mer schims? Har hela spec. på mail någonstans...
Ja, håller med om det att Porsche får mycket svårt att se detta 991 gt3 Rs stag. De ser i princip ut som mitt fast grövre.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Du menar nog ett camber stag..

Men jag förstår vad du menar bilen är Orginal även om du maxat orginal settings, men den är ju inte orginal som den kom från fabrik som jag läste ditt inlägg som..

DÅ har du gjort det bästa av sitvationen..

Och Om du byter undre bärarm från en 991 gt3 RS så tror jag porsche här i swe får mycket svårt att se det och påstå att garantin inte gäller, mycket otur så fall

Som jag förstår byter de toe stagen till längre och kan då få till mer camber med mer schims? Har hela spcen på mail någonstans...
Ja, håller med om det att Porsche får mycket svårt att se detta 991 gt3 Rs stag. De ser i princip ut som mitt fast grövre.


Toe stagen juster toe..

Camberstagen cambern, dom undre är camber så här der det ut på 991 gt3


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Manthey bjöd på en grundlig genomgång då jag besökt dem ett par gånger med min bil på lyften. Samt de har ju en del andra bilar på lyften så vi fick se alla delar och fick en genomgång. Vad jag försökt få fram i detta var kort att dem menade att den stora begränsande faktorn i strävan efter mer camber på min bil var just toe stagen.

De var för korta för att klara av mer negativ camber. Man behöve de längre toe stagen för att överhuvudtaget kunna få till mer negativ camber och samtidigt klara av säkerhetsaspekten gällande gängkravet. Jag vet att en del tuners inte är så generösa med hur mycket gänga som ska fästa, som jag förstod det tummar inte manthey på detta då det går så fort på nur och säkerheten är allt.

Med detta sagt så försökte jag inte få det till att man sätter negativ camber genom att justera toe.
Rätt lik min bil fram den där, är väl nära nog samma lika?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Då hänger jag med

Ja det ska se lika ut.

Men lustigt att Porsche har monterar delbart camber stag och sen kan man inte shimsa ut cambern utan att toestaget blir för kort

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Supramannen skrev:
Men lustigt att Porsche har monterar delbart camber stag och sen kan man inte shimsa ut cambern utan att toestaget blir för kort
Den kan ju bli "för snabb"...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Supramannen skrev:
Då hänger jag med

Ja det ska se lika ut.

Men lustigt att Porsche har monterar delbart camber stag och sen kan man inte shimsa ut cambern utan att toestaget blir för kort


Ja onekligen är detta lite lustig. I mina ögon är gt4 en riktigt fin bil med god balans men den är som jag förstått efter en del testande samt disskutioner med andra riktigt känslig för en bra setup. Lite som Niklas oxå refererar till, det verkar som bilen kan bli riktigt snabb med rätt inställningar och detta vet nog Porsche om då de utvecklat den i två år. Kanske bör jag inte ägna mig åt konspirationsteorier, men GT3 är och förblir storebror

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Då hänger jag med

Ja det ska se lika ut.

Men lustigt att Porsche har monterar delbart camber stag och sen kan man inte shimsa ut cambern utan att toestaget blir för kort


Ja onekligen är detta lite lustig. I mina ögon är gt4 en riktigt fin bil med god balans men den är som jag förstått efter en del testande samt disskutioner med andra riktigt känslig för en bra setup. Lite som Niklas oxå refererar till, det verkar som bilen kan bli riktigt snabb med rätt inställningar och detta vet nog Porsche om då de utvecklat den i två år. Kanske bör jag inte ägna mig åt konspirationsteorier, men GT3 är och förblir storebror


Alla prorschar är rätt känsliga för setup inte som en BMW.. som är som att köra en buss..

Om det är så att toestaget blir för kort känns det mer som en miss från porsche..Är ju styrstaget vi pratar när det är fram, det som sker är väl att dom tycker gängan blir för kort med mer shims på cambers staget..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Faktum är att BMW M idag sitter på läktaren, lite trist kan en gammal bmw nörd som mig tycka. Jag är ju uppskriven på en M4 GTS, den kanske kan bli något, men känner mig mer tveksam när jag hör priset. Även uppskriven på en GT3 R som nog kan bli riktigt skoj och troligen är jag mer intresserad av den.

991 Gt3 RS i all ära, men hur svårt kan de vara att åka fort på nur med den, inte särskilt då den i princip genererar downforce som en cup bil.

Då blir gt3 R mer en utmaning för Mig med mindre däcksbredder, mindre downforce etc. Spännande..

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det är minst lika svårt

Bara att det står andra siffror på tidtagningen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Detta vore något att parkera på ringen, not so http://youtu.be/7317SGrv5KM

Trodde inte den skulle väcka sådant habegär

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Göte RS6 Sjögren skrev:
Detta vore något att parkera på ringen, not so http://youtu.be/7317SGrv5KM

Trodde inte den skulle väcka sådant habegär
Får den ha nån camber då?
Tyckte mest den halkade runt





_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Ja denna har onekligen en del vinkel. Alla dessa filmer känns sådär http://youtu.be/-e0w_U2aRnQ även de från BMW. Men bilen är det ju inget fel på.


Niklas Falk skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Detta vore något att parkera på ringen, not so http://youtu.be/7317SGrv5KM

Trodde inte den skulle väcka sådant habegär
Får den ha nån camber då?
Tyckte mest den halkade runt





_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja denna har onekligen en del vinkel. Alla dessa filmer känns sådär http://youtu.be/-e0w_U2aRnQ även de från BMW. Men bilen är det ju inget fel på.


Niklas Falk skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Detta vore något att parkera på ringen, not so http://youtu.be/7317SGrv5KM

Trodde inte den skulle väcka sådant habegär
Får den ha nån camber då?
Tyckte mest den halkade runt






Räkna med att den blir en ny enhetsklass I VLN 2016.
Eftersom bilen inte är gatlegal så är den filmad I ett garage (privat mark)
Habegär, ja thumbs up

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Supramannen skrev:
Det är minst lika svårt

Bara att det står andra siffror på tidtagningen


Precis.

Ju snabbare bil man har desto svårare att köra närmare bilens kapacitet eftersom det kräver mer av dig som förare. Jag skall ge ett exempel som jag kan relatera till.

officiell tid för 996 GT3 var 7:56 för ett "fullvarv" vilket innebär ca 7:36 BTG.
Officiell tid för 991 GT3 RS ska enligt uppgift vara runt "fullvarv" på 7:20 det innebär då ca 7:00 BTG.

En bra tumregel för när någon är riktigt duktig på att köra bil på Nordslingan är
när man kör BTG på samma tid som den officiella fullvarvstiden. Vilket det inte är manga som gör enligt min erfarenhet. Alla BTG tider som är snabbare än fullvarvstiderna kräver riktiga skills och ballar.

Det är svårare att köra en 991 GT3 RS på 7:20 BTG jämfört med att köra en 996 GT3 på 7:56.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
#Ju snabbare bil man har desto svårare att köra närmare bilens kapacitet eftersom det kräver mer av dig som förare#

Tyvärr kan jag ju inte hålla med dig Thomas, men det är ju helt ok att ha helt olika synpunkter, det kanske känns så för dig, men för mig är det faktiskt tvärt om. Det är oxå därför jag anser slicksförsedda racerbilar lättare att åka fort med jämfört V70 kombin. Visst en något överdriven jämförelse, men nog så talande. Jämför vi gt4/gt3-R mot 991 gt3rs är det ju på samma sätt. Om än inte lika överdrivet stora skillnader.

Nedan visar vilket marktryck gt4/gt3 levererar i 200km, vi kan ju då tänka oss att gt3-R som enligt uppgift kommer utan stor vinge samt mindre däcksbredder producerar mindre tryck.


Gt3 Rs nedan producerar i samma farter, 200km hela 50kg fram samt 94kg bak.., detta tillsamans med mer effekt samt långt bättre/snabbare växellåda än manuella gt4/gt3-R, ...Ja lättare att åka fort i den givna fortåkarebilen. I vart fall anser jag det. Bara växellådan ger ju fem sekunder troligen.

Idag är jag ca. 10 sek efter Porsche fabrik tid i gt4. Nästa sommar är jag 5 sek efter skulle jag tro. Jag har ingen anledning att tro att jag skulle ligga längre efter i gt3/gt3 Rs, ca. 10-5 sekunder efter fabrikstiden. Eller menar du att bara för att jag är i en mycket mer kompetent, bättre, snabbare bil som 991 gt3 Rs, att jag då per automatik skulle börja åka långsammare? Troligen kan vi inte transferens våra egna åsikter till andra. All respekt för era tankar och idéer kring detta men hoppas det är ok att vi tycker lite olika. Allt gott!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Gaute

Ja här tycker vi nog olika
Jag tror att det är "lättare" att köra BTG I en GT4 på 7:20 än att köra en 991 GT3RS på 7:00.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737


Trådstartare
Tillbaka från Dubai, tyvärr hann man inte med F1...

Jag träffade Kajs vän på nurburgrig under Manthey eventet. Han använder sin 991 gt3 väldigt väl på varvet, kör 7.14btg. http://youtu.be/f1S4PDAgSJE
Jag har kikat lite på hans datalogg från filmen och han håller inte högre vmin än mig genom varvet som jag minns när jag kikade. Snarare tvärtom på en del partier. I övrigt syns farterna till höger i bild på hans Racenavigator.

Men givet effekten samt växellådan i 991 gt3 håller han högre vmax än mig i min manuella effektsvaga gt4:a. Detta ger vid handen att jag relativt enkelt torde kunna kapa många sekunder i den bilen. De som läst tråden kanske minns att man vinner många sekunder om man håller högre fart på rakorna, finns väldigt många sekunder att vinna bara på att accelerera en gt3 vs gt4 runt hela banan.

991 Gt3/gt4 drar relativt lika G:n dock lite fördel 991 gt3 i downforce/g. Således bör man relativt enkelt hålla sig på samma vmin nivåer banan runt i gt3 som jag relativt enkelt gör i gt4, men dramatiskt klippa tid i vmax partierna i gt3. I en 991 Rs blir förutsättningarna ändå bättre och enklare att klippa tid. För tydlighetens skull, detta gäller mig, jag klipper enklare tid i en bättre snabbare bil.

På samma sätt gjorde jag detta i gt4 vs M3 CSL, inte var det svårare pga att gt4 är en bättre och snabbare bil, tvärt om var det ju enklare! Trots att jag inte kört snabb bil på nur sedan CSL tiden för ca. 8-10år sedan klippte jag ca 10 sek på de få första trevande varven i min gt4 vs bästa tiden i CSL.

Varför, jo av den enkla anledningen att gt4 är snabbare och bättre i allt, ( mer effekt, mer vrid, mer grep i alla former, osv) vs CSL på samma sätt som 991 gt3 Rs är snabbare och bättre i allt jämfört 991 gt3-R som Diskussionen började med.

Således åker ivartfall jag snabbare, med lätthet. Varför utvecklar man annars racerbilar till att ständigt bli bättre, inte är det för att göra det svårare att åka fortare i de bättre snabbare bilarna, det är för att göra det lättare, för man vill ju vinna race antar jag. Sedan är det en helt annan sak att alla inte kan tillgodogöra sig den bättre snabbare bilen, medans andra kan göra just detta.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
GT4 1.27 + tid på Mantorp med passagerare
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
6 besök senaste veckan (61858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande