Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Ny till racing
1 besök senaste veckan (3109 totalt)
Emanuelssonn
Växjö
Här sen Jul 2015
Inlägg: 10


Trådstartare
Tjena! ny medlem här på rejsa, Gustav heter jag, bor i växjötrakterna, är 15 år. Hade lite frågor som folk kanske skulle kunna svara på om de känner sig hjälpsamma.

Först av allt så skulle jag vilja säga att jag inhandlat en 944 som jag har tänkt inleda med.

Min första fråga är då: Vilka ( finns det några?) klasser jag klassar in på? Har kikat på Roadsport, PSC, men får inte nån klar siffra känns det som.

Min andra fråga: Kan jag på trackdays köra med en bil ( som t.ex min 944) utan att ha racinglicens ( som jag ska ta snarast ) eller körkort?

Och tredje frågan lyder: Vad bör jag, när jag påbörjar min nyfunna hobby, veta om som jag kanske inte redan vet om? Vad som helst.

Ursäkta min okunnighet och om något av det jag undrar står i ett simpelt reglemente kan ni gärna skicka det till mig så att jag kan läsa det.
Tack i förhand.

_________________
Gustav Emanuelsson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hej Gustav!

Välkommen till racing och trackdayarnas underbara värld. Du har verkligen skaffat en perfekt bil för att starta en lång resa. En 944a kan man uppgradera till förbannelse och det går bara fortare och fortare. Men först och främst är det givetvis det som dåsitter mellan ratt och ryggstöd som behöver anpassas för att köra bil på bana. Det och givetvis säkerhetsdetaljer på bilen.

Har du aldrig kört på bana för tycker jag att du skall besöka oss på PCS banmöten först och prova på, du behöver ingen licens för at köra på våra bandagar. Skall du tävla borde någon av klasserna i PCSR passa dig utmärkt, reglemente och förordningar hittar du här, http://porschesportscup.se/PorscheClubs/pc_pcsracingsweden/files/Regle . . . .

Återigen välkommen!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Emanuelssonn
Växjö
Här sen Jul 2015
Inlägg: 10


Trådstartare
964RS skrev:
Hej Gustav!

Välkommen till racing och trackdayarnas underbara värld. Du har verkligen skaffat en perfekt bil för att starta en lång resa. En 944a kan man uppgradera till förbannelse och det går bara fortare och fortare. Men först och främst är det givetvis det som dåsitter mellan ratt och ryggstöd som behöver anpassas för att köra bil på bana. Det och givetvis säkerhetsdetaljer på bilen.

Har du aldrig kört på bana för tycker jag att du skall besöka oss på PCS banmöten först och prova på, du behöver ingen licens för at köra på våra bandagar. Skall du tävla borde någon av klasserna i PCSR passa dig utmärkt, reglemente och förordningar hittar du här, http://porschesportscup.se/PorscheClubs/pc_pcsracingsweden/files/Regle . . . .

Återigen välkommen!


Hej och tack för ditt svar! Jo som du säger är det föraren som är viktigast och jag har ingen erfarenhet på bana. Köra bil kan jag ( kanske inte jättebra men jag är hyffsad ) men sen gäller det ju att anpassa sig till bankörning. Jag har en följdfråga om det inte är till för mycket besvär - Finns det en åldersgräns inom PCSR och isåfall vilken ålder? det kan innebära ett hinder för mig i.o.m att jag är 15. Finns det även någonstans där jag kan kolla vilka dagar det är trackdays inom PCS?

_________________
Gustav Emanuelsson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hej Gustav,

Jag har bifogat en länk som beskriver var juniorer kan köra.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
Du kan köra i Roadsport C från det år du fyller 16 år, dvs nästa år.
I Roadsport kör det redan Porsche 944 och jag är säker på att dessa Porscheförarna är villiga att bistå med hjälp och råd till en märkeskollega.
Roadsportreglementet http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagn_Reglemente_2013-2015.pdf, kanske skall påpeka att det kommer ett nytt för perioden 2016-2018 under vintern. Har du frågor kring Roadsport eller vill ha tips på kontakt så pm:a.

Det du behöver ordna är bilen förstås ( enligt regler inklusive vagnbok) och racinglicens, har du ordnat detta så kan du träna och tävla på alla banor i Sverige.
Sedan finns också BMC långlopp som en möjlighet värt att kika närmare på. Vill minnas att de kör på Anderstorp.

Det kan ju vara smart att också hålla ett öga på Porscheklubben och deras reglementen, så att du inte råkar bygga bort dig om du tänker bredda ditt deltagande till andra klasser allteftersom du har åldern inne.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Hej Gustav,

Jag har bifogat en länk som beskriver var juniorer kan köra.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
Du kan köra i Roadsport C från det år du fyller 16 år, dvs nästa år.
I Roadsport kör det redan Porsche 944 och jag är säker på att dessa Porscheförarna är villiga att bistå med hjälp och råd till en märkeskollega.
Roadsportreglementet http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagn_Reglemente_2013-2015.pdf, kanske skall påpeka att det kommer ett nytt för perioden 2016-2018 under vintern. Har du frågor kring Roadsport eller vill ha tips på kontakt så pm:a.

Det du behöver ordna är bilen förstås ( enligt regler inklusive vagnbok) och racinglicens, har du ordnat detta så kan du träna och tävla på alla banor i Sverige.
Sedan finns också BMC långlopp som en möjlighet värt att kika närmare på. Vill minnas att de kör på Anderstorp.

Det kan ju vara smart att också hålla ett öga på Porscheklubben och deras reglementen, så att du inte råkar bygga bort dig om du tänker bredda ditt deltagande till andra klasser allteftersom du har åldern inne.


BMC långlopp..... är nedlagt vad jag vet... eller rättare sagt ihopslaget med karlskogas långlopps serie NHSC ....

SLC tillåter från 16 i mindre klasser..... och det gör några fler serier med.

om du vill åka redan från 15 så finns SSK som kör Renaultcupen och volvocupen... tror volvo är numera tillåten från 15... men inte helt säker men renault är det.

trackdays är det nog färre som tillåter från 15... men ring runt och fråga....... försäkringsmässigt är det möjligt iaf om det är SMA men upp till varje arrangör att bestämma själva....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Hej Gustav,

Jag har bifogat en länk som beskriver var juniorer kan köra.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_2015-2016_Aldersgranser.pdf
Du kan köra i Roadsport C från det år du fyller 16 år, dvs nästa år.
I Roadsport kör det redan Porsche 944 och jag är säker på att dessa Porscheförarna är villiga att bistå med hjälp och råd till en märkeskollega.
Roadsportreglementet http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagn_Reglemente_2013-2015.pdf, kanske skall påpeka att det kommer ett nytt för perioden 2016-2018 under vintern. Har du frågor kring Roadsport eller vill ha tips på kontakt så pm:a.

Det du behöver ordna är bilen förstås ( enligt regler inklusive vagnbok) och racinglicens, har du ordnat detta så kan du träna och tävla på alla banor i Sverige.
Sedan finns också BMC långlopp som en möjlighet värt att kika närmare på. Vill minnas att de kör på Anderstorp.

Det kan ju vara smart att också hålla ett öga på Porscheklubben och deras reglementen, så att du inte råkar bygga bort dig om du tänker bredda ditt deltagande till andra klasser allteftersom du har åldern inne.


BMC långlopp..... är nedlagt vad jag vet... eller rättare sagt ihopslaget med karlskogas långlopps serie NHSC ....

SLC tillåter från 16 i mindre klasser..... och det gör några fler serier med.

om du vill åka redan från 15 så finns SSK som kör Renaultcupen och volvocupen... tror volvo är numera tillåten från 15... men inte helt säker men renault är det.

trackdays är det nog färre som tillåter från 15... men ring runt och fråga....... försäkringsmässigt är det möjligt iaf om det är SMA men upp till varje arrangör att bestämma själva....


Skall man träna billigt och lättillgängligt utan lång framförhållning så är det på banornas SBF veckovisa träningstillfällen och normalt inte trackdays som gäller.
Gustav skriver att han har en Porsche och Porsche funkar inte i SSK:s Renault- eller Volvocuper, klasserna som SBF valt står i dokumentet och det är möjligt att BMC blivit något annat (nämnde dem för att de i alla fall tidigare huserade på Anderstorp och därmed "nära" Växsjö).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Ooops, missade "15 år". Men du är välkommen till PCS när du tar körkort, och innan dess för att titta och kanske åka med en runda.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Ny till racing
1 besök senaste veckan (3109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande