Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Förslag på att få racingen på rätt väg...
1, 2   >>
8626 besök totalt
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420


Trådstartare
Vad tycker Ni?

Själv tycker jag att det finns för många klasser och serier. Mer samarbete mellan arrangörerna!!!

*SSK's största klass är ju Fyndbörsen, SLC's klass 3 är snarlik. Ge dem ett gemensamt reglemente. Likaså SSK klass 3 och SLC GT borde gå att slå ihop.

*Märkesklubbarna borde kunna göra mer gemensamma reglementen - och sedan utmana varandra så blir det direkt ett intressant startfält på 15-20 bilar istället för två mindre på 7-10 st.

*Det är dumt att det finns tre juniorserier (R5/Clio / S40 / S60). OK, S60 är ingen renodlad juniorklass, men den ska ju fungera som språngbräda in i STCC och är från 17 år.

*Fler klasser som har samma reglemente i både rally och racing. Det finns massor av rallybilar i stugorna, många är säkert sugna på att tokköras på bana. - Ja, det finns ju VOC, men den anses ju för tråkig av så många trots att det alltid är jätteroliga fighter både på bana och i skogen. Jag är duktigt imponerad över VOC-åkarna i skogen som ofta kör jämnt med mycket värre bilar. thumbs up

*På ngt sätt måste banägarna kunna sänka hyrorna. Bidrag från förbundet?? Billigare banhyror = billigare startavgifter = fler startande (bredden blir större iaf).

*Roadsport är underskattat i Sverige. Roadsportarna borde köra med SLC eller SSK.

Är jag ute och cyklar? Fler idéer belönas med ett gäng såna här: thumbs up

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nu är vi inne och trampar på fri företagsamhet......och att ge bidrag till vinstdrivande verksamheter.

Jag var med på den tiden, då SSK var alenarådande....och det vill vi inte ha igen.

Någon nämnde något om småpåvar..........men dom farliga småpåvarna sitter ofta i stora organisationer....som SSK var på 80-talet.....och styr efter eget huvud.

Tex SLC är inte världsbäst på allt........men det går faktiskt att ha en dialog med dom........och det värdesätter jag.


Ett stort problem är ju banägarna...som tycks fått hybris......men det hör till en fri ekonomi.

Mer enhetliga reglementen skulle vara välkommet..........men då inte mot SSK hållet.......utan ett friare reglemente.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ButterflyRacing skrev:
Tex SLC är inte världsbäst på allt........men det går faktiskt att ha en dialog med dom........och det värdesätter jag.


Jorå det är vi

Försöker att lyssna, fast ibland måste man bestämma ändå eftersom det ibland är många som tycker mycket olika saker.



Just nu är det väl en eller två arrangörer för många för antalet tävlande som är igång.... men jag förstår att det egentligen inte är någon som vill lägga av.... Och eftersom dom flesta andra arrangörer gör det ideellt så kan dom ju fortsätta så länge som klubbkassan klarar av det och deras medlemmar skjuter till pengar. Men det för ju knappast Svensk racing framåt.

Banägare, där finns det också många olika ambitioner, om dom är rätt eller fel ska jag väl inte uttala mig om men en del har målsättningen att utveckla och förädla banan (och då blir det automatiskt mycket dyrare) medans andra har det kvar som förr (och då blir kostnaderna kvar på samma nivåer) sen får man väl kund välja vilka banor man vill använda.... tur nog så har vi ju faktiskt ovanligt många banor i sverige till skillnad mot dom flesta andra länder.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:

Just nu är det väl en eller två arrangörer för många för antalet tävlande som är igång.... men jag förstår att det egentligen inte är någon som vill lägga av.... Och eftersom dom flesta andra arrangörer gör det ideellt så kan dom ju fortsätta så länge som klubbkassan klarar av det och deras medlemmar skjuter till pengar. Men det för ju knappast Svensk racing framåt.


Nyfiken, hur skulle en minskning av antalet arrangörer föra svensk racing framåt?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Just nu är det väl en eller två arrangörer för många för antalet tävlande som är igång.... men jag förstår att det egentligen inte är någon som vill lägga av.... Och eftersom dom flesta andra arrangörer gör det ideellt så kan dom ju fortsätta så länge som klubbkassan klarar av det och deras medlemmar skjuter till pengar. Men det för ju knappast Svensk racing framåt.


Nyfiken, hur skulle en minskning av antalet arrangörer föra svensk racing framåt?


Det skulle förmodligen ge en större mängd startande i varje serie som finns.... Och därigenom något bättre ekonomi till arrangörerna istället för banägarna.... vilket skulle ge större möjligheter till investeringar i arrangemangen typ teknik..... alla utgifter som en arrangör har är inte driftskostnader utan iaf för SLC en stor del är även investeringar i teknik och material... men med lägre "vinster" så dras ju naturligtvis investeringarna ner på ett minimum.

SLC kanske är lite unika i det fallet... men personligen tror jag att vi har "dragit med" dom andra arrangörerna... t.ex Transpondertidtagning som vi hade 4 år tidigare än någon annan.... Och nu t.ex så är vi ensamma om att lägga ut tidtagning LIVE trådlöst över hela depå-utrymmet över nätverk på datorn... Och det kommer mer nyheter under året.... som t.ex STCC (som ändå är en serie med betydligt större resurser) ligger långt efter.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ege skrev:
Själv tycker jag att det finns för många klasser och serier. Mer samarbete mellan arrangörerna!!!


Ligger nog en hel del i det, som det är nu så spelar det väl i princip ingen större roll vad du släpar ut ur garaget för det finns en klass som är mer eller mindre skräddarsydd för den bilen.
Problemet tror jag är att Sverige är ett litet land och kan inte ha en klass för varje liten intressegrupp, iaf inte med rejäla konkurenskraftiga startfält.
om man tittar på tex SLC klass 2 och ERF så är skillnaderna egentligen ganska små och har i princip ingen teknisk betydelse och varvtiderna är inte heller ljusår ifrån varandra, mao borde ett gemensamt eller i vart fall "kompatibelt" reglemente gynna de aktiva. Sen att man inte har någon större lust att samarbeta med en konkurent kan jag mycket väl förstå.

Men Fredrik, inom SLC är det väl egentligen oxå en klass för mycket??
Jag menar att reglementsmässigt så skiljer det massor mellan klass 3 och 4 men i praktiken så är det väl så att varenda klass 4-bil (i nuläget) skulle klassa in i klass 2 om man byter däck?
Visst kan det va kul att ha ett "special saloon" reglemente men jag tror personligen att det inte finns spons-ekonomi nog till att driva en sådan klass i ett litet land som Sverige. Iaf inte med rejät startfält och med bilar som verkligen utnyttjar reglementet och inte bara kör där för att det är den enda klassen som släpper in deras bil. Det skulle väl inte direkt kräva några enorma insatser för att skapa en gemensam klass för både 3 och 4.

_________________
Karl Brag
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl B. skrev:
Men Fredrik, inom SLC är det väl egentligen oxå en klass för mycket??
Jag menar att reglementsmässigt så skiljer det massor mellan klass 3 och 4 men i praktiken så är det väl så att varenda klass 4-bil (i nuläget) skulle klassa in i klass 2 om man byter däck?
Visst kan det va kul att ha ett "special saloon" reglemente men jag tror personligen att det inte finns spons-ekonomi nog till att driva en sådan klass i ett litet land som Sverige. Iaf inte med rejät startfält och med bilar som verkligen utnyttjar reglementet och inte bara kör där för att det är den enda klassen som släpper in deras bil. Det skulle väl inte direkt kräva några enorma insatser för att skapa en gemensam klass för både 3 och 4.


Just ERF ser jag egentligen inte som en konkurrent utan ett bra komplement, problemet är väl egentligen att lite för få flyttar upp i "seriesystemet" när dom blir bättre.... utan man stannar kvar istället för att börja på lägre nivå och sen byta serie vartefter man blir bättre. Ta t.ex Pentas i ERF som vinner och vinner, dom borde väl snarast sparkas ut ur ERF och låta dom teamen med mindre resurser ta över.

Problemet med just kl.3 och kl.4 är väl att i dagsläget så vill en del absolut åka slicks och andra absolut inte... Och slicksen gör ju en viss skillnad som är svår att få ihop i en och samma klass. men visst dom flesta kl.4 bilarna skulle kunna åka kl.3

Personligen tycker jag väl att det är 2 klasser för mycket, men det är svårt att få acceptans ibland för regeländringar som missgynnar något teams speciella bil...... Och oavsett vad man ändrar på så missgynnar det ju alltid någon....

Ta t.ex problematiken med SLC GT sprintklassen... där vi haft 2 klasser över och under 2.6l förrut..... till i år så ökade jag volymen till 4l för den mindre klassen eftersom dom snabba bilarna där var fd stcc bilar (som i stort sett är snabbare än dom flesta 8l bilar med) och resultatet har blivit att den mindre klassen är ungefär samma som förrut eftersom några har blivit nerflyttade medans den stora klassen mer eller mindre försvunnit.... (och det när GTR försvann som klass från STCC) och samtidigt har SSK försökt starta samma klass SSK kl.3 med några tävlande , Vilket slutar med att samma klass nu finns i SLC och SSK med 7-10 startande i SLC och 3-5 tävlande i SSK...... Vilket får mig att undra lite över mycket hur SSK tänker egentligen ?? Så frågan är väl vad jag ska göra på sprintsidan nästa år.... bjuda in Fyndbörsen Cup? och se till att hälften åker hos mig och hälften i SSK? och få två dåliga klasser istället för en bra hos SSK.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Det verkar väl tråkigt att hävda att det finns för många klasser, serier och arrangörer i racing-Sverige. Det är ju på gott att så många som möjligt får chansen att lufta sina mödosamt ihopskruvade vagnar på bana. Men det är på ont om det innebär en sådan mångfald att ingen klass, serie eller arrangör får till så stora startfält att det inte ger en sund ekonomi.

Att renodla de olika klasserna och göra dem kompatibla mellan olika serier vore ju ett drömscenario. Då kan man själv välja på vilken nivå man vill köra race. Påminner igen om hur andra sporter är organiserade i olika divisioner, men med ett gemensamt regelverk.

Tanken med ett samordnat reglemente för de olika märkesklubbarna är t ex utmärkt. Kan bli hur kul som helst.

Skrev ju tidigare om småpåvar och visst finns de på alla nivåer. Det trista är att det tycks saknas all form av samarbete mellan de olika arrangörerna. De synes mig som de ser på varandra som den lede fi eller på någonting som kan ignoreras. Attityden är emellanåt att vad de andra gör är deras problem.

Att samla de olika arrangörerna till ett förutsättningslöst möte för att resonera om hur man gemensamt kan utveckla svensk racing kan vara en god idé. Det behöver inte bli ett motorsportens ATG, men, för att citera CH Hermansson, nån dj-vla ordning får det vara.

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Fredrik - SLC skrev:
Ta t.ex Pentas i ERF som vinner och vinner, dom borde väl snarast sparkas ut ur ERF och låta dom teamen med mindre resurser ta över.


När det gäller Penta i ERF så är jag rätt övertygad att det inte handlar om reurser, iaf inte ekonomiska sådana utan teknisk briljans och erfarenhet...dessutom håller deras bil ihop alldeles förbannat bra, undertecknad skulle behöva en praktikplats där för att studera driftsäkerhet...


Fredrik-SLC skrev:

Problemet med just kl.3 och kl.4 är väl att i dagsläget så vill en del absolut åka slicks och andra absolut inte... Och slicksen gör ju en viss skillnad som är svår att få ihop i en och samma klass. men visst dom flesta kl.4 bilarna skulle kunna åka kl.3


Jag tror att det är just där en stor del av problemet ligger, alla VILL åka med det ena eller andra och tycker det är alldeles lysande med en klass som passar deras bil som handsken.
Desvärre blir det många och tunna klasser istället.

Men gör det däcksmässiga steget mellan klass 3 och 4 mindre då, typ bredare r-däck eller smalare slicks.

_________________
Karl Brag
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl B. skrev:
När det gäller Penta i ERF så är jag rätt övertygad att det inte handlar om reurser, iaf inte ekonomiska sådana utan teknisk briljans och erfarenhet...dessutom håller deras bil ihop alldeles förbannat bra, undertecknad skulle behöva en praktikplats där för att studera driftsäkerhet...




Det var precis det jag menade.... resurser är inte bara ekonomi utan jag menade just deras goda resurser i kunskap. Som dom bevisligen har för ERF. Frågan som vore intressant att se idag är hur långt det räcker i SLC?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Fredrik - SLC skrev:

Det var precis det jag menade.... resurser är inte bara ekonomi utan jag menade just deras goda resurser i kunskap. Som dom bevisligen har för ERF. Frågan som vore intressant att se idag är hur långt det räcker i SLC?


om Penta skulle få ett ryck och komma på idén att åka SLC klass 2 så skulle de (och en hel del andra ERF-team) hävda sig väldigt bra, särskilt på 8-timmars tävlingarna.

_________________
Karl Brag
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Karl B. skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Det var precis det jag menade.... resurser är inte bara ekonomi utan jag menade just deras goda resurser i kunskap. Som dom bevisligen har för ERF. Frågan som vore intressant att se idag är hur långt det räcker i SLC?


om Penta skulle få ett ryck och komma på idén att åka SLC klass 2 så skulle de (och en hel del andra ERF-team) hävda sig väldigt bra, särskilt på 8-timmars tävlingarna.


Tror jag med, frågan är väl snarast varför dom inte gör det? Startavgifterna skiljer naturligtvis en del.... men det kan knappast vara enda anledningen? eller är det något annat?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RBC-Lars skrev:


RaceSam låter ju som ett bra embryo, även om viss omfokusering bör ske.

Förstår till fullo Din synpunkt om fördelen med att vara självständig i rådande läge. Men det är just det som är problemet, med fjorton självständiga lär inget hända i den riktning jag förespråkar. Vad som bör ändras är med andra ord rådande läge, så att förutsättningar för samarbete (utan kartellbildning) skapas.


Trodde jag med när jag vart inbjuden, men verkligheten var inte riktigt så.... man värnar om sitt eget lilla revir och någon samverkan sker egentligen inte..... annat än att dom klubbarna delar på vissa arrangemang, t.ex så får dom vara arrangerande klubb åt STCC och så delar dom på arrangemangen i Sportvagnsserien och vissa RHK tävlingar och vissa av klubbarna delar på ERF. Vilket gör att varje klubb har ca 6 vardera.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Eftersom det troligtivs är väldigt svårt att få alla att samlas kring en gemensam konstruktiv och fritänkande diskussion så kan man väl börja med att några sätter sig ner. Bättre med något litet än inget alls.

Antingen kan ju tex Fredrik och någon/några till ta och snacka mer regelbundet med varandra bara sådär rakt av. Eller så kan man kanske plocka ihop 1-3 personer, som skulle kunna agera sammankallande, fristående från alla arrangörer .

_________________
Magnus Thomé
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Fredrik - SLC skrev:
RBC-Lars skrev:


RaceSam låter ju som ett bra embryo, även om viss omfokusering bör ske.

Förstår till fullo Din synpunkt om fördelen med att vara självständig i rådande läge. Men det är just det som är problemet, med fjorton självständiga lär inget hända i den riktning jag förespråkar. Vad som bör ändras är med andra ord rådande läge, så att förutsättningar för samarbete (utan kartellbildning) skapas.


Trodde jag med när jag vart inbjuden, men verkligheten var inte riktigt så.... man värnar om sitt eget lilla revir och någon samverkan sker egentligen inte..... annat än att dom klubbarna delar på vissa arrangemang, t.ex så får dom vara arrangerande klubb åt STCC och så delar dom på arrangemangen i Sportvagnsserien och vissa RHK tävlingar och vissa av klubbarna delar på ERF. Vilket gör att varje klubb har ca 6 vardera.


Att varje klubb får cirka sex övningar var är kanske inte så konstigt, då klubbarna ju oftast ställer upp med kunskap och personal vid en viss bana (läs sin hemmabana).

Men för att föra frågan vidare, förs det överhuvudtaget någon diskussion om klassindelning i dessa sammanhang?

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RBC-Lars skrev:


Men för att föra frågan vidare, förs det överhuvudtaget någon diskussion om klassindelning i dessa sammanhang?


Näe

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nu skall man väl inte heller få panik, utan jag misstänker, eller åtminstone hoppas, att det är en tillfällig nedgång som förhoppningsvis hämtar sig snart.
Nån/några av de riktigt billiga serierna som bygger på helt ideellt arbete i relativt stora mängder hos några få entusiaster dör säkert ut efter ett tag då nån ruttnar och slutar. Men nya kommer väl å andra sidan att dyka upp.
Jag tror ändå att det här med det ökade gatbilsbanåkandet kommer att vara positivt i längden, om inte de ökade banhyrorna helt dödar annan racing. Men följer märkesklubbar och liknande lagen i ökad omfattning och t.ex. kör efter SBF:s regler med motortävlingsförsäkring och liknande så blir steget mindre till att gå till andra serier, eftersom kostnadshoppet inte är så stort liksom att man redan har licens, viss skyddsutrustnig, etc..

Undrar förresten om de höjda säkerhetsbestämmelserna med kraftigare burar med mängder av stag hit och dit, samt dyrare personlig skyddsutrustning har haft en negativ inverkan på racingåkandet? Man skall ju ändå ut med närmare 10 000 i hjälm, overall, etc. samt mer än det för att få en bur isatt i bilen, så viss instegskostnad har man redan där, oavsett ur billig bil man har.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175



Jeg blander meg i diskusjonen selv om ikke alle forstår hva jeg skriver.
Det prates her om et samentrede av racingarrangorer som skal lose diverse problemer. Det er for oss forere helt feil ende. I Norge har hver klasse sin egen forerforening og over denne sitter et hovedstyre med en representant fra hver forerforening. Vi loser våre saker i hovedstyre og så går hovedstyrets talspersoner videre til NBF og arrangorerene. Dette fungerer nå veldig bra og vi har fått til et meget produktivt samarbeid. Arrangorene slipper å forholde seg til hver enkelte klasses særinteresser og vi ordner med felles påmelding klassevis mot en rabatt for de som melder seg på igjennom forerforeningen. Den forerforeningen som vi i Locost har er den som er kommet lengst i dette arbeidet, og det sammholdet vi har i klassen og depoet gjor at vi har veldig få problemer.
Min påstand er altså at det må begynnes i andre enden med at alle forerne går sammen og lager rettningslinjer til arrangorene, uten forerne og bilene så vil det heller ikke bli lop. Dette vil i lengden lette arbeidet for arrangorene og gi dem ferre meninger å forholde seg til.
Locost har kjort sin forste helg i SLC og har erfarte da meget posetivt at Fredrik helt klart var en problemloser frem for en problemskaper. Og det er et meget godt utgangspunkt.

_________________
Rune Næss
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fredrik - SLC skrev:
[

Problemet med just kl.3 och kl.4 är väl att i dagsläget så vill en del absolut åka slicks och andra absolut inte... Och slicksen gör ju en viss skillnad som är svår att få ihop i en och samma klass. men visst dom flesta kl.4 bilarna skulle kunna åka kl.3



Gör vad ni vill med klasserna.....men rör inte klass4.

Det är den enda fri klassen i svensk racing.
Det kanske inte blir en jättestor klass.......men några få "värstingsbilar" som tex SpeedLabs Corvette kommer att ha en stor betydelse för hela evenemanget.

När sedan några fler fattar, att det går att bygga en komkurenskraftig klass4 bil.....av "gammalt skit" som inte måste kosta skjortan.....så kan det bli riktigt kul.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Ang ålder i olika styrelser: Nu är jag 31, och sen jag började med styrelsejobb (på än så länge lokal nivå) för 7 år sen alltid varit yngst. Men jag har ännu inte stött på nån gamling som inte vill bli ersatt av en yngre friskare förmåga.

Så känner du dig energisk, anmäl då ditt intresse för lite ideelt arbete till din klubb (vare sig den är lokal eller nationell, stor eller liten, aktiv eller i stiltje), dom kommer att uppskatta det rejält.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155



Har med intresse följt diskussionen, varför diskuteras inte publikens betydelse? På SLC är det i princip bara närmast sörjande på läktarna. Reklamen är i det närmaste obefintlig, går man in på banornas hemsidor är det klart undermånlig info på evenemangssidorna. Borde man inte få bättre reklam iom. att man hyr banan?
Första gången jag var på ett SLC race så blev jag klart överaskad Fri parkering! Inget inträde! Öppen depå! Många bilar! Bra arrangemang med bra racing! men ingen publik??? Kan det vara så att det man får gratis inte är lika lockande?? Borde inte lite annonsering och en entre avgift på 50-100:- ge lite tillskott i kassan, 500-1000 pers publik borde väl inte vara nån omöjlighet. Eller?
Har detta varit uppe till diskussion förut? Vad kom ni fram till?

För övrigt vore det ruggit om klass 4 dog..utan slicks är det bara att lägga ner eller emigrera till Norge.

Vi ses på Kullen.

SpeedLab
Johan

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Förslag på att få racingen på rätt väg...
1, 2   >>
8626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande