Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bra tips kring banåkar-Clio..
2 besök senaste veckan (3642 totalt)
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Finns det nån Clio expert här på forumet?

Jag tar gärna tips kring i vilken ordning det lämpar sig att optimera en Clio 2.0 16V (169hk+) -01 för bana?
Jag tror jag måste börja med ett kamremsbyte (6 år sedan sist enligt papper).

Det mesta verkar vara original förutom sportavgas, ev. trimkam och r-däck..

_________________
Magnus Wedmark
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



- Lätta den på allt onödigt
- Bra bromsbelägg
- Bättre stötdämpare/fjädrar
- Bromskylning!

Det är det allra viktigaste. Ungefär i den ordningen också om nu inte fjädringen är helt slut, då får du flytta upp det på listan.

Vill du göra det enkelt finns ju höjdjusterbara coiloverkit för fikapengar på ebay, det kan vara en billig utgångspunkt ifall du bara vill göra bilen lägre och hårdare.
Oavsett så tänk på att göra en hjulinställning efteråt så du inte snedsliter r-däcken i onödan.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
OK tack för att du påminde mig. Jag glömde andra grejor..

- Lätta den på allt onödigt => All inredning bakom framstolarna är borta.
- Bra bromsbelägg => Förre ägaren hade bytt till sitt eget favoritmärke av racingbelägg!
- Bättre stötdämpare/fjädrar => Det verkade idag när jag kollade att det sitter rätt trevliga saker både fram och bak. Fram är det Coilovers märkta med "Nurnburgring".. jag får nog kolla mer på det.
- Bromskylning => Sitter idag standardbromsar och vanliga dimljus i framspoilern. Jag har sett varianter där dimljusen fram byts ut mot ett rör riktade mot frambromsarna. Finns det något annat sätt att bättra på kylning?

_________________
Magnus Wedmark
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Det känns som att det mesta som går att göra utan att det kostar mer än bilen är ordnat..
Dra ut dimljusen och ta kylning till bromsarna därifrån är ett beprövat och effektivt knep.

Nästa större steg är nog att börja kolla på nån form av halvbur, mest för att styva upp hela bilen. Om allt bakom framsätena är borta så är ju halva jobbet redan gjort.
Kolla upp så det inte blir strul med besiktning i och med att det är en 01:a, kan ju bli aktuellt att ha en skruvbur istället för att svetsa in en men det är inte så dumt heller bara det görs ordentligt.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Tack för info! Svetsad halvbur redan på plats. Dessutom 4 punkts bälten. Dock behöver jag nya bromsbelägg fram. Vilka är bäst för ren bana? Bilen är redan ute ur besiktningssvängen så det är en ren trailer bil.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



overclocked skrev:
Tack för info! Svetsad halvbur redan på plats. Dessutom 4 punkts bälten. Dock behöver jag nya bromsbelägg fram. Vilka är bäst för ren bana? Bilen är redan ute ur besiktningssvängen så det är en ren trailer bil.


Hej
Jag kör på CL6 till min vilka jag tycker är riktigt bra. Har haft Ferodo DS2500 och 3000. CL6 är i mitt tycke de bästa va dessa. Men de andra funkar bra också.

Det finns några biltrådar här om Clio varav minst 2 är aktiva. Kolla min (länk i signaturen) samt Mårtens. Det är helt olika nivå på våra projekt vilket du snart märker
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=0

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Vilket belägg som är bäst brukar det finnas många åsikter om Jag har haft Ferodos på några bilar och varit väldigt nöjd

En sak till, bromsvätska! Se till att ha en tålig variant i bilen och inte bara Biltemas

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Citat:
Nån som råkar ha antingen Ferodo ds3000R eller CL6 till Clio liggandes? Eller känner till någon shop som har i lager?


Äh strunt samma. Lagesaldo stämde inte. Det FANNS i lager så beställningen är lagd. Jag provar de rätt dyra "CL BRAKES RC6 Front Brake Pads for Renault Clio II RS or Megane I" på original-skivor som jag tror min bil har.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



overclocked skrev:
Tack för info! Svetsad halvbur redan på plats. Dessutom 4 punkts bälten. Dock behöver jag nya bromsbelägg fram. Vilka är bäst för ren bana? Bilen är redan ute ur besiktningssvängen så det är en ren trailer bil.


Byt till 5 ellerr 6 punkts bälten. 4 punkts är inte bra alls.

Ut och kör bana sen, det är en bättre investering än att fippla med en bil där det mesta verkar gjort.

Ring till Pean så fixar de bra belägg till dig direkt. Dyrare belägg brukar betala sig ekonomiskt i längden.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bra tips kring banåkar-Clio..
2 besök senaste veckan (3642 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande