Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6 | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (24148 totalt) |
Sjukt bra målbild! Robin, vad är det som tar sån tiiiid? _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||
Nu har det varit dåligt med uppdaterande härifrån, måste bli bättre på detta helt klart!
Så, bilen då... Jo det har ju hänt en del, motor köpt, de nödvändiga konverteringar som man skall göra är gjorda och motorn är monterad i bilen. Det som är kvar är att koppla in elen (skall ladda ner kopplingsschema som Mats Forssén hjälpt mig hitta), ordna med avgas, kylning, service, plenumfix samt växellänkage. Så då till mitt bekymmer jag vill ha löst och behöver hjälp med, skall konstruera ett spakställ som Jens Roos bland annat har i sin Challengebil. Denna modd är ganska vanlig bland Alfa 116 serie åkare (läs banbilar) och det finns olika lösningar. Jag har valt den som Jens gjort men jag kan inte hitta vart jag köper en specifik länk, det är den koppling som sitter på axeln och sedan är det en länk skruvad ovanför som utgör botten utav själva spaken, samt den del som uniballen monteras i där staget går framåt. Hoppas ni förstår den del jag syftar på enligt dessa bilder: _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||
|
||||
http://www.wiberger.se/templates/din
Typ nåt sånt här. Finns säkert hos någon firma i Tokholm också. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Har haft en del korrespondens med honom och ett spakställ är i pipen, så vi får se hur det slutar! Kul, du är så välkommen så _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||
Jo, det skulle kunna funka, man borrar ett hål genom axeln och använder den, men den lösningen känns sådär, de enligt bild känns betydligt bättre! Har köpt olja till lådan, beställt servicedelar och tänkte i helgen ta tag i elen _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||
Aha, jag menade den som sitter på spaken. Den som sitter på axeln är garanterat hemmagjord. Osäkert om det finns att köpa färdigt. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Eller nåt sånt här.
http://www.wiberger.se/templates/gn1 Gäller att få nåt med rätt klämkraft och dimensioner. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
http://www.wiberger.se/templates/gn1 Mindre dimensioner _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
En hel del har hänt på sistone, så lite uppdateringar är på sin plats!
Motorn och all tillhörande elektronik är inkopplad, har slagit på tändningen och det klickar i reläer och det går spänning fram på samtliga ställen det ska, mao so far so good! Har även bytt insugsrör till modell nya fina och blanka!! Sedan har jag även monterat de galet snygga EZ30 grenrören samt sekundärerna som jag köpte av Kalle Sandler, grymt nöjd med passformen och finishen! En fråga som uppstår kring avgaseriet, det pratas mycket om att det inte skall dras några sidepipe system då man tappar effekt på det men böjen över drivaxeln/bakaxeln är inte alltid super smidig att få till samt att ju längre avgassystem jag bygger desto mer väger det, så... vad tror folket här, sidepipe eller dra systemet hela vägen bak? Sen kommer lite bilder på elen, hur det sett ut samt hur det ser ut nu, slutlig montering är inte gjord ännu! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||
Kul att du uppdaterar Robin!
Grenrören sitter ju som en smäck Ge tusan i sidepipe! Helt onödigt att bjuda bort effekt och varv. Jag har ett helt avgassystem liggandes som du kan få billigt. Passar "bult on" på dina grenrör. 2x2" rostfritt med dubbla dämpare på slutet. Har suttit på GTV6 så du kommer att få modifiera det lite. Det sitter en skadad mittendämpare på systemet som måste bytas, eller (med fördel) tas bort och ersättas med rör/x-pipe, alt katalysator (för en sådan måste du väl ha?). Byggt för gatan så det är relativt tyst. Blir nog lagom att köra utan mittendämparen eftersom du kör race. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Det är böjarna som stjäl effekt, inte var röret mynnar ut någonstans.. Och hur ser det ut kring bromsarna/vxlådan tror du. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag har hört att det är mjuka böjar som gäller, det kommer det dessutom att vara, däremot är det knöligt vid drivaxel/bromsok/bakaxeln regionen och det blir mycket böjar direkt efter varandra som är uppåt 60 grader. Men vi får se hur det blir, den biten skall lösas om ca tre veckor, men vill gärna ha alla fördelar respektive nackdelar uppradade så jag kan börja planera redan nu! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||
Givetvis är det inte "sidepipen" i sig som är problemet, det är krökarna som blir när man skall bygga det på en 116-bil med V6-a och standard golv.
Bakaxeln tycker jag inte är något jätteproblem. Går att få till rätt mjuka krökar ändå. Utrymme finns det också (även med ventilerade skivor och ok-breddare). Krökar och dämpare tror jag är bra att försöka ha så långt bak det går, eftersom det pulsar minde ju längre bak man kommer. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Snyggt!
Kapa upp golvet och bygg sidepipe. 100 gånger enklare än att krångla sig förbi bakaxeln. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6 | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (24148 totalt) |