Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
994 besök totalt |
"Pad-smear" beläggningar på skivan?
Hallå alla! Körde lite bana med min Honda Accord förra året på Sviesta och som vanligt har man svårt att hålla igen och körde bromsarna alldeles för hårt ![]() Ända sen den dagen har jag inte fått förtroende för bromsarna igen och har haft dålig (mjuk) pedalkänsla och varierande bett som kan komma och gå lite som det vill. Tar jag i lite bettar det faktiskt bra men inget svårt att få total bromsfade på kurviga landsvägar. Har luftat 3 gånger runt om sen dess och även ruggat upp beläggen med smärgelduk. Hade precis monterat lite nytt "godis" som precis blev inkört inför körning så hann inte få en bra referens för hur det skulle kännas. Montera större bromsok från Accord type-r (2-kolvs mot 1-kolvs innan) , tjockare skivor och EBC greenstuff belägg (jo jag vet att dessa troligtvis är boven i dramat ![]() Det jag är mest nyfiken på är eran input på hur skivorna fortfarande ser ut ca: 9-10 mån senare. Har ingen erfarenhet ang. "padsmear" / beläggningar på skivan som jag t.ex läste lite om i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Är det skivorna som ger dom symptomen jag har eller kan det vara beläggen med? Vänster fram: ![]() Höger fram: ![]() Vet inte hur insidan ser ut än då sköldarna täcker precis allt. Är faktiskt påväg att åka och svarva om skivorna alldeles straxt och sen montera Ferodo ds2500 belägg istället och förväntar mig en skaplig skillnad efter inkörning av beläggen ![]() Hade faktiskt en liten mail konversation med EBC i England om detta nån månad efter körning då jag aldrig fick ordning på bromsverkan eller känslan och uttryckte mitt missnöje men fick lite dryga svar tillbaka för att sen inte få något svar alls, lite dålig kundsupport i mina ögon och blir aldrig mer EBC för mig (även om jag är medveten att jag körde beläggen hårdare än det är tänkt att dom ska klara). _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
994 besök totalt |