Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Förslag på att få racingen på rätt väg...
<<   1, 2
8626 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



SpeedLab skrev:
Har med intresse följt diskussionen, varför diskuteras inte publikens betydelse? ...............................................................
Borde inte lite annonsering och en entre avgift på 50-100:- ge lite tillskott i kassan, 500-1000 pers publik borde väl inte vara nån omöjlighet.....................

För övrigt vore det ruggit om klass 4 dog..utan slicks är det bara att lägga ner eller emigrera till Norge.



Jag tror det är ett helt annat tillstånd.........och kostnader för att anordna publiktävlingar.

och klass 4........Jag hoppas också att den överlever. Även om det är lite tunt med bilar emellanåt.
Det är ju den enda riktigt fria klassen i Sverige.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:

Jag tror det är ett helt annat tillstånd.........och kostnader för att anordna publiktävlingar.


Rätt spår.
Tillstånd, ansvar och skyldigheter = stora omkostnader.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SpeedLab skrev:
Har med intresse följt diskussionen, varför diskuteras inte publikens betydelse? På SLC är det i princip bara närmast sörjande på läktarna. Reklamen är i det närmaste obefintlig, går man in på banornas hemsidor är det klart undermånlig info på evenemangssidorna. Borde man inte få bättre reklam iom. att man hyr banan?
Första gången jag var på ett SLC race så blev jag klart överaskad Fri parkering! Inget inträde! Öppen depå! Många bilar! Bra arrangemang med bra racing! men ingen publik??? Kan det vara så att det man får gratis inte är lika lockande?? Borde inte lite annonsering och en entre avgift på 50-100:- ge lite tillskott i kassan, 500-1000 pers publik borde väl inte vara nån omöjlighet. Eller?
Har detta varit uppe till diskussion förut? Vad kom ni fram till?

För övrigt vore det ruggit om klass 4 dog..utan slicks är det bara att lägga ner eller emigrera till Norge.

Vi ses på Kullen.

SpeedLab
Johan


Publik.... är inte så enkelt.... som Kristian skrev , det medför så mycket mer i kostnader för alla bestämmelser och avgifter till förbund och banägare att det måste komma ca 3.000 personer för att överhuvudtaget gå jämt upp för mig som arrangör... Och den risken är jag inte villig att ta i dagsläget.

Kl.4 är en av dom få klasser som har gått framåt i år med ökande deltagarantal ..... så den ser mycket positiv för framtiden... Och att den försvinner ... NÄEE... ingen risk.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



SpeedLab skrev:

För övrigt vore det ruggit om klass 4 dog..utan slicks är det bara att lägga ner eller emigrera till Norge.



Du menade kanske klass 7......för det gjorde jag.......men den borde ju också överleva,så länge klass 4 finns.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

FYI. Diskussionen om sam är utsplittad till en egen tråd i OT.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Vad gäller klubbracing så har jag funderat litegrann på det och det är klart att det är kul med "fria tyglar" och att det finns möjlighet att skapa sig ett spektakulärt monster. Men jag tror åtminstone för PSC:s del att det egentligen bara finns ett sätt att börja; GrpN. Eventuellt med åldersbegränsning, men det är detaljer. För vår del finns det en massa GrpN-skogsbilar till salu och de kommer att bli fler. Vagnbok, hjulupphängningar med små eller inga ombyggnadsbehov för att fixa en riktigt intressant banbil, för rätt moderata pengar i sammanhanget.

Tillgången till bilar finns och det är trots allt en enkelt reglemente, de få bitar man får ändra finns tillgängliga för hyfsade pengar. Det är inte så märkvärdigt besvärligt att bygga en egen heller, även om kreativiteten hämmas till en del.

Sen tror jag tex inte att PSC kan fixa en någorlunda intressant serie på egen hand på många år och GrpN i sig öppnar ju för samarbete i många riktningar. Som nämnts går ju bilarna in i tex SLC kl 1 (f.d. kl 3) och Fyndbörsen Cup (ev med viss barlastning iofs). Men också om fler märkesklubbar och motorklubbar öht kunde kraftsamla runt åtminstone ett reglemente, skulle man kanske kunna komplettera klubbserien med tävlingar där fler klubbar deltar och som ingår i klubbserien också.

Kanske 2-3 rena klubbtävlingar per år (i samband med banträffar) kompletterat med 3-4 sam-arrangemang, med andra t.ex. märkesklubbar och kanske även lite "tyngre" racingarrangörer, ger ju en rätt OK serie ändå? Möjligheterna till sponsring borde jag kanske inte uttala mig om, men att en sån lösning både har en stark märkesfixering och en konkurrensutsatt bredd borde göra den hyfsat intressant. Ett exempel som jag har i bakhuvudet är "Peugeot original Cup" som ingår i GrpN-SM i rally.

Nu har jag pratat GrpN och det är väl så långt jag kan fundera, men även lilla GrpA kan väl ge ungefär samma synergieffekter (om några år) och att det finns tillgång till materiel? Sen är jag ju fokuserad på hysat nya vardagsbilar men befintliga FIA-reglementen kan väl också kompletteras med nationella reglementen, GrpH är väl ett bra befintligt exempel, samt mer specialsydda. Bara fler är med på det så.

Jag vet inte, men jag tror att gräsrots-racingen kan gynnas om typ märkesklubbar kan plocka upp de som blivit bitna vid banträffarna kan ta bara ett litet steg och börja tävla vid egentligen samma evenemang som de "povat på bilsport" på. Men i det fallet har ju t.ex. BMWSC, CAR och PSC + PCS-R erfarenhet av hur det fungerar.

Jag tror också att det är bra om man inte gapar över för mycket. I värsta fall kanske man bara får till en klass men att den får kritisk massa och upplevs som att den verkligen sätter ekipaget på prov prioriterar åtminstone jag högre än att tillfredsställa varje byggare/förare och kanske sitta där med 0-3 deltagare i vardera fem klasser.

Detta kanske är för mycket "think inside the box" för mångas smak, men jag tror på att kraftsamla kring något som är tillräckligt bra och som många kan jobba efter i stället för att försöka optimera på ngt som känns perfekt för var och en på sin kammare.[/b]

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 155



Pär Hansson skrev:
Vad gäller klubbracing så har jag funderat litegrann på det och det är klart att det är kul med "fria tyglar" och att det finns möjlighet att skapa sig ett spektakulärt monster.


Nu är det ju så att jag är övertygad om att kostnader skapas minst lika mycket av begränsningar som av relativt "fria tyglar". Ta de klasser som har alltför snäva motorstorleksbegränsningar t.ex. Man lägger ner helt sjuka belopp på att få en 2-litersmotor att utveckla 30 hästar mer än konkurrenterna. Och inte blir det särskilt spektakulärt för publiken heller.
Faktum är att jag kan garantera dig att SpeedLab-Corvetten är en av de ABSOLUT billigaste bilarna i hela SLC-serien, både i inköp och underhåll (bromsskivor 800:-, renovering av växellåda 5.500), men den är definitivt inte en av de långsammaste, snarare tvärt om.
Vi var nere på Sviestad i går och körde en Shakedown samtidigt som det var en hel del folk där och körde formellicenskurser + gocart med medföljande familjer. Totalt kanske 100-150 pers, och jag kan ju säga att om man gillar att stå i focus skall man definitivt importera en kanariegul Corvette! Det var minst lika mycket barn + mammor framme och tittade och frågade, som det var biltokiga grabbar. Racing är minst lika mycket show som det är tävling! och vet folk att man bjuder på show då går det också att få dit publik. Och publiken älskar när man kan hitta någon bil att "älska" och heja på, någon som skiljer sig från mängden! Därför måste man tillåta mångfald och inte likrikta allting intill depression. Fram för bredare slicks och vildare bilar!!
Ett förslag till dig Fredrik, varför inte slå ihop GT400 och GT800? Vad spelar det för roll? Det är bara en fråga om filsofi, stor sugmotor eller mindre, hetsig turbosnurra. Farten är ju det som räknas! Tysslinges Audi är ju den snabbaste GT-bilen och den går ju i GT400. Mitt tips är, slå ihop!

_________________
http://www.speedlab.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



SpeedLab: Jag är fullt medveten om att det är kostsamt att ligga på topp inom begränsade reglementen. Både tex GrpN och VOC lider nog av detta.

Men vi diskuterar saken ur helt skilda perspektiv. Jag har försökt göra en analys av hur man kan få igång vettig (märkes-)klubbracing och få kritisk massa i den. Detta under förutsättning att den utgör lite av en "farmarliga" till etablerade serier. Det finns för- och nackdelar med allt men ändå tycks GrpN vara det "minst dåliga" alternativet. Bland fördelarna finns enhetligheten som öppnar för bl.a. samkörning av tävlingar.

Jag är kanske ute på rätt tunn is redan här och definitivt skulle jag vara det genom att diskutera högre nivåer. Men att en del kör små tvåliters framkrafsare och tycker det är skoj och utvecklande utesluter ju inte att andra har skoj i sjuliters Corvetter mm.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



SpeedLab skrev:

Nu är det ju så att jag är övertygad om att kostnader skapas minst lika mycket av begränsningar som av relativt "fria tyglar". Ta de klasser som har alltför snäva motorstorleksbegränsningar t.ex. Man lägger ner helt sjuka belopp på att få en 2-litersmotor att utveckla 30 hästar mer än konkurrenterna. Och inte blir det särskilt spektakulärt för publiken heller.
Faktum är att jag kan garantera dig att SpeedLab-Corvetten är en av de ABSOLUT billigaste bilarna i hela SLC-serien, både i inköp och underhåll (bromsskivor 800:-, renovering av växellåda 5.500), men den är definitivt inte en av de långsammaste, snarare tvärt om.
Vi var nere på Sviestad i går och körde en Shakedown samtidigt som det var en hel del folk där och körde formellicenskurser + gocart med medföljande familjer. Totalt kanske 100-150 pers, och jag kan ju säga att om man gillar att stå i focus skall man definitivt importera en kanariegul Corvette! Det var minst lika mycket barn + mammor framme och tittade och frågade, som det var biltokiga grabbar. Racing är minst lika mycket show som det är tävling! och vet folk att man bjuder på show då går det också att få dit publik. Och publiken älskar när man kan hitta någon bil att "älska" och heja på, någon som skiljer sig från mängden! Därför måste man tillåta mångfald och inte likrikta allting intill depression. Fram för bredare slicks och vildare bilar!!
Ett förslag till dig Fredrik, varför inte slå ihop GT400 och GT800? Vad spelar det för roll? Det är bara en fråga om filsofi, stor sugmotor eller mindre, hetsig turbosnurra. Farten är ju det som räknas! Tysslinges Audi är ju den snabbaste GT-bilen och den går ju i GT400. Mitt tips är, slå ihop!



Väl talat........ thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Kan bara hålla med. ETAB data cupen hade väl hur häftigt startfält som helst thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Förslag på att få racingen på rätt väg...
<<   1, 2
8626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande